Originally posted by Petri.Kekkonen
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Nastat vs. kitkat uudemmassa takavedossa
Collapse
X
-
Originally posted by jani View PostLähinnä tuota psykologista merkitystä, tuntuu turvalliselle kun nastat ropisee. Entäs sitten kun se ropina häviää ja tulee tunne, että onkin enää matkusta Kitkoillahan ollaan jo varmaan tässä vaiheessa metsässä.
touring39 tuolla pari viestiä aiemmin jo asian ytimen mielestäni hyvin tiivistikin:
Originally posted by touring39 View PostOn se hassua, että topicista toiseen tästä väitellään.
Kuten Peltsii tässä tuo esille, kitkoissa on huonompi pito kuin nastarenkaissa, mutta niillä pärjää.
Monet siis haluavat äänettömämpää ja mukavampaa kyytiä talvella, ja valitsevat siksi kitkat. Minä ja monet kaltaiseni haluavat absoluuttisesti parasta pitoa, kun joka keliin on lähdettävä. Siksi ujeltavat nastarenkaat.
Ei kai tästä sen enempää kannata vääntää?
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostItsellä oli talvi 2011-2012 ensimmäinen talvi kitkoilla, siihen asti olin ollut nastarenkaiden vankkumaton kannattaja. Täällä savossa kun teitä ei ihan kamalasti suolata, joten tiet ovat jäässä aika usein. Kuopion kaupungissa taitaa olla enemmän risteyksiä rinteessä kuin tasasella, valitettavan usein vielä ylämäkeenkin. Voitaisiin puhua rehellisistä talvikeleistä ja jopa hankalista sellaisista. Omalla työmatkalla on poikkeuksetta ensimmäiset 15km huonosti hoidettua tietä, varmasti ei ole lunta aurattu vielä kun töihin lähden. Tutun rengasmyyjän suosituksella laitoin kumminkin kitkat. Täytyy todeta näin jälestäpäin, että oikea valinta oli. Aina ollaan molemmat, itse ja rouva, päästy perille asti ongelmitta. On nämä 2000-luvun tuotteet aivan eri asia ajaa kuin esim. E30set talvella, mekaaninen pito alustassa on ihan eri luokkaa.
Viime talvena oli siten hauska tilanne, että perheen toisessa autossa oli uudet Hakka5set ja toisessa uudet Contin kitkat. Valitettavasti tämä etuvetoinen auto nastoilla osoittautui huonommaksi etenijäksi.
Myönnän pois, että ostin myös kitkat mukavuusperustein.
Topicin alkuperäiseen kysymykseen ainakin itse voin sanoa, että kitkoilla pärjää varsin hyvin, mikäli ei ole tarvetta leikkiä Kankkusta&Alenia.
edit: tai näin ainakin Contin kitkoilla, katsotaan ensi keväänä kuinka kävi Michelin xi3 renkailla.
Tottakai kitkalla ajaminen on mukavuusperustainen valinta, eikä siinä mitään, mutta ei niistä paremmat talvirenkaat tule Suomen talveen vain sillä että joku on niiden kanssa vuosia pärjännyt.
KITKOILLA PÄRJÄÄ...joo ok, niin todella pärjää, aivan yhtä hyvin kun niillä mukavuus ja hintaperustein valituilla kesärenkaillakin(tämä vain taas unohtuu v.-2014 huhtikuussa kun näitä rengaskeskusteluja taas käydään???).
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis epäilemättä näitä subjektiivisia ja ihan positiivisia kokemuksia kitkarenkaista löytyy kaikilta niitä oikaesti käyttäneltä, mutta se ei tee tyhjäksi sitä faktaa että talvirenkaana kitka on kuitenkin parhaimmillaankin vain keskinkertainen ja piste.
Tottakai kitkalla ajaminen on mukavuusperustainen valinta, eikä siinä mitään, mutta ei niistä paremmat talvirenkaat tule Suomen talveen vain sillä että joku on niiden kanssa vuosia pärjännyt.
