Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 takacamber + taka-alatukivarren puslat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    E46 takacamber + taka-alatukivarren puslat?

    Takapään camberit ei oikein pysy aisoissa ja kuluttaa renkaita aika lailla sisäreunasta, ei ihme ku camberit ovat olleet aika pirusti poskellaan:

    - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Taka-akseli ENNEN:

    Vas. camber: -2.54º
    Vas. auraus: +00.38º

    Oik. camber: -2.45º
    Oik. auraus: +00.18º

    Etuakseli ENNEN:
    Vas. camber: -1.23º
    Vas. auraus: +00.37º

    Oik. camber: -0.88º
    Oik. auraus: +00.37º

    - - - - - - - - - - - - - - - - -

    Kävin nelipyöräsuuntauksessa ja annoin arvot takapäälle jotka bongasin tuolta toisesta topicista:
    Taka-akselin camberit -1.25º ja aurausta +0.05º
    Etuakselin camberit -0.20º ja aurausta +0.03º

    Olivat kovin ihmeissää moisista arvoista ja lapussa olis nyt tämmöset arvot:

    Taka-akseli JÄLKEEN:
    Vas. camber: -2.05º
    Vas. auraus: +00.06º

    Oik. camber: -1.99º
    Oik. auraus: +00.06º

    Etuakseli JÄLKEEN:
    Vas. camber: -1.02º
    Vas. auraus: +00.03º

    Oik. camber: -1.02º
    Oik. auraus: +00.03º

    - - - - - - - - - - - - - - - - -

    ..ja casterit laitan samalla jos niissä olis jotain ihmellistä:
    Vas. caster: +4.55º
    Oik. caster: +4.70º

    Renkaat siis Hankook S1 Evo 225/40-18" ja 255/35-18" ja alustana H&R CupKit 55/35mm.

    Taka-akselin cambereita ei saatu pystymmäksi, säätöpultti menee seuraavaksi jo yli...eli onko seuraava projekti vaihtaa nuo taka-alatukivarren etummaiset puslat vai missä mättää ettei cambereita saa pystymmäksi?

    Yritin tossa duunissa nosturilla ottaa kuvia tosta pultista, mutta otinkohan oikeasta pultista nyt edes kuvat??





    Olen aika varma että nuo takatukivarren puslat ovat kaput ja meinasin ne jo muutenkin vaihtaa, mutta lähinnä mua kiinnosta se että vaikuttaako se miten paljon camberin "pysyvyyteen" kun auton laskee maahan ja vaikkapa kuormaa takana, kulahtaneilla vakiopuslillahan camberit taitaa seilata ties miten paljon?

    ..takapumput + jouset taitaa olla jo kierrätyskelpoista metallia, sekin vaikuttaa cambereihin, pompahtaa/pohjaa ikävästi jo ihan kevyeelläkin kuormalla.

    Mutta, missä mättää ettei taka-akselin camberit seilaa tuolla -1.25º hujakoilla?

    Auton siis E46 330i Touring vm. ´02
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #2
    Ei taida ihan olla nuo pultit!!
    Nuo taitavat olla #8 pultit mitä kuvasin




    #10 lienee oikeat pultit josta säädetään camberit?
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16457
      • Asikkala

      #3
      Originally posted by Dani View Post
      Ei taida ihan olla nuo pultit!!
      Nuo taitavat olla #8 pultit mitä kuvasin




      #10 lienee oikeat pultit josta säädetään camberit?
      Olet kuvannut oikeat pultit eli alemman tukivarren ulkopään epäkeskopultti, siis #10, sama osa on e36ssa. Tuohon että camberia ei saa pienemmäksi: onko autoa madallettu eli camberia on luonnostaan enemmän kuin vakioalustalla olevassa autossa ?

      Comment

      • NokiLeka
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 2341
        • Eurajoki

        #4
        Miten se säätöpultti menee yli? Tuo epäkeskoprikka on tehty tuohon alatukivarren päässä olevaan hahloon, ei se mene yli vaikka sitä säätäisi miten. Mutta tuolla alustalla pitäisi kyllä päästä lähemmäs antamaasi arvoa kuin nyt on päästy. Vetelät puslat varmasti vaikuttavat asiaan.
        "I do everything my Rice Crispies tell me to"

        Comment

        • zener
          Moderator
          • Oct 2004
          • 14439
          • Oulu

          #5
          Originally posted by NokiLeka View Post
          Miten se säätöpultti menee yli?
          Siis kyllähän epäkesko säädöstä vara loppuu jossain vaiheessa ja pyörähtää tavallaan "yli".
          E65 730dA '04 klick
          F10 520dA '11 klick
          E34 520iA '91 klick

