Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #46
    ............
    Last edited by Bmw Master; 18-10-2012, 20:20.

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8266
      • Järvikylä (Nakkila)

      #47
      Originally posted by Bmw Master View Post
      Sedan, täydellä kuormalla ohjekirjan mukaan 2,9 ja 3,4. Vajaalla lastilla 2,5 ja 2,8.
      oven välissä olevassa lapussa lukee jotain 2,0 ja 2,2 jos oikein muistan, kuitenkin jotakin tuota luokkaa :think
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11154
        • Oulu

        #48
        Niin ei vissiin kellään ole ollut hankookin w409:ä alla? Nooh sellaset nyt tuohon otin kun olivat halvemmat mitä noranza2:t Sittenhän tuo selviää tekeekö noilla mitään. Eivät ainakaan huonoimmat ollu TM:n testissä mitä kahtelin

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • k0rppi
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 784
          • Varkaus

          #49
          Originally posted by peto2 View Post
          oven välissä olevassa lapussa lukee jotain 2,0 ja 2,2 jos oikein muistan, kuitenkin jotakin tuota luokkaa :think
          eikös siinä oven välissä ole rengaskokokin merkattuna ja sille renkaalle se paine merkattuna. e61:ssä näyttää olevan 2.7 vajaalla ja 3.1 täydellä kuormalla kun on 245/40r18 kumi alla

          Comment

          • JermuS
            BTCF Member
            • Jul 2008
            • 4214
            • Kaustinen

            #50
            Originally posted by peto2 View Post
            oven välissä olevassa lapussa lukee jotain 2,0 ja 2,2 jos oikein muistan, kuitenkin jotakin tuota luokkaa :think
            onhan tuo selvästi ihan liian pieni paine e39:n painoselle autolle. Ite laitoin nyt contin kitkat alle koossa 225/55x16 ja 3 kiloa molempiin päihin... Ja samaa painetta pidin kesälläki ja renkaat kulu ihan tasasesti.

            Ja jos renkaat kuluu keskeltä, niin se todellakin johtuu liian matalasta paineesta. Silloin rengas on "löysä" ja keskipakovoima pääsee vetämään renkaan keskiosaa ulospäin, jolloin se tietysti kuluu. Tai näin ainaki oon ite asian ymmärtäny... :think
            -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
            -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
            -Volvo S60 2.4i -04
            -LMC Munsterland LUX 495 -98

            https://www.instagram.com/jermus_h/

            Pohjanmaa - Connection

            Kaustinen connection

            Comment

            • b mutteri kasa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1462
              • Area 03

              #51
              Originally posted by laituri View Post
              Toivottavasti ei mitään taistelua vaan ihan tietoa tietämättömälle!

              Takana on 8 vuotta kitkarenkaita ja nelivetoautoja ja nyt on alla takaveto. Eli mietinnässä on siis nasta- vai kitkarenkaat ja olisi mielelläni kuullut objektiivisiä kommenteja takavedosta/automaatista etelän keleissä. Lähinnä nuo liikkeelle lähdöt mietityttää kitkoilla ja toisaalta nastoissa se, että pysyykö ne piikit siellä renkaassa. Kilometrejä tulee paljon ja pääasiassa moottoritietä. Auto on siis 335d.

              Itse olen kitkoja suosinut ja niistä pitänyt, mutta mutta.

              Ja viime vuonna oli tuollaiset XI-2 kitkat quattrossa ja olivat erittäin hyvät!
              Itsellä kitkat ja pääasiallisesti viime talvet ajellut Tampereesta äläspäin olevalla alueella,eli eteläsuomessa.Hyvin kitkoilla mennään ja itselläkin takaveto/automaatti.Risteyksissä valoissa kannattaa käyttää sitä uran vieressä olevaa lunta jos pelkää ettei pääse liikkeelle muiden mukana,muutaman kerran viime talvena uran liukkaus yllätti itsenikin liikkeelelähdössä.Itsekkin viikottain ajan Tre-stadi motaria,niin kitkat ovat erittäin miellyttävät ajella.Tuohan tienpätkä on ympäri vuoden hyvässä kunnossa.
              BMW F11 530 dA VOLL
              Carbon-schwarz Metallic

              BMW E30 325i Sport

              Comment

              • b mutteri kasa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1462
                • Area 03

                #52
                Originally posted by k0rppi View Post
                jep jep ja silti piti alkaa tunkemaan sitä nastakumia sinne sekaan, jos kerta kahesta kitkasta koitat puhua...