KITKOILLA PÄRJÄÄ...joo ok, niin todella pärjää, aivan yhtä hyvin kun niillä mukavuus ja hintaperustein valituilla kesärenkaillakin(tämä vain taas unohtuu v.-2014 huhtikuussa kun näitä rengaskeskusteluja taas käydään???).
En tiedä kuinka usein pirkanmaalla on ns. "pääkallo keli", mutta täällä savossa aika harvoin. Enimmäkseen tiet on joko lumisia tai sitten asfaltti näkyy. Eipä silloin nastoilla paljoa pullistella.Last edited by jani; 27-11-2013, 22:52.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Originally posted by jani View PostOnko sulla itselläsi millainen kokemus kitkoista? Montako talvea & kilometriä olet niillä ajanut?
En tiedä kuinka usein pirkanmaalla on ns. "pääkallo keli", mutta täällä savossa aika harvoin. Enimmäkseen tiet on joko lumisia tai sitten asfaltti näkyy. Eipä silloin nastoilla paljoa pullistella.
Ensimmäiset kitkarenkaani oli 90-luvun alussa ja sen jälkeen olen niilläkin ajanut joka talvi enemmän tai vähemmän.
Kyllä, tällä suunnalla 40-60% talviaamuista pääteillä on "pääkallokeliä" kun raskas liikenne kiilloittaa tiet yön aikana luistinradoiksi, kunnes nastarenkain liikkuva aamun liikennevirta sen ehtii karhentaa.
Tästä syystä laitan tämän oman talouden autoihin nastarenkaat, koska niillä joudutaan liikkumaan ympäri Suomen, kelistä riippumatta.
Comment
-
-
Tuossapa pari suoraa lainausta tuolta Hakkapedian ylläpitäjältä eli Nokian Renkailta:
"Nastat vai kitkat –keskustelu on jokatalvinen ja herättää yksittäisen autoilijan mielenkiinnon vähintään 3-4 vuoden välein, kun autoilija valitsee uusia talvirenkaita. Ja hyvä onkin aika ajoin pysähtyä arvioimaan markkinoiden tarjonta ja verrata niitä omiin tarpeisiin ja arvoihin. Renkaiden tuotekehitysväli on tuo nelisen vuotta, joten on oletettavaa, että ostoksilla on tarjolla edellisiä renkaita kehittyneempää teknologiaa, joka tarjoaa edistysaskelia niin turvallisuus- ja mukavuusominaisuuksiin kuin ympäristökysymyksiinkin. Tärkeintä on, että niin kokeneet ja kokemattomat kuin ennakoivat ja pyrkivät kuljettajat voivat vapaasti valita itselleen ja ajo-olosuhteisiinsa sopivan rengastyypin – ja kokea varmuutta ratin takana."
"Lehtitestienkin todistama fakta on silti se, että nasta on edelleen ylivoimainen jääpidoltaan ja kitkarengasta parempi pito siinä on myös märällä ja kuivalla tiellä. Nastarengas loistaa erityisesti nopeasti muuttuvissa talvikeleissä tasaamassa kelivaihtelua ja autoilijan kokemaa pitoeroa. Kitkarengas on puolestaan mukava ajaa ja vaihtoajankohta on joustava. Rengaskehitys siis rullaa molempien talvirengastyyppien osalta eteenpäin."
"Liukkaissa olosuhteissa nastarengas pitää paremmin ja samalla karhentaa tienpintaa kitkarengaskuljettajien pitoa parantaen. Se mikä on riittävä määrä nastarenkaita karhentamaan talviteitä myös kitkarengaskuskeille, on kiistanalainen."Last edited by MKV; 28-11-2013, 21:57.
