Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelipyöräsuuntaus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • alttu
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 519
    • Nummela

    Nelipyöräsuuntaus ongelma

    Auto kävi suuntauksessa puslaremontin takia (raportti 3.11). Suuntauksen jälkeen jouduin käyttämään auton vielä tarkastuksessa kolinan takia ja sen jälkeen uudestaan suuntaukseen koska ohjaus puolsi vasemmalle (ratti vinossa oikeaan). Nyt uuden suuntauksen (raportti 16.12) jälkeen ohjaus puoltaa oikealle (ratti vinossa vasempaan). Tämän lisäksi mielestäni tuo jälkimmäinen 16.12 tehty suuntaus on enemmän päin persettä kuin aikaisempi, mm. taka camperit viturallaan

    Osaisiko joku suuntausraportteja ammattitaitoisemmin tulkitseva kertoa millaisen nasevan kommentin kerron suuntauksen tehneeseen firmaan, jotta ratti saataisiin suoraan ja kulmat suht kohdilleen:think
    Last edited by alttu; 12-03-2017, 13:17.
    F15 30d ///M-SPORT
    Ex.
    F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT
  • CeeKoo
    Bimmer Rookie
    • May 2010
    • 49
    • Kiikka

    #2
    Jos suuntauksen jälkeen on ratti vinossa ja puoltaa ja korjauksen jälkeen sama homma niin eiköhän olisi syytä vaihtaa firmaa?

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #3
      Ratin vinossa olemiseen riittää se, että rattia ei ole keskitetty kunnolla suuntauksen aluksi tai sitä ei ole lukittu kunnolla jolloin ratti on päässyt kääntymään aurausta säädettäessä.
      Mitä arvoihin tulee, niin sieltä ei ole säädetty mitään muuta kuin aurausta, joten siinä mielessä voi rutista mm.camber-kulmista. E9X kulmien säätöihin en sen enempää osaa ottaa kantaa kun en tiedä millaisia alustaratkaisuja niissä on käytetty. Mutta yleensä säädöt pystytään tekemään pienillä esivalmisteluilla.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • alttu
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2010
        • 519
        • Nummela

        #4
        Originally posted by NokiLeka View Post
        Ratin vinossa olemiseen riittää se, että rattia ei ole keskitetty kunnolla suuntauksen aluksi tai sitä ei ole lukittu kunnolla jolloin ratti on päässyt kääntymään aurausta säädettäessä.
        Mitä arvoihin tulee, niin sieltä ei ole säädetty mitään muuta kuin aurausta, joten siinä mielessä voi rutista mm.camber-kulmista. E9X kulmien säätöihin en sen enempää osaa ottaa kantaa kun en tiedä millaisia alustaratkaisuja niissä on käytetty. Mutta yleensä säädöt pystytään tekemään pienillä esivalmisteluilla.
        Mutta onhan tuo camberi muuttunut 16.12 tehdyssä suuntauksessa kun alkumittaus on ollut vasen -2.08 ja oikea -2.04 ja lopullinen mittaus vasen -2.02 ja oikea -1.37 :think

        3.11 tehdyssä suuntauksessa kaikki oli ohjearvojen sisällä.
        F15 30d ///M-SPORT
        Ex.
        F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

        Comment

        • NokiLeka
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2341
          • Eurajoki

          #5
          Ohjearvojen sisällä on aika laaja käsite.. En tiedä miten herkkä E9X on pyöränkulmille eri rengastuksilla, mutta E46:n menee kuin mato jos arvot ovat "vain" ohjearvojen sisällä ja rengaskoko enemmän kuin 225/45-17. Voi olla että camberia on säädetty, mutta miksi vain toista puolta ja miksi noin suuri ero puolien välillä?

          Tuossa on yksi lappu muutaman vuoden takaa omasta autostani. Erilaisia kulmia on kokeiltu muutamia, nykyisin on aurausta enempi ja camberia edessä vähemmän ja takana enemmän. Mutta saat ainakin jonkinlaisen kuvan mihin pitäisi asentajan kyllä pystyä, jos halua on

          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

          Comment

          • smpovers
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 2372
            • Tammela

            #6
            Oisko tossa toisella kertaa joku kokematon seppä säätänyt ja koittanut camber säädöllä säätää aurausta kohdalleen takana..:think
            BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
            BMW 330d touring e46 -05
            Ford Cortina Mk2 1600 -70
            ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by CeeKoo View Post
              Jos suuntauksen jälkeen on ratti vinossa ja puoltaa ja korjauksen jälkeen sama homma niin eiköhän olisi syytä vaihtaa firmaa?
              No ei. Vie takasin sinne missä homma on tehty mönkään alunperin ja laittavat sen kuntoon ilman lisäkustannuksia asiakkaalle.

              Nyt sen enempää pohtimatta miksi on ruori vinossa ja kulmat pielessä. Ohjauskulmien tarkastuksessa ja säädössä on pirun monta asiaa joista yhdenkin sivuuttaminen saa todelliset kulmat pieleen eikä näy välttämättä ees lapussa.
              Last edited by petrolhead; 19-12-2011, 19:28.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • alttu
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 519
                • Nummela

                #8
                Originally posted by petrolhead View Post
                No ei. Vie takasin sinne missä homma on tehty mönkään alunperin ja laittavat sen kuntoon ilman lisäkustannuksia asiakkaalle.

                Nyt sen enempää pohtimatta miksi on ruori vinossa ja kulmat pielessä. Ohjauskulmien tarkastuksessa ja säädössä on pirun monta asiaa joista yhdenkin sivuuttaminen saa todelliset kulmat pieleen eikä näy välttämättä ees lapussa.
                Nimenomaan, firma vaihtuu vasta siinävaiheessa kun homma on kunnossa tai saa laskutusosoitteen.
                Ja tässä tapauksessa en kyllä epäile firmaa vaan tätä jälkimmäistä asentajaa. Noh, auto menee takaisin säädettäväksi, toivottavasti kulmat tulee kuosiin. Laitanpa rapsan tänne kun homma tehty.
                F15 30d ///M-SPORT
                Ex.
                F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                Comment

                • Jahvat
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2009
                  • 34
                  • Suomi, Turku

                  #9
                  Onpas ollut kyl asentajalla kiire perjantain viettoon kun osa hommasta jätetty tekemättä ja E9X takapää on vielä todella mukava säätä, koska säädöt aivan tyrkyllä...Mielestäni etu- ja takapäässä vasemman ja oikean ero aurauksessa liian suuri, koska tuntuu olevan aika herkkä reagoimaan virheellisiin pyöränkulmiin kyseinen auto.

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16457
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Jahvat View Post
                    Onpas ollut kyl asentajalla kiire perjantain viettoon kun osa hommasta jätetty tekemättä ja E9X takapää on vielä todella mukava säätä, koska säädöt aivan tyrkyllä...Mielestäni etu- ja takapäässä vasemman ja oikean ero aurauksessa liian suuri, koska tuntuu olevan aika herkkä reagoimaan virheellisiin pyöränkulmiin kyseinen auto.
                    Aurauksen ero liian suuri vaikka edessä ne on just samat ? Tosin molemmissa päissä on haritusta lievästi, siinäkö syy käytökseen :think 17" vanteella 1' = 0,12 mm. Vastaavasti 1 aste = 7,5 mm.

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #11
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Aurauksen ero liian suuri vaikka edessä ne on just samat ? Tosin molemmissa päissä on haritusta lievästi, siinäkö syy käytökseen :think 17" vanteella 1' = 0,12 mm. Vastaavasti 1 aste = 7,5 mm.
                      Tulkitset väärää lappua
                      Se jälkimmäinen on voimassaoleva ja siinä erot onkin jo paljon isommat. Eli huomattavasti huonompaan suuntaan ollaan menossa lappujen mukaan..
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16457
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by NokiLeka View Post
                        Tulkitset väärää lappua
                        Se jälkimmäinen on voimassaoleva ja siinä erot onkin jo paljon isommat. Eli huomattavasti huonompaan suuntaan ollaan menossa lappujen mukaan..
                        No nii, näinhän se on

                        Comment

                        • Fokke
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2007
                          • 50
                          • Turku

                          #13
                          Oletko vaihtanut noiden mittauksen välillä talvipyörät alle? Nimittäin tossa ekassa lapussa vannekooksi on ilmoitettu 19'' ja jälkimmäisessä 17'' meillä on samantyyppinen kone töissä ja ilmoitettu vannekoko vaikuttaa miten arvot näkyvät taululla. Toinen huomio on että toisessa säätökerrassa on eri OHJEARVOT kuin ekassa lapussa eli siinä on valittu jotain eri tavalla. Muistaakseni e91 kohdalla kone kysyy muunmuassa minkälainen ohjaustehostin autossa on, oliko vaihtoehdot sitten sähköinen vai nopeuden mukaan säätyvä sitä en enään muista.
                          Money can't buy happiness. But with money, you can buy marshmallows, which is kind of the same thing!

                          Käyttis: Lexus is200
                          Prokkis: e32 750iL

                          Comment

                          • Ravermeister
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2004
                            • 1508
                            • Melkeen Turkkuses

                            #14
                            Joo itelläkin otti ekana silmään et ensimmäisessä lapussa on ohjearvot madalletun alustan mukaan ja toisessa lapussa normaalin alustan mukaan...
                            -Turku Connection-
                            HDJ80 4.2TD
                            ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

                            Comment

                            • alttu
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 519
                              • Nummela

                              #15
                              Olipa ohjearvot mitä hyvänsä niin ei ne kuitenkaan salli eroja oikean ja vasemman välillä. Tuo alusta vaikuttaa ohje arvoihin, renkaat taasen on merkattu ohjelmaan oikein. Toisin olisi jjos allaon 17 ja ohjelmaan merkataan 19.
                              F15 30d ///M-SPORT
                              Ex.
                              F10 530xda ///M-SPORT, Audi A7 3.0tdiq S-line, F11 530xda///M-SPORT x4, F11 520da ///M-SPORT , E61 530da ///M-SPORT, E61 525da ///M-SPORT , E91 320d ///M-SPORT

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