Ajattelin että alustavikoja ja niiden löytämistä yleisluontoisesti käsittelevälle topikille olisi "tilausta" . Samankaltaisia topikkeja tulee tasaiseen tahtiin ja itse tarjoan aina samaa vastausta : Pyörät ilmaan ja tutkimaan!
Meinasin että tämä ei olisi niinkään kysymys-vastaus topikki , ennemmin yleisluontoisia ohjeita voisi tähän listata osaavilta tekijöiltä (osaavammilta kuin itse). Toivottavasti , kun muilta tulee vinkkejä tähän topikkiin , voisin copypastettaa / quotata ne tähän alaotsikoiden alle tyyliin:
Pyöränlaakerit
Välyksellinen/viallinen pyöränlaakeri ilmenee ajossa niin että se alkaa ääntää , ääni kasvaa yleensä ajonopeuden mukana. Joissain tapauksissa laakeri ääntää vain kun sen kuormitus kasvaa , selvimmin kaarrettaessa (vasemmalle kaarrettaessa oikean puolen pyörien kuormitus kasvaa, ääni kovenee). Voi olla että laakeri ei selvästi äännä ajossa , vaan ohjauksesta tulee vain "epämääräinen". Auto voi vetää kiihdytyksessä/hidastaessa sivulle , vähän ajan päästä toiseen suuntaan tai ei vetele ollenkaan.
Välys todetaan pyörä ilmassa , ilman jarrua päällä, siten että pyörää kallistellaan (käännetään) pystysuunnassa. Myös sivusuunnassa voi koittaa käännellä mutta oman kokemuksen mukaan jarrulevyä vasten olevat palat pienentää havaittavaa välystä ohjaussuunnassa. Tämä kääntely tehdään ilman suurta voimaa ja vääntämistä , edestakainen liike on pieni , pienempi kuin mitä esim päällä oleva rattilukko antaa periksi. Hyväksi on havaittu katsoa napaa/olka-akselia sisäpuolelta käännellessä , jolloin näkee kääntyykö pyörä nimenomaan suhteessa olkakappaleeseen. Näin eliminoidaan mahdollisuus että kyseessä olisikin esim. pallonivel tai raidetangon pää josta välys on peräisin.
Jos kääntelemällä löytyy väljää , voi homman vielä varmistaa niin että laittaa jarrun päälle. Jos väljä nyt poistui , on hyvin varmasti juuri laakeri huonona.
Toinen konsti on pyörittää käsin renkaalle vauhtia ja kuunnella. Rollottava/jollottava ääni on vain sellainen joka pitää oppia tunnistamaan. Vertailuksi voi pyörittää toisen puolen rengasta ja ja kuunnella sitä. Laakerin ääntä ei pidä sekoittaa jarrujen ääneen , jotka enemmän tai vähemmän rahisee aina. Seuraava Petteri75:n esittämä konsti on myös monta kertaa hyväksi havaittu, eli jousen värähtely pyörittäessä rengasta:
Pallonivelet
Tukivarren pallonivelestä olen näppärimmin löytänyt välyksen vääntämällä kangella palloniveltä olka-akselista poispäin ja/tai isoilla siirtoleukapihdeillä puristamalla kasaan. Oirehtii ajossa "lotisemalla" tai kolisemalla kun pyörä putoaa monttuun.
HUOM. Riippuu pallonivelestä kummalla konstilla väljyyden saa esiin , ts. siitä lepääkö pallo väljän nivelpesän pohjaa vai yläosaa vasten. Kumpaankin suuntaan kannattaa kokeilla. Hyvinkin väljä pallo voi vaikuttaa tiukalta jos se on valmiiksi nivelpesän pohjaa vasten ja sitä puristetaan pihdeillä..
Mikäli pyörää heiluttaessa tuntuu välys , mutta väljää kohtaa ei saa esiin, tarvitaan toinen asentaja. Yksi nytkyttää pyörää , toinen ottaa pyörän tuennan tukipisteistä yksi kerrallaan kiinni isoilla pihdeillä. Jonkun kiinnityspisteen kohdalla pihdeillä puristaessa välys katoaa.-> löytyi.
Kumipuslat
Tarkastus katsomalla on mielestäni pätevä konsti , tarvitaan kunnon valo katsotaan huolella ja tarkkaan . Onko kumissa halkeamia/repeämiä , onko keskiosa/ ulkokehä revennyt irti kumista? Tässä kohtaa voi vääntörautakin olla avuksi ("levossa" olevan kumin halkeamat ei näy ennenkuin väännellään).
Liikkuuko puslalla kiinnitetty osa kovin herkästi / erilailla kuin toisen puolen vastaava?
