Liittyen ylläolevaan postaukseeni.
Nyt on ensimmäinen reilu tonni kilometrejä takana autolla ja ensimmäisen mittaamani tankkauksen mukaan kulutus on ollut 5,73 l/100km. Ajotietokone näytti vastaavasti 4,4 l/100km, eli puhutaan melko reilusta heitosta.
Lienee aiheellista hakeutua vähintään 17" tai 16" 'rullaavampiin' renkaisiin, niin voisi saada tuota kulutusta renkaiden osalta alemmas. Toki alkuajat minulla tämän auton ratissa joten ei ajotapakaan ole ehkä vielä optimaalinen. Rengasmuutoksella voisi nousta myös se ajomukavuus.
Kai ilmoittamallani ajojen painotuksella kulutuksen pitäisi olla alempana kenties max 5-5,5 l/100km, jos ajotapa ja rengastus kunnossa
Vanteet (painot ym.)
Collapse
X
-
taloudellisuus ja ajomukavuus
Moi,
kaipaisin vastauksia rengasvalinnoissani.
Auto on -03 E46 320d (110kW) ja ajoista on tällä hetkellä karkeasti 70% motari - 20% maantie - 10% taajama. Työajoa n. 95km päivässä.
Tällä hetkellä on alla 18" (Stilauto 5+5) 225/40zr18 92y -kumeilla, mutta ajomukavuus ei matalasta profiilista johtuen ole osalla pinnoista täysin mieluinen.
Olen ajatellut korvata nuo vanteet BMW OEM -vanteilla lähellä alkuperäistä kokoa esim. ensiasennusrenkaat Multispoke 282 Continentalin runflateilla. Myös muut 16" vanteet kiinnostavat, mutta tuo 282 näin vertailunvuoksi esimerkkinä.
Stilautot (Hankook EVOilla) eivät vetele hirveästi urissa ja motarilla mielestäni kohtuulliset ajettavat. Eniten kärsii terävissä töyssyissä ja pihoihin mennessä. Melutasosta ei ole kokemuksia muilla renkailla tällä autolla.
Ajotietokone näyttää tällä hetkellä ydh. 4,3-4,4 litraa, mutta todellisuudessa liene 5 tuntumassa ajoillani.
Taloudellisuus on mulle myös tärkeää, joten kaipaan ajatuksia/vinkkejä mitä mielestänne menetän tai saavutan esimerkkirenkaita verrattaessa?
Todentaminen myös ymmärrettävillä laskelmilla on tervetullutta!
Kiinnostaa esim.:
-Renkaiden painojen tuomat erot ja vaikutukset
-Ajo-ominaisuuserot
-Kulutusta lisäävät/vähentävät seikat
-Uraherkkyyserot
-Tekniikkakeskeiset näkökulmat (kulutus, voimansiirto, alusta..)
-Kokemukset
Kiitän.
Leave a comment:
-
Miatan BBS RZ 14x6 (sorvattu sopimaan E30iin) 4,7kg nurkka , keskikuppi 100g.
ET 45
Ja google löytää wheelweights.net haulla edelleen pitkän listan noita.
Leave a comment:
-
Digitaalisella henkilövaakalla punnittuja vanteiden painoja renkaineen:
BMW E39 M5 8x18 + Falken FK452 245/40/18 22kg
BMW E39 M5 9,5x18 + Falken FK452 275/35/18 24,2kg
BMW E39 M5 Style 66 8,0x17 + Fulda Kristall saksankitka 235/45/17 20,5kg
BMW E46 Style 71 8,0x18 + Fulda Carat Extremo 225/40/18 21kg
BMW E46 Style 71 8,5x18 + Fulda Carat Extremo 255/35/18 22,2kg
BMW E46 16" OEM 7x16 + Continental saksankitka 205/55/16 16,5kg
ASA AR1 8,5x19 + Hankook S1 Evo 225/35/19 21,6kg
ASA AR1 9,5x19 + Hankook S1 Evo 255/30/19 24,3kg
Oxigin Sechs 9,0x20 + Michelin Pilot Sport 245/30/20 26kg
Leave a comment:
-
König Remember / Privat vanteet. Kyseessä on siis BBS RS replicat.
8X17 9,4 kg
9X17 9,6 kg
Digitaalisella henkilövaalla mitattu.
Leave a comment:
-
Inter Action B9 + kiinalaiset halpisrenkaat (en muista merkkiä, paskat ovat):
18x8 / 225/40R18 - 20,2kg
18x9 / 245/35R35 - 22kg
Renkaat 2v vanhat.
Leave a comment:
-
Originally posted by Karhu View PostHenkilövaa'alla punnittuna:
ASA AR1 8,5"x19" + Falken FK451 245/35/19 = 24,1kg
ASA AR1 9,5"x19" + Pirelli Pzero Rosso 275/30/19 = 24,9kg
Onko toi sitten paljon vaiko vähän....Onhan noita toki painavampiakin.
OZ SuperLeggera III 10,5"x19" + Pirelli Pzero Rosso 275/30/19 = 23,2kg
BMW Style 135 8"x18" + Nokia HKPL7 245/40/18 = 25,8kgLast edited by Karhu; 20-02-2011, 18:05.
