............
Talvirengaskeskustelu 2
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostSedan, täydellä kuormalla ohjekirjan mukaan 2,9 ja 3,4. Vajaalla lastilla 2,5 ja 2,8.
oven välissä olevassa lapussa lukee jotain 2,0 ja 2,2 jos oikein muistan, kuitenkin jotakin tuota luokkaa :think
F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
Niin ei vissiin kellään ole ollut hankookin w409:ä alla? Nooh sellaset nyt tuohon otin kun olivat halvemmat mitä noranza2:t
Sittenhän tuo selviää tekeekö noilla mitään. Eivät ainakaan huonoimmat ollu TM:n testissä mitä kahtelin
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
eikös siinä oven välissä ole rengaskokokin merkattuna ja sille renkaalle se paine merkattuna. e61:ssä näyttää olevan 2.7 vajaalla ja 3.1 täydellä kuormalla kun on 245/40r18 kumi allaOriginally posted by peto2 View Post
oven välissä olevassa lapussa lukee jotain 2,0 ja 2,2 jos oikein muistan, kuitenkin jotakin tuota luokkaa :think
Comment
-
onhan tuo selvästi ihan liian pieni paine e39:n painoselle autolle. Ite laitoin nyt contin kitkat alle koossa 225/55x16 ja 3 kiloa molempiin päihin... Ja samaa painetta pidin kesälläki ja renkaat kulu ihan tasasesti.Originally posted by peto2 View Post
oven välissä olevassa lapussa lukee jotain 2,0 ja 2,2 jos oikein muistan, kuitenkin jotakin tuota luokkaa :think
Ja jos renkaat kuluu keskeltä, niin se todellakin johtuu liian matalasta paineesta. Silloin rengas on "löysä" ja keskipakovoima pääsee vetämään renkaan keskiosaa ulospäin, jolloin se tietysti kuluu. Tai näin ainaki oon ite asian ymmärtäny... :think-f11 530d xDrive -12 Spacegrau
-e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
-Volvo S60 2.4i -04
-LMC Munsterland LUX 495 -98
https://www.instagram.com/jermus_h/
Pohjanmaa - Connection
Kaustinen connection
Comment
-
Itsellä kitkat ja pääasiallisesti viime talvet ajellut Tampereesta äläspäin olevalla alueella,eli eteläsuomessa.Hyvin kitkoilla mennään ja itselläkin takaveto/automaatti.Risteyksissä valoissa kannattaa käyttää sitä uran vieressä olevaa lunta jos pelkää ettei pääse liikkeelle muiden mukana,muutaman kerran viime talvena uran liukkaus yllätti itsenikin liikkeelelähdössä.Itsekkin viikottain ajan Tre-stadi motaria,niin kitkat ovat erittäin miellyttävät ajella.Tuohan tienpätkä on ympäri vuoden hyvässä kunnossa.Originally posted by laituri View PostToivottavasti ei mitään taistelua vaan ihan tietoa tietämättömälle!
Takana on 8 vuotta kitkarenkaita ja nelivetoautoja ja nyt on alla takaveto. Eli mietinnässä on siis nasta- vai kitkarenkaat ja olisi mielelläni kuullut objektiivisiä kommenteja takavedosta/automaatista etelän keleissä. Lähinnä nuo liikkeelle lähdöt mietityttää kitkoilla ja toisaalta nastoissa se, että pysyykö ne piikit siellä renkaassa. Kilometrejä tulee paljon ja pääasiassa moottoritietä. Auto on siis 335d.
Itse olen kitkoja suosinut ja niistä pitänyt, mutta mutta.
