Vanteet (painot ym.)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Juhis
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Ovatko auton valmistajat sitten niin tyhmiä että pistävät tyhmyyksissään autoon tehtaalta niin "painavat" vanteet että kulutus on litran isompi kuin olisi kevyemmillä vanteilla ollut.
    Kyllä ainakin BMW:n tehdasvanteet ovat aina suhteellisen kevyitä. Esim. M3 / M5 / M6 mallien 17" - 19" vanteet eivät todellakaan ole mitään painavia vanteita kokoluokassaan. Eri asia jotkut riisi valmistajan tinapyörät, jotka painavat helposti sen 3 - 5 kiloa / kappale enemmän samassa vannekoossa.

    Mitä noihin rengas+vanne paketin painoihin tulee, niin on huomioitava lisäksi, että uudemmissa autoissa käytetään usein runflat renkaita. Ja ne taas ovat normaaleja renkaita painavimpia. Eri merkkien saman kokoisten renkaiden välillä on myös paljon painoeroja. Kyllähän rengas+vanne paketti vaikuttaa auton suorituskykyyn. Jo pelkästään leveämmät renkaat ja vantee vaikuttavat ilmanvastukseen jne.. Täytyy huomioida moni asia, ei pelkkä vanteiden paino!

    Itse ainakin olen ratkaissut homman niin, että hankin mahdollisimman laadukkaat ja kevyet vanteet. Sellaiset, joihin perse ja lompakko kestää. Ja en murehdi asiaa sen enempää. Mulle on ihan yksi ja sama, onko siitä vanteiden keveydestä mitään hyötyä vai ei. Hankin silti mahdollisimman laadukkaat vanteet autooni.

    Laatuvanteissa minulle kestävyys ja viimeistely ratkaisee eniten. Halpis 20" kromivanne voi mennä helposti paskaksi, jos ajat sillä johonkin terävään kuoppaan. Itselläni ei taas ole koskaan ollut laatuvanteiden kanssa ongelmia, että olisivat menneet kieroon omassa käytössäni.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    quotaamasti NHB:n teksti käsitteli pyörän liike-energiaa (massan hitautta) jota ei pidä sekoittaa vierintävastukseen.
    En lukenut koko keskustelua läpi mutta omasta kokemuksesta voin todeta että 3kg per nurkka muutoksen huomaa kiihdytyksessä selvästi. Kevyillä pyörillä on muitakin etuja (ihan monikossa) kuin parantunut kiihtyvyys.
    Jälleen kerran, lertokaa nyt perhana joku todellinen fakta siitä miten paljon se 3kg/ nurkkan vaikuttaa siihen kiihtyvyyteen. Perse dyno ei nyt kelpaa.
    Todellinen luotettava mittaus jonkun tunnetun autolehden tai muun tahon toimesta. Perse dynossa ja käsikellolla ei yleensä innostuksissaan edes mietitä että mitattiinko eka kerta ala vai ylämäkeen. Todelliset erot mitataan kuitenkin taatusti 400m matkallakin sekunnin sadasosissa.

    Veikkaan myös että 195/65-15" talvirenkailla vierintä vastus on pienempi kuin 235/40 18" kumeilla. Toki pielessä olevilla ilmanpaineilla saadaan tämäkin sotkettua.

    Rengasvalmistajat käyttävät miljoonia ja miljoonia kehittääkseen vierintävästusta jotta kulutus laskisi.
    Ovatko auton valmistajat sitten niin tyhmiä että pistävät tyhmyyksissään autoon tehtaalta niin "painavat" vanteet että kulutus on litran isompi kuin olisi kevyemmillä vanteilla ollut. Samaan aikaan kuitenkin hakkaavat miljoonia kehitykseen kulutusta pienentämään ja parantamaan suorituskykyä. Suomi poika tekee homman 12kg kevyemmillä vanteilla. Pistäkää pojat työhakemuksia Saksaan

