Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastointi tyhjentää akun?????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Robi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 7606
    • Vantaa

    #16
    Originally posted by muti
    Anteeksi vanhan topicin uppaus, mutta autossani (E39 523iA -96) myös sama ongelma: automaatti-ilmastoinnin anturin puhallin pyörii aina.. Akku on lähes uusi Vartan 100Ah ja laturi on vaihdettu viime kesänä. Akku tyhjenee 3 päivän sisällä ja näin kylmällä nopeammin (siis kun autolla ei ajeta). Auto ollut kertaalleen merkkihuollossa mega-autossa (Lahti), sanoivat auton olevan kunnossa. Toisessa korjaamossa, erikoistuneet autosähköihin, vaihtoivat takaluukun lukon. Sanoivat että se oli koko ajan päällä, mutta vika ei hävinnyt. Vikaa on siirretty ostamalla aina uusi akku ja nyt alkaa todella ottamaan päähän!!

    Olisiko mittään apua ko asiaan jos vaihtaisi ilmastoinnin siilen??
    Pitääkö automaatin vaihteistokaaviossa palaa koko ajan valo (siis parkissa P).

    Apu olisi nyt todella tarpeen, kun merkkihuollossakin saa vain valohoitoa!
    Mulla samaa häikkää omassani myös...

    Lämmitettävät pissapojan suuttimet ovat sen sulakkeen 9 takana ja mulla ainakin ne tuntuisi olevan jatkuvasti lämpiminä...jos yöllä tulee lunta, sanotaanko vaikka 2cm auton päälle niin aamulla on noin 15cm halkaisijaltaan olevat kuivat kohdat konepellissä molempien suuttimien ympärillä.
    Mutta mistä etsiä sitä vikaa kun itse suuttimissa se ei ole. Ja akku tosiaan tyhjenee muutamassa yössä...
    Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
    Tiedustelut priva tai 0452210069

    Current
    E61 530d
    E39 530d
    E39 520iA
    E46 330xd
    E28 528i

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by Robi
      Lämmitettävät pissapojan suuttimet ovat sen sulakkeen 9 takana ja mulla ainakin ne tuntuisi olevan jatkuvasti lämpiminä...jos yöllä tulee lunta, sanotaanko vaikka 2cm auton päälle niin aamulla on noin 15cm halkaisijaltaan olevat kuivat kohdat konepellissä molempien suuttimien ympärillä. Mutta mistä etsiä sitä vikaa kun itse suuttimissa se ei ole. Ja akku tosiaan tyhjenee muutamassa yössä...
      Huomasin myös saman ilmiön tässä yhtenä päivänä, täytyypä tutkia tarkemmin tuota juttua. Ellei sitten vain sattunut niin, että nuo oli päällä sen 16 minuuttia auton sammutuksen jälkeen ja lumi/lämpötilanne oli juuri sopiva ilmiön havaitsemiseen.
      E39 528iA

      Comment

      • muti
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 87
        • Kuopio

        #18
        Originally posted by Robi
        Mulla samaa häikkää omassani myös...

        Lämmitettävät pissapojan suuttimet ovat sen sulakkeen 9 takana ja mulla ainakin ne tuntuisi olevan jatkuvasti lämpiminä...jos yöllä tulee lunta, sanotaanko vaikka 2cm auton päälle niin aamulla on noin 15cm halkaisijaltaan olevat kuivat kohdat konepellissä molempien suuttimien ympärillä.
        Mutta mistä etsiä sitä vikaa kun itse suuttimissa se ei ole. Ja akku tosiaan tyhjenee muutamassa yössä...
        Jos oikein muistan niin itsellänin esiintyy myös samaa. Ei vaan ole tullut ajatelleeksi asiaa ja kotipihassa on aina peitto konepellin päällä, kun kissoilla on tapana tepastella siinä :(

