Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto Thermotop C/E/Z korjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poteroa
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 311
    • Tuusula

    Webasto Thermotop C/E/Z korjaus

    Hei vaan kaikille..

    Nyt kun useampi 2000-luvun auto alkaa olla iäkkäämpi, niin myös webaston kanssa alkaa olla ongelmia.

    Omassa E53 oli lähes käyttämätön webasto thermotop Z, tuli vielä tutulta henkilöltä, joka omistanut auton uudesta asti.

    No webasto herjasi liekkivahdista, näissä malleissahan se on integroitu hehkuun, pulssien välissä mitataan hehkun vastusta, ja näin ollen jos vika on päällä, ei laitos sano mitään.

    Usein käsitys on että joutaa romukoppaan, mutta sen saa kuntoon yllättävän pienellä korjauksella useimmiten.

    Tätä tietoa ei moni korjaaja halua jakaa, tietty, sehän on hyvä tapa ansaita käteistä, käsitys että korttia on "mahdoton" korjata, ei pidä paikkaansa.

    Laitteet ovat jo sen ikäisiä, joten jaan tiedon mitä olen itse havainnut näiden kanssa.

    Eli asiaan:

    Monessa tapauksessa ongelma on niinkin pieni, kuin "purukumi" jota tungettu kondensaattoreiden väliin piirilevylle, ne ajan kanssa syövyttävät pintaliitos komponentteja, ja vikaralli alkaa.

    Tästä syystä vastus menee joko oikosulkuun tai arvot ovat aivan jotain muuta kuin mitä pitäisi.

    Myös lakka joka suojaa piirilevyä, piilottaa mahdolliset kylmäjuotokset, eli vaikka vastuksen päältä vastus antaa oikean arvon, se saattaa olla irti johtimestaan.

    On tietenkin mahdollista että jokin mosfet on hajalla, ja se on tietenkin toinen juttu, kaikki kortit ovat tapauskohtaisia, ilman vikakoodin lukua turha lähteä edes arvailemaan syytä.

    Ohessa kuva mihin merkitty mikä on mikäkin osa ja punaisella pisteellä useimmin hajoavat vastukset.

    En korjaa näitä, joten jos korttisi kaipaa korjausta, kysy kaverilta joka hallitsee pintaliitoskomponenttien kanssa touhuamisen.

    Vastuksiin on merkitty niiden arvot, joten mittaus on helppoa.

    Vastukset 49.9k ja 4.75k voidaan korvata 47k ja 4.7k malleilla.

    BR Pete

    Last edited by poteroa; 12-01-2020, 15:32