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    heh, no tulihan melkoinen tarina pitänee testata joskus jollain muullakin autolla, ehkä niissä sit oli vaan niin julma vierintävastus
    quotaamasti NHB:n teksti käsitteli pyörän liike-energiaa (massan hitautta) jota ei pidä sekoittaa vierintävastukseen.
    En lukenut koko keskustelua läpi mutta omasta kokemuksesta voin todeta että 3kg per nurkka muutoksen huomaa kiihdytyksessä selvästi. Kevyillä pyörillä on muitakin etuja (ihan monikossa) kuin parantunut kiihtyvyys.
    Last edited by petrolhead; 07-05-2007, 08:14.

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    heh, no tulihan melkoinen tarina pitänee testata joskus jollain muullakin autolla, ehkä niissä sit oli vaan niin julma vierintävastus
    No lyhennetäänpä hieman. Renkaan etenemisellä ja pyörimisellä on sama liike-energia, koska molemmissa tapauksissa sama massa liikkuu samalla nopeudella. Etenemisessä liikkeen suunta on sama kuin ajosuunta, pyörimisessä se kehän massa taasen pyörii akselin ympäri. Tämä silloin, kun oletetaan kaiken massan olevan ulkokehällä ja rengas pöyrii sutimatta.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by NHB View Post
    En tosiaankaan voi ottaa kunniaa itselleni noista laskuista. Aika perusmekaniikkaahan nuo ovat ja periaatteet on keksitty jo satoja vuosia sitten. Jos kaikki massa on jakautunut kehälle, niin renkaan vierimiseen sitoutunut energia on etenemis- ja pyörimisliikkeeseen situotuneen energian summa. Nämä energiat ovat yhtä suuria, koska molemmissa tapauksissa massan nopeus on sama. Etenemisessä kehän massa liikkuu ajosuuntaan ajonpeudella ja pyörimisliikkeessä kehän massa pyörii akselin ympäri tuolla samalla nopeudella.

    Koska etenemisessä ja pyörimisessä kehän jokaisen pisteen nopeus on sama, niin eikö ole aika luonnollista, että noihin ilmiöihin myös sitoutuu saman verran energiaa? Katso nopeusvektorit ensimmäiseltä sivulta kohdista a ja b: http://plasma4.sr.unh.edu/ng/phys407...07-7-18-05.pdf

    Koska auton renkaassa ei läheskään kaikki massa ole jakautunut ulkokehälle, niin silloin tuohon etenemisliikkeeseen sitoutuu enemmän energiaa kuin pyörimisliikkeeseen. (Jos kaikki massa olisi navassa, niin silloinhän pyörimiliikkeeseen ei sitoutuisi energiaa ollenkaan). Eli energiaa pyörivän renkaan liikkeeseen sitoutuu aina vähemmän kuin kahden samanlaisen takakontissa olevan renkaan liikkeeseen.

    Jos olet saanut omissa testeissäsi renkaan painolle tuota suurempia vaikutuksia, niin se kertoo lähinnä testisi epäluotettavuudesta. Olosuhteet, mittausepätarkkuus, renkaan vierintävastus, ihmisen mieli ja monet muut tekijät saattavat helposti sotkea noita havaintojasi.
    heh, no tulihan melkoinen tarina pitänee testata joskus jollain muullakin autolla, ehkä niissä sit oli vaan niin julma vierintävastus

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    auto oli E39 528i ja 15" alkuperäiset vanteet 225/60 kumilla vaihdoin 18" 235/40 24-25kg/pyörä painaviin, niin yli puoli litraa nousi kulutus. kiihtyvyyskin oli selvästi tahmeampaa verrattuna pieniin pyöriin. enpä ole itsekkään ennen tuota uskonut, että noin paljon vaikuttaa...

