Onko E46 malliin saatavana Tukivarsia jolla madallaetusta autosta sais takarenkaat hieman suorempaan ? :think vi...taa yli kaiken kun renkaat on sisäsyrjästä kaljut ja muuten on renkaassa pintaa monta milliä. Nelipyörä suuntaus tehty.
Takarenkaat suoraan.
Collapse
X
-
OT : Miten helvetisti sitä on sitten madallettu ja mikä rengastus kun ei säädöt riitä?2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
-
-
Originally posted by petrolhead View PostOT : Miten helvetisti sitä on sitten madallettu ja mikä rengastus kun ei säädöt riitä?
Ihan perus madallus siinä on eli -40mm. Etäisyys pyörän navankeskeltä lokasuojan kaareen edessä:330mm takana 315mm. Käytin liikkeessä nelipyöräsuuntauksessa ja väittivät että takarenkaita ei suorempaan saa.
Ymmärsin tuosta edellisestä viestistä että siellä säätöä vielä löytys :think
tuossa kuva suuntauslapusta
Last edited by Jukka_; 27-09-2009, 09:01.Bmw X5 3.0DA 2005
Comment
-
-
Mihinkään muuhun ei ole koskettu kuin etuauraukseen. Tämän sanon muutamat kymmenet kulmat tehneenä , muutaman kerran e46 suunnanneena.
Olet maksanut neljän kulman mittauksesta ja säädöstä. Lappua katsoen sitä ei ole tehty. Tuossa(kin) on kyse kulkukulmasuuntauksesta , joka on oikeiin tehty silloin kun työ aloitetaan takapäästä ja säädetään kulkukulma nollaan tai mahdollisimmman lähelle sitä ennenkuin siirrytään etuakseliin. Suuntauslaitehan ilmoittaa etupään kulmat takapyörien kulkulman , ei auton keskilinjan , suhteen.
Takapäässä on säätö camberille , epäkeskokannalla oleva ruuvi tukivarren päässä. Takana aurausta säädetään olka-akselin pitkittäisvarren kiinnityspistettä siirtämällä. Kolmea ruuvia löysätään ja sitten siirrellään.
Edessä camber säätyy OEM yläpäällä niin että tornissa oleva pyöreäpäinen kohdistustappi lyödään alas , ja siirretään tolpan yläpäätä mielellään etuakseli kevennettynä.
Ei ole ihme että " nelipyöräsuuntausta " myydään niin halvalla kumikorjaamoissa kun asiakkaille menee läpi se että vain etuauraus säädetään sinne päin. Se voi tehdä suoralla hallin lattialla ihan itsekin.Last edited by petrolhead; 27-09-2009, 09:21.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by Jukka_ View PostIhan perus madallus siinä on eli -40mm. Etäisyys pyörän navankeskeltä lokasuojan kaareen edessä:330mm takana 315mm. Käytin liikkeessä nelipyöräsuuntauksessa ja väittivät että takarenkaita ei suorempaan saa.
Ymmärsin tuosta edellisestä viestistä että siellä säätöä vielä löytys :think
tuossa kuva suuntauslapusta
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2dgv...e82-kuvia.html
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostEi ole ihme että " nelipyöräsuuntausta " myydään niin halvalla kumikorjaamoissa kun asiakkaille menee läpi se että vain etuauraus säädetään sinne päin. Se voi tehdä suoralla hallin lattialla ihan itsekin.
Vähän turhaa yleistämistä ehkä. Se riippuu eniten asentajasta ja sen työmoraalista, miten se homma tehdään. Vituilleen se voidaan tehdä missä tahansa. Mutta vituikshan toi ko homma on tehty. En ymmärrä, miksei niitä voi säätää. E36/E46 on vielä niin helvetin helppo säätää takapään kulmia.. Eikun valittamaan liikkeeseen.DUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Originally posted by Peltsii View PostVähän turhaa yleistämistä ehkä. Se riippuu eniten asentajasta ja sen työmoraalista, miten se homma tehdään. Vituilleen se voidaan tehdä missä tahansa. Mutta vituikshan toi ko homma on tehty. En ymmärrä, miksei niitä voi säätää. E36/E46 on vielä niin helvetin helppo säätää takapään kulmia.. Eikun valittamaan liikkeeseen.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by Jukka_ View PostOnko E46 malliin saatavana Tukivarsia jolla madallaetusta autosta sais takarenkaat hieman suorempaan ? :think vi...taa yli kaiken kun renkaat on sisäsyrjästä kaljut ja muuten on renkaassa pintaa monta milliä. Nelipyörä suuntaus tehty.