        Täytyykin mennä ripottelemaan lunta suuttimien päälle/ympärille. Auto on ollut nyt sopivasti useamman tunnin pihassa, eli tuo 16 min viive olisi siten kuitattu. Toivottavasti pakkanen ei vaan ole nyt liian kova tuon ilmiön toteamiseksi.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #19
          Alkaa vaikuttamaan "hiukan" oudolta: dokumenttien mukaan noiden lämmityksen ei pitäisi olla päällä kuin vain silloin kun autossa on virtalukko 2. asennossa (ei siis 16 min viivettä sammumisessa), akkujännite on yli 12.2 ja k-väylässä oleva ulkolämpötilatieto näyttää alle 3 astetta. Mutta mikä ihmeen purkki niitä ohjaa? Runkomoduli? Ja onko välissä sittenkin rele? Ei ainakaan vielä ole WDS:stä löytynyt kytkentää.

          Edit: no nyt löytyi kytkentä. Noita ohjaa ilmastoinnin säätöpaneeli. Ja sehän on päällä sen 16 minuuttia tai ikuisesti jos auton väylä ei jostain syystä mene lepotilaan. Kun minä huomasin tuon sulamisen, niin minulla oli peräluukku auki ja väylähän aktivoituu siitä.
          Last edited by TJJ; 06-02-2006, 22:30.
          E39 528iA

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            #20
            Minähän juuri alunperin tein uuden kytkennän, jossa sulakkeelle 9 tulee virta vain virtalukon ollessa ykkösasennossa tai enemmän. Auto toimi koko tämän kytkennän ajan hyvin. Sulake 9 ohjaa pissapojan lämmittimiä ja ilmastoinnin jatkuvaa virtaa eli muistaa mm. asetetut lämpötilat. Tämä kytkentä esti kuitenkin luonnollisesti taukolämmityksen (rest) toiminnan, ja siksi kytkin sen kylmien ilmojen tullessa takaisin alkuperäiseen liitäntään. Nyt auto on tyhjentänyt akun neljä kertaa. Ihmeellistä on se, että auto voi seistä yli -20 asteen pakkasissa neljä viikkoa ja lähtee iloisesti samalla lämpötilalla vielä käyntiin. MUTTA nämä tyhjenemiset tapahtuvatkin aina muutamassa tunnissa, esim. työpäivän aikana tai sitten kaupassa käydessä parkkipaikalla. Aiemmilla kerroilla auto käynnistyi apukaapeleilla, mutta nyt lauantaina ei enää niilläkään. Auto seisoo nyt toista päivää Metro-Auton korjaamolla eikä sitä vieläkään ole saatu käyntiin!!! Voiko mikään edes tyhjentää lähes uutta akkua parissa tunnissa?

            Tarkoittiko TJJ väylällä esim. I-Busia? Yhdellä tyhjennyskerralla autossani jäi nimittäin radio jumiin (ei käynnistynyt) ja tämä tyhjensi akun 7 tunnin aikana. Toisella kerralla käytin taukolämmitystä, mutta se pysyi päällä ehkä 7 minuuttia varmaankin juuri jännitteen alenemisen vuoksi. Kahdelle muulle kerralle en keksi mitään "syytä".
            Last edited by vaviah; 07-02-2006, 09:28.
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • Robi
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2002
              • 7606
              • Vantaa

              #21
              Mä olen tähän mennesä kanssa vain tyytynyt ottamaan sen sulakkeen 9 pois yöksi/siksi aikaa kun auto seisoo työpaikan pihalla...kesällä tuli hiukan tutkittua tota mutta en löytänyt mitään syytä sille. Olisi kuitenkin ihan kiva jos joku ratkaisu löytyisi koska toi vetää akun kuitenkin tyhjäksi melko nopeaan.
              Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
              Tiedustelut priva tai 0452210069

              Current
              E61 530d
              E39 530d
              E39 520iA
              E46 330xd
              E28 528i

              Comment

              • muti
                Bimmer Rookie
                • Dec 2003
                • 87
                • Kuopio

