Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelipyöräsuuntaus ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #61
    Ensinnäkin miten camber voi olla -1.67”-astetta..... (-2.07"-astettako?)?

    No, tästä ei nyt ota selvää (mitä nyt sitten ko.arvot tarkoittaakaan?).
    Etupään casterit todennäköisesti aivan hanurista(jätetty mittaamatta/tulostamatta koska eivät ole vihreällä).
    Eli tuo vasen etu ei ehkä korjaannu vain vaihtamalla mittauspaikkaa?
    Todennäköisesti negatiivista camberia niin paljon liikaa 19” renkaalle(näistä arvoista vain ei ota oikein selvää), että sisäreunat ovat niistä ihan loppu tämän kesän jälkeen?

    Eli, paikka vaihtoon ja uudet harjoitukset jotta tiedetään mitä oikeasti pitää säätää ja mitkä olisivat tavoitearvot(kuntoon tuskin tulee seuraavassakaan paikassa, mutta saadaan ainakin järjelliset tulokset).
    Last edited by Hemi; 03-05-2016, 12:12.

    Comment

    • Juhani88
      Bimmer Rookie
      • Dec 2015
      • 75
      • Pyhtää

      #62
      Originally posted by Hemi View Post
      Ensinnäkin miten camber voi olla -1.67”-astetta..... (-2.07"-astettako?)?

      No, tästä ei nyt ota selvää (mitä nyt sitten ko.arvot tarkoittaakaan?).
      Etupään casterit todennäköisesti aivan hanurista(jätetty mittaamatta/tulostamatta koska eivät ole vihreällä).
      Eli tuo vasen etu ei ehkä korjaannu vain vaihtamalla mittauspaikkaa?
      Todennäköisesti negatiivista camberia niin paljon liikaa 19” renkaalle(näistä arvoista vain ei ota oikein selvää), että sisäreunat ovat niistä ihan loppu tämän kesän jälkeen?

      Eli, paikka vaihtoon ja uudet harjoitukset jotta tiedetään mitä oikeasti pitää säätää ja mitkä olisivat tavoitearvot(kuntoon tuskin tulee seuraavassakaan paikassa, mutta saadaan ainakin järjelliset tulokset).
      Palaan asiaan kun saan järjestettyä aikaa viedä auton toiseen paikkaan suuntaukseen, toivottavasti sieltä saadaan asiaan selkeyttä ja lukemis kelpoista tietoa.
      BMW E61 535dA M-Sport

      Comment

      • bmw323it
        BTCF Member
        • Mar 2008
        • 1787
        • N/A

        #63
        Originally posted by Hemi View Post
        Ensinnäkin miten camber voi olla -1.67”-astetta..... (-2.07"-astettako?)?
        Eiköhän vain ole kulmat ilmoitettu desimaalilukuina, missä nyt sinänsä ei ole mitään väärää. Itseasiassa siinähän ei edes sanota 1.67" tai 1.67' vaan 1.67, joka tarkoittaisi 1 aste 40 minuuttia.

        No, ammattilainen laittaisi kyllä yksiköt näkyviin ja merkkaisi lähtöarvotkin talteen, kuten kuuluu. Mikä lie puoskari
        BMW 530e (g30)
        BMW 335i (e90)
        BMW 323iC (e36)
        Golf GTE
        ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 9867
          • KVLA

          #64
          Originally posted by William View Post
          Casteria ei ole mitattu eikä säädetty, muuten sulla on ohjauskulmat lapun mukaan valmistajan ohjearvojen sisällä, vaikkakin mitään ei ole säädetty, ei edes takapään camberia.
          Etucamberissa olisin ite ton 0.6 astetta eron toiseen pyörään säätänyt.
          Ensinnäkään ne "valmistajan arvot" ei nyt vaan ihan pelkästään riitä,jos ja kun halutaan 19" renkaiden edes yhden kesän kestävän.Ja jos mitään muutakaan ei ole säädetty,missä olisi oikeasti säätömahdollisuus,niin miten tuollaiset urpot olisi etucamperia sinne muuttaneet pienemmäksi.Kun siellä ei sitä "virallista säätömahdollisuutta" ole.

          Comment

          • Juhani88
            Bimmer Rookie
            • Dec 2015
            • 75
            • Pyhtää

            #65
            Sen verran päivitystä tähän niin perjantaina kävi auto toisella pajalla ja takapäästä löyty molemmilta puolilta rikkinäiset puslat, muuten alusta tikissä. Päätettiin olla vielä säätämättä koska täytyy ne puslat vaihtaa vielä.
            Onko porukka vaihtanut noita keinuvarsia taakse vai pelkät puslat ? Tuon keinuvarren etummaiset puslat on rikki. Ilmeisesti ainoat puslat mitä saa on strongflex.:sit. Ajatus oli että olisin vaihtanut ne takinmaiset puslat samalla.
            BMW E61 535dA M-Sport