Eli tällaisella camberilla yli 17":n takarenkaat sulaa kyllä alle puolessa kesässä ja pito+ajettavuus on mitä on.
Takapään cambereille on ihan epäkeskosäätö joka kyllä riittää tuolla madalluksella sinne 1.25`tasoon. Ilmeisesti "säätäjä" ei ole saanut pultteja avattua ja päättänyt jättää leikin sikseen ja taakse kulmat jotka on hyväksyttävät ainoastaan 15" Nokian Q kitkoilla....uutena ja alle 1.5bar paineilla....
Comment
-
-
Originally posted by AnttiR View PostJes!
Ku olis tuonki tienny aiemmin, olis säästäny vähän renkaita
Onko suosituksia missä kannattaa Jyväskylän seudulla säädättää kulmat?
Riippuen sitten käyttämästäsi rengaskoosta(jos kuitenkin 17" tai yli), voit säätötyön lopulta tekevälle taholle ilmoittaa että takapään camber PITÄÄ olla alle 2.00`.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKannattaa nyt kuitenkin käydä tilaamassa ne uudet epäkeskosäätöpultit ja käydä ne vaihdattamassa ENNEN kuin vie mihinkään "säädettäväksi"=valohoitoon, koska niitä ei väkisin aleta missään vain säätöjä tekevässä lafkassa aukomaan katkeamisen pelossa.
Riippuen sitten käyttämästäsi rengaskoosta(jos kuitenkin 17" tai yli), voit säätötyön lopulta tekevälle taholle ilmoittaa että takapään camber PITÄÄ olla alle 2.00`.
Rengaskoko on 19"
Kiitokset avusta, eiköhän tästä nyt saa takarenkaatkin suoraan, vähän vaan jännittää kyllä että raapiiko kaariin kiinni sen jälkeenE61 535d -04
Comment
-
-
Originally posted by AnttiR View PostOoKoo, täytyy käydä tilaamassa uudet pultit.
Rengaskoko on 19"
Kiitokset avusta, eiköhän tästä nyt saa takarenkaatkin suoraan, vähän vaan jännittää kyllä että raapiiko kaariin kiinni sen jälkeen
Niin ja tietysti alusta saisi olla kunnossa, jos siellä on väljää niin ei siitä suuntauksesta ole kauheasti iloa :thinkE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by _nixu_ View PostMikä ET, leveys ja renkaat?
Niin ja tietysti alusta saisi olla kunnossa, jos siellä on väljää niin ei siitä suuntauksesta ole kauheasti iloa :think
Nimittäin tuolla 2.30`camberilla ja n.3.0bar paineilla +255-leveyden 19" renkaan kulutuspinnan uloin 1/3 ei 80-100kmh nopeuksissa ota juuri edes asfalttiin enään kiinni. Koko auton akselipainosta 90% lepää takarenkaiden sisäkolmanneksilla+sisärungolla, jolloin sisärunko joutuu ERITTÄIN koville syöden samalla renkaan sisäkanti jo muutamassa tuhannessa kilometrissä täysin loppuun. Märkäpitoa ei ole käytännössä lainkaan niin jarrutuksissa kuin kaarteissakaan ja samalla suoraan ajaminen on erittäin epästabiilia jos tiessä on hiukankaan uraa/kallistusta.
Ahvenistolla kuivassa kelissä ratakierroksella pitoa takapäässä taas on niin, että auto on erittäin aliohjaava=puskee, mutta ripauksin vettä ja ongelmat alkaa.
Siis, pultit tilaukseen, vaihtoon ja auto säätöön niin että taakse 1.30`-1.40`camberit ja jo helpottaa.
Jos kaaret eivät anna ko.säätöön mahdollisuutta, niin nyt jo takakaaret mankeloitaviksi.
Comment
-
Comment