Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alustan vianmääritys

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Alustan vianmääritys

    Ajattelin että alustavikoja ja niiden löytämistä yleisluontoisesti käsittelevälle topikille olisi "tilausta" . Samankaltaisia topikkeja tulee tasaiseen tahtiin ja itse tarjoan aina samaa vastausta : Pyörät ilmaan ja tutkimaan!
    Meinasin että tämä ei olisi niinkään kysymys-vastaus topikki , ennemmin yleisluontoisia ohjeita voisi tähän listata osaavilta tekijöiltä (osaavammilta kuin itse). Toivottavasti , kun muilta tulee vinkkejä tähän topikkiin , voisin copypastettaa / quotata ne tähän alaotsikoiden alle tyyliin:

    Pyöränlaakerit
    Välyksellinen/viallinen pyöränlaakeri ilmenee ajossa niin että se alkaa ääntää , ääni kasvaa yleensä ajonopeuden mukana. Joissain tapauksissa laakeri ääntää vain kun sen kuormitus kasvaa , selvimmin kaarrettaessa (vasemmalle kaarrettaessa oikean puolen pyörien kuormitus kasvaa, ääni kovenee). Voi olla että laakeri ei selvästi äännä ajossa , vaan ohjauksesta tulee vain "epämääräinen". Auto voi vetää kiihdytyksessä/hidastaessa sivulle , vähän ajan päästä toiseen suuntaan tai ei vetele ollenkaan.
    Välys todetaan pyörä ilmassa , ilman jarrua päällä, siten että pyörää kallistellaan (käännetään) pystysuunnassa. Myös sivusuunnassa voi koittaa käännellä mutta oman kokemuksen mukaan jarrulevyä vasten olevat palat pienentää havaittavaa välystä ohjaussuunnassa. Tämä kääntely tehdään ilman suurta voimaa ja vääntämistä , edestakainen liike on pieni , pienempi kuin mitä esim päällä oleva rattilukko antaa periksi. Hyväksi on havaittu katsoa napaa/olka-akselia sisäpuolelta käännellessä , jolloin näkee kääntyykö pyörä nimenomaan suhteessa olkakappaleeseen. Näin eliminoidaan mahdollisuus että kyseessä olisikin esim. pallonivel tai raidetangon pää josta välys on peräisin.
    Jos kääntelemällä löytyy väljää , voi homman vielä varmistaa niin että laittaa jarrun päälle. Jos väljä nyt poistui , on hyvin varmasti juuri laakeri huonona.

    Toinen konsti on pyörittää käsin renkaalle vauhtia ja kuunnella. Rollottava/jollottava ääni on vain sellainen joka pitää oppia tunnistamaan. Vertailuksi voi pyörittää toisen puolen rengasta ja ja kuunnella sitä. Laakerin ääntä ei pidä sekoittaa jarrujen ääneen , jotka enemmän tai vähemmän rahisee aina. Seuraava Petteri75:n esittämä konsti on myös monta kertaa hyväksi havaittu, eli jousen värähtely pyörittäessä rengasta:
    Originally posted by Petteri75 View Post

    .. tapa selvittää mahd. piilevä laakerivaurio on nostaa rengas ilmaan, ottaa kiinni kädellä jousesta ja hiljalleen pyörittää rengasta. Jos laakeri on rikki, tuntuu kädessä "rahinaa", sillä rikkinäisen laakerin aiheuttama värinä johtuu jouseen. Eräs pitkänlinjan Saab-korjaaja neuvoi tämän, itsellä on ollut sen verran selviä tapauksia, että ei ole tarvinnut vielä todeta rikkoutumista näin.