                #22
                Ei ollut jäänyt päälle lämmitettävät pissapojan suuttimet, lumi ei ollut sulanut niiden kohdalta. Vika ei liene noissa.. Kuitenkin uskon että vika liittyy jotenkin tuohon sulakkeeseen nro 9 ja että auto ei mene lepotilaan. Jos ilmastoinnin säätöpaneelissa olisi häikkää?? Kerran on jäänyt huurteenpoisto jumiin: puhalsi puoli tuntia ennenkuin sammui lopulta itsekseen. Mitään muuta vikaa ei ole ollut. Täytyy jatkaa tutkimuksia..

                Edit: tuli mieleen yksi mahdollinen vian aiheuttaja -jälkiasennettu Defan hälytin. Asennutin sen heti auton hankittuani, eli en tiedä varmasti onko vika ollut jo ennen tuon asennusta. Eli jos virta jollekkin ilmaisimelle on otettu väärin ja auto ei mene lepotilaan..
                Onko Robi/Vaviah teillä jälkiasennettu häly?
                Last edited by muti; 07-02-2006, 10:39.

                Comment

                • Robi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2002
                  • 7606
                  • Vantaa

                  #23
                  Originally posted by muti
                  Ei ollut jäänyt päälle lämmitettävät pissapojan suuttimet, lumi ei ollut sulanut niiden kohdalta. Vika ei liene noissa.. Kuitenkin uskon että vika liittyy jotenkin tuohon sulakkeeseen nro 9 ja että auto ei mene lepotilaan. Jos ilmastoinnin säätöpaneelissa olisi häikkää?? Kerran on jäänyt huurteenpoisto jumiin: puhalsi puoli tuntia ennenkuin sammui lopulta itsekseen. Mitään muuta vikaa ei ole ollut. Täytyy jatkaa tutkimuksia..

                  Edit: tuli mieleen yksi mahdollinen vian aiheuttaja -jälkiasennettu Defan hälytin. Asennutin sen heti auton hankittuani, eli en tiedä varmasti onko vika ollut jo ennen tuon asennusta. Eli jos virta jollekkin ilmaisimelle on otettu väärin ja auto ei mene lepotilaan..
                  Onko Robi/Vaviah teillä jälkiasennettu häly?
                  Mulla jälkiasennettu Cobra, mutta vika ilmeni jo ennen sitä...mulla tyhjensi akun viime talvena kun oli kolarikorjauksessa ilman konepeltiä...eli noi suuttimet ei olleet edes kiinni. Sulake 9 oli ja ovet lukossa. Hälyt ei ollut päällä ja juntit korjaamolla mursi takaluukun lukon päästäkseen antamaan virtaa akkuun. Eivät tajunneet että konehuoneesta olisi onnistunut sama kun kerran ilman peltiä seisoi.

                  Mun mielestä mun ilmastoinnin paneelista kuuluu tasinen hurina vaikka auto olisi seissyt pari tuntia. Joku jää päälle mutta en usko että se pieni "puhallin" siinä panelin takana tyhjentäisi akun ja tosiaan aina on konepellissä kuivat kohdat pissapojan suuttimien ympärillä...mutta virtaa kuluu vaikka johdot olisi irti suuttimista, toki silloin ei ole kuivia kohtia.
                  Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                  Tiedustelut priva tai 0452210069

                  Current
                  E61 530d
                  E39 530d
                  E39 520iA
                  E46 330xd
                  E28 528i

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #24
                    Täysin OT: Onko e39 noin paska auto? Miksi sen pitää alunperinkään tehdä mitään sammuttamisen jälkeen? Miksi joku 16min viive? Pitäisikö siihen laittaa työkoneista tuttu päävirta kytkin vaikka takalokasuojaan, saisi virrat aina pois?