Comment
-
-
On tuossa sen verran huomioitavaa kuitenkin, että vain ne laadukkaat nastarenkaat jotka testien kärkikahinoissa ovat, pärjäävät kitkoille. Heti kun mennään siihen keskihinta kastiin ja vähän ylikin niin parhaissa kitkoissa on parempi pito jäällä. Nokiakin tuossa tekstissään puhuu ensisijaisesti omista kärkituotteistaan.
Tämä huomio siksi, että esim ne Kumhon kw22 joita täälläkin ylistetään,eivät ole yhtään laadukasta kitkarengasta paremmat. Edullisemmat ne varmasti on ja en tarkoita, että ne olisivat huonot renkaat.
Tämä ei ole mikään kitkarenkaiden ylistysviesti, mutta välistä vähän tuntuu, että se nasta siinä renkaassa tarkoittaa aina automaattisesti parempaa pitoa. Jos luette tm:n testin heti ensimmäisen sivun niin painosuhteet on myös tm:n mielestä alkaneet muuttumaan eikä nasta tarkoita enään automaattisesti parempaa pitoa.
"Kitkarenkaat ovat kuitenkin kehittyneet huimasti ja ero nastarenkaisiin kaventuu kaiken aikaa"
Itsellä kun ei ole mitään vannoutumista kumpaankaan rengastyyppiin niin näitä asioita pystyy tarkastelemaan objektiivisesti.Last edited by Antsah; 28-11-2013, 22:59.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostOn tuossa sen verran huomioitavaa kuitenkin, että vain ne laadukkaat nastarenkaat jotka testien kärkikahinoissa ovat, pärjäävät kitkoille.
Comment
-
-
Jos pienellä budjetilla on liikenteessä rengasoatoksilla niin varmasti niitä kitkoja ei silloin kannatakkaan edes miettiä. Tosin ne ihan halvimmat nastatkin on aika kelvottomia, vaikka kuulostaahan tuo osa ajavan keski-eurooppaankin tarkoitetuilla kitkoilla Suomessakin. Työpaikan pihalla tänään sattui silmään Fiatti jossa talvirenkaina oli Hkpl 1 , joista oli nastat nypitty poisLast edited by Antsah; 28-11-2013, 23:14.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostOn tuossa sen verran huomioitavaa kuitenkin, että vain ne laadukkaat nastarenkaat jotka testien kärkikahinoissa ovat, pärjäävät kitkoille. Heti kun mennään siihen keskihinta kastiin ja vähän ylikin niin parhaissa kitkoissa on parempi pito jäällä. Nokiakin tuossa tekstissään puhuu ensisijaisesti omista kärkituotteistaan.
.
Vertaat nyt nastarenkaiden keskikastia testivoittajakitkaan, mutta eihän sitä voi nyt noin verrata?
Se keskikastin kitka on yhtä kaukana keskikastin nastarenkaasta kuin ne kumpienkin rengastyyppien huiput.
Ei tässäkään maassa kaikki aja vain kulloisellakin kitkarenkaiden testiykkösellä, vaan siellä on misukkaa, contia, pirelliä, bridgestonea,jne,jne mikä millonkin on kitkarenkaiden keskikastia tai jopa alle.
Nastarenkaat tänä päivänä ovat monella muullakin osa-alueella paremoia kuin vain jääpidossa, joten me voimme arvostella vain talvirenkaita yleensä.
Nastarenkaassa on myös yksi selkeä ominaisuus, joka kitkoissa on heikko, eli nastarenkaan ajokäytös on kelissä kuin kelissä loogisempaa/ennakoivempaa, eli me tosiaan kuulemme jo siitä nastan ropinasta mikäli ajoalusta muuttuu asfaltista jääksi.
Toisekseen kitkan ja luiston raja ei ole nastarenkaassa niin iso kuin se on pahimmillaan kitkarenkaassa, jolloin mm.auton ajohallinta saa aikaa reagoida ja sille on aina tarjolla edes jonkinlaista pitoa.