                tää oli mun osalta tässä
                Toivottavasti...



                jos tästä tulee jotain "sakkoa"
                BMW F11 530 dA VOLL
                Carbon-schwarz Metallic

                BMW E30 325i Sport

                Comment

                • Peltsii
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2007
                  • 7061
                  • Turenki

                  #53
                  Originally posted by JermuS View Post

                  Ja jos renkaat kuluu keskeltä, niin se todellakin johtuu liian matalasta paineesta. Silloin rengas on "löysä" ja keskipakovoima pääsee vetämään renkaan keskiosaa ulospäin, jolloin se tietysti kuluu. Tai näin ainaki oon ite asian ymmärtäny... :think

                  Juuri näin Nuo 2.0 paineet voi laittaa 145r13 renkaisiin micran alle, ei AUTON renkaisiin
                  DUCATI 1098 RACING EVO

                  Comment

                  • joni_wt
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2004
                    • 3627
                    • Yka

                    #54
                    Originally posted by Pazi88 View Post
                    Niin ei vissiin kellään ole ollut hankookin w409:ä alla? Nooh sellaset nyt tuohon otin kun olivat halvemmat mitä noranza2:t Sittenhän tuo selviää tekeekö noilla mitään. Eivät ainakaan huonoimmat ollu TM:n testissä mitä kahtelin
                    Laitoin emännälle tuommoset sigun Fabiaan, koko oli 205/50/16. Positiivisesti yllätyin rengasmelun suhteen. Auto on kyllä semmonen, että sisälle kuuluu ihan kaikki äänet, ja siltikään ei mitään älytöntä vollotusta kuulu renkaista. Vastaavasta autosta kokemuksia hakka5:silla samassa koossa ja ne kyllä piti sellaista mekkalaa jotta oksat pois.

                    Pitokysymyksiin ei voi vielä sanoa juuta eikä jaata, kun en ole liukkailla ajanut.
                    e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      Nokian Hkpl4 on rungoiltaan "perinteinen" nokialainen, eli ei sisäpuolen rungoiltaan kestä ajoa vajaapaineisena varsinkaan taka-akselilla jos/kun negatiivista camberia on enemmän kuin abaut 1.3´-astetta.
                      Lisäksi, alle kymmenen tuhatta kilometriä alle 2.5bar paineilla ja 2.0`-takacambereilla aikansaa sen että renkaan kulutuspinnan sisäkantti kuluu hampaalle ja hirveä ulvonta alkaa.
                      Eli Hkpl4:n minimipaine erityisesti taka-akselilla on hieman akselipainoista ja cambereista riippuen on kuitenkin ehdoton 2.8bar.
                      Käytännössä 3.0-3.2bar takana ja edessä jonkin verran vähemmän.

                      Comment

                      • Teppis83
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2010
                        • 50
                        • Lahti

                        #56
                        Kyllä tähän voi sanoa, että hakkapeliitta neloset on kyllä aivan saatanan äänekkäät. Emännän Volvo S80 tuli semmoset just ostettua ja kun siihen autoon kuuluu muutenki niin hyvin rengasmelu. Onneks itellä on toi penari

                        Comment

                        • peto2
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 8266
                          • Järvikylä (Nakkila)

                          #57
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Nokian Hkpl4 on rungoiltaan "perinteinen" nokialainen, eli ei sisäpuolen rungoiltaan kestä ajoa vajaapaineisena varsinkaan taka-akselilla jos/kun negatiivista camberia on enemmän kuin abaut 1.3´-astetta.
                          Lisäksi, alle kymmenen tuhatta kilometriä alle 2.5bar paineilla ja 2.0`-takacambereilla aikansaa sen että renkaan kulutuspinnan sisäkantti kuluu hampaalle ja hirveä ulvonta alkaa.
                          Eli Hkpl4:n minimipaine erityisesti taka-akselilla on hieman akselipainoista ja cambereista riippuen on kuitenkin ehdoton 2.8bar.
                          Käytännössä 3.0-3.2bar takana ja edessä jonkin verran vähemmän.
                          no tuo 39 on vakio alustalla ettei sitä negatiivista camberia pitäisi olla kauheesti.. suuntauslappukin olisi hanskalokerossa mut ei vaivaudu nyt sitä hakemaan.. mutta tietääpä ainakin nostella paineita

                          edit: siinä tarrassa lukee 225/55/16 renkaalle vajaalla kuormalla 1,9/2,3 ja kuormattuna 2,0/2,5.. emäntä oli laittanu keväällä tarran mukaset paineet ja valitti kun veteli niin perkeleesti
                          Last edited by peto2; 23-10-2010, 17:27.
                          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                          ex:
                          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                          Nakkaa privaa jos tarvetta.