                    Comment

                    • vaviah
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 632
                      • Turku

                      #25
                      Itselläni ei ole mitään jälkiasennuslaitteita autossa vahvistinta ja alkuperäistä CD-boksia lukuunottamatta. Vika oli jo näiden asennusta ennen. Olen itsekin useasti ihmetellyt näitä sähkösysteemejä. Tämäntyyppiset järjestelmät taitavat yleistyä uudemmissa euroautoissa? Kyse on ilmeisesti lähinnä siitä, että joku laite jättää väylän päälle aina ajoittain. En vain keksi mitään yhteistä tekijää näille kaikille kerroille. Suurimmalla osalla kerroista auto menee kuitenkin lepotilaan eikä virta häviä mihinkään. Mutta jos ei mene, akku tyhjenee yli 10A kulutusvauhdilla. Jos ei ole sitten kuitenkin joku maadoitusvika tai kosketushäiriö. En ole mitannut akun jännitettä kertaakaan tässä tilanteessa. Akun lataus kylläkin vaivaan auttaa... paitsi nyt kun koko koslaa ei saada enää käyntiin! Startatessa kuulun naks-naks-naks ja joka naksahduksella kaikki valot sammuvat...
                      X1 18d sDrive -18
                      320i GT xDrive -13
                      i3 BEV -13
                      X1 18dA xDrive -16
                      X5 3.0iA -00
                      320d Touring -00
                      528iA Touring -97
                      325 CiA -93
                      316i -94
                      316 -88

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by vaviah
                        Tarkoittiko TJJ väylällä esim. I-Busia? Yhdellä tyhjennyskerralla autossani jäi nimittäin radio jumiin (ei käynnistynyt) ja tämä tyhjensi akun 7 tunnin aikana. Toisella kerralla käytin taukolämmitystä, mutta se pysyi päällä ehkä 7 minuuttia varmaankin juuri jännitteen alenemisen vuoksi. Kahdelle muulle kerralle en keksi mitään "syytä".
                        K-bus väylää tarkoitin, mutta jos autossa on pieni ajotietokone on I-bus ja k-bus kytketty yhteen.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Originally posted by Robi
                          Mun mielestä mun ilmastoinnin paneelista kuuluu tasinen hurina vaikka auto olisi seissyt pari tuntia.
                          Miten olet tuon varmistanut? Autohan herää jos avaat oven. Eli pitäisi laittaa auto lukkoon ja jäädä istumaan sisälle jotta tuon ilmastoinnin puhaltimen sammumisen voisi testata. Myös automaattivaihteiston merkkivalo sammuu tuon 16 min viiveen jälkeen eli siitäkin pitäisi voida varmistaa auton lepotilaan meneminen, tosin joku viallinen yksikkö voi kai jäädä päälle vaikka muut sammuisikin. Täytyy mittailla lepotilan virrankulutuksia kun ilmat vähän lämpenee, siis parin kuukauden kuluttua...

                          Minulla virtaa vie ainakin jälkikäteen asennettujen sähköpenkkien kuskinpuolen säätöyksikkö, siinä on virrat aina (kuten alkuperäisessä kytkennässä) mutta auton lepotilan mennessä penkin virrat katkaiseva rele puuttuu, samoin p-bus liitäntä puuttuu joten muistitkaan ei voisi toimia. Pitäisi muuttaa tuon virransyöttö eri sulakkeen taakse, tai sitten pitäisi tänä kesänä jaksaa viimeinkin asentaa tuo K72-rele, p-bus ja muistikytkin...
                          E39 528iA

                          Comment

                          • vaviah
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 632
                            • Turku

                            #28
                            Juu. Metro-auton diagnoosi oli tyhjentynyt akku! Mitään vikaa ei löydetty. Epäili tosin ilmastoinnin siiliä, mutta kun puhaltimessa ei minkäänlaista vikaa ole ollut. Taidan siirtyä takaisin vanhaan kytkentään sulakkeen 9 osalta, ja ostaa käynnistysakun takaluukkuun...
                            X1 18d sDrive -18
                            320i GT xDrive -13
                            i3 BEV -13
                            X1 18dA xDrive -16
                            X5 3.0iA -00
                            320d Touring -00
                            528iA Touring -97
                            325 CiA -93
                            316i -94
                            316 -88