Vaikka kuinka käyttäjät kitkarenkaan jääominaisuuksia hehkuttaisi, niin kyllä fakta on se että tuollainen märkä alijäähtynyt, jäätynyt ja vielä nastojen karhentamaton tienpinta on alusta jossa kitka pitää, pitää ja yht äkkiä ei sitten pidäkkään.
Nasta antaa aina edes sen nastan verran pitoa niin renkaassa kuin vaikkapa kengässä(joka muuta väittää, pettää vain itseään=ei tarkoita sitä etteikö kitkallakin pärjää niin kengissä kuin renkaissakin):
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostIlluusiota......
Vertaat nyt nastarenkaiden keskikastia testivoittajakitkaan, mutta eihän sitä voi nyt noin verrata?
Hankookin nastahan olisi selkeä testivoittaja kun otettaisiin hinta/pitosuhde huomioon.Last edited by Antsah; 29-11-2013, 00:23.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostIhan samalla tavalla sitä vertailua voi tehdä kuin toisinkin päin. On tullut tälläkin luettua väite siitä, että esim se Kumhon KW22 on parempi kuin yksikään kitkarengas. Testien perusteellä näin asia ei kuitenkaan ole.
Hanakasti siis sitä vertailua tehdään kyllä toisinpäin kun perustellaan edullisemman nastarenkaan valintaa.
Eikö juuri tuo asenne tee kitkarenkaasta vaarallisen, kun oikein itselle psyykataan että se alla oleva kitkarengas on "testivoittaja" ja samalla unohtuu ne realiteetit(kuitenkin suhteelliset erot jäällä ovat suuremmat kuin mikä näkyy testipisteissä/mm.melutesti tasoittaa)?
Tuossa uusin TM talvirengastesti ja sen pisteytykset. Tämä on se mikä on realismia kun puhutaan talvirenkaasta yleensä, eikä poimita rusinoita pullasta:
Nastarenkaat:
Nokian Hakkapeliitta 8 Arvosana 8,6
Pirelli Ice Zero Arvosana 8,5
Continental Conti Ice Contact Arvosana 8,2
Gislaved Nord Frost 100 Arvosana 8,2
Goodyear Ultra Grip Ice Arctic Arvosana 7,8
Hankook Winter iPike RS Arvosana 7,8
Bridgestone Blizzak Spike-01 Arvosana 7,7
Michelin X-Ice North 3 Arvosana 7,4
BF Goodrich g-Force Stud Arvosana 7,3
Toyo Observe G3-Ice Arvosana 6,9
Aurora Winter Route Master UW71 Arvosana 6,6
GT Champiro Ice Pro Arvosana 6,3
Kitkarenkaat:
Michelin X-Ice XI3 Arvosana 7,6
Nokian Hakkapeliitta R2 Arvosana 7,5
Bridgestone Blizzak WS70 Arvosana 7,2
Pirelli Icecontrol Arvosana 7,2
Continental ContiViking Contact 5 Arvosana 7,0
Vredestein Nord-Trac 2 Arvosana 6,8
Debica Frigo 2 Arvosana 6,6
Fulda Montero 3 Arvosana 6,5
Comment
-
-
Itse en kyllä puhunut testivoittajakitkoista mitään. Enkä kyllä edes henk.koht tuota Michelinin testivoittajaa valitsisi. Tuossa 4. sijalle tulleessa Pirellissä oli paras jääpito testitulosten mukaan. Voitti mm. tuon Michelinen nastarenkaan ja oli 2m heikompi kuin Goodyearin nasta joka taisi viime vuonna testin voittaa. Michelinin kitkassa se jääpito oli huomattavasti heikompi, mutta silti se sai kokonaispisteessä parhaimman arvosanan.
