Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ratti vinossa....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Originally posted by Maxine View Post
    Täytyy jossakin vaiheessa perehtyä tuohon jäähdytysaineongelmaankin. Eilen taas pesun yhteydessä vähän lisäsin jäähdytysnestettä. Ehkä desin pari. Ollut ongelma koko sen 10 vuotta mitä olen auton omistanut, korjattu on ja ongelmat jatkuvat.
    Onko kyseessä oikeasti jäähdytysnesteen vajaus, vai ylitäytätkö järjestelmää jonka systeemi poistaa kuten pitääkin?

    Comment

    • Maxine
      Bimmer Rookie
      • May 2016
      • 61
      • Helsinki

      #32
      En ole varma. Talvella ja keväällä syttyi merkkivalo ja mootyorin lämmöt kerran lävähti punaiselle saakka. Nyt eilen ei valo palanut ja nestettä meni pari desiä arviolta. Talvella kaadoin enemmän, ehkä vajaan litran.
      Täytin niin että tikku nousi ylälaidan yli. Aloittaessani lojui pohjassa kiinni. Kone viileä.

      Comment

      • Gräns
        Bimmer Rookie
        • Mar 2013
        • 72
        • Pohjanmaa

        #33
        Onko muilla ollut ongelmia saada rattia suoraan kulmien säädätyksessä. Nyt jo kolmannen kerran joudun menemään takuusäädätykseen kun ratti vain jää joka kerta vinoon vasemmalle vaikka olen vieressä seisonut ja katsonut kun asentaja sen passilla suoraan laittaa. Viimmeksi auto käynnissä, koska tehostin voi vaikuttaa jotain ?

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #34
          Originally posted by Gräns View Post
          Onko muilla ollut ongelmia saada rattia suoraan kulmien säädätyksessä. Nyt jo kolmannen kerran joudun menemään takuusäädätykseen kun ratti vain jää joka kerta vinoon vasemmalle vaikka olen vieressä seisonut ja katsonut kun asentaja sen passilla suoraan laittaa. Viimmeksi auto käynnissä, koska tehostin voi vaikuttaa jotain ?
          Kertoo yleensä siitä että jotakin antaa ajon aikana periksi ja todellinen kulkukulma muuttuu.

          Comment

          • Telehell
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2016
            • 330
            • Joensuu

            #35
            Itsellä vaikutti apukuskin puoleinen narinahela niin paljon, että ratti oli vinossa noin 15 astetta. Helan vaihdoin ja ratti suoristui itsestään.
            Mitsubishi Outlander PHEV
            Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
            Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
            Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
            Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
            Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
            Ex: Nissan Primera P11 -01
            Ex: Nissan Sunny -94

            Comment

            • Gräns
              Bimmer Rookie
              • Mar 2013
              • 72
              • Pohjanmaa

              #36
              Originally posted by Telehell View Post
              Itsellä vaikutti apukuskin puoleinen narinahela niin paljon, että ratti oli vinossa noin 15 astetta. Helan vaihdoin ja ratti suoristui itsestään.
              Pitääpä käydä alusta läpi, narinahelat 50tkm sitten vaihdettu, mutta isot pyörät ja suomen tiet niin kaippa nuo sitten niin nopeasti voivat mennä. Pyöränsuuntauksen tehnyt liike kyllä väitti että ei nivelissä väljää olisi, mutta aika suurpiirteinen se tarkastus on. Epäilivät jo oman laitteensa kalibrointia, koska toukokuun alussa kävin säädättämässä ja silloin lähdin ratti suorana.
              Ja tosiaan ratti meni pois hyvästä kun takavanne otti kesölomalla pienen kanttarikosketuksen, voisiko helakin sitten siitä ottaa itseensä ?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Originally posted by Gräns View Post
                Pitääpä käydä alusta läpi, narinahelat 50tkm sitten vaihdettu, mutta isot pyörät ja suomen tiet niin kaippa nuo sitten niin nopeasti voivat mennä. Pyöränsuuntauksen tehnyt liike kyllä väitti että ei nivelissä väljää olisi, mutta aika suurpiirteinen se tarkastus on. Epäilivät jo oman laitteensa kalibrointia, koska toukokuun alussa kävin säädättämässä ja silloin lähdin ratti suorana.
                Ja tosiaan ratti meni pois hyvästä kun takavanne otti kesölomalla pienen kanttarikosketuksen, voisiko helakin sitten siitä ottaa itseensä ?
                Taka-akselisto tähän on kuitenkin useimmiten syynä ja sieltä todennäköisin vika narinahelojen jälkeen on takakelkan puslat?
                Toki vika voi olla jokin tuennan pehminnyt puslakin(ei tarvitse olla riekaleina).

