memebuy23buy

Takarenkaat suoraan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jukka_
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 156
    • finland Keski-suomi

    Takarenkaat suoraan.

    Onko E46 malliin saatavana Tukivarsia jolla madallaetusta autosta sais takarenkaat hieman suorempaan ? :think vi...taa yli kaiken kun renkaat on sisäsyrjästä kaljut ja muuten on renkaassa pintaa monta milliä. Nelipyörä suuntaus tehty.
    Bmw X5 3.0DA 2005
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    #2
    OT : Miten helvetisti sitä on sitten madallettu ja mikä rengastus kun ei säädöt riitä?
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • Jukka_
      Bimmer Rookie
      • Aug 2009
      • 156
      • finland Keski-suomi

      #3
      Originally posted by petrolhead View Post
      OT : Miten helvetisti sitä on sitten madallettu ja mikä rengastus kun ei säädöt riitä?

      Ihan perus madallus siinä on eli -40mm. Etäisyys pyörän navankeskeltä lokasuojan kaareen edessä:330mm takana 315mm. Käytin liikkeessä nelipyöräsuuntauksessa ja väittivät että takarenkaita ei suorempaan saa.

      Ymmärsin tuosta edellisestä viestistä että siellä säätöä vielä löytys :think

      tuossa kuva suuntauslapusta
      Last edited by Jukka_; 27-09-2009, 09:01.
      Bmw X5 3.0DA 2005

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        #4
        Mihinkään muuhun ei ole koskettu kuin etuauraukseen. Tämän sanon muutamat kymmenet kulmat tehneenä , muutaman kerran e46 suunnanneena.


        Olet maksanut neljän kulman mittauksesta ja säädöstä. Lappua katsoen sitä ei ole tehty. Tuossa(kin) on kyse kulkukulmasuuntauksesta , joka on oikeiin tehty silloin kun työ aloitetaan takapäästä ja säädetään kulkukulma nollaan tai mahdollisimmman lähelle sitä ennenkuin siirrytään etuakseliin. Suuntauslaitehan ilmoittaa etupään kulmat takapyörien kulkulman , ei auton keskilinjan , suhteen.
        Takapäässä on säätö camberille , epäkeskokannalla oleva ruuvi tukivarren päässä. Takana aurausta säädetään olka-akselin pitkittäisvarren kiinnityspistettä siirtämällä. Kolmea ruuvia löysätään ja sitten siirrellään.

        Edessä camber säätyy OEM yläpäällä niin että tornissa oleva pyöreäpäinen kohdistustappi lyödään alas , ja siirretään tolpan yläpäätä mielellään etuakseli kevennettynä.

        Ei ole ihme että " nelipyöräsuuntausta " myydään niin halvalla kumikorjaamoissa kun asiakkaille menee läpi se että vain etuauraus säädetään sinne päin. Se voi tehdä suoralla hallin lattialla ihan itsekin.
        Last edited by petrolhead; 27-09-2009, 09:21.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16590
          • Asikkala

          #5
          Originally posted by Jukka_ View Post
          Ihan perus madallus siinä on eli -40mm. Etäisyys pyörän navankeskeltä lokasuojan kaareen edessä:330mm takana 315mm. Käytin liikkeessä nelipyöräsuuntauksessa ja väittivät että takarenkaita ei suorempaan saa.

          Ymmärsin tuosta edellisestä viestistä että siellä säätöä vielä löytys :think

          tuossa kuva suuntauslapusta
          http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2dgv...e82-kuvia.html
          Kurkkaas alle ja katsot onko takana pultteja availtu viimeaikoina, aina jää jotain jälkiä esim. maali rikki, kuraa pyyhitty pois. Ei taida paljon löytyä...

          Comment

          • Peltsii
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 7060
            • Turenki

            #6
            Originally posted by petrolhead View Post
            Ei ole ihme että " nelipyöräsuuntausta " myydään niin halvalla kumikorjaamoissa kun asiakkaille menee läpi se että vain etuauraus säädetään sinne päin. Se voi tehdä suoralla hallin lattialla ihan itsekin.

            Vähän turhaa yleistämistä ehkä. Se riippuu eniten asentajasta ja sen työmoraalista, miten se homma tehdään. Vituilleen se voidaan tehdä missä tahansa. Mutta vituikshan toi ko homma on tehty. En ymmärrä, miksei niitä voi säätää. E36/E46 on vielä niin helvetin helppo säätää takapään kulmia.. Eikun valittamaan liikkeeseen.
            DUCATI 1098 RACING EVO

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Peltsii View Post
              Vähän turhaa yleistämistä ehkä. Se riippuu eniten asentajasta ja sen työmoraalista, miten se homma tehdään. Vituilleen se voidaan tehdä missä tahansa. Mutta vituikshan toi ko homma on tehty. En ymmärrä, miksei niitä voi säätää. E36/E46 on vielä niin helvetin helppo säätää takapään kulmia.. Eikun valittamaan liikkeeseen.
              Turhan laveasti yleistetty , myönnän. Täällä kun juttuja lukee niin näyttää että mistään ei saa tätä työtä tehtynä niinkuin se pitää. En väitä ettenkö itse olisi suteen tehnyt tätäkin hommaa mutta yritystä on ainakin vähän enemmän kuin tässä.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #8
                Originally posted by Jukka_ View Post
                Onko E46 malliin saatavana Tukivarsia jolla madallaetusta autosta sais takarenkaat hieman suorempaan ? :think vi...taa yli kaiken kun renkaat on sisäsyrjästä kaljut ja muuten on renkaassa pintaa monta milliä. Nelipyörä suuntaus tehty.
                "Suuntauksella" on varmasti käyty, mutta kulmat ei ole lähelläkään sitä mitä pitäisi, varsinkaan juuri takapään camberin osalta joka oli nyt -2.30`?
                Eli tällaisella camberilla yli 17":n takarenkaat sulaa kyllä alle puolessa kesässä ja pito+ajettavuus on mitä on.
                Takapään cambereille on ihan epäkeskosäätö joka kyllä riittää tuolla madalluksella sinne 1.25`tasoon. Ilmeisesti "säätäjä" ei ole saanut pultteja avattua ja päättänyt jättää leikin sikseen ja taakse kulmat jotka on hyväksyttävät ainoastaan 15" Nokian Q kitkoilla....uutena ja alle 1.5bar paineilla....