    Laakerit ovat kuluvia osia, mutta eräs tapa välttää niitä varsinkin autoissa, jotka seisovat talven, on liikuttaa hiukan. Esim. C4 Corveteissa on tullut laakerivaurioita pienilläkin ajomäärillä, kun auto on ollut pitkään liikkumatta, ts. laakerissa rasitus on koko ajan samassa kohtaa, jolloin laakeriin tulee jälki. Tämä ei enää korjaannu itsestään, ja jonkin ajan kuluttua laakerinvaihto on edessä.
    Pallonivelet

    Tukivarren pallonivelestä olen näppärimmin löytänyt välyksen vääntämällä kangella palloniveltä olka-akselista poispäin ja/tai isoilla siirtoleukapihdeillä puristamalla kasaan. Oirehtii ajossa "lotisemalla" tai kolisemalla kun pyörä putoaa monttuun.
    HUOM. Riippuu pallonivelestä kummalla konstilla väljyyden saa esiin , ts. siitä lepääkö pallo väljän nivelpesän pohjaa vai yläosaa vasten. Kumpaankin suuntaan kannattaa kokeilla. Hyvinkin väljä pallo voi vaikuttaa tiukalta jos se on valmiiksi nivelpesän pohjaa vasten ja sitä puristetaan pihdeillä..

    Mikäli pyörää heiluttaessa tuntuu välys , mutta väljää kohtaa ei saa esiin, tarvitaan toinen asentaja. Yksi nytkyttää pyörää , toinen ottaa pyörän tuennan tukipisteistä yksi kerrallaan kiinni isoilla pihdeillä. Jonkun kiinnityspisteen kohdalla pihdeillä puristaessa välys katoaa.-> löytyi.

    Kumipuslat

    Tarkastus katsomalla on mielestäni pätevä konsti , tarvitaan kunnon valo katsotaan huolella ja tarkkaan . Onko kumissa halkeamia/repeämiä , onko keskiosa/ ulkokehä revennyt irti kumista? Tässä kohtaa voi vääntörautakin olla avuksi ("levossa" olevan kumin halkeamat ei näy ennenkuin väännellään).

    Liikkuuko puslalla kiinnitetty osa kovin herkästi / erilailla kuin toisen puolen vastaava?
    Onko kumihelalla kiinnitetty osa normaalisti paikallaan? Esim e36 takakynkän puslan repeäminen saa aikaan sen että kynkän pää siirtyy sen "kehdon" reunaan , ehjänä on suunnilleen keskellä.

    Kumipuslan viallisuus voi olla tosi pienestä kiinni ja siis vaikea huomata, esim jotkut kallistuksenvaimentimen helat eivät välttämättä ole revenneet tms mutta kolisuttavat ajossa. Vian voi huomata vasta kun osan irrottaa ja vertaa uuteen (puristunut kasaan / kovettunut).

    Ulospäin ehjän näköisen kumihelan voi paljastaa pelkkä natiseva/nariseva ääni joka siitä tulee väännellessä.
    Iskarit
    Jos iskari on lyönyt mehut pellolle (märkää mönjää iskarin varressa) se on hylkykuntoinen. Muita juttuja mm. rungossa ei saa olla painumia.

    Jouset
    Kunto selviää katsomalla.. usein avuksi tarvitsee peilin jos pyöriä irrottamatta tarkastaa. Useimmiten jousi katkeaa alapäästään joten takajousten kanssa on katsottava tarkkaan jotta jousen päähän asti näkee. Varmin tapa on laskea kierteet päästä päähän ja/tai varmistua että molemmat päät on asettuneena paikalleen oikein. Mcphersonissa homma on helpompi koska usein molemmissa päissä on jousilautasessa selvä pykälä/kolo johon vieterin pään pitää vastata.

    Ajossa katkennutta vieteriä ei välttämättä huomaa mitenkään. Ainut oire voi olla suoraan ajettaessa pikkasen vinossa oleva ratti. Nopeassa ulosjoustossa vieteri voi kolista/rutista. Katkennut etuvieteri voi ääntää rattia pyöritettäessä.

    Ohjaus
    -Väljän raidetangonpään saa kiinni samaan tapaa kuin väljän pyöränlaakerin eli kääntelemällä pyörää pientä edestakaisin liikettä oik/vas. Auton altapäin voi varmistukseksi käännellessä katsoa, liikkuuko raidetangon pää pienetkin liikkeet olka-akselin ohjausvarren mukana. Toinen tapa on ottaa tukeva ote ja vedellä reippaasti ylös alas raidetangon päätä. Välys voi toki olla raidetangon sisäpäässäkin , sen saa "kiinni" ihan siten että ottaa läheltä sisäpään niveltä kiinni ja liikuttaa ylös-alas. Pientäkään välystä ei tässä suunnassa saisi olla.