                Comment

                • Gräns
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2013
                  • 72
                  • Pohjanmaa

                  #38
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Taka-akselisto tähän on kuitenkin useimmiten syynä ja sieltä todennäköisin vika narinahelojen jälkeen on takakelkan puslat?
                  Toki vika voi olla jokin tuennan pehminnyt puslakin(ei tarvitse olla riekaleina).
                  Ei kyllä omalla retuutuksella väljää löytynyt takapäästä, tuntuu että yhtä puuta on Voiko ohjausvaihteessa olla häikkää ? Kilometriä 370tkm joten voihan tuo olla jotenkin tiensä päässä. Pitää nyt kolmannene kerran vielä käydä suuntauksessa, sama korjaamo sai kyllä auton menemään suoraa keväällä.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Originally posted by Gräns View Post
                    Ei kyllä omalla retuutuksella väljää löytynyt takapäästä, tuntuu että yhtä puuta on Voiko ohjausvaihteessa olla häikkää ? Kilometriä 370tkm joten voihan tuo olla jotenkin tiensä päässä. Pitää nyt kolmannene kerran vielä käydä suuntauksessa, sama korjaamo sai kyllä auton menemään suoraa keväällä.
                    Jotta kulkukulma muuttuisi ohjausvaihteen vuoksi, pitää välyksen olla käytännössä toispuoleinen, eli jomman kumman puolen raidetangon nivelissä?
                    Nämä kyllä tarkistetaan aina ensimmäisenä ennen suuntaukseen ryhtymistä.
                    Oletko irroittanut takakelkan pultteja/prikkoja ja kurkannut alle onko ne kumit oikeasti ehjät(ei siis säteittäisiä murtumia)?
                    Eli tässäkin pätee se sama kuin reaktiotankojen vanhoissa puslissa, vaikka ”tuntuvat” ehjiltä väänneltäessä, eivät sitä vain välttämättä ole.
                    Ok, voi se vika olla muuallakin, mutta jotain siellä on pakko olla mikäli suuntauksessa ratin nollaus on ok ja kuitenkaan ajaessa se ei sitä ole (eli kulkukulma ajaessa eri kuin mittaustilanteessa rasittamattomana)?

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10037
                      • KVLA

                      #40
                      Originally posted by Gräns View Post
                      Pitääpä käydä alusta läpi,
                      Siis alustan tutkimen huolella on suoritettava AINA ennen kulmien säätöön viemistä. Muuten maksaa turhasta. Tosin oikea ammattimies tekee homman aina nosturilla ennen kuin edes alkaa kiinnittämään laitteita pyöriin.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16457
                        • Asikkala

                        #41
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Siis alustan tutkimen huolella on suoritettava AINA ennen kulmien säätöön viemistä. Muuten maksaa turhasta. Tosin oikea ammattimies tekee homman aina nosturilla ennen kuin edes alkaa kiinnittämään laitteita pyöriin.
                        Kuinka monessa paikassa tämä tutkiminen tosiaan tehdään ajatuksella eikä vain silmäillä vähän ja sitten aletaan siihen hommaan mistä voi ottaa asiakkaalta rahat pois ?

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 10037
                          • KVLA

                          #42
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Kuinka monessa paikassa tämä tutkiminen tosiaan tehdään ajatuksella eikä vain silmäillä vähän ja sitten aletaan siihen hommaan mistä voi ottaa asiakkaalta rahat pois ?
                          Ainakin Kouvolan Euromasterilla,missä itse käytän autot säädettävänä. Kerran löytyi takapäästä pientä välystä narinahelasta,jota itse en edes huomannut/löytänyt,kun auton tutkin läpi. Muista paikoista en tiedä,mutta näin toimii ainakin tuttu ammattimies. Joten muihin mestoihin ei ole edes tarvetta mennä,kun yksi hyvä on löytynyt.

                          Comment

                          • aku1979
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2015
                            • 1152
                            • Helsinki

                            #43
                            Vaihdoin alle koni sportit vakiojousilla. Teetätin tämän jälkeen nelipyöräsuuntauksen ja nyt ratti tuntuu vinolta oikealle ja auto myöskin viettää samaan suuntaan. Varmaan kannattaa viedä takaisin suuntauksen tehneeseen liikkeeseen?

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #44
                              Originally posted by aku1979 View Post
                              Vaihdoin alle koni sportit vakiojousilla. Teetätin tämän jälkeen nelipyöräsuuntauksen ja nyt ratti tuntuu vinolta oikealle ja auto myöskin viettää samaan suuntaan. Varmaan kannattaa viedä takaisin suuntauksen tehneeseen liikkeeseen?
                              Kyllä.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