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #58
                            Originally posted by peto2 View Post
                            no tuo 39 on vakio alustalla ettei sitä negatiivista camberia pitäisi olla kauheesti.. suuntauslappukin olisi hanskalokerossa mut ei vaivaudu nyt sitä hakemaan.. mutta tietääpä ainakin nostella paineita

                            edit: siinä tarrassa lukee 225/55/16 renkaalle vajaalla kuormalla 1,9/2,3 ja kuormattuna 2,0/2,5.. emäntä oli laittanu keväällä tarran mukaset paineet ja valitti kun veteli niin perkeleesti
                            Joo lukeehan siinä, mutta Nokialaiset vaatii painetta kun renkaan sisärunko ei kestä joka pyörähdyksellä tulevaa muodonmuutosta.
                            Sitten kun tuo runko menettää sen vähäisenkin jäykkyyden, kuluu rengas hampaalle ja alkaa ulvoa kuin viitasusi. Näin tekee myös Nokian kesäkumit, etunenässä NRY, jok vaati painetta mielummin lähemmäksi 3,5bar kuin kolme.
                            Itsellä on tuossa omassa "ajoauto" e60:ssä tällä hetkellä viime talvena alle laitetut 245/40-18" Hkpl4.set ja voin puhtaalla omalla tunnolla sanoa että hilkaisempia ja mukavampia nastakumeja saa hakea.
                            Ok, minulla on camberit säädetty 19"-20" kesärengastukselle, ko.renkaiden sisäänajo ajettu huolellisesti ja paineet takana näin lkutalvesta 3.3bar.
                            Hiukan kun lunta ja jäätä alkaa oleman enemmän, pudotan paineet takaakin 3.0bar:iin.
                            Pointti on siis se että mitkä tahansa renkaat(niin kesä kuin talvirenkaat) saa ulvomaan jos paineet, kulmat, alustn kunto ja käyttötottumukset on pielessä.
                            Hkpl4:nen isoimmissa leveys ja vannekokoluokissa EI ole meluisa nastarengas mikäli sitä ei ole ajettu liian matalilla paineilla runko pehmeäksi ja kulutuspinta hampaalle. Nastaäänet taas kasvaa heti jos nasta on löystynyt pesässään huonon sisäänajon vuoksi.
                            Eli Hkpl4 parhaimmillaan 235-245-leveysluokissa ei äänitasoltaan eroa mitenkään Hkpl7:sta joka kuitenkin oikeasti on todella hiljainen nastarengas.
                            Ei tietenkään testeissä se markkinoiden hiljaisin, mutta kun taas hieman suhteutetaan niin samassa 245/40-18" kokoluokassa saa hakea yhtä hiljaista kesärengasta jos se on valmistettu euroopassa....runflat:sta nyt puhumattakaan.
                            Painetta siis Nokialaisiin AINA vähintään 2.8bar ja varsinkin renkaan ensimmäisen parin/kolmen tuhannen kilometrin sisäänajon aikana, jolloin se myös pysyy suhteellisen hiljaisena.

                            Comment

                            • Wexi
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2006
                              • 213
                              • Ruovesi

                              #59
                              Kesärenkaat ovat 225/45/17 ja 245/40/17, ja ajattelin hommata samankokoiset talvikumit, mutta noita 245/40 ei oikein ole myynnissä joten olisiko 224/45/17 ja 235/45/17 sopiva rengastus sigun autoon? Parempia ehdotuksia, vanteet ovat varmaan 7,5 ja 8,5 leveät m double spoke 68?

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11154
                                • Oulu

                                #60
                                Originally posted by Wexi View Post
                                Kesärenkaat ovat 225/45/17 ja 245/40/17, ja ajattelin hommata samankokoiset talvikumit, mutta noita 245/40 ei oikein ole myynnissä joten olisiko 224/45/17 ja 235/45/17 sopiva rengastus sigun autoon? Parempia ehdotuksia, vanteet ovat varmaan 7,5 ja 8,5 leveät m double spoke 68?
                                Tuossa pari sivua taaempana mietiskelin samaa ja päädyin lopulta kokoihin: 205/50 & 225/45

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