Ja viime vuonna oli tuollaiset XI-2 kitkat quattrossa ja olivat erittäin hyvät!BMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
Toivottavasti...Originally posted by k0rppi View Postjep jep ja silti piti alkaa tunkemaan sitä nastakumia sinne sekaan, jos kerta kahesta kitkasta koitat puhua...
tää oli mun osalta tässä
jos tästä tulee jotain "sakkoa"BMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
Originally posted by JermuS View Post
Ja jos renkaat kuluu keskeltä, niin se todellakin johtuu liian matalasta paineesta. Silloin rengas on "löysä" ja keskipakovoima pääsee vetämään renkaan keskiosaa ulospäin, jolloin se tietysti kuluu. Tai näin ainaki oon ite asian ymmärtäny... :think
Juuri näin
Nuo 2.0 paineet voi laittaa 145r13 renkaisiin micran alle, ei AUTON renkaisiin
DUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
Laitoin emännälle tuommoset sigun Fabiaan, koko oli 205/50/16. Positiivisesti yllätyin rengasmelun suhteen. Auto on kyllä semmonen, että sisälle kuuluu ihan kaikki äänet, ja siltikään ei mitään älytöntä vollotusta kuulu renkaista. Vastaavasta autosta kokemuksia hakka5:silla samassa koossa ja ne kyllä piti sellaista mekkalaa jotta oksat pois.Originally posted by Pazi88 View PostNiin ei vissiin kellään ole ollut hankookin w409:ä alla? Nooh sellaset nyt tuohon otin kun olivat halvemmat mitä noranza2:t
Sittenhän tuo selviää tekeekö noilla mitään. Eivät ainakaan huonoimmat ollu TM:n testissä mitä kahtelin 

Pitokysymyksiin ei voi vielä sanoa juuta eikä jaata, kun en ole liukkailla ajanut.e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige
Comment
-
Nokian Hkpl4 on rungoiltaan "perinteinen" nokialainen, eli ei sisäpuolen rungoiltaan kestä ajoa vajaapaineisena varsinkaan taka-akselilla jos/kun negatiivista camberia on enemmän kuin abaut 1.3´-astetta.
Lisäksi, alle kymmenen tuhatta kilometriä alle 2.5bar paineilla ja 2.0`-takacambereilla aikansaa sen että renkaan kulutuspinnan sisäkantti kuluu hampaalle ja hirveä ulvonta alkaa.
Eli Hkpl4:n minimipaine erityisesti taka-akselilla on hieman akselipainoista ja cambereista riippuen on kuitenkin ehdoton 2.8bar.
Käytännössä 3.0-3.2bar takana ja edessä jonkin verran vähemmän.
Comment
-
no tuo 39 on vakio alustalla ettei sitä negatiivista camberia pitäisi olla kauheesti.. suuntauslappukin olisi hanskalokerossa mut ei vaivaudu nyt sitä hakemaan.. mutta tietääpä ainakin nostella paineitaOriginally posted by Hemi View PostNokian Hkpl4 on rungoiltaan "perinteinen" nokialainen, eli ei sisäpuolen rungoiltaan kestä ajoa vajaapaineisena varsinkaan taka-akselilla jos/kun negatiivista camberia on enemmän kuin abaut 1.3´-astetta.
Lisäksi, alle kymmenen tuhatta kilometriä alle 2.5bar paineilla ja 2.0`-takacambereilla aikansaa sen että renkaan kulutuspinnan sisäkantti kuluu hampaalle ja hirveä ulvonta alkaa.
Eli Hkpl4:n minimipaine erityisesti taka-akselilla on hieman akselipainoista ja cambereista riippuen on kuitenkin ehdoton 2.8bar.