Onko kumihelalla kiinnitetty osa normaalisti paikallaan? Esim e36 takakynkän puslan repeäminen saa aikaan sen että kynkän pää siirtyy sen "kehdon" reunaan , ehjänä on suunnilleen keskellä.
Kumipuslan viallisuus voi olla tosi pienestä kiinni ja siis vaikea huomata, esim jotkut kallistuksenvaimentimen helat eivät välttämättä ole revenneet tms mutta kolisuttavat ajossa. Vian voi huomata vasta kun osan irrottaa ja vertaa uuteen (puristunut kasaan / kovettunut).
Ulospäin ehjän näköisen kumihelan voi paljastaa pelkkä natiseva/nariseva ääni joka siitä tulee väännellessä.
Iskarit
Jos iskari on lyönyt mehut pellolle (märkää mönjää iskarin varressa) se on hylkykuntoinen. Muita juttuja mm. rungossa ei saa olla painumia.
Jouset
Kunto selviää katsomalla.. usein avuksi tarvitsee peilin jos pyöriä irrottamatta tarkastaa. Useimmiten jousi katkeaa alapäästään joten takajousten kanssa on katsottava tarkkaan jotta jousen päähän asti näkee. Varmin tapa on laskea kierteet päästä päähän ja/tai varmistua että molemmat päät on asettuneena paikalleen oikein. Mcphersonissa homma on helpompi koska usein molemmissa päissä on jousilautasessa selvä pykälä/kolo johon vieterin pään pitää vastata.
Ajossa katkennutta vieteriä ei välttämättä huomaa mitenkään. Ainut oire voi olla suoraan ajettaessa pikkasen vinossa oleva ratti. Nopeassa ulosjoustossa vieteri voi kolista/rutista. Katkennut etuvieteri voi ääntää rattia pyöritettäessä.
Ohjaus
-Väljän raidetangonpään saa kiinni samaan tapaa kuin väljän pyöränlaakerin eli kääntelemällä pyörää pientä edestakaisin liikettä oik/vas. Auton altapäin voi varmistukseksi käännellessä katsoa, liikkuuko raidetangon pää pienetkin liikkeet olka-akselin ohjausvarren mukana. Toinen tapa on ottaa tukeva ote ja vedellä reippaasti ylös alas raidetangon päätä. Välys voi toki olla raidetangon sisäpäässäkin , sen saa "kiinni" ihan siten että ottaa läheltä sisäpään niveltä kiinni ja liikuttaa ylös-alas. Pientäkään välystä ei tässä suunnassa saisi olla.
Kallistuksenvaimennus
Yksinkertainen tapa löytää väljät helat tai koiranluut on heiluttaa autoa maassa puolelta toiselle. Kun avaa oven ja heiluttaa autoa ovesta kiinni pitäen saa vähän vipuvartta touhuun. Ilmenee kolinana. Vian paikallistaminen joko vakaajan helaan tai yhdystankoihin voi olla konstikasta koska jommassakummassa voi olla tosi pienestä kiinni että tekee kolinaa. Vastaan on tullut mm heloja jotka ovat ajan myötä puristuneet kasaan tai kovettuneet , katsomalla vikaa ei ole huomannut , vaan irrottamalla kumit ja vertaamalla uusiin samanlaisiin.
Renkaat
Rengas ilmassa pyörittämällä ja katsomalla saa paljon selville , sivu/pystyheitot , kyljen pullistumat , sahalaitaisen kulumisen. Renkaassa olevat viat aiheuttaa mitä moninaisimpia ja ihmeellisimpiä oireita joten ne kannattaa aina ottaa ja tarkastaa kun kulma on ilmassa.
Vanteet
Muut yleisohjeet / höpinät
Jos nosturia ei ole käytettävissä niin tunkin ja pukkien on oltava mielellään sellaiset että yhden pään autosta saa kokonaan ilmaan ja riittävän korkeat jotta alle mahtuu kunnolla , ja ehdottomasti niin tukevat että auton alla voi kääntää vääntää ilman jännittämistä.
Jos on epävarmuutta "onko tämä nyt vika vai ominaisuus" , kannattaa katsoa toiselta puolelta sama osa vertailuksi. Tietysti voi olla molemmat puolet on paskana. Toisaalta , olen joskus luullut esim jotain isoa kumihelaa rikkinäiseksi kun on antanut niin paljon perään mutta todennut sitten että samanlaista purukumia (mutta ehjiä) ovat molemmin puolin.