                Comment

                • AnttiR
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 819
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Onkos E39:ssä samanlaiset säädät takapäässä? Oli kans renkaat kankailla sisäreunoista......
                  E61 535d -04

                  Comment

                  • Lakeson
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 649
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Löytyy säädöt.
                    Ei mopolla mahottomia..

                    Comment

                    • AnttiR
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 819
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Jes!
                      Ku olis tuonki tienny aiemmin, olis säästäny vähän renkaita
                      Onko suosituksia missä kannattaa Jyväskylän seudulla säädättää kulmat?
                      E61 535d -04

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by AnttiR View Post
                        Jes!
                        Ku olis tuonki tienny aiemmin, olis säästäny vähän renkaita
                        Onko suosituksia missä kannattaa Jyväskylän seudulla säädättää kulmat?
                        Kannattaa nyt kuitenkin käydä tilaamassa ne uudet epäkeskosäätöpultit ja käydä ne vaihdattamassa ENNEN kuin vie mihinkään "säädettäväksi"=valohoitoon, koska niitä ei väkisin aleta missään vain säätöjä tekevässä lafkassa aukomaan katkeamisen pelossa.
                        Riippuen sitten käyttämästäsi rengaskoosta(jos kuitenkin 17" tai yli), voit säätötyön lopulta tekevälle taholle ilmoittaa että takapään camber PITÄÄ olla alle 2.00`.

                        Comment

                        • AnttiR
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 819
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Kannattaa nyt kuitenkin käydä tilaamassa ne uudet epäkeskosäätöpultit ja käydä ne vaihdattamassa ENNEN kuin vie mihinkään "säädettäväksi"=valohoitoon, koska niitä ei väkisin aleta missään vain säätöjä tekevässä lafkassa aukomaan katkeamisen pelossa.
                          Riippuen sitten käyttämästäsi rengaskoosta(jos kuitenkin 17" tai yli), voit säätötyön lopulta tekevälle taholle ilmoittaa että takapään camber PITÄÄ olla alle 2.00`.
                          OoKoo, täytyy käydä tilaamassa uudet pultit.
                          Rengaskoko on 19"
                          Kiitokset avusta, eiköhän tästä nyt saa takarenkaatkin suoraan, vähän vaan jännittää kyllä että raapiiko kaariin kiinni sen jälkeen
                          E61 535d -04

                          Comment

                          • _nixu_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 8975
                            • Kellokoski

                            #14
                            Originally posted by AnttiR View Post
                            OoKoo, täytyy käydä tilaamassa uudet pultit.
                            Rengaskoko on 19"
                            Kiitokset avusta, eiköhän tästä nyt saa takarenkaatkin suoraan, vähän vaan jännittää kyllä että raapiiko kaariin kiinni sen jälkeen
                            Mikä ET, leveys ja renkaat?

                            Niin ja tietysti alusta saisi olla kunnossa, jos siellä on väljää niin ei siitä suuntauksesta ole kauheasti iloa :think
                            E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                            Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by _nixu_ View Post
                              Mikä ET, leveys ja renkaat?

                              Niin ja tietysti alusta saisi olla kunnossa, jos siellä on väljää niin ei siitä suuntauksesta ole kauheasti iloa :think
                              Tässä kohtaa kun takacamber on peräti 2.30`, on säätöhyöty merkittävä vaikka alusta olisikin ihan loppu.
                              Nimittäin tuolla 2.30`camberilla ja n.3.0bar paineilla +255-leveyden 19" renkaan kulutuspinnan uloin 1/3 ei 80-100kmh nopeuksissa ota juuri edes asfalttiin enään kiinni. Koko auton akselipainosta 90% lepää takarenkaiden sisäkolmanneksilla+sisärungolla, jolloin sisärunko joutuu ERITTÄIN koville syöden samalla renkaan sisäkanti jo muutamassa tuhannessa kilometrissä täysin loppuun. Märkäpitoa ei ole käytännössä lainkaan niin jarrutuksissa kuin kaarteissakaan ja samalla suoraan ajaminen on erittäin epästabiilia jos tiessä on hiukankaan uraa/kallistusta.
                              Ahvenistolla kuivassa kelissä ratakierroksella pitoa takapäässä taas on niin, että auto on erittäin aliohjaava=puskee, mutta ripauksin vettä ja ongelmat alkaa.
                              Siis, pultit tilaukseen, vaihtoon ja auto säätöön niin että taakse 1.30`-1.40`camberit ja jo helpottaa.
                              Jos kaaret eivät anna ko.säätöön mahdollisuutta, niin nyt jo takakaaret mankeloitaviksi.

                              Comment

                              Working...
                              X