    Kallistuksenvaimennus
    Yksinkertainen tapa löytää väljät helat tai koiranluut on heiluttaa autoa maassa puolelta toiselle. Kun avaa oven ja heiluttaa autoa ovesta kiinni pitäen saa vähän vipuvartta touhuun. Ilmenee kolinana. Vian paikallistaminen joko vakaajan helaan tai yhdystankoihin voi olla konstikasta koska jommassakummassa voi olla tosi pienestä kiinni että tekee kolinaa. Vastaan on tullut mm heloja jotka ovat ajan myötä puristuneet kasaan tai kovettuneet , katsomalla vikaa ei ole huomannut , vaan irrottamalla kumit ja vertaamalla uusiin samanlaisiin.
    Renkaat
    Rengas ilmassa pyörittämällä ja katsomalla saa paljon selville , sivu/pystyheitot , kyljen pullistumat , sahalaitaisen kulumisen. Renkaassa olevat viat aiheuttaa mitä moninaisimpia ja ihmeellisimpiä oireita joten ne kannattaa aina ottaa ja tarkastaa kun kulma on ilmassa.

    Vanteet
    Muut yleisohjeet / höpinät
    Jos nosturia ei ole käytettävissä niin tunkin ja pukkien on oltava mielellään sellaiset että yhden pään autosta saa kokonaan ilmaan ja riittävän korkeat jotta alle mahtuu kunnolla , ja ehdottomasti niin tukevat että auton alla voi kääntää vääntää ilman jännittämistä.
    Jos on epävarmuutta "onko tämä nyt vika vai ominaisuus" , kannattaa katsoa toiselta puolelta sama osa vertailuksi. Tietysti voi olla molemmat puolet on paskana. Toisaalta , olen joskus luullut esim jotain isoa kumihelaa rikkinäiseksi kun on antanut niin paljon perään mutta todennut sitten että samanlaista purukumia (mutta ehjiä) ovat molemmin puolin.
    Originally posted by Ha2 View Post
    Joskus olen toisaalle näin kirjoittanut:
    http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...6&postcount=21
    Alustavikojen määrityksessä on kuitenkin pitkälti samat konstit oli kyseessä e30 tai e90 , ja homma ei ole kovin vaikeaa jos on ohjeet ja opettelee .

    -Saa ehdottaa täydennyksiä ja korjauksia ylläoleviin höpinöihin.
    Last edited by petrolhead; 03-03-2012, 10:21.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
  • Simpel
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2008
    • 405

    #2
    meinaasitks sä niinku ohjeita että miten ja vaihtaa ja milloin ne mahdollisesti on rikki?
    ei pöllömpi idea jos olis kaikki samassa mestassa niin olis hyvä vilkaista aina..
    itsellä mene E39 etuakselista osa nr. 5 tänään vaihtoon..


    Osa nr. 11 on vaihdettu kokonaan uuteen ja ei hirveesti vaikuttanut tärinään mitä edestä kuuluu..katsotaan jospa ton nr.5 jälkeen muuttuisi jotain.

    Comment

    • peltone
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 8092
      • Willähde

      #3
      Tämä on hyvä idea.
      E30 316 -87
      E91 325i -06
      E61 530d -06
      F10 520d -14
      ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Originally posted by Simpel View Post
        meinaasitks sä niinku ohjeita että miten ja vaihtaa ja milloin ne mahdollisesti on rikki?
        ei pöllömpi idea jos olis kaikki samassa mestassa niin olis hyvä vilkaista aina..
        itsellä mene E39 etuakselista osa nr. 5 tänään vaihtoon..