Alustavikojen määrityksessä on kuitenkin pitkälti samat konstit oli kyseessä e30 tai e90 , ja homma ei ole kovin vaikeaa jos on ohjeet ja opettelee .
-Saa ehdottaa täydennyksiä ja korjauksia ylläoleviin höpinöihin.
Meinasin että tämä ei olisi niinkään kysymys-vastaus topikki , ennemmin yleisluontoisia ohjeita voisi tähän listata osaavilta tekijöiltä (osaavammilta kuin itse). Toivottavasti , kun muilta tulee vinkkejä tähän topikkiin , voisin copypastettaa / quotata ne tähän alaotsikoiden alle tyyliin:
Pyöränlaakerit
Välyksellinen/viallinen pyöränlaakeri ilmenee ajossa niin että se alkaa ääntää , ääni kasvaa yleensä ajonopeuden mukana. Joissain tapauksissa laakeri ääntää vain kun sen kuormitus kasvaa , selvimmin kaarrettaessa (vasemmalle kaarrettaessa oikean puolen pyörien kuormitus kasvaa, ääni kovenee). Voi olla että laakeri ei selvästi äännä ajossa , vaan ohjauksesta tulee vain "epämääräinen". Auto voi vetää kiihdytyksessä/hidastaessa sivulle , vähän ajan päästä toiseen suuntaan tai ei vetele ollenkaan.
Välys todetaan pyörä ilmassa , ilman jarrua päällä, siten että pyörää kallistellaan (käännetään) pystysuunnassa. Myös sivusuunnassa voi koittaa käännellä mutta oman kokemuksen mukaan jarrulevyä vasten olevat palat pienentää havaittavaa välystä ohjaussuunnassa. Tämä kääntely tehdään ilman suurta voimaa ja vääntämistä , edestakainen liike on pieni , pienempi kuin mitä esim päällä oleva rattilukko antaa periksi. Hyväksi on havaittu katsoa napaa/olka-akselia sisäpuolelta käännellessä , jolloin näkee kääntyykö pyörä nimenomaan suhteessa olkakappaleeseen. Näin eliminoidaan mahdollisuus että kyseessä olisikin esim. pallonivel tai raidetangon pää josta välys on peräisin.
Jos kääntelemällä löytyy väljää , voi homman vielä varmistaa niin että laittaa jarrun päälle. Jos väljä nyt poistui , on hyvin varmasti juuri laakeri huonona.
Toinen konsti on pyörittää käsin renkaalle vauhtia ja kuunnella. Rollottava/jollottava ääni on vain sellainen joka pitää oppia tunnistamaan. Vertailuksi voi pyörittää toisen puolen rengasta ja ja kuunnella sitä. Laakerin ääntä ei pidä sekoittaa jarrujen ääneen , jotka enemmän tai vähemmän rahisee aina. Seuraava Petteri75:n esittämä konsti on myös monta kertaa hyväksi havaittu, eli jousen värähtely pyörittäessä rengasta:
Originally posted by Petteri75
View Post
Tukivarren pallonivelestä olen näppärimmin löytänyt välyksen vääntämällä kangella palloniveltä olka-akselista poispäin ja/tai isoilla siirtoleukapihdeillä puristamalla kasaan. Oirehtii ajossa "lotisemalla" tai kolisemalla kun pyörä putoaa monttuun.
HUOM. Riippuu pallonivelestä kummalla konstilla väljyyden saa esiin , ts. siitä lepääkö pallo väljän nivelpesän pohjaa vai yläosaa vasten. Kumpaankin suuntaan kannattaa kokeilla. Hyvinkin väljä pallo voi vaikuttaa tiukalta jos se on valmiiksi nivelpesän pohjaa vasten ja sitä puristetaan pihdeillä..
Mikäli pyörää heiluttaessa tuntuu välys , mutta väljää kohtaa ei saa esiin, tarvitaan toinen asentaja. Yksi nytkyttää pyörää , toinen ottaa pyörän tuennan tukipisteistä yksi kerrallaan kiinni isoilla pihdeillä. Jonkun kiinnityspisteen kohdalla pihdeillä puristaessa välys katoaa.-> löytyi.
Kumipuslat
Tarkastus katsomalla on mielestäni pätevä konsti , tarvitaan kunnon valo katsotaan huolella ja tarkkaan . Onko kumissa halkeamia/repeämiä , onko keskiosa/ ulkokehä revennyt irti kumista? Tässä kohtaa voi vääntörautakin olla avuksi ("levossa" olevan kumin halkeamat ei näy ennenkuin väännellään).
Liikkuuko puslalla kiinnitetty osa kovin herkästi / erilailla kuin toisen puolen vastaava?
