Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vanteiden koon merkitys tehoon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko.m
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 333
    • Keminmaa

    #16
    Originally posted by BenHoukan View Post
    Dynoissa mitataan pyörien rulliin välittämä teho tai pikemminkin vääntö, jonka jälkeen dyno laskee voimansiirron tehohäviöt pyörivien massojen rullatessa vapaasti. Eli näin saadan moottorin antama teho, joka on sama painavammilla vanteilla.
    Ihan vain mielenkiinnosta: Kuinka paljon voimansiirto ja renkaiden vierintävastukset aiheuttaa tehohäviötä?
    316i e46 -04.
    Ex. 525i e34 -91

    Comment

    • BenHoukan
      Newbiemmer
      • Sep 2006
      • 0
      • Pieksämäki

      #17
      Originally posted by marko.m View Post
      Ihan vain mielenkiinnosta: Kuinka paljon voimansiirto ja renkaiden vierintävastukset aiheuttaa tehohäviötä?
      Muistelisin tämän olevan kertaluokkaa 15-30%
      Takavedoissa siis.

      Comment

      • Biimer320
        Newbiemmer
        • Jan 2004
        • 25

        #18
        Originally posted by marko.m View Post
        Ihan vain mielenkiinnosta: Kuinka paljon voimansiirto ja renkaiden vierintävastukset aiheuttaa tehohäviötä?
        Mopopuolella puhutaan laitteesta riippuen 10-15%:in tehoerosta mitattuna renkaalta vs. kampiakselilta. Lienee autoissa myös ainakin tuotaluokkaa.

        Comment

        • asoh
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 289
          • mikkeli

          #19
          17%

          Ainakin mulle penkittäjä sanoi että oman kokemuksen mukaan takavedoissa puhutaa noin 17 prosentin tehohäviöstä. Kyseiset rullat antoivat vain pyörätehon ja koneteho piti ite laskea... Tiedä sit oliko penkki kunnossakaan.
          Nykyinen.
          e39 535i V8

          ex.
          e36 320i

          http://asoh.kuvat.fi/kuvat/Bmw/

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            #20
            Originally posted by asoh View Post
            Ainakin mulle penkittäjä sanoi että oman kokemuksen mukaan takavedoissa puhutaa noin 17 prosentin tehohäviöstä. Kyseiset rullat antoivat vain pyörätehon ja koneteho piti ite laskea... Tiedä sit oliko penkki kunnossakaan.
            Mikä kone ja paljonko penkki antoi + laskettu teho ?

            Comment

            • Jonsku
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 4647
              • Tuusula

              #21
              Jossain Ballen E46 M3 threadissa oli aikanaan paljon vääntöä tuosta tehohäviöprosentista.
              Muistaakseni siellä päädyttiin 20%:iin "hyvänä nyrkkisääntönä", jonka uskoisin olevan varsin realistinen normaaliin takavetoiseen autoon. Nelikoissa enemmän, etuvedoissa vähemmän.
              ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
              ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
              ex. Alpina D10 Touring #33/94
              ... and many more

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16465
                • Asikkala

                #22
                Originally posted by Jonsku View Post
                Jossain Ballen E46 M3 threadissa oli aikanaan paljon vääntöä tuosta tehohäviöprosentista.
                Muistaakseni siellä päädyttiin 20%:iin "hyvänä nyrkkisääntönä", jonka uskoisin olevan varsin realistinen normaaliin takavetoiseen autoon. Nelikoissa enemmän, etuvedoissa vähemmän.
                Juup, paitsi että joku saab 90 hukkaa sadasta 40 matkalle eli voimansiirron tehohäviö on 40 % ?? Pariltakin suunnalta kuullut joskus tuollaista mutta ot.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #23
                  OT: Kun autoja dynotellaan pyöristä, niin onko konetehot laskettu vain tuota prosenttia käyttäen? Tai joku korjauskerroin? Voimansiirron häviöiähän ei kai mitenkään pysty mittaamaan tarkasti?

                  Comment

                  • BenHoukan
                    Newbiemmer
                    • Sep 2006
                    • 0
                    • Pieksämäki

                    #24
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    OT: Kun autoja dynotellaan pyöristä, niin onko konetehot laskettu vain tuota prosenttia käyttäen? Tai joku korjauskerroin? Voimansiirron häviöiähän ei kai mitenkään pysty mittaamaan tarkasti?
                    Käsittääkseni käytössä on jonkinlainen correction factor eli korjauskerroin. Johtuen mittaustavan virheistä. Saadan määritettyä karkeasti tehohäviöt voimansiirrossa joita kompensoidaan korjauskertoimella mahdollisimman todenmukaisen mittaustuloksen saamiseksi.
                    Tämä varmasti riippuu minkälaista dynopenkki kyseessä. Onko "antelias" vai realistinen

                    Comment

                    • Jonsku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2002
                      • 4647
                      • Tuusula

                      #25
                      Originally posted by BenHoukan View Post
                      Käsittääkseni käytössä on jonkinlainen correction factor eli korjauskerroin. Johtuen mittaustavan virheistä. Saadan määritettyä karkeasti tehohäviöt voimansiirrossa joita kompensoidaan korjauskertoimella mahdollisimman todenmukaisen mittaustuloksen saamiseksi.
                      Tämä varmasti riippuu minkälaista dynopenkki kyseessä. Onko "antelias" vai realistinen
                      Ja mm. tuosta johtuen on suuriakin heittoja eri dynojen välillä. Jos oikein viimeisen päälle haluaisi mitata häviöt (ja toki konetehon samalla) niin pitäisi mitata samoissa olosuhteissa sekä kampiakselin päästä että pyöriltä vääntö.
                      ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                      ex. Alpina D10 Touring #33/94
                      ... and many more

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #26
                        Originally posted by BenHoukan View Post
                        Käsittääkseni käytössä on jonkinlainen correction factor eli korjauskerroin. Johtuen mittaustavan virheistä. Saadan määritettyä karkeasti tehohäviöt voimansiirrossa joita kompensoidaan korjauskertoimella mahdollisimman todenmukaisen mittaustuloksen saamiseksi.
                        Tämä varmasti riippuu minkälaista dynopenkki kyseessä. Onko "antelias" vai realistinen
                        Eli dynotetun auton moottori tehoa ei voi verrata tehtaan tehoon tai toisessa penkissä mitattuun tehoon. Oikeastaan pyörätehot ovat vertailukelpoisia.

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #27
                          Paljonkohan tohon mun käppänään tulee kisää tehoa kun otetaan pyörät pois kokonaan :think massa kun vähenee
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            #28
                            aikanaan kun vaihdoin E39:iin 15" alkuperäisvanteiden tilalle 18" raskaat halpis vanteet, niin kulutus kasvoi 0,5-1,0L ja vaikutus kiihtyvyyteen ja herkkyyteen oli lähes samaa luokkaa, kuin olisi auto täyteen lastattuna. sama juttu X5:ssä 19" alkuperäis vanteet vs. Breyton 22". itsekään en ihan noin rajua merkitystä uskonut, ennenkö kokeilin.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • mtv67
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2008
                              • 364
                              • Kokkola

                              #29
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Eli dynotetun auton moottori tehoa ei voi verrata tehtaan tehoon tai toisessa penkissä mitattuun tehoon. Oikeastaan pyörätehot ovat vertailukelpoisia.
                              Ei pyörä tehotkaan oo vertailukelpoisia eri dynoissa.
                              e36 m3 coupe -97 smg individual-SOLD-
                              e60 535d -05 "AC SCHNITZER"

                              Comment

                              • BenHoukan
                                Newbiemmer
                                • Sep 2006
                                • 0
                                • Pieksämäki

                                #30
                                Originally posted by bemu2000 View Post
                                aikanaan kun vaihdoin E39:iin 15" alkuperäisvanteiden tilalle 18" raskaat halpis vanteet, niin kulutus kasvoi 0,5-1,0L ja vaikutus kiihtyvyyteen ja herkkyyteen oli lähes samaa luokkaa, kuin olisi auto täyteen lastattuna. sama juttu X5:ssä 19" alkuperäis vanteet vs. Breyton 22". itsekään en ihan noin rajua merkitystä uskonut, ennenkö kokeilin.

                                Kokeilin esimerkkiä: M-system II 17"x8" netistä löytynyt paino n. 10kg ja arvioin n. 10kg rengas 235/45/17 (korkeus 65cm)jostan hitausmomentiksi saa 1.06 kg*m2

                                Sitten sama 19" vanteella ja vastaavalla samankorkuisella renkaalla. painoa lisätty vanteelle 3kg ja renkaalle 3kg arviolta.
                                Siitä hitausmomentiksi 1.59 kg*m2

                                Prosentuaalinen ero jo luokkaa 50%

                                Ja tämä yhdellä renkaalla. Toki menee samassa suhteessa muidenkin kolmen kanssa, joten yllättävän suuri vaikutus.

                                Tämä aivan todella karkea yleistys ja massa on kuviteltu sijaitsevan tasaisesti vanteen/renkaan kehällä ikäänkuin umpinainen sylinteri.

                                Pyörivä massa kasvaa tämän esimerkin mukaan yhteensä jo 24kg!

                                Kuten yleensä vannekokoa vakiosta/vakiota vastaavan kokoisesta muutettaessa, muuttuu myös vanteiden leveys hiukan isommaksi

                                Ja tämä tuo lisäksi lisää pyörivää massaa ---> vaikutus tuntuu varmasti.

                                Kyllähän sen huomaa jos on vakiorengastus autossa ja vaihtaa pari tuumaa isommat ja hiukan leveämmät vanteet, että ikäänkuin herkkyys vähenee. Tuntuu raskaammalle.

                                Tämä vain pohdiskelua ja mutuilua... Täytyy joskus laskeskella omissa kulkineissa erot vakiorengastuksen ja muiden vanteiden välillä. Punnitsee vanteet ja renkaat sekä mittailee korkeuden, jotta saa hiukan tarkempia arvoja. Niin no... saapa nähdä riittääkö mielenkiinto sentään

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