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #66
              Originally posted by Juhani88 View Post
              Sen verran päivitystä tähän niin perjantaina kävi auto toisella pajalla ja takapäästä löyty molemmilta puolilta rikkinäiset puslat, muuten alusta tikissä. Päätettiin olla vielä säätämättä koska täytyy ne puslat vaihtaa vielä.
              Onko porukka vaihtanut noita keinuvarsia taakse vai pelkät puslat ? Tuon keinuvarren etummaiset puslat on rikki. Ilmeisesti ainoat puslat mitä saa on strongflex.:sit. Ajatus oli että olisin vaihtanut ne takinmaiset puslat samalla.
              Tämä toki vain vahvistaa tämän ensimmäisen ”nyrkkipajan” ammattitaidon ja ennen kaikkea ammattietiikan.
              Alustakulmamittauksessa aina ensimmäinen toimenpide ennen mittalaitteiden kiinnittämistä on alustan kunnon toteaminen.
              Jos välyksiä löytyy, ei mittausta ole mitään mieltä tehdä, eikä pidä tehdä...paitsi jos taustalla on vain rahastaa asiakasta...kusta suomeksi sanottuna suoraan silmään ja ottaa siitä vieläpä rahaa.

              Comment

              • Juhani88
                Bimmer Rookie
                • Dec 2015
                • 75
                • Pyhtää

                #67
                Originally posted by Hemi View Post
                Tämä toki vain vahvistaa tämän ensimmäisen ”nyrkkipajan” ammattitaidon ja ennen kaikkea ammattietiikan.
                Alustakulmamittauksessa aina ensimmäinen toimenpide ennen mittalaitteiden kiinnittämistä on alustan kunnon toteaminen.
                Jos välyksiä löytyy, ei mittausta ole mitään mieltä tehdä, eikä pidä tehdä...paitsi jos taustalla on vain rahastaa asiakasta...kusta suomeksi sanottuna suoraan silmään ja ottaa siitä vieläpä rahaa.
                Näin juuri. Maanantaina lähtee kyllä palautetta tuonne ekaan puljuun..
                BMW E61 535dA M-Sport

                Comment

                • kani
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 697
                  • Espoo

                  #68
                  Mitkäs olisi hyvät säädöt e46 330 cabrioon, vakio rengaskoko ja alusta, 225/45-17. Näissähän on vakiona S226A - sporttialusta mutta ei täyttä msport alustaa S338A paketin myötä. Tarkoittaako tuo nyt että on tehtaan madallusjouset mutta normi-iskarit ei msport iskareita tai tukivarsia(?)

                  Mielummin epäherkempi suoraan menevä juna kuin mutkamonsteri. Renkaat kuluu riittävästi jo huonon ajotyylin takia joten ennemmin kulmat mitkä säästävät renkaita kuin syövät niitä. Jos tuntuu tylsältä niin säädetään sitten aurauksia herkempään suuntaan tarvittaessa. Mihin camberit pitäisi tehdassäätöjen puitteissa saada edessä ja takana? Millaisilla aurauksilla mentäisiin edessä/takana? "ohjearvoilla" ei ole vielä saatu kauhean hyvää parissa eri paikassa. Nyt voisi ehkä paneutua asiaan kun tulee uudet puslat ja tukivarret.
                  E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                  Comment

                  • A.S
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2008
                    • 396
                    • Kouvola

                    #69
                    Originally posted by kani View Post
                    Mitkäs olisi hyvät säädöt e46 330 cabrioon, vakio rengaskoko ja alusta, 225/45-17. Näissähän on vakiona S226A - sporttialusta mutta ei täyttä msport alustaa S338A paketin myötä. Tarkoittaako tuo nyt että on tehtaan madallusjouset mutta normi-iskarit ei msport iskareita tai tukivarsia(?)

                    Mielummin epäherkempi suoraan menevä juna kuin mutkamonsteri. Renkaat kuluu riittävästi jo huonon ajotyylin takia joten ennemmin kulmat mitkä säästävät renkaita kuin syövät niitä. Jos tuntuu tylsältä niin säädetään sitten aurauksia herkempään suuntaan tarvittaessa. Mihin camberit pitäisi tehdassäätöjen puitteissa saada edessä ja takana? Millaisilla aurauksilla mentäisiin edessä/takana? "ohjearvoilla" ei ole vielä saatu kauhean hyvää parissa eri paikassa. Nyt voisi ehkä paneutua asiaan kun tulee uudet puslat ja tukivarret.
                    Auraus edestä 0 - 2mm kokonaisaurausta ja 2 astetta camberia. Taakse 1 aste camberia ja kokonaisaurausta 2-3mm.

                    E36 ja E46 tietääkseni jousien enemmän painuessa alkaa perä harittamaan + camberia tulee lisää. Jos ajelet tuolla pääasiassa alle 2 ihmistä kyydissä, niin voit laitattaa vähemmän aurausta sinne perään, minkä pitäisi teoriassa vähentää renkaiden kulumista, kun ei renkaat laahaa rullatessa.