Itse valitsisin kitkarenkaan jääpidon osalta parhaiten menestyneen juurikin sen takia kun se on jää on se vaikein olosuhde kitkalle. Mulle on käytännössä ihan sama vaikka joku toinen rengas olisi kuivalla tai märällä asfaltilla parempi tai jos jollakin renkaalla voi ajaa 2km/h nopeammin loskassa kun yksikään talvirengas ei kuitenkaan kovin kaksinen ole kun mennään noille sulille pinnoille. Lumella taas erot ovat todella pieniä kun 80km/h tehdyssä jarrutuskokeessa kaikki renkaat (kitkat sekä nastat) on parin-kolmen metrin sisällä toisistaan. Normaalissa ajotilanteessa taitaa jo reaktionopeus vaikuttaa enemmän?
Itsellä tuo kitkarenkaaseen siirtyminen alhaisen melun takia houkuttaisi ja siksi valitsisinkin kitkan tuon jääpidon perusteella. Luulisi ettei esim tuolla Pirellin kitkalla olisi mitään ongelmia talvikelissä jos Michelinin nastallakin ajellaan, tuskin sekään silti mikään huono rengas on? Tuskin tuo TM lämpimikseen toteaa kitkarenkaiden kehittyneen huimasti, eiköhän tuo vuosien saatossa tehtyihin testeihin perustu.Last edited by Antsah; 29-11-2013, 10:25.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostItse en kyllä puhunut testivoittajakitkoista mitään. Enkä kyllä edes henk.koht tuota Michelinin testivoittajaa valitsisi. Tuossa 4. sijalle tulleessa Pirellissä oli paras jääpito testitulosten mukaan. Voitti mm. tuon Michelinen nastarenkaan ja oli 2m heikompi kuin Goodyearin nasta joka taisi viime vuonna testin voittaa. Michelinin kitkassa se jääpito oli huomattavasti heikompi, mutta silti se sai kokonaispisteessä parhaimman arvosanan.
Itse valitsisin kitkarenkaan jääpidon osalta parhaiten menestyneen juurikin sen takia kun se on jää on se vaikein olosuhde kitkalle. Mulle on käytännössä ihan sama vaikka joku toinen rengas olisi kuivalla tai märällä asfaltilla parempi tai jos jollakin renkaalla voi ajaa 2km/h nopeammin loskassa kun yksikään talvirengas ei kuitenkaan kovin kaksinen ole kun mennään noille sulille pinnoille. Lumella taas erot ovat todella pieniä kun 80km/h tehdyssä jarrutuskokeessa kaikki renkaat (kitkat sekä nastat) on parin-kolmen metrin sisällä toisistaan. Normaalissa ajotilanteessa taitaa jo reaktionopeus vaikuttaa enemmän?
Itsellä tuo kitkarenkaaseen siirtyminen alhaisen melun takia houkuttaisi ja siksi valitsisinkin kitkan tuon jääpidon perusteella. Luulisi ettei esim tuolla Pirellin kitkalla olisi mitään ongelmia talvikelissä jos Michelinin nastallakin ajellaan, tuskin sekään silti mikään huono rengas on? Tuskin tuo TM lämpimikseen toteaa kitkarenkaiden kehittyneen huimasti.
Ei muuta kun isolohko datsuniin vaan kitkaa sitten alle Muuten ne on hyvät, paitsi kostealla jäisellä pinnalla liukkaat. Aivan turha jauhaa enempää päivänselvää asiaa.
Comment
-
-
No itse lähinnä ajattelin asiallisesti keskustella noista renkaiden eroista enkä tyrmätä automaattisesti kumpaakaan rengastyyppiä, kun tämä on nyt kuitenkin keskustelufoorumi. Tällä foorumilla kuitenkin näistä renkaista käydään keskustelua muihin foorumeihin nähden paljon, jota pidän hyvänä asiana ettei vain todeta, että hakkapelitta 8:t alle ja muut on paskaa.
Datsuni on talvet seisonnassaLast edited by Antsah; 29-11-2013, 10:56.
Comment
-
Comment