          Instagram


          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #6
            Originally posted by zener View Post
            Siis kyllähän epäkesko säädöstä vara loppuu jossain vaiheessa ja pyörähtää tavallaan "yli".
            Tottahan tuokin. Mä ajattelin että meinasivat että nousee sen kohouman päälle jos yrittää vähemmän camberia saada. Mutta jos haluat kunnon säädöt, niin ostat tuollaiset säädettävät ku mullakin on Niillä pääsi tuolla samalla jousisarjalla takacamberissa plussan puolelle
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Yleensä tuo #2 pallonivel on välyksellinen mikä aiheuttaa ylimääräistä negatiivista camberia.
              Toki voi olla että noissa epäkeskoissa voisi vielä aavistuksen ehkä olla varaa mutta paha sanoa tästä kuvakulmasta. Säädöt on kuitenkin pyritty saamaan samoihin joten voi olla että toisella puolen tullu rajat vastaan ja siksi toinenkin säädetty samaan.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #8
                Noita #2 ei vissiin ihan helposti vaihdeta?
                Oireileeko se mitenkään näin muuten jos se on loppu/väljä?

                Kiitos vinkeistä, katotaan mistä tästä lähtis pulmaa ratkomaan..harmittaa jo nyt jos tuo #2 pitää vaihtaa, koska paikkaa ja aikaa ei ole, jos joku sen haluu vaihtaa niin ottaa privalla yhteyttä niin suunnitellaan lisää!
                ..samalla laittais sitten Powerflexit taka-alatukivarsiin.
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #9
                  Eihän siinä ole kun vanha pois ja uusi tilalle.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16457
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Dani View Post
                    ..samalla laittais sitten Powerflexit taka-alatukivarsiin.
                    Et muuten laita kun pf ei tee niihin puslia jos noita poikittaisia meinasit ? Niihin tuolta: http://www.strongflex.vot.pl/index.p...emart&Itemid=1

                    Comment

                    • Supa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 7597
                      • Järvenpää

                      #11
                      Pitkittäistukivarsiin joo, alatukivarsiin ei. Enkä nää mitään syytä katuautoon laittaakkaan. Tuon camber säätöpuslan vaihtaisin ite ehkä palloniveleksi, samanlaiseksi kuin tuo #2
                      - E90 320i LCI M-sport -09
                      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                      Comment

                      • Messier
                        BTCF Member
                        • Jan 2010
                        • 628
                        • Savo

                        #12
                        Pusla 2 on teräsnivel.
                        Pusla 3 on kuminivel.
                        Pusla 2 käy 3:n tilalle kuten ///M:ssä on vakiona.

                        Edit: Noniin johan se kerrottiin.
                        G05 X5 45e
                        KM9 ///M1000XR

                        Ex:
                        F10 ///M5
                        K49 S1000XR
                        E90 ///M3
                        E46 ///M3

                        Comment

                        • Dani
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2007
                          • 3847
                          • Espoo

                          #13
                          Pf siis joo noihin #4 tilalle.
                          Jos vaihdan kumipuslan #3 -> teräsniveleksi #2 niin mitä muita osia tämä muutos vaatii? Samat pultit käy jne? Katsuri ihmeissään?
                          sigpic
                          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16457
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by Dani View Post
                            Pf siis joo noihin #4 tilalle.
                            Jos vaihdan kumipuslan #3 -> teräsniveleksi #2 niin mitä muita osia tämä muutos vaatii? Samat pultit käy jne? Katsuri ihmeissään?
                            Ei vaadi mitään eikä kiinnosta katsastusmiestä.

                            Comment

                            • |makke
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 847
                              • Vaasa

                              #15
                              Miten saa takaa renkaat enemmän pystyyn? E46 330i sedan 2001.
                              Säädin silmämääräisesti Camberin niin pystyyn kun sain ja kävin mittauttamassa sen jälkeen. Jää -1°37' kohdille. Olisi tarkoitus saada eteen -0°1' ja taakse -1°1.

                              Takana 10x19" vanne 265/30 kumilla ja sen verran autoa tiputettu että kaaresta keskiön keskelle on jotain 325 mm.

                              Osat 2, 3 ja 4 vaihdettu:
                              .

                              Onko tuohon jotenkin mahdollista tehdä "lisäsäätöä" kuten etupäähän, vai tarviiko jotkut säädettävät tukivarret?


                              Edit: Suuntauslaitteessa ei ollu 19" vanteelle asetuksia, joten siihen laitettiin 18".
                              Vääristääkö tuloksia?
                              Last edited by |makke; 07-04-2017, 08:21.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