Announcement

Collapse
No announcement yet.

Akun elvytys c-tekillä akku kytkettynä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tabasco
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2007
    • 851
    • fin

    #16
    Originally posted by HTK12 View Post
    Kyllähän sen akun saa autosta kun autosta irrottaa. Pitää vaan odottaa, eikä heti repiä akkua irti. Miten sitä muka voisi mitään sähköille tehdä kun aina ensimmäiseksi käsketään irroittamaan akku?
    Varmasti on viisasta odottaa se 16 min auton nukahtamista, ennen kuin akkua alkaa irrottamaan. Tuskinpa vaan kovinkaan moni näin tekee, varsinkaan korjaamot, mitä nyt on sivusta seurannut. Se, että autosta jotain hajoaisi tämän seurauksena, vaikuttaisi jotenkin puolitiehen jääneeltä sähköpuolen suunnittelulta. Tai se, että elvytystoiminnon 16V rikkoisi jotain. Täysin eri juttu on se, jos vaikka akku pääsisi irti laturin vielä toimiessa (ja käsittääkseni tuollainenkin tilanne yleensä huomioidaan autosähköjen suunnittelussa jollain tavoin).

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      #17
      Originally posted by tabasco View Post
      Varmasti on viisasta odottaa se 16 min auton nukahtamista, ennen kuin akkua alkaa irrottamaan. Tuskinpa vaan kovinkaan moni näin tekee, varsinkaan korjaamot, mitä nyt on sivusta seurannut. Se, että autosta jotain hajoaisi tämän seurauksena, vaikuttaisi jotenkin puolitiehen jääneeltä sähköpuolen suunnittelulta. Tai se, että elvytystoiminnon 16V rikkoisi jotain. Täysin eri juttu on se, jos vaikka akku pääsisi irti laturin vielä toimiessa (ja käsittääkseni tuollainenkin tilanne yleensä huomioidaan autosähköjen suunnittelussa jollain tavoin).
      No joo korjaamoilla tekevät nyt vaikka vähän mitä, yleensä tekevät kuten nopeimmin onnistuu. Sitten jos jotain hajoaa, niin asiakas maksaa. No itse en osaa sanoa miten korkeita jännitteitä auton sähköosat suunnitellaan kestämään, mutta ainakin vikakoodeja korkeilla jännitteillä saa aikaan. En nyt muista tarkalleen mikä BMW oli kyseessä kun koodit lukaisin niin sieltä löytyi koodia ylijännitteestä. Omistajalle ei tullut varsinaisena yllätyksenä kun muutoma kuukausi aikaisemmin oli vaihtanut laturin kun siitä oli jännitteensäädin hajonnut. C-tekin ohjeissa ainakin sanoivat, että elvytystoiminnon korkeajännite voisi lyhentää polttimoiden ikää.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #18
        Kyllähän 16v on autossa jo niin korkea jännite että alkaa paikkoja hajoamaan.
        Eipä tuollaista akun elvytystoimintoa ole varmastikkaan tarkoitettua käyttämään silloin akku on kiinni autossa vaan autosta irrotettuna elvytellään jne.

        Appiukko on apustartterilla saanu pamautettua parista autosta kaikki polttimot ja siinäkään ei jännite ole ku reilu 15v pahimmassa tapauksessa on saattanu mennä sinne 16v puolellekkin.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • Risto113
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 1204
          • GrassLake

          #19
          Originally posted by makkis View Post
          Kyllähän 16v on autossa jo niin korkea jännite että alkaa paikkoja hajoamaan.
          Eipä tuollaista akun elvytystoimintoa ole varmastikkaan tarkoitettua käyttämään silloin akku on kiinni autossa vaan autosta irrotettuna elvytellään jne.

          Appiukko on apustartterilla saanu pamautettua parista autosta kaikki polttimot ja siinäkään ei jännite ole ku reilu 15v pahimmassa tapauksessa on saattanu mennä sinne 16v puolellekkin.
          Jos kaikki polttimot pamahtaa heti, on siellä ollut huomattavasti korkeampi jännitepiikki kuin 15 tai 16v.

          Comment

          • JJtalo
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2011
            • 350
            • Kokkola

            #20
            Originally posted by nappe74 View Post
            Mutta eikös E60 pitäsi olla aina virran päässä... myös kun akkua vaihdetaan?? Muistelin lukeneeni ettei autoa saisi päästää virrattomaksi... :think
            Itsekin ajattelin c-tekillä ladata oman auton akkua jossain vaiheessa koska kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä ajoa !!
            Mitenkä tuo sitten oikeaoppisesti tehdään...
            Ei tarvi antaa hyppyvirtaa, turvallisin mielin voi irrottaa akunkengät. Aktiiviohjaus jos on niin ratti pitää veivata laidasta laitaan kun virrat laitetaan päälle, eli opettaa rajat uusiks.
            Ainakin jotku c mallin meset on semmosia että jos irrotti ja kytki akun ilman apuvirran käyttöä, suuri vaara että joku purkki meni paskaks. Yksityiskohdat vähän hämäränpeitossa mutta näin valisti paikallinen autosähkäri kun siltä kyselin juurikin tuosta e60 akun irrotuksesta.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10949
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by JJtalo View Post
              Ei tarvi antaa hyppyvirtaa, turvallisin mielin voi irrottaa akunkengät. Aktiiviohjaus jos on niin ratti pitää veivata laidasta laitaan kun virrat laitetaan päälle, eli opettaa rajat uusiks.
              Ainakin jotku c mallin meset on semmosia että jos irrotti ja kytki akun ilman apuvirran käyttöä, suuri vaara että joku purkki meni paskaks. Yksityiskohdat vähän hämäränpeitossa mutta näin valisti paikallinen autosähkäri kun siltä kyselin juurikin tuosta e60 akun irrotuksesta.
              Pakko se akku on siitäkin saada irroittaa, muuten ei irroitetta rattia, tai mitään muutakaa osaa missä airbag on. Ja niitä bägejä nykyisissä autoissa riittää. Toki se voi jotain erityistoimia vaatia, mutta on se silti saatava irroittaa.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 9990
                • KVLA

                #22
                Originally posted by nappe74 View Post
                Mutta eikös E60 pitäsi olla aina virran päässä... myös kun akkua vaihdetaan?? Muistelin lukeneeni ettei autoa saisi päästää virrattomaksi...
                Originally posted by JJtalo View Post
                Ei tarvi antaa hyppyvirtaa, turvallisin mielin voi irrottaa akunkengät.
                Juuri näin.Omassa sigun E60:ssä oli miinuskaapeli irti yli vuorokauden,kun akku meni oikariin.Uusi akku tuli vasta seuraavana päivänä.Vain kellonaika asetettava uudelleen.
                Last edited by Heguli 31; 10-01-2016, 19:33.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