    painoerohan oli kaikkiaan 30-40kg, eli sinun laskujen perusteella vastaa maksimissaan 70-80kg lisäpäinoa auton kyydissä, mikä ei tässä tapauksessa ainakaan pidä lähellekään paikkaansa...
    En tosiaankaan voi ottaa kunniaa itselleni noista laskuista. Aika perusmekaniikkaahan nuo ovat ja periaatteet on keksitty jo satoja vuosia sitten. Jos kaikki massa on jakautunut kehälle, niin renkaan vierimiseen sitoutunut energia on etenemis- ja pyörimisliikkeeseen situotuneen energian summa. Nämä energiat ovat yhtä suuria, koska molemmissa tapauksissa massan nopeus on sama. Etenemisessä kehän massa liikkuu ajosuuntaan ajonpeudella ja pyörimisliikkeessä kehän massa pyörii akselin ympäri tuolla samalla nopeudella.

    Koska etenemisessä ja pyörimisessä kehän jokaisen pisteen nopeus on sama, niin eikö ole aika luonnollista, että noihin ilmiöihin myös sitoutuu saman verran energiaa? Katso nopeusvektorit ensimmäiseltä sivulta kohdista a ja b: http://plasma4.sr.unh.edu/ng/phys407...07-7-18-05.pdf

    Koska auton renkaassa ei läheskään kaikki massa ole jakautunut ulkokehälle, niin silloin tuohon etenemisliikkeeseen sitoutuu enemmän energiaa kuin pyörimisliikkeeseen. (Jos kaikki massa olisi navassa, niin silloinhän pyörimiliikkeeseen ei sitoutuisi energiaa ollenkaan). Eli energiaa pyörivän renkaan liikkeeseen sitoutuu aina vähemmän kuin kahden samanlaisen takakontissa olevan renkaan liikkeeseen.

    Jos olet saanut omissa testeissäsi renkaan painolle tuota suurempia vaikutuksia, niin se kertoo lähinnä testisi epäluotettavuudesta. Olosuhteet, mittausepätarkkuus, renkaan vierintävastus, ihmisen mieli ja monet muut tekijät saattavat helposti sotkea noita havaintojasi.
    Last edited by NHB; 07-05-2007, 01:50.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by jannmann View Post
    Olisiko tässäkin tapauksessa sillä vierintävastuksella jotain tekemistä?
    Sen muutos kun näkyy paljon ennemmin kulutuksessa kuin vanteen paino..
    195/65/15 nastarenkailla taas laski kulutus... tuskin niissä pienempi vierintävastus on mitä kesärenkaissa :think

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    auto oli E39 528i ja 15" alkuperäiset vanteet 225/60 kumilla vaihdoin 18" 235/40 24-25kg/pyörä painaviin, niin yli puoli litraa nousi kulutus. kiihtyvyyskin oli selvästi tahmeampaa verrattuna pieniin pyöriin.
    Olisiko tässäkin tapauksessa sillä vierintävastuksella jotain tekemistä?
    Sen muutos kun näkyy paljon ennemmin kulutuksessa kuin vanteen paino..

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by NHB View Post
    Saa muuten olla aika hurjan painoiset vanteetkin, ennen kuin ne nostavat kulutusta tuon verran. Tuollainen tarkoittaisi jo useiden kymmenien kilojen eroa per vanne.
    auto oli E39 528i ja 15" alkuperäiset vanteet 225/60 kumilla vaihdoin 18" 235/40 24-25kg/pyörä painaviin, niin yli puoli litraa nousi kulutus. kiihtyvyyskin oli selvästi tahmeampaa verrattuna pieniin pyöriin. enpä ole itsekkään ennen tuota uskonut, että noin paljon vaikuttaa...

    painoerohan oli kaikkiaan 30-40kg, eli sinun laskujen perusteella vastaa maksimissaan 70-80kg lisäpäinoa auton kyydissä, mikä ei tässä tapauksessa ainakaan pidä lähellekään paikkaansa...
    Last edited by bemu2000; 07-05-2007, 00:07.