Käytännössä 3.0-3.2bar takana ja edessä jonkin verran vähemmän.
edit: siinä tarrassa lukee 225/55/16 renkaalle vajaalla kuormalla 1,9/2,3 ja kuormattuna 2,0/2,5.. emäntä oli laittanu keväällä tarran mukaset paineet ja valitti kun veteli niin perkeleesti
Last edited by peto2; 23-10-2010, 18:27.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
Joo lukeehan siinä, mutta Nokialaiset vaatii painetta kun renkaan sisärunko ei kestä joka pyörähdyksellä tulevaa muodonmuutosta.Originally posted by peto2 View Postno tuo 39 on vakio alustalla ettei sitä negatiivista camberia pitäisi olla kauheesti.. suuntauslappukin olisi hanskalokerossa mut ei vaivaudu nyt sitä hakemaan.. mutta tietääpä ainakin nostella paineita
edit: siinä tarrassa lukee 225/55/16 renkaalle vajaalla kuormalla 1,9/2,3 ja kuormattuna 2,0/2,5.. emäntä oli laittanu keväällä tarran mukaset paineet ja valitti kun veteli niin perkeleesti
Sitten kun tuo runko menettää sen vähäisenkin jäykkyyden, kuluu rengas hampaalle ja alkaa ulvoa kuin viitasusi. Näin tekee myös Nokian kesäkumit, etunenässä NRY, jok vaati painetta mielummin lähemmäksi 3,5bar kuin kolme.
Itsellä on tuossa omassa "ajoauto" e60:ssä tällä hetkellä viime talvena alle laitetut 245/40-18" Hkpl4.set ja voin puhtaalla omalla tunnolla sanoa että hilkaisempia ja mukavampia nastakumeja saa hakea.
Ok, minulla on camberit säädetty 19"-20" kesärengastukselle, ko.renkaiden sisäänajo ajettu huolellisesti ja paineet takana näin lkutalvesta 3.3bar.
Hiukan kun lunta ja jäätä alkaa oleman enemmän, pudotan paineet takaakin 3.0bar:iin.
Pointti on siis se että mitkä tahansa renkaat(niin kesä kuin talvirenkaat) saa ulvomaan jos paineet, kulmat, alustn kunto ja käyttötottumukset on pielessä.
Hkpl4:nen isoimmissa leveys ja vannekokoluokissa EI ole meluisa nastarengas mikäli sitä ei ole ajettu liian matalilla paineilla runko pehmeäksi ja kulutuspinta hampaalle. Nastaäänet taas kasvaa heti jos nasta on löystynyt pesässään huonon sisäänajon vuoksi.
Eli Hkpl4 parhaimmillaan 235-245-leveysluokissa ei äänitasoltaan eroa mitenkään Hkpl7:sta joka kuitenkin oikeasti on todella hiljainen nastarengas.
Ei tietenkään testeissä se markkinoiden hiljaisin, mutta kun taas hieman suhteutetaan niin samassa 245/40-18" kokoluokassa saa hakea yhtä hiljaista kesärengasta jos se on valmistettu euroopassa....runflat:sta nyt puhumattakaan.
Painetta siis Nokialaisiin AINA vähintään 2.8bar ja varsinkin renkaan ensimmäisen parin/kolmen tuhannen kilometrin sisäänajon aikana, jolloin se myös pysyy suhteellisen hiljaisena.
Comment
-
Kesärenkaat ovat 225/45/17 ja 245/40/17, ja ajattelin hommata samankokoiset talvikumit, mutta noita 245/40 ei oikein ole myynnissä joten olisiko 224/45/17 ja 235/45/17 sopiva rengastus sigun autoon? Parempia ehdotuksia, vanteet ovat varmaan 7,5 ja 8,5 leveät m double spoke 68?
Comment
-
Tuossa pari sivua taaempana mietiskelin samaa ja päädyin lopulta kokoihin: 205/50 & 225/45Originally posted by Wexi View PostKesärenkaat ovat 225/45/17 ja 245/40/17, ja ajattelin hommata samankokoiset talvikumit, mutta noita 245/40 ei oikein ole myynnissä joten olisiko 224/45/17 ja 235/45/17 sopiva rengastus sigun autoon? Parempia ehdotuksia, vanteet ovat varmaan 7,5 ja 8,5 leveät m double spoke 68?
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
Comment