Vanteet (painot ym.)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • NHB
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    tulee liian kalliiksi ne viimeiset kilot... kilpa-autoissa ne kyllä huomioidaan. aivan taatusti varsinkin pienissä nopeuksissa kilo vanteessa ja varsinkin ulkokehällä vastaa enemmän kuin 2kg kyydissä
    Jos pyörien painolla olisi kuvailemasi kaltainen vaikutus, niin tuskinpa bemari olisi ikinä alkanut käyttämään runflatejä. Nuo lisäävät tuntuvasti massaa pyörän ulkokehälle ja vieläpä maksavat enemmän kuin tavalliset renkaat. Niistä huolimatta BMW:t tuntuvat pärjäävän hyvin kiihtyvyysmittauksissa.

    Eikä tuo kustannuskaan voi olla syynä. Tulee varmasti halvemmaksi hankkia hieman kalliimmat vanteet kuin esimerkiksi laihduttaa moottoria. Jos esimerkiksi pykälää paremmilla vanteilla saavutettaisiin suurempi vaikutus kuin alumiini-magnesium -lohkolla, niin aivan takuulla olisi halvempaa hankkia ne paremmat vanteet.

    Leave a comment:


  • dieseljussi
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    tulee liian kalliiksi ne viimeiset kilot... kilpa-autoissa ne kyllä huomioidaan. aivan taatusti varsinkin pienissä nopeuksissa kilo vanteessa ja varsinkin ulkokehällä vastaa enemmän kuin 2kg kyydissä
    Ei niitä huomioida kilpa-autoissakaan: 70-luvulta alkaen kevyimmät vanteet on saanut hiilikuidusta, mutta silti niitä käytetään varsin vähän.
    Kilo vantessa vaikuttaa ajokäytökseen ja jousituksen toimintaan enemmän kuin 2kg kyydissä, mutta suorituskykyyn vähemmän kuin 2kg kyydissä. Asia on helppo todistaa sekä kokeellisesti, että laskennallisesti, mutta tämän syksyn osalta alkavat kiihdytysmittauskelit olla ohi. Suosittelenkin tuota petrolheadin testiä.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by NHB View Post
    Sitten kun vielä joku luotettava taho mittaisikin jotain tuota tukevaa. Persdynoilla on mitattu kaiken maailman tehofilttereille ja kiiltäville pakoputken päille valtavia teholisiä. Jos vaikutus olisi todellisuudessa noin suuri, niin autonvalmistajat varmasti satsaisivat keveisiin vanteisiin nykyistä enemmän. Joko osaat kertoa, että mikä aikaisemmin oli scheissea?

    tulee liian kalliiksi ne viimeiset kilot... kilpa-autoissa ne kyllä huomioidaan. aivan taatusti varsinkin pienissä nopeuksissa kilo vanteessa ja varsinkin ulkokehällä vastaa enemmän kuin 2kg kyydissä

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Voi että.
    Vetäisin tinapaperihatusta tällaisen kokeen.
    Pistätte auton pukkiin parin metrin korkeuteen ja vapaasti pyörivän renkaan kulutuspinnan ympärille pyöritätte narun. Narun päähän paino. Päästätte putoamaan. Laskeskelette/mittaatte kiihtyvyyden/mitä ikinä siitä.

    Ajopyörän hitausmomentti solved?

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    välitys ei kyllä muutu mihinkään, vaikka vannekoko muuttuu, kunhan rengaskoko pidetään oikeana.


    itsellä kokemuksia 235/40-18 kesäpyörä 25kg/kulma vs. 205/60-15 nastarengas 15kg/kulma. kulutus laski ainakin 0,5L/100km ja persdynolla vaikutus kiihtyvyyteen ja auton käytökseen muutekin todella iso.

    noilla kevyemmillä pyörillä kun ottaa 80kg matkustajan kyytiin, niin sitä tuskin huomaa. kertokaas ydinfyysikot mistä tämä sitten johtuu? sen voi jokainen myös kaytännössä testata, ettei tarvi edes kaavoja pyöritellä
    Sitten kun vielä joku luotettava taho mittaisikin jotain tuota tukevaa. Persdynoilla on mitattu kaiken maailman tehofilttereille ja kiiltäville pakoputken päille valtavia teholisiä. Jos vaikutus olisi todellisuudessa noin suuri, niin autonvalmistajat varmasti satsaisivat keveisiin vanteisiin nykyistä enemmän. Joko osaat kertoa, että mikä aikaisemmin oli scheissea?
    Last edited by NHB; 02-11-2010, 19:30.

    Leave a comment:


  • dieseljussi
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    välitys ei kyllä muutu mihinkään, vaikka vannekoko muuttuu, kunhan rengaskoko pidetään oikeana.

    itsellä kokemuksia 235/40-18 kesäpyörä 25kg/kulma vs. 205/60-15 nastarengas 15kg/kulma. kulutus laski ainakin 0,5L/100km ja persdynolla vaikutus kiihtyvyyteen ja auton käytökseen muutekin todella iso.

    noilla kevyemmillä pyörillä kun ottaa 80kg matkustajan kyytiin, niin sitä tuskin huomaa. kertokaas ydinfyysikot mistä tämä sitten johtuu? sen voi jokainen myös kaytännössä testata, ettei tarvi edes kaavoja pyöritellä
    No ei tietenkään välitys muutu, jos renkaan dynaaminen pyörintähalkaisija ei muutu.
    0.5 litran kulutusmuutos ei voi johtua renkaiden massasta, pari desiä ehkä voisi. Muutenkin massa vaikuttaa lähinnä kaupunkikulutukseen jos järkevissä rajoissa liikutaan. Kulutukseen voi tulla pientä muutosta renkaiden vierinvastuksen muuttumisesta, ja renkaiden (ja vanteen) aerodynamiikasta. Nuohan voi tarvittaessa selvittää tekemällä rullauskokeita eri vauhdista.
    Vaikka kulutus tai kiihtyvyys ei paljon muuttuisikaan, voi vaikutus ajokäyttäytymiseen olla silti melko suuri, koska muutos jousittamattomaan massaan on prosentuaalisesti huomattava. Tietysti myös renkaiden käytöksessä yleensä on eroja.
    Mitä taas tuohon 80 kg matkustajan kyyditsemiseen tulee, niin sen vaikutushan on helppo kellottaa ainakin, jos pystyy tekemään tasaisia lähtöjä (tai omistaa automaatin).

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by dieseljussi View Post
    Taitaa olla vaikutusta perstuntoon juuri tuolla välityksen muuttumisellä ja toisaalta sillä, että luistava rengas ottaa sutiessaan kierrosta helpommin, jos inertia on pienempi. Hiukan voi vaikuttaa sekin, että massaltaan pienempi rengas seuraa tienpintaa paremmin, ts ei irtoa pito kuopissa niin helposti. Vaikutus kiihtyvyyteen on rajallinen, niinkuin on ollut puhetta, mutta toki 5-15hp tehonlisäyskin kannattaa hyödyntää varsinkin, kun siitä seuraa myös muita etuja.


    välitys ei kyllä muutu mihinkään, vaikka vannekoko muuttuu, kunhan rengaskoko pidetään oikeana.


    itsellä kokemuksia 235/40-18 kesäpyörä 25kg/kulma vs. 205/60-15 nastarengas 15kg/kulma. kulutus laski ainakin 0,5L/100km ja persdynolla vaikutus kiihtyvyyteen ja auton käytökseen muutekin todella iso.

    noilla kevyemmillä pyörillä kun ottaa 80kg matkustajan kyytiin, niin sitä tuskin huomaa. kertokaas ydinfyysikot mistä tämä sitten johtuu? sen voi jokainen myös kaytännössä testata, ettei tarvi edes kaavoja pyöritellä

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by Balle View Post
    Nyt en ymmärrä...?
    Siis oletushan oli että pyörien ulkohalkaisijat (eli myös vierintäkehät) ovat saman suuruiset. Vain massa on jakautunut eri tavalla. (19" lähempänä ulkokehää).
    Tuo 130 rad/s kulmanopeus näyttää erikoiselta. 28 m/s kehänopeus on oikein, mutta jaat sen halkaisijaltaan 17 tuumaisen kehän säteellä. Eikö tässä pitäisi ottaa rengas mukaan säteeseen? Ei kai tuota 130 rad/s voi käyttää ainakaan 19 tuumaisen vanteen laskuissa.
    Last edited by NHB; 31-10-2010, 21:29.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Balle View Post

    Nyt en ymmärrä...?
    Siis oletushan oli että pyörien ulkohalkaisijat (eli myös vierintäkehät) ovat saman suuruiset. Vain massa on jakautunut eri tavalla. (19" lähempänä ulkokehää).


    Kokeet jäi tänäänkin tekemättä kun ei ollut racechronoa käytössä. Yritetään ensi viikonloppuna uudestaan, otan vaikka Porschesta tiedonkeruujärjestelmän lainaan.
    Jaaha. Niin , aivan oikein.

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Toi wikipedian juttu on laskettu kehänopeuden kautta, siinä on virheellisesti viitattu kulmanopeuden lausekkeeseen, kun oikeasti kyse on kehänopeudesta joka on ihan eri juttu. Se päätyy kuitenkin ihan oikeaan tulokseen. Kulmanopeus ei siis ole v/r vaan kehänopeus, jota käyttämällä liike-energia voidaan laskea suoraviivaisen liikkeen kaavalla kuitenkin käyttäen massan tilalla hitausmomenttia. Kulmanopeutta ja kiihtyvyyttä tulee käyttää vääntömomentin kautta jne.
    Mulle jäi epäselväksi, että mikä oikein on mielestäsi väärin? Kulmanopeus on nimenomaan kehänopeus jaettuna säteellä. Pyörän vieriessä kehänopeus on sama kuin suoraviivaisen liikkeen nopeus.

    Leave a comment:


  • Balle
    replied
    Originally posted by NHB View Post
    Kun käyttää jotain laitetta paljon, niin sen ominaisuudet käyvät tutuiksi. Sen jälkeen pienetkin erot tuntuvat selvästi. Olen ollut tuntevinani esimerkiksi renkaan kulumisen vaikutuksen vierintävastukseen. Selviltäkin tuntuvat erot voivat olla yllättävän pieniä kellon mielestä.

    Psykologiset jutut ovat tietysti aina mukana. Jokainen haluaa olla tyytyväinen valintoihinsa. Tekipä mitä tahansa, niin vaikutus tuntuu isolta kun tarpeeksi siihen uskoo.
    Tuossa on varmasti perää mutta jos psykologian puolelta asiaa tarkastelee niin ennemmin olisin tyytyväinen noihin 19" BBS LM replikoihin kuin orggis 17" vanteisiin, onhan ne lemmarit paljon tyyliikkäämmät.
    totuus on kuitenkin se että ero 17" vanteiden hyväksi on todellakin huomattava.

    Tuossa äsken kun ajelin autolla niin yritin vähän analysoida tarkemmin ja pistin merkille että vaikutus on suurimmillaan liikkeillelähdöissä ja osakaasukiihdytyksissä. Etenkin osakaasukiihdytyksissä auto tuntuu todella paljon kevyemmältä, vastaa paremmin kaasuun ja kiihtyy "kepeästi".




    Originally posted by petrolhead View Post
    Kommenttina Ballen laskelmiin jossa käytettiin kulmanopeuksia ja vertailtiin eri halkaisijalla olevia kiekkoja.

    17" vanteen kulmanopeus on suurempi esim 100km/h:ssa kuin 19" samassa vauhdissa. Mutta molempien kehänopeus on sama. Ts jos molempien massa on jakautunut samoin ja painokin olisi sama, ei niiden kiihdyttämisessä vaikka 100km/h:iin olisi eroa. Eli se halkaisija ei silleen suoraan vaikuta.
    Nyt en ymmärrä...?
    Siis oletushan oli että pyörien ulkohalkaisijat (eli myös vierintäkehät) ovat saman suuruiset. Vain massa on jakautunut eri tavalla. (19" lähempänä ulkokehää).


    Kokeet jäi tänäänkin tekemättä kun ei ollut racechronoa käytössä. Yritetään ensi viikonloppuna uudestaan, otan vaikka Porschesta tiedonkeruujärjestelmän lainaan.
    Last edited by Balle; 31-10-2010, 21:06.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Kommenttina Ballen laskelmiin jossa käytettiin kulmanopeuksia ja vertailtiin eri halkaisijalla olevia kiekkoja.

    17" vanteen kulmanopeus on suurempi esim 100km/h:ssa kuin 19" samassa vauhdissa. Mutta molempien kehänopeus on sama. Ts jos molempien massa on jakautunut samoin ja painokin olisi sama, ei niiden kiihdyttämisessä vaikka 100km/h:iin olisi eroa. Eli se halkaisija ei silleen suoraan vaikuta.

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by dieseljussi View Post
    Taitaa olla vaikutusta perstuntoon juuri tuolla välityksen muuttumisellä ja toisaalta sillä, että luistava rengas ottaa sutiessaan kierrosta helpommin, jos inertia on pienempi. Hiukan voi vaikuttaa sekin, että massaltaan pienempi rengas seuraa tienpintaa paremmin, ts ei irtoa pito kuopissa niin helposti. Vaikutus kiihtyvyyteen on rajallinen, niinkuin on ollut puhetta, mutta toki 5-15hp tehonlisäyskin kannattaa hyödyntää varsinkin, kun siitä seuraa myös muita etuja.
    Kun käyttää jotain laitetta paljon, niin sen ominaisuudet käyvät tutuiksi. Sen jälkeen pienetkin erot tuntuvat selvästi. Olen ollut tuntevinani esimerkiksi renkaan kulumisen vaikutuksen vierintävastukseen. Selviltäkin tuntuvat erot voivat olla yllättävän pieniä kellon mielestä.

    Psykologiset jutut ovat tietysti aina mukana. Jokainen haluaa olla tyytyväinen valintoihinsa. Tekipä mitä tahansa, niin vaikutus tuntuu isolta kun tarpeeksi siihen uskoo.

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by Balle View Post
    No mä katoin noita omia laskelmia niin samaan tulokseenhan siinä tosiaan tullaan. Eli johdin itse itseäni harhaan..hahah!
    Eli olette oikeassa, 5kg painonlisäys on vastaa maksimissaan 10kg auton massan lisäystä.
    Lisäksi tietty täytyy ottaa huomioon myös auton lisääntytynyt kokonaismassa, eli 5kg lisäys tarkoittaa 5kg painoa + 2x5kg massan hitaudesta, eli yhteensä 15kg vaikutus.

    => jos laittaa alle 10kg/pyörä painavammat rengas/vannepaketit niin se vastaa maksimissaan samaaa kuin laittaisi takakonttiin 120kg painoa (4x10kg + 4x2x10kg). Eikö?

    Vielä tuo säteen vaikutus mukaan niin kyllä tuolla joka tapauksessa on huomattava merkitys kiihdytyksessä.
    Asioita voi laskea monella eri tavalla. Toiset tavat luovat paljon mahdollisuuksia virheiden tekoon.

    Pyörän massan vaikutus on korkeintaan kaksinkertainen auton massan verrattuna.
    Käytännössä 1,7 on lähellä. Eli 5 kiloa per pyörä joka nurkassa vastaaa noin 35 kiloa pyörimätöntä massaa. 10 kiloa per pyörä vaikuttaa luonnollisesti tuplat eli 70 kiloa.
    Last edited by NHB; 31-10-2010, 16:54.

    Leave a comment:


  • dieseljussi
    replied
    Originally posted by Balle View Post
    Vielä tuo säteen vaikutus mukaan niin kyllä tuolla joka tapauksessa on huomattava merkitys kiihdytyksessä.
    Taitaa olla vaikutusta perstuntoon juuri tuolla välityksen muuttumisellä ja toisaalta sillä, että luistava rengas ottaa sutiessaan kierrosta helpommin, jos inertia on pienempi. Hiukan voi vaikuttaa sekin, että massaltaan pienempi rengas seuraa tienpintaa paremmin, ts ei irtoa pito kuopissa niin helposti. Vaikutus kiihtyvyyteen on rajallinen, niinkuin on ollut puhetta, mutta toki 5-15hp tehonlisäyskin kannattaa hyödyntää varsinkin, kun siitä seuraa myös muita etuja.

    Leave a comment:

Working...
X