        Osa nr. 11 on vaihdettu kokonaan uuteen ja ei hirveesti vaikuttanut tärinään mitä edestä kuuluu..katsotaan jospa ton nr.5 jälkeen muuttuisi jotain.
        Ei korjausohjeita , vaan nimenomaan yleisluontoisia ohjeita alustan / akseliston vianmääritykseen. Homma kun on pitkälti samanlaista on kyseessä sitten Citikka Saxo tai 7-Lang..

        EDIT : Listaanpa tuohon ekaan postaukseen nyt malliksi jotain. Jos ei tähän kehtaa laittaa niin privaakin voi pistää , ja jos hyviä linkkejä niin niitä voi kanssa heittää.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2540
          • Kirkkonummi

          #5
          Pyöränlaakerin rikkoutuminen on aina ärsyttävää. Se alkaa jurinana, joka hiukan edettyään menee "toispuoleiseksi", ts. kun kääntää rattia toiseen suuntaan, menee ripustuksen paino laakerin sille puolelle, joka mahdollisesti on vielä ehjä ja ääni häviää. Sitten kun ääni on sitä luokkaa, että korvissa soi matkan jälkeenkin, on asia täysin selvä. Jos väljyys on selvästi tunnistettavissa, korjaushetki oli jo muutama tuhat kilometriä sitten.

          Toinen tapa selvittää mahd. piilevä laakerivaurio on nostaa rengas ilmaan, ottaa kiinni kädellä jousesta ja hiljalleen pyörittää rengasta. Jos laakeri on rikki, tuntuu kädessä "rahinaa", sillä rikkinäisen laakerin aiheuttama värinä johtuu jouseen. Eräs pitkänlinjan Saab-korjaaja neuvoi tämän, itsellä on ollut sen verran selviä tapauksia, että ei ole tarvinnut vielä todeta rikkoutumista näin.

          Laakerit ovat kuluvia osia, mutta eräs tapa välttää niitä varsinkin autoissa, jotka seisovat talven, on liikuttaa hiukan. Esim. C4 Corveteissa on tullut laakerivaurioita pienilläkin ajomäärillä, kun auto on ollut pitkään liikkumatta, ts. laakerissa rasitus on koko ajan samassa kohtaa, jolloin laakeriin tulee jälki. Tämä ei enää korjaannu itsestään, ja jonkin ajan kuluttua laakerinvaihto on edessä. Esim. ex-M5:n kohdalla, joka seisoi lämpimässä autohallissa, kävin aina kerran viikossa hiukan siirtämässä (=työntämässä edestakaisin) sitä hiukan. Samalla sai vietettyä ämmän kanssa laatuaikaa..
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #6
            Originally posted by Simpel View Post
            Osa nr. 11 on vaihdettu kokonaan uuteen ja ei hirveesti vaikuttanut tärinään mitä edestä kuuluu..katsotaan jospa ton nr.5 jälkeen muuttuisi jotain.
            Se on just tuo osa numero 5 joka aiheuttaa kaikkea kivaa...
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • Ha2
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1786
              • Oulu

              #7
              Joskus olen toisaalle näin kirjoittanut:
              E61 525d LCI

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #8
                Originally posted by peltone View Post
                Tämä on hyvä idea.
                No niin oli mustakin Jos olisi saanut koottua tänne pätevän paketin ohjeita ja vinkkejä niin olisi sellainen "LUE ENSIN TÄMÄ"-lähde olemassa kolinoiden kyselijöille..
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by petrolhead View Post
                  No niin oli mustakin Jos olisi saanut koottua tänne pätevän paketin ohjeita ja vinkkejä niin olisi sellainen "LUE ENSIN TÄMÄ"-lähde olemassa kolinoiden kyselijöille..
                  Pomps kiinnostasko ketään?
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • huppu
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2010
                    • 423
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Kolinoita

                    Tämä vaikuttaa tosi hyvältä topikilta itsellä on vähän väliä jotain kolinaa alustassa. Nyt on taas rempan jäljeltä uusia ääniä, mutta vilkaisulla ja pienellä tutkimisella ei löytynyt huollossa syytä. Etukoiranluut vaihdettiin. Mielestäni ääni tulee tällä kertaa takaa.
                    BMW E46 318d 10/04

