Originally posted by BenHoukan
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Vanteiden koon merkitys tehoon
Collapse
X
-
Originally posted by marko.m View PostIhan vain mielenkiinnosta: Kuinka paljon voimansiirto ja renkaiden vierintävastukset aiheuttaa tehohäviötä?
Comment
-
-
Originally posted by asoh View PostAinakin mulle penkittäjä sanoi että oman kokemuksen mukaan takavedoissa puhutaa noin 17 prosentin tehohäviöstä. Kyseiset rullat antoivat vain pyörätehon ja koneteho piti ite laskea... Tiedä sit oliko penkki kunnossakaan.
Comment
-
-
Jossain Ballen E46 M3 threadissa oli aikanaan paljon vääntöä tuosta tehohäviöprosentista.
Muistaakseni siellä päädyttiin 20%:iin "hyvänä nyrkkisääntönä", jonka uskoisin olevan varsin realistinen normaaliin takavetoiseen autoon. Nelikoissa enemmän, etuvedoissa vähemmän.ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
-
Originally posted by Jonsku View PostJossain Ballen E46 M3 threadissa oli aikanaan paljon vääntöä tuosta tehohäviöprosentista.
Muistaakseni siellä päädyttiin 20%:iin "hyvänä nyrkkisääntönä", jonka uskoisin olevan varsin realistinen normaaliin takavetoiseen autoon. Nelikoissa enemmän, etuvedoissa vähemmän.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostOT: Kun autoja dynotellaan pyöristä, niin onko konetehot laskettu vain tuota prosenttia käyttäen? Tai joku korjauskerroin? Voimansiirron häviöiähän ei kai mitenkään pysty mittaamaan tarkasti?
Tämä varmasti riippuu minkälaista dynopenkki kyseessä. Onko "antelias" vai realistinen
Comment
-
-
Originally posted by BenHoukan View PostKäsittääkseni käytössä on jonkinlainen correction factor eli korjauskerroin. Johtuen mittaustavan virheistä. Saadan määritettyä karkeasti tehohäviöt voimansiirrossa joita kompensoidaan korjauskertoimella mahdollisimman todenmukaisen mittaustuloksen saamiseksi.
Tämä varmasti riippuu minkälaista dynopenkki kyseessä. Onko "antelias" vai realistinenex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
-
Originally posted by BenHoukan View PostKäsittääkseni käytössä on jonkinlainen correction factor eli korjauskerroin. Johtuen mittaustavan virheistä. Saadan määritettyä karkeasti tehohäviöt voimansiirrossa joita kompensoidaan korjauskertoimella mahdollisimman todenmukaisen mittaustuloksen saamiseksi.
Tämä varmasti riippuu minkälaista dynopenkki kyseessä. Onko "antelias" vai realistinen
Comment
-
-
aikanaan kun vaihdoin E39:iin 15" alkuperäisvanteiden tilalle 18" raskaat halpis vanteet, niin kulutus kasvoi 0,5-1,0L ja vaikutus kiihtyvyyteen ja herkkyyteen oli lähes samaa luokkaa, kuin olisi auto täyteen lastattuna. sama juttu X5:ssä 19" alkuperäis vanteet vs. Breyton 22". itsekään en ihan noin rajua merkitystä uskonut, ennenkö kokeilin.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostEli dynotetun auton moottori tehoa ei voi verrata tehtaan tehoon tai toisessa penkissä mitattuun tehoon. Oikeastaan pyörätehot ovat vertailukelpoisia.e36 m3 coupe -97 smg individual-SOLD-
e60 535d -05 "AC SCHNITZER"
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postaikanaan kun vaihdoin E39:iin 15" alkuperäisvanteiden tilalle 18" raskaat halpis vanteet, niin kulutus kasvoi 0,5-1,0L ja vaikutus kiihtyvyyteen ja herkkyyteen oli lähes samaa luokkaa, kuin olisi auto täyteen lastattuna. sama juttu X5:ssä 19" alkuperäis vanteet vs. Breyton 22". itsekään en ihan noin rajua merkitystä uskonut, ennenkö kokeilin.
Kokeilin esimerkkiä: M-system II 17"x8" netistä löytynyt paino n. 10kg ja arvioin n. 10kg rengas 235/45/17 (korkeus 65cm)jostan hitausmomentiksi saa 1.06 kg*m2
Sitten sama 19" vanteella ja vastaavalla samankorkuisella renkaalla. painoa lisätty vanteelle 3kg ja renkaalle 3kg arviolta.
Siitä hitausmomentiksi 1.59 kg*m2
Prosentuaalinen ero jo luokkaa 50%
Ja tämä yhdellä renkaalla. Toki menee samassa suhteessa muidenkin kolmen kanssa, joten yllättävän suuri vaikutus.
Tämä aivan todella karkea yleistys ja massa on kuviteltu sijaitsevan tasaisesti vanteen/renkaan kehällä ikäänkuin umpinainen sylinteri.
Pyörivä massa kasvaa tämän esimerkin mukaan yhteensä jo 24kg!
Kuten yleensä vannekokoa vakiosta/vakiota vastaavan kokoisesta muutettaessa, muuttuu myös vanteiden leveys hiukan isommaksi
Ja tämä tuo lisäksi lisää pyörivää massaa ---> vaikutus tuntuu varmasti.
Kyllähän sen huomaa jos on vakiorengastus autossa ja vaihtaa pari tuumaa isommat ja hiukan leveämmät vanteet, että ikäänkuin herkkyys vähenee. Tuntuu raskaammalle.
Tämä vain pohdiskelua ja mutuilua... Täytyy joskus laskeskella omissa kulkineissa erot vakiorengastuksen ja muiden vanteiden välillä. Punnitsee vanteet ja renkaat sekä mittailee korkeuden, jotta saa hiukan tarkempia arvoja. Niin no... saapa nähdä riittääkö mielenkiinto sentään
Comment
-
Comment