Vanteet (painot ym.)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 535SD
    replied
    eilen tuli lähetettyä matkahuollossa e46 m3 replicat koossa 8.5x18 ja 13kg painoivat kpl

    Leave a comment:


  • Rahu
    replied
    Eilen punnittua:

    ALPINA 9,5" 19" vanne + 275/30 Michelin 20,9kg

    Eli n.3kg kevyemmät kuin alkuperäiset M6 vanteet samoilla renkailla
    Last edited by Rahu; 04-11-2007, 22:02.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Kaivetaanpa topicia esiin ja lisätään uutta tietoa kun tuli tuossa talvirenkaita vaihdellessa punnittua.

    15" E39 alumiinipeltivanteet + sakkorajalla oleva Kleber nastarengas = 13,2kg
    16" Style 33 BMW alut + 225/55/16 uudet nastat = 19,4kg

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Mielenkiintoisia havaintoja nuo mitä kirjoitit. Alko tuossa kesällä itelläki himottaa joskus testailla miltä tuntus oikeesti keveet vanteet, tää kun on sellanen juttu että pitäis päästä itse kokeileen että uskoo. Onkohan esim. tällaset 18" Ultraleggerat sit vieläkin kevyemmät kuin noi sun OEM-vanteet?
    Näyttäisi sille että 8x19" Superleggerat on noin 10.5 kg eli noin 1.5 kg kevyemmät kuin OEM vanteet edessä. Ultraleggerat on varmaan vielä hiukan kevyemmät.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Vaihdoin jokin aika sitten 19" Rial Daytona Racet alkuperäisiin 19" M3 vanteisiin, renkaat pysyi samoina. Uskoisin että Rialit oli noin 2-3 kiloa painavammat / vanne kuin OEM vanteet. Vaikutus auton olemukseen oli kyllä aika uskomaton.
    Mielenkiintoisia havaintoja nuo mitä kirjoitit. Alko tuossa kesällä itelläki himottaa joskus testailla miltä tuntus oikeesti keveet vanteet, tää kun on sellanen juttu että pitäis päästä itse kokeileen että uskoo. Onkohan esim. tällaset 18" Ultraleggerat sit vieläkin kevyemmät kuin noi sun OEM-vanteet?



    Tossa vaan taitaa nuo jarrulevyt sitten taas lisätä painoa sen minkä vanteissa säästää....
    Last edited by Petri.Kekkonen; 26-09-2007, 17:38.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Vaihdoin jokin aika sitten 19" Rial Daytona Racet alkuperäisiin 19" M3 vanteisiin, renkaat pysyi samoina. Uskoisin että Rialit oli noin 2-3 kiloa painavammat / vanne kuin OEM vanteet. Vaikutus auton olemukseen oli kyllä aika uskomaton.

    Nyt täydellä tankilla pääsee 660 km aikaisemman 580 km sijaan (rengaspaineet ja siten vierintävastus voi tietenkin olla hiukan erilainen). Lisäksi auto tuntuu olevan paljon paremmin tiessä kiinni ja ohjauspyörä kertoo mitä eturenkaiden alla tapahtuu. Auto tuntuu yleisesti ottaen vain kevyemmältä ja eläväisemmältä kaikin puolin. Suorakiihtyvyyttä en ole testannut kun se ei juurikaan kiinnosta, en moista ominaisuutta koskaan täysillä hyödynnä muutenkaan.

    Tuo kokeilu kyllä muutti suhtautumiseni vanteiden ja renkaiden painon merkitykseen täysin...

    Uskoisin että mitään nyrkkisääntöä paljonko renkaan ja vanteen keventäminen vaikuttaa kiihtyvyyteen ei ole koska se riippuu siitä kuinka nopeasti renkaan pyörintänopeutta kiihdytetään eli sama homma kuin vauhtipyörän keventämisessä. Massan pieneneminen siis vaikuttaa enemmän pienillä vaihteilla kuin isoilla.

    Leave a comment:


  • Throes
    replied
    Originally posted by Ody View Post
    Olisiko kellään tietoa Leaguen vanteiden painoista? Lähinnä tuon lg-205 mallin 17" ja 18" painot kiinnostaisi. :think
    Piritekin verkkosivuilta:

    -LG190
    18x7,5 10,9kg
    18x8 11,2kg
    19x8 11,1kg
    19x9,5 11,8kg

    -LG205
    18x8 11,2kg
    19x8 11,7kg

    -LG208
    19x8 11,2kg
    19x9,5 12,5kg

    Leave a comment:


  • Jonhson
    replied
    Tietääkö kukaan paljonko suunnilleen painaa tuollaiset Audi A8 replica vanteet 17-tuumaisina? Kysyin myyjältä, niin vastaus oli pari kiloa kappaleelta, tähän en viitsinyt sanoa enään mitään...

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Kaupunginkirjastosta ja lukion fyssankirjoista löytyy aineistoa tuhansia sivuja joten suosittelen perehtymään niihin.
    Painavampi vanne ei välttämättä lisää merkittävästi polttoaineen kulutusta tasavauhdilla ajettaessa. Kuten mainitsin massan hitautta ja vierintävastusta ei pidä sekoittaa.
    Autotehtaat laittavat peltivanteita koska niiden hinta-paino-kokosuhde on hyvä normiautoon. 2000 € magnesiumista taotut vanteet nostaisi sarjatuotantoauton listahintaa hieman liikaa, ja ihmisille jotka eivät autolla vedä punaviivalle jalka lattiassa koskaan (99% väestöstä) ei tuollaiset ominaisuudet ole kovin myyviä.
    Kuten itse aiemmin jo mainitsin, vierintävastuksella on isompi merkitys kulutukseen kuin sillä perhanan 3kg/vanne painoerolla. Ymmärrän kyllä massan hitauden ja liike-energian lain. Painavamman vanteen kiihdyttämiseen tarvitaan enemmän energia, mutta se myös luovuttaa enemmän energia kun painetaan kytkin pohjaan ja rullataan. Mikä kompensoi sitä.

    Miten BMW ei sitten esim. CSL:n kohdalla investoinut niihin kevyempiin vanteisiin, vaan pisti malliston painavimmat alle? Siinä tuskin olisi se 1000e lisää hinnassa sulkenut yhtään ostajaa pois, vai mitä luulet?
    Olisikohan auton kokonais massalla ollut isompi merkitys?

    Joku mainitsi esimerkiksi 523i e39:n 15" alu(pelti)vanteet
    Jotka painavat pölykapselin kanssa 6,81kg. Miten paljon paremmin kiihtyy ja miten paljon enemmän vie sama auto samoilla renkailla bensaa kun alla onkin 15" peltivanteet jotka painaa sen 2,79kg/kpl enemmän? Onko autojen kierrosajassa esim. ahvenistolla useamman sekunnin ero?




    ps. kaupungin kirjastosta löytyy myös varmasti paljon kirjoja joissa käsitellään maalaisjärkeä.

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Ja varmaan aika tieteellinen tuo sun arvio 20 kg autoa ja vanteita näkemättä (Pitää muistaa että Toyota Aygossa huomaat pienemmän lastimuutoksen kuin 500 ässä-Mersussa) . Tuossa mun 3kg/nurkka vertailussa kyllä voi sotkea se että renkaita vaihtaessa pyörissä muuttui muukin kuin massa.
    No nimenomaan toereettinen maksimi on 24 kiloa nykyisen fysiikan käsityksen mukaan. Käytännössä auton renkailla jäädään selvästi aina tuon alle. Myönnetään, että tuo 20 kiloa on vain arvio, mutta kyllä se aika lähellä totuutta on. Ja kilogramma on kilogramma auton ja vanteen vanteen merkistä riiippumatta. Jos sanat ei ole sulle tarpeeksi tieteellistä settiä, niin tässäpä sitten tiedettä:

    m = pyörän massa
    V = kehänopeus = etenemisliikkeen nopeus
    R = pyörän halkaisija
    J = pyörän massanhitausmomentti
    ω = pyörän kulmanopeus

    Pyörän vieriessä sen kokonaisliike-energia koostuu etenemisliikkeen ja pyörimisliikkeen energioista:
    E(kok) = E(ete) + E(pyö)
    E(ete) = ½*m*V^2
    E(pyö) = ½*J*ω^2

    Jos kaikki massa on kehällä, niin sillon J = m*R^2
    ω = V/R
    Nämä sijoitetaan pyörimisen yhtälöön:

    E(pyö) = ½*m*R^2*(V/R)^2 = ½*m*V^2
    Ja kas, sehän on sama yhtälö kuin etenemisliikeen liike-energialle. Eli pyörimiseen ja etenemiseen situotuu saman verran energiaa. Tämä tarkoittaa taasen sitä, että vierivään Pyörään sitoutuu maksimissaan kaksinkertainen määrä energiaa verrattuna samansuuruiseen pyörimättömään massaan.

    Etkös sä juuri äsken kehoittanut jotakuta menemään kaupunginkirjastoon? Jos mekaniikan perusteet tuntuu hankalilta, niin sieltä varmasti löytyy vinkkejä näidenkin kaavojen ymmärtämiseen.
    Last edited by NHB; 07-05-2007, 12:59.

    Leave a comment:


  • Ody
    replied
    Olisiko kellään tietoa Leaguen vanteiden painoista? Lähinnä tuon lg-205 mallin 17" ja 18" painot kiinnostaisi. :think

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by NHB View Post
    Eli sinäkin olet niitä, jotka tuntevat selvästi kiihdytyksessä 20 kilon lastin auton kyytissä. Oma perseeni ei kyllä ole noin herkkä.
    Ja varmaan aika tieteellinen tuo sun arvio 20 kg autoa ja vanteita näkemättä (Pitää muistaa että Toyota Aygossa huomaat pienemmän lastimuutoksen kuin 500 ässä-Mersussa) . Tuossa mun 3kg/nurkka vertailussa kyllä voi sotkea se että renkaita vaihtaessa pyörissä muuttui muukin kuin massa.
    En tähän ketjuun enää väännä lisää, jokainen voi käydä kirjastossa hakemassa opuksia tästä ja tehdä omalla koslallaan koekiihdytyksiä ja arvioida muutoksen vaikutuksen omaan onnellisuuteensa.
    Last edited by petrolhead; 07-05-2007, 11:23. Reason: lisää "asiaa"

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    En lukenut koko keskustelua läpi mutta omasta kokemuksesta voin todeta että 3kg per nurkka muutoksen huomaa kiihdytyksessä selvästi.
    Eli sinäkin olet niitä, jotka tuntevat selvästi kiihdytyksessä 20 kilon lastin auton kyytissä. Oma perseeni ei kyllä ole noin herkkä.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Jälleen kerran, lertokaa nyt perhana joku todellinen fakta siitä miten paljon se 3kg/ nurkkan vaikuttaa siihen kiihtyvyyteen. Perse dyno ei nyt kelpaa.
    Todellinen luotettava mittaus jonkun tunnetun autolehden tai muun tahon toimesta. Perse dynossa ja käsikellolla ei yleensä innostuksissaan edes mietitä että mitattiinko eka kerta ala vai ylämäkeen. Todelliset erot mitataan kuitenkin taatusti 400m matkallakin sekunnin sadasosissa.

    Veikkaan myös että 195/65-15" talvirenkailla vierintä vastus on pienempi kuin 235/40 18" kumeilla. Toki pielessä olevilla ilmanpaineilla saadaan tämäkin sotkettua.

    Rengasvalmistajat käyttävät miljoonia ja miljoonia kehittääkseen vierintävästusta jotta kulutus laskisi.
    Ovatko auton valmistajat sitten niin tyhmiä että pistävät tyhmyyksissään autoon tehtaalta niin "painavat" vanteet että kulutus on litran isompi kuin olisi kevyemmillä vanteilla ollut. Samaan aikaan kuitenkin hakkaavat miljoonia kehitykseen kulutusta pienentämään ja parantamaan suorituskykyä. Suomi poika tekee homman 12kg kevyemmillä vanteilla. Pistäkää pojat työhakemuksia Saksaan
    Kaupunginkirjastosta ja lukion fyssankirjoista löytyy aineistoa tuhansia sivuja joten suosittelen perehtymään niihin.
    Painavampi vanne ei välttämättä lisää merkittävästi polttoaineen kulutusta tasavauhdilla ajettaessa. Kuten mainitsin massan hitautta ja vierintävastusta ei pidä sekoittaa.
    Autotehtaat laittavat peltivanteita koska niiden hinta-paino-kokosuhde on hyvä normiautoon. 2000 € magnesiumista taotut vanteet nostaisi sarjatuotantoauton listahintaa hieman liikaa, ja ihmisille jotka eivät autolla vedä punaviivalle jalka lattiassa koskaan (99% väestöstä) ei tuollaiset ominaisuudet ole kovin myyviä.
    Last edited by petrolhead; 07-05-2007, 10:45.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Jälleen kerran, lertokaa nyt perhana joku todellinen fakta siitä miten paljon se 3kg/ nurkkan vaikuttaa siihen kiihtyvyyteen.
    Ei ole faktaa kiihtyvyydestä, mutta muita vaikutuksia eripainoisilla (ja kylläkin myös eri kokoisilla) renkailla on hiukan tutkittu täällä:



    Originally posted by jannmann View Post
    Ovatko auton valmistajat sitten niin tyhmiä että pistävät tyhmyyksissään autoon tehtaalta niin "painavat" vanteet että kulutus on litran isompi kuin olisi kevyemmillä vanteilla ollut.
    Eihän autonvalmistajat ole tyhmiä, esim. TM 5/96 E39 523i:n koeajossa lähinnä hämmästeltiin BMW:n keveyden tavoittelua kun vakiona autossa olleen "peltivanteetkin" oli alumiiniset. Ois varmaan tullu halvemmaksi pistää autoon ne perinteiset teräslevypyörät, mutta jotain etua haettiin kevyemmilla vanteilla.

    Nykyään kuitenkin markkinat (eli ulkonäön muoti) vaatii autoihin isot renkaat. Keveyteen varmasti pyritään edelleen, mutta muitakin reunaehtoja on.

    Leave a comment:

Working...
X