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    sitten kun mietitään, että onhan se hiukan eri asia, onko se paino renkaissa pyörivässä massassa, vai akseleiden päälle laakeroituna saa olla aika paljon autossa painoa kuormana, että kulutus nousee sen 0,5-1,0 litraa...
    Saa muuten olla aika hurjan painoiset vanteetkin, ennen kuin ne nostavat kulutusta tuon verran. Tuollainen tarkoittaisi jo useiden kymmenien kilojen eroa per vanne.

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    joo, eipä sitä ihan noin voi laskea
    Kerro toki mikä tuossa laskussa meni vikaan? 3 kiloa per vanne tarkoittaa 12 kiloa pyörivää massa renkaissa. Tuohon 12 kiloon kun lisää pyörimisenergian mukaan, niin mun mielestä ollaa aika lähellä 20 kiloa.

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ei oo tullu mittailtua, vaikka sekin tietysti onnistuu. Mutta kyllä sen painon tuntee aika helposti kiihtyvyydessä, eli yksikin noin 50 kg matkustaja kyydissä niin huomaahan sen. Kellolla varmaan huomais 20 kg:kin jos jaksais tarpeeksi mittailla.
    No tuo 20 kiloa normiautoilla vaikuttaa 1-2 prosenttia kihtyvyyteen. Persdynossa saa olla kiihtyvyyttä mittaavat anturikarvat viritetty aika herkiksi, jotta eron tuntee.
    Last edited by NHB; 06-05-2007, 18:22.

    Leave a comment:


  • NHB
    replied
    Originally posted by Axu83 View Post
    Miksi 20kg? Itse olen kuullut että tuo kerrotaan 9-11, eli n. 120kg. Tehottomalla autolla tuon 20kg saattaa jo huomatakin.
    Mistä ikinä tuollaista olet kuullutkin, niin tuo on rankasti väärin. Vaikutus on luokkaa 1,5x, teoreettinen maksimi on 2x. Tuo maksimi tarkoittaisi sitä, että kaikki massa olisi jakautunut renkaan ulkokehälle.
    Last edited by NHB; 06-05-2007, 18:19.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by bemu2000 View Post
    sitten kun mietitään, että onhan se hiukan eri asia, onko se paino renkaissa pyörivässä massassa, vai akseleiden päälle laakeroituna saa olla aika paljon autossa painoa kuormana, että kulutus nousee sen 0,5-1,0 litraa...
    Näin tietysti on, eikös se ollut 2x kerroin massan vaikutuksella kiihtyvyyteen jos vanne olisi tasapaksu kiekko (mitä se ei tietenkään ole). Tuollahan noi ois kaavat MAOL:n taulukkokirjassa jos jaksais kattoo... Viimesistä fyssan tenteistä hiukka jo aikaa.

    Eli jos nyt en muista ihan väärin niin 20 kg ero vanteissa vastaa karkeasti 40 kg eroa auton massassa jos vaikutusta kiihtyvyyteen/kulutukseen ajattelee. Ja tuo siis on tietysti tekee 5 kg / nurkka, eli vielä ihan mahdollinen ero varmaankin jos ajattelee sen muodostuvan vaikka 4 kg / vanne ja 1 kg / rengas.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Ei oo tullu mittailtua, vaikka sekin tietysti onnistuu. Mutta kyllä sen painon tuntee aika helposti kiihtyvyydessä, eli yksikin noin 50 kg matkustaja kyydissä niin huomaahan sen. Kellolla varmaan huomais 20 kg:kin jos jaksais tarpeeksi mittailla.
    sitten kun mietitään, että onhan se hiukan eri asia, onko se paino renkaissa pyörivässä massassa, vai akseleiden päälle laakeroituna saa olla aika paljon autossa painoa kuormana, että kulutus nousee sen 0,5-1,0 litraa...

    Leave a comment:

Working...
X