Onko kumihelalla kiinnitetty osa normaalisti paikallaan? Esim e36 takakynkän puslan repeäminen saa aikaan sen että kynkän pää siirtyy sen "kehdon" reunaan , ehjänä on suunnilleen keskellä.
Kumipuslan viallisuus voi olla tosi pienestä kiinni ja siis vaikea huomata, esim jotkut kallistuksenvaimentimen helat eivät välttämättä ole revenneet tms mutta kolisuttavat ajossa. Vian voi huomata vasta kun osan irrottaa ja vertaa uuteen (puristunut kasaan / kovettunut).
Ulospäin ehjän näköisen kumihelan voi paljastaa pelkkä natiseva/nariseva ääni joka siitä tulee väännellessä.
Iskarit
Jos iskari on lyönyt mehut pellolle (märkää mönjää iskarin varressa) se on hylkykuntoinen. Muita juttuja mm. rungossa ei saa olla painumia.
Jouset
Kunto selviää katsomalla.. usein avuksi tarvitsee peilin jos pyöriä irrottamatta tarkastaa. Useimmiten jousi katkeaa alapäästään joten takajousten kanssa on katsottava tarkkaan jotta jousen päähän asti näkee. Varmin tapa on laskea kierteet päästä päähän ja/tai varmistua että molemmat päät on asettuneena paikalleen oikein. Mcphersonissa homma on helpompi koska usein molemmissa päissä on jousilautasessa selvä pykälä/kolo johon vieterin pään pitää vastata.
Ajossa katkennutta vieteriä ei välttämättä huomaa mitenkään. Ainut oire voi olla suoraan ajettaessa pikkasen vinossa oleva ratti. Nopeassa ulosjoustossa vieteri voi kolista/rutista. Katkennut etuvieteri voi ääntää rattia pyöritettäessä.
Ohjaus
-Väljän raidetangonpään saa kiinni samaan tapaa kuin väljän pyöränlaakerin eli kääntelemällä pyörää pientä edestakaisin liikettä oik/vas. Auton altapäin voi varmistukseksi käännellessä katsoa, liikkuuko raidetangon pää pienetkin liikkeet olka-akselin ohjausvarren mukana. Toinen tapa on ottaa tukeva ote ja vedellä reippaasti ylös alas raidetangon päätä. Välys voi toki olla raidetangon sisäpäässäkin , sen saa "kiinni" ihan siten että ottaa läheltä sisäpään niveltä kiinni ja liikuttaa ylös-alas. Pientäkään välystä ei tässä suunnassa saisi olla.
Kallistuksenvaimennus
Yksinkertainen tapa löytää väljät helat tai koiranluut on heiluttaa autoa maassa puolelta toiselle. Kun avaa oven ja heiluttaa autoa ovesta kiinni pitäen saa vähän vipuvartta touhuun. Ilmenee kolinana. Vian paikallistaminen joko vakaajan helaan tai yhdystankoihin voi olla konstikasta koska jommassakummassa voi olla tosi pienestä kiinni että tekee kolinaa. Vastaan on tullut mm heloja jotka ovat ajan myötä puristuneet kasaan tai kovettuneet , katsomalla vikaa ei ole huomannut , vaan irrottamalla kumit ja vertaamalla uusiin samanlaisiin.
Renkaat
Rengas ilmassa pyörittämällä ja katsomalla saa paljon selville , sivu/pystyheitot , kyljen pullistumat , sahalaitaisen kulumisen. Renkaassa olevat viat aiheuttaa mitä moninaisimpia ja ihmeellisimpiä oireita joten ne kannattaa aina ottaa ja tarkastaa kun kulma on ilmassa.
Vanteet
Muut yleisohjeet / höpinät
Jos nosturia ei ole käytettävissä niin tunkin ja pukkien on oltava mielellään sellaiset että yhden pään autosta saa kokonaan ilmaan ja riittävän korkeat jotta alle mahtuu kunnolla , ja ehdottomasti niin tukevat että auton alla voi kääntää vääntää ilman jännittämistä.
Jos on epävarmuutta "onko tämä nyt vika vai ominaisuus" , kannattaa katsoa toiselta puolelta sama osa vertailuksi. Tietysti voi olla molemmat puolet on paskana. Toisaalta , olen joskus luullut esim jotain isoa kumihelaa rikkinäiseksi kun on antanut niin paljon perään mutta todennut sitten että samanlaista purukumia (mutta ehjiä) ovat molemmin puolin.
Originally posted by Ha2
View Post
-Saa ehdottaa täydennyksiä ja korjauksia ylläoleviin höpinöihin.
Comment