Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90 nelipyöräsuuntaus raportti, onkohan oikein säädetty?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16418
    • Asikkala

    #16
    Takana liian vähän camberia ja vas. enemmän aurausta kuin oik.
    Edessä camberit plussalla ?

    Comment

    • Kale79
      Bimmer Rookie
      • Apr 2005
      • 150

      #17
      Jep, edessä camber vasen 0,81 ja oikea 0,67....

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by Kale79 View Post
        Jep, edessä camber vasen 0,81 ja oikea 0,67....
        Tuota, paljonko on 0.81`-astetta...kun jo 0.60`-astetta on yksi minuutti?
        1,21`-astetta vai?
        Missä casterit ym.? Eli nyt on sellainen nyrkkipaja että kannattaa heti vaihtaa mittaustyön tekevää putiikkia.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16418
          • Asikkala

          #19
          Originally posted by Hemi View Post
          Tuota, paljonko on 0.81`-astetta...kun jo 0.60`-astetta on yksi minuutti?
          1,21`-astetta vai?
          Missä casterit ym.? Eli nyt on sellainen nyrkkipaja että kannattaa heti vaihtaa mittaustyön tekevää putiikkia.
          Hmm... minun silmään nuo merkit esim. tuon 0,81 perässä on asteen merkki, ei minuutin eli 0,81 astetta olisi 0,19 astetta alle yhden asteen, ei 81 minuuttia eli 1 aste 21 minuuttia joka olisi asteiden sadasosina ilmoitettuna 1,35 astetta.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #20
            Originally posted by jr66 View Post
            Hmm... minun silmään nuo merkit esim. tuon 0,81 perässä on asteen merkki, ei minuutin eli 0,81 astetta olisi 0,19 astetta alle yhden asteen, ei 81 minuuttia eli 1 aste 21 minuuttia joka olisi asteiden sadasosina ilmoitettuna 1,35 astetta.
            Yksi aste on 60-minuuttia, ei sata?

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16418
              • Asikkala

              #21
              Originally posted by Hemi View Post
              Yksi aste on 60-minuuttia, ei sata?
              Kyllä, mutta eihän tässä siitä ole kyse vaan onko tuo tulostettu lappu asteen sadasosina vai asteina ja minuutteina. Kuten tiedät 1,75 ast. on 1 aste 45 min. Kumpana yksikkönä tuo lappu on, mielestäni asteen sadaosina koska esim. ve. camber nollan jälkeen on pilkku eli lukema on 0,81. Jos se olisi aste + min. siinä lukisi 0' 81" ja tällaista arvoa ei ole olemassa kuten itsekin jo aik. totesit. Clear ?

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #22
                Originally posted by jr66 View Post
                Kyllä, mutta eihän tässä siitä ole kyse vaan onko tuo tulostettu lappu asteen sadasosina vai asteina ja minuutteina. Kuten tiedät 1,75 ast. on 1 aste 45 min. Kumpana yksikkönä tuo lappu on, mielestäni asteen sadaosina koska esim. ve. camber nollan jälkeen on pilkku eli lukema on 0,81. Jos se olisi aste + min. siinä lukisi 0' 81" ja tällaista arvoa ei ole olemassa kuten itsekin jo aik. totesit. Clear ?
                Epäilemättä juuri näin, mutta kritisoinkin ko.mittaustapaa ja sen luotettavuutta koska kaikki nykyaikaiset=luotettavat laitteet ilmoittavat tuloksen kokonaisina 60-minuutin asteina.
                Tässähän ei oikeastaan ole mitattu kuin auraukset, camberit ja kulkukulmat.
                mm.aivan oleellinen caster on mittaamatta, jolloin kaikilla muilla arvoilla voi oikeastaan "pyyhkäistä".

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16418
                  • Asikkala

                  #23
                  Originally posted by Hemi View Post
                  Epäilemättä juuri näin, mutta kritisoinkin ko.mittaustapaa ja sen luotettavuutta koska kaikki nykyaikaiset=luotettavat laitteet ilmoittavat tuloksen kokonaisina 60-minuutin asteina.
                  Tässähän ei oikeastaan ole mitattu kuin auraukset, camberit ja kulkukulmat.
                  mm.aivan oleellinen caster on mittaamatta, jolloin kaikilla muilla arvoilla voi oikeastaan "pyyhkäistä".
                  Juuri näin, tosin aurauksen ymmärtäminen asteina on ainakin minulle käytännön tasolla vaikeaa, no ok, 17" vanteessa 1 aste on 7,5 mm. mutta sisäistäppä tuo työssä (harrastuksessa) kun taasen ilmoittaminen milleinä menee heti aivolohkoon. Esim. autodata ilmoittaa auraukset kaikilla kolmella tavalla lähes kaikkiin/kaikkiin autoihin.

                  Comment

                  • Kale79
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 150

                    #24
                    Kävin hakemassa rahat takas, enkä antanut enää heidän yrittää säätää. Nyt on aika varattu perjantaille toisesta paikasta.

                    Miten muuten tuo etupään camberin säätö onnistuu? Tein soittokierroksen ja monessa paikassa puhuivat heti, ettei sitä voi säätää?

                    Auton ohjaus tosiaan tuntuu tahmealta eikä palauta.

                    Kirjoittelen tänne sitten miten homma meni.

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by Kale79 View Post
                      Kävin hakemassa rahat takas, enkä antanut enää heidän yrittää säätää. Nyt on aika varattu perjantaille toisesta paikasta.

                      Miten muuten tuo etupään camberin säätö onnistuu? Tein soittokierroksen ja monessa paikassa puhuivat heti, ettei sitä voi säätää?

                      Auton ohjaus tosiaan tuntuu tahmealta eikä palauta.

                      Kirjoittelen tänne sitten miten homma meni.
                      Nyt kun me emme tiedä niitä castereita, emme vielä tiedä tuota tahmeuden syytä.
                      Säädöt täytyy tehdä perssonin yläpäässä ja lisää kiinnityksiä "vinguttamalla" tai säätöosia käyttämällä.
                      Myös perssonin ja navan kiinnityksestä voi saada pari kymppiä kiristämällä liitos sen ulospäin kohdistuvan paineen alla(+pyörittää personia).
                      Last edited by Hemi; 29-11-2012, 14:39.

                      Comment

                      • Kale79
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2005
                        • 150

                        #26
                        Nythän tuosta tuli parempi. Ohjaustuntuma saisi olla kuitenkin parempi keskialueella. Tuntuu, että siinä olisi hieman ns. tyhjää kohtaa ennen voimakasta vastetta, kun ratista kääntää. Johtuneeko sitten jo ei niin uusista talvirenkaista, nokian hkpl 5? No, huomenna lisää koeajoa..

                        Liitteenä raportti arvoista. Asentaja kertoi, ettei ne camber arvot ollut oikeasti niin pahasti pielessä. Ilmeisesti siellä toisessa puljussa oli paskat mittalaitteet...
                        Last edited by Kale79; 23-06-2013, 01:54.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Originally posted by Kale79 View Post
                          Nythän tuosta tuli parempi. Ohjaustuntuma saisi olla kuitenkin parempi keskialueella. Tuntuu, että siinä olisi hieman ns. tyhjää kohtaa ennen voimakasta vastetta, kun ratista kääntää. Johtuneeko sitten jo ei niin uusista talvirenkaista, nokian hkpl 5? No, huomenna lisää koeajoa..

                          Liitteenä raportti arvoista. Asentaja kertoi, ettei ne camber arvot ollut oikeasti niin pahasti pielessä. Ilmeisesti siellä toisessa puljussa oli paskat mittalaitteet...
                          Ällistyttävän oikeat+symmetriset kulmathan siellä lopulta kuitenkin oli ja edellisen putiikin systeemit siis aivan kuin lottokoneesta.
                          Paljonko sinulla noissa Hkpl5:ssa on painetta(pitäisi olla lähellä 3bar)?

                          Comment

                          • Kale79
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2005
                            • 150

                            #28
                            Rengaspaineet on siinä 2.3bar edessä ja takana 2.5bar tällä hetkellä.
                            Aikaisemmin kokeilin laittaa 2.8bar joka kulmaan, ennen tuota iskari + pusla remppaa. Autosta tuli tosi kiikkerä ja tunnoton.
                            Mut täytyy koittaa huomenna. Paljonko suosittelisit paineita?

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 9988
                              • KVLA

                              #29
                              Originally posted by Kale79 View Post
                              Rengaspaineet on siinä 2.3bar edessä ja takana 2.5bar tällä hetkellä.
                              Aikaisemmin kokeilin laittaa 2.8bar joka kulmaan, ennen tuota iskari + pusla remppaa. Autosta tuli tosi kiikkerä ja tunnoton.
                              Mut täytyy koittaa huomenna. Paljonko suosittelisit paineita?
                              Nuo paineet (etenkin edessä) putoaa kovemmilla pakkasilla jo alle kahteen "baariin".Noksujen veltto runko vielä lisää tuota löysyyden tunnetta.Laita vaan sinne jo kokeilemaasi 2.8bar,niin ollaan aika lähellä.

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Originally posted by Heguli 31 View Post
                                Nuo paineet (etenkin edessä) putoaa kovemmilla pakkasilla jo alle kahteen "baariin".Noksujen veltto runko vielä lisää tuota löysyyden tunnetta.Laita vaan sinne jo kokeilemaasi 2.8bar,niin ollaan aika lähellä.
                                Näin, plus että 4 ja 5:s Nokian runko ei kestä koko elinkaartaan tuota 2.3-bar tasoa, vaan runkovika todella helposti kutsuu ennen kuin rengas muuten olisi vaihtokunnossa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