                    Comment

                    • huppu
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2010
                      • 423
                      • Rovaniemi

                      #11
                      Peräpään kolina

                      Pääsiäisenä menee vaihtoon takapään koiranluut. Ilman sen kummempia tutkimuksia kokeilla, korjaantuuko vika noiden vaihtamisella. Vika on siis kolina epätasaisuuksissa. Kolinat ovat lisääntyneet talven edetessä. Aiempi kolina tarkentui etupään koiraluihin, joiden vaihtamisella äänet loppuivat. Nyt kolina on kuitenkin taas alkanut ja tulee tällä kertaa takaa. Iskarit pitäisi olla ehjät aiemmin tarkastuksen mukaan. Yläpäät on vaihettu. Koiranluiden jälkeen vika löytynee väljistä puslista jos ei vaihtamisella korjaannu

                      Onko ideoita, voiko syyllinen löytyä muualta? Tiedetään, että tutkimalla homma selviäis, mutta sen järjestäminen on välillä vaikeaa ja useimmissa paikoissa pelkkä katseleminenkin maksaa riittävästi.
                      BMW E46 318d 10/04

                      Comment

                      • huppu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2010
                        • 423
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Noniin. Koiranluut vaihdettu taakse, ei käytännössä vaikutusta kolinaan montuissa/epätasaisuuksissa vian täytynee olla vuosi sitten vaihdetuissa Bilsteinin iskareissa tai jossain muualla. Katsastusmies ei huomannut loppuvuodesta käydyssä tarkastuksessa sen kummempia välyksiä, koska hylkyä ei tullut. Uskon siis, ettei vika ole puslissa. Aiemmin kun kolinaa ilmeni samalla tavalla, homma korjaantui iskareiden vaihdolla. Hyvin erikoinen homma! :think
                        BMW E46 318d 10/04

                        Comment

                        • janne30
                          BTCF Member
                          • Apr 2011
                          • 2198
                          • Vantaa

                          #13
                          E46 320d sai uuden Korkeussäädettävän alustan alle ja vasemmalta edestä kuuluu narinaa liikkeellä ja töyssyissä kuuluu isompi narahdus. Paikoillaan etukulmaa heiluttamalla narisee myös.

                          Missä vika?
                          G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                          E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                          1 x F20
                          3 x E30
                          2 x E36
                          5 x E46
                          3 x E9X

                          Comment

                          • petrolhead
                            Moderator
                            • Feb 2004
                            • 13793
                            • Hyvinkää

                            #14
                            Originally posted by janne30 View Post
                            E46 320d sai uuden Korkeussäädettävän alustan alle ja vasemmalta edestä kuuluu narinaa liikkeellä ja töyssyissä kuuluu isompi narahdus. Paikoillaan etukulmaa heiluttamalla narisee myös.

                            Missä vika?
                            Otappa vaikka apumies hommaan. Autoa on helpoin heiluttaa kun avaa oven ja heiluttaa oven päästä, saa vähän vipuvartta (samalla huomaa jos on väljät saranat :P).
                            Sitten ei muuta kun kuuntelemaan ja kattelemaan fikkarin kanssa. Mieleen tulee tukivarren pusla, iskarin yläpää, vakaajan hela(t).
                            Auto on tietysti niin s---an matala ettei sinne alle nää? Jos auton saisi korokkeelle seisomaan pyörillään niin helpottaisi hommaa.

                            Jarno
                            2015 VW Crafter
                            1984 BMW 316
                            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                            Comment

                            • bmw89
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2010
                              • 563
                              • Ulvila

                              #15
                              e46 328i -98 300tkm

                              suoraan ajaessa tuntuu sentin verran tyhjää ratissa molempiin suuntiin

                              hammastangossa väljyyttä?

                              raidetankojen sisä/ulkopäät vaihdettu ja alatukivarsien takahelat.
                              iskarit kanssa vaihtolistalla seuraavaks.
                              -E30 "316i"

                              ex. e46 328i,

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