                            Comment

                            • muti
                              Bimmer Rookie
                              • Dec 2003
                              • 87
                              • Kuopio

                              #29
                              Originally posted by TJJ
                              Myös automaattivaihteiston merkkivalo sammuu tuon 16 min viiveen jälkeen eli siitäkin pitäisi voida varmistaa auton lepotilaan meneminen
                              Itselläni merkkivalo jää päälle, palaa koko ajan.

                              Irrotin ilmastoinnin ohjausyksikön ja näytti siltä, että joku muu (saksan-,turkinpoika) on räplännyt myös sitä. Ohjausyksikön päälle oli teipillä liimattu irtonainen musta johto, jossa teksti: "filotex pr". Mikäköhän tuo johto lienee?
                              Myös piirilevylle oli laitettu jotain lakkaa kaikkien pienten mikropiirien (10 jalkaa, makaavat 6-jalkaisessa alustassa) kohdalle ja yksi niistä puuttui kokonaan!! Silti ilmastointi on toiminut, mitä nyt huurteenpoisto -asennossa hattuhyllyllä olevista rei'istä ei tule ilmaa.
                              Ei kenelläkään olisi kuvaa tuosta piirilevystä, täydellisenä??

                              Tämä menee yhä mielenkiintoisemmaksi..prkl!
                              Last edited by muti; 07-02-2006, 15:01.

                              Comment

                              • theelekrep
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2003
                                • 1653
                                • Vantaa

                                #30
                                Originally posted by vaviah
                                Minähän juuri alunperin tein uuden kytkennän, jossa sulakkeelle 9 tulee virta vain virtalukon ollessa ykkösasennossa tai enemmän. Auto toimi koko tämän kytkennän ajan hyvin. Sulake 9 ohjaa pissapojan lämmittimiä ja ilmastoinnin jatkuvaa virtaa eli muistaa mm. asetetut lämpötilat. Tämä kytkentä esti kuitenkin luonnollisesti taukolämmityksen (rest) toiminnan, ja siksi kytkin sen kylmien ilmojen tullessa takaisin alkuperäiseen liitäntään. Nyt auto on tyhjentänyt akun neljä kertaa. Ihmeellistä on se, että auto voi seistä yli -20 asteen pakkasissa neljä viikkoa ja lähtee iloisesti samalla lämpötilalla vielä käyntiin. MUTTA nämä tyhjenemiset tapahtuvatkin aina muutamassa tunnissa, esim. työpäivän aikana tai sitten kaupassa käydessä parkkipaikalla. Aiemmilla kerroilla auto käynnistyi apukaapeleilla, mutta nyt lauantaina ei enää niilläkään. Auto seisoo nyt toista päivää Metro-Auton korjaamolla eikä sitä vieläkään ole saatu käyntiin!!! Voiko mikään edes tyhjentää lähes uutta akkua parissa tunnissa?

                                Tarkoittiko TJJ väylällä esim. I-Busia? Yhdellä tyhjennyskerralla autossani jäi nimittäin radio jumiin (ei käynnistynyt) ja tämä tyhjensi akun 7 tunnin aikana. Toisella kerralla käytin taukolämmitystä, mutta se pysyi päällä ehkä 7 minuuttia varmaankin juuri jännitteen alenemisen vuoksi. Kahdelle muulle kerralle en keksi mitään "syytä".
                                Mulla on ihan sama vika. Auto on e39 523. Eilen vaihdoin uuden Vartan 100A akun kun luulin että akussa on vikaa, mutta ei. Tänään taas ei lyhyen ajon jälkeen käynnistynyt. Takakontin luukku on auki eikä mene jostainsyystä kiinni ollenkaan. Mikä näitä autoja vaivaa????!!!!
                                e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