Originally posted by Cell
View Post
Vanteiden koon merkitys tehoon
Collapse
X
-
Paljonkohan noilla rullilla on massaa noin keskimäärin tavallisessa jarruttomassa dynossa :thinkOriginally posted by Balle View Post.. pitää muistaa että tehoa mitataan erilaisilla dynamometreillä ja yleisin taitaa olla inertiaan perustuva mittaustapa. ts. auton vetävät pyörät kiihdyttävät tunnettua massaa pyörimisliikkeeseen jonka pyörimisnopeuden deltasta ja siihen käytetystä ajasta voidaan laskea kiihtyvyyden ja massan kautta rullille välitetty teho. Tällöin muutos vetävien pyörien pyörien painoissa näkyy mitatussa tuloksessa.
Meinaan mitä suurempi rullien inertia sitä vähemmän näkyy tuloksessa vanteiden/vauhtiksen/akselien hitaus.
Kun mulla ei ole hajua onko yks rulla 100 vai 1000 kg.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Raavittuani päätäni aikani tulin siihen tulokseen sen pyörän koon pienentämisen suhteen että siinähän on se massa pienenee ja lisäksi etäisyys pyörintä keskiöstä pienenee...eli parantaa kiihtyvyyttä. Sitten se raato pitää saada vielä pysähtymäänkin joten se pienempi hidastuu helpomminOriginally posted by petrolhead View PostToi kiihtyvyyden parantaminen pienentämällä pyöriä tai muuttamalla perävälitystäkin on vähän niin ja näin, ellei sitten näin toimimalla päästä käyttämään vaihteita joiden välinen "askel" on pienempi.
Täytyy myöntää että olin ensin epäilevällä kannalla tuon pyörän keveysjutun suhteen mutta sehän taitaakin olla ihan totta
Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
Jos sulla on pyörä jonka paino on x , kaikki massa vierintäkehällä, halkaisijalla ei ole merkitystä. 13" tai 22" pyörän kehänopeus on vaikkapa 100km/h aivan sama. Isomman pyörän pyörimisnopeus r/min on pienempi..Originally posted by Jürgen_ View PostRaavittuani päätäni aikani tulin siihen tulokseen sen pyörän koon pienentämisen suhteen että siinähän on se massa pienenee ja lisäksi etäisyys pyörintä keskiöstä pienenee...eli parantaa kiihtyvyyttä. Sitten se raato pitää saada vielä pysähtymäänkin joten se pienempi hidastuu helpommin
Täytyy myöntää että olin ensin epäilevällä kannalla tuon pyörän keveysjutun suhteen mutta sehän taitaakin olla ihan totta
2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Pienempi mitattu häviö, suurempi todellinen häviö. Kampiakseliteho lasketaan lisäämällä mitattuun tehoon mitattu häviö, jos mitattu häviö on pienempi niin mitattuun pyörätehoon lisätään vähemmän.Originally posted by jr66 View PostPienempi teho ja pienempi häviö, eikös se ole +/-0 ?325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Jäikö tikkuja kynsien alle?Originally posted by Jürgen_ View PostRaavittuani päätäni aikani tulin siihen tulokseen sen pyörän koon pienentämisen suhteen että siinähän on se massa pienenee ja lisäksi etäisyys pyörintä keskiöstä pienenee...eli parantaa kiihtyvyyttä. Sitten se raato pitää saada vielä pysähtymäänkin joten se pienempi hidastuu helpommin
Täytyy myöntää että olin ensin epäilevällä kannalla tuon pyörän keveysjutun suhteen mutta sehän taitaakin olla ihan totta
Comment
-
Kuka sanoo että se kehänopeus on sama? Pyörimisnopeus kylläkinOriginally posted by petrolhead View PostJos sulla on pyörä jonka paino on x , kaikki massa vierintäkehällä, halkaisijalla ei ole merkitystä. 13" tai 22" pyörän kehänopeus on vaikkapa 100km/h aivan sama. Isomman pyörän pyörimisnopeus r/min on pienempi..
eli se lyö sutia viel kakkosellakin 
...ja se moottorihan on oikeesti m60 eikä m20
Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
Eräs autoexpertti jolla paljon myös kilpataustaa epäili, että 20" vs kevyemmät 18 (tai 19) vaikuttaisi 0-100 km/h 1-1.5sek. Meinasin paskoo housuun. Esimerkiksi kertoi golfin, jossa asiaa testattiin. 16 tuumaisten vakiosettien ja 18" tuumaisten jälkiasennusvanteiden välillä 0-100kmh ero oli 2 sekuntia!!
-kaba-,
BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
Ex F10 M550d takaniskatuilla
730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
ex. mb 230 coupe, -91
ex. Ford Granada 2.0 -84
"Tio små moppepojkar"
"Pruritum ani"
"Helsinki City Boys"
Comment
-
Täysin uskottavissa mun mielestä. Jos meikäläisen ~400hv GT3:lla huomasi kiihtyvyydessä eron painavien 19" vanteiden ja kevyiden 18" vanteiden välillä niin saletisti jollain 1.6 munamankelilla ero on vielä suurempi...Originally posted by kaba View PostEräs autoexpertti jolla paljon myös kilpataustaa epäili, että 20" vs kevyemmät 18 (tai 19) vaikuttaisi 0-100 km/h 1-1.5sek. Meinasin paskoo housuun. Esimerkiksi kertoi golfin, jossa asiaa testattiin. 16 tuumaisten vakiosettien ja 18" tuumaisten jälkiasennusvanteiden välillä 0-100kmh ero oli 2 sekuntia!!
Possuja ja Bemareita
Comment
-
Onks tossa ollut kyydissä pari porsasta ja 300kg jauhoja?!?! 18.3 seks vakiona?!?!?!Originally posted by jsr85 View PostMercedes c200d 0-100km/h
185/65 15" 18.3s.
225/45 18" 23.5s.
-kaba-,
BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
Ex F10 M550d takaniskatuilla
730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
ex. mb 230 coupe, -91
ex. Ford Granada 2.0 -84
"Tio små moppepojkar"
"Pruritum ani"
"Helsinki City Boys"
Comment
Comment