                    Mitä tämä kuluttava ajotyyli pitää sisällään? Agressiivista kiskan kiertelyä vai jotain kumin polttoa? Ensimmäiseen lisää camberia ja kumin polttoon joku 0,5 asteen takacamber sopiva, niin käyttää koko renkaan eikä vain sisäsyrjiä.
                    E36 M3 3.2 Evolution Coupe 1998

                    Comment

                    • kani
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 697
                      • Espoo

                      #70
                      Mutkissa tulee ajeltua kovaa ja kiihdyteltyä/jarruteltua ei niinkään nakkikioskiajoa tai kuminpolttoa tai auton kurittamista. Mökille tulee ajettua täydellä kuormallakin kesäisin jonkin verran muuten pitkälti yksin tai kaksin. Lomaillessa on paljon tavaraa ja ihmisiä mukana roadtripeillä, silloin ajelu on rauhallisempaa. Kummasti sitä vaan tankki tyhjenee ja renkaat kuluu.. Vanhat puslat oli kyllä siinä kunnossa että ei ihme että ajettavuus oli kokoajan huonompi kulmien säätelystä riippumatta. Voi olla että mutka-ajosta ja auton tehoista nautiskelu vei viimeiset mehut puslista, loppukesästä ja syksystä ajettavuus alkoi olla tosi huono ilman mitään näkyvää syytä. Vanhat puslat oli kun osat oli irti tosi lötköt. Nyt tulee kaikki uutta. Täytyy noista säädöistä lähteä hakemaan itselle mieluisia kun palikat on kohdallaan. Noilla vanhoilla puslilla takana oli kyllä ajossa ohjauskulmat varmasti ihan mitä sattuu. Edessä oli jo aiemmin vaihdettu powerflexit. Nyt strongflexin koko sarja taakse.
                      E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                      Comment

                      • A.S
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 396
                        • Kouvola

                        #71
                        Jees. Aurauksen kulmiin vaikuttaa etenkin se etummainen takatukivarren pusla siellä kotelossa. Tuo jos on paskana ni antaa jo monta milliä heittoa eli kaikki peräpään suuntaukset ihan turhaa.

                        Jos haluaisin käyttöautoa E36/E46 niin laittaisin sen etummaisen puslan polyurea ja kehdon puslat myös joko PF violettia tai SF oranssia koriliimatuilla vahvikepaloilla pitämään sen perän repeämisriskin minimissä. Muuten pitäisin uudet vakio kumipuslat, niin välttäää sen jokaisen herneen renkaan alla tuntuman, mitä vaikka itselle tuli jo täydellä sf keltaisella sarjalla.
                        E36 M3 3.2 Evolution Coupe 1998

                        Comment

                        • kani
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2003
                          • 697
                          • Espoo

                          #72
                          Kiitos hyvistä kommenteista. Oli kyllä jäätävä huomata missä kunnossa ne puslat auton alla oli. Ei löytynyt ehjän ehjää puslaa enää mistään. Ei ihme että ajettavuus vaan huononi vaikka jotain osia vaihtoi ja suuntasi kulmia. Nuo puslat on kyllä kaikissa e46 ikäisissä entisiä jos haluaa nauttia autonsa ajamisesta eikä kärsiä siinä matkustamisesta. Osa puslista on vielä nestetäytteisiä eli kun nesteet on menneet se on ihan lötkö, rikki. Ostettaessa tuo vuosia sitten oli vielä suht ok mutta eipä siitä saanut säätämällä hyvää kun puslat oli menneet kaikki.

                          Varmaan voi sanoa että 10 vuotta +/- 2 vuotta riippuen ajo-olosuhteista eli tiet ja ajotapa on puslien käyttöikä sitten ne voi kaikki uusia. Kulmien säätely vanhoilla puslilla on rahan ja ajan haaskua. Ja miksi ajaa bemarilla missä puslat rikki jos haluaa nauttia ajamisesta? Ekana menee varmaan etutukivarren takapusla ja etutukivarren pallonivelet sekä pitkittäistukivarren etummainen pusla. Jälkimmäinen pilaakin sitten tosiaan aurauksen takana ihan kokonaan kun auto on ajossa vaikka tilanne näyttäisikin olevan ok kun kulmia säädetään. Mutta tässä oli kaikki puslat mitä autosta löytyy kyllä roskistavaraa. Muistan hyvin millaisia e46 oli uutena ajaa, no toivottavasti ollaan lähellä sitä tai vähän yli kun on uretaanipuslat ja ohjausakselin kumilimppukin vaihdettu vihdoin.

                          Samalla kun on kelkka irti voi tarkistaa onko kori revennyt ja vahvistaa sitä ja entisöidä kelkan siistiksi. Näissä avoautoissa ei kuulemma repemiä ole ollut, liekö siellä jotain vahvistusta- varmaan näillä ajetaan vähän rauhallisemminkin.

                          Jonkin verran lueskelin ihmisten kommentteja niin päädyin tilaamaan strongflexin täyden punaisen (sh 80) sarjan. Edessä oli jo aiemmin powerflexin violettia kun vaihdoin oston jälkeen ne ensimmäisinä. Turhaan tuli lykättyä perän puslien vaihtoa. Eikä ainakaan edessä uretaanipuslat tuntuneet yhtään liian kovilta.
                          E46 330Ci cabrio + EP3 Civic Type-R

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