Leave a comment:
-
Rial Daytona Race 19"x10" 15,0 kg
Kumho Ku31 275/30/19 renkaan kanssa 28,2 kg
Leave a comment:
-
Breyton inspiration
8,5x17" 11,4kg
Kerscher 3 os.
8,5" 9,2kg
10" 9,6kg
Henkilövaa'alla mitattu.
Leave a comment:
-
Originally posted by bemu2000 View Postmeni muuten taas kerran hyvä topikki vituiksi. tästä kun joku jaksaisi kerätä nuo vanteiden painot talteen ja laittaa ne erilliseen topikkiin, niin olisi vielä jollekin hyötyäkin. eipä niitä kukaan enää löydä useiden sivujen tappelujen takaa.
Leave a comment:
-
mites, vaikuttaako renkaan pintamalli? Leveys? renkaan halkaisija? onko kesä vai talvirengas?, ilmanpaine? kaikki vaahtoaa keveistä vanteista vaikka välillä saattaa se itse rengas olla painavampi kuin vanne. Ootteko puntaroinu mitä eri renkaat painaa? entä kannattaako laiduttaa kuskia? Mites on sileän renkaan laita, ei ainakaan pintakuviointi paina. Kannattaako ostaa mahdollisemman avonaisella pinnalla oleva rengas? Onko se kevyempi? Kannattaako jättää 5 pulttisesta autosta varuilta 2 pulttia hansikaslokeroon, paraneeko ajokäytös? Kannattaako täyttää matalapaineen vai korkeapaineen aikana renkaat? Entäs kuun asento, vaikuttaako pers-tuntumaan? Mites tollaset 3 osaiset vanteet, painaako ne enemmän ku niissä on enemmän osia? Miten voi olla 19" vanne keveämpi ku 15" tuumanen vaikka se on niin paljon isompi? Paljonko bensaa säästyy jos 20v vanhasta autosta ottaa vararenkaan pois ja laittaa 15" subbarin tilalle?
tämä olkoon viimeinen ot tähän topikkiin ettei tartte alkaa siivoomaan. Turhat vaahtoomiset pois ja faktaa painoista siittä kiinnostuneille tästä lähtien!
Leave a comment:
-
Originally posted by Thuppu View PostTeoriassa joo, mutta käytännössä pieni ero saattaa silti syntyä, koska pienellä vannekoolla korkeaprofiilisessa renkaassa käytetään monesti matalampaa ilmanpainetta jolloin rengas painuu enemmän kasaan auton painosta, kuin matalaprofiilirengas. Myös suurempi ilmatilavuus joustaa enemmän. Vaikka mittanauhalla mitattuna renkaiden ympärysmitta olis just sama, niin kovalla matalaprofiilisella renkaalla auto liikkuu silti hivenen pidemmälle per kierros.
no käytännössä ei paskan väliä joku milli tai pari. ainahan muutamia millejä renkaan halkaisijat heittää muutenkin.
meni muuten taas kerran hyvä topikki vituiksi. tästä kun joku jaksaisi kerätä nuo vanteiden painot talteen ja laittaa ne erilliseen topikkiin, niin olisi vielä jollekin hyötyäkin. eipä niitä kukaan enää löydä useiden sivujen tappelujen takaa.
Edit:Balle vois tehdä sen mittauksen muuallakin kun paperilla, niin ei tulis sitten tappelut turhastaLast edited by bemu2000; 03-11-2010, 16:36.
Leave a comment:
-
Originally posted by bemu2000 View Postvälitys ei kyllä muutu mihinkään, vaikka vannekoko muuttuu, kunhan rengaskoko pidetään oikeana.
Leave a comment:
-
Originally posted by NHB View PostJos pyörien painolla olisi kuvailemasi kaltainen vaikutus, niin tuskinpa bemari olisi ikinä alkanut käyttämään runflatejä. Nuo lisäävät tuntuvasti massaa pyörän ulkokehälle ja vieläpä maksavat enemmän kuin tavalliset renkaat. Niistä huolimatta BMW:t tuntuvat pärjäävän hyvin kiihtyvyysmittauksissa.
Eikä tuo kustannuskaan voi olla syynä. Tulee varmasti halvemmaksi hankkia hieman kalliimmat vanteet kuin esimerkiksi laihduttaa moottoria. Jos esimerkiksi pykälää paremmilla vanteilla saavutettaisiin suurempi vaikutus kuin alumiini-magnesium -lohkolla, niin aivan takuulla olisi halvempaa hankkia ne paremmat vanteet.
X5:ssä vaikutus kulutukseen oli n.litran luokkaa/100km ja sataseen kiihdytykseen myös vähintään 0,5s lisää, kun laittoi 22" pallot 19" reilusti kevyempien tilalle. ihan turha se on näköjään kokemuksilla väitellä ydinfyysikkoja vastaan. vähän sama kun insinöörit tulee selittämään työmaalle työntekijöille käytännön asioista mitä eivät ole itse koskaan tehneet.
Leave a comment:
Leave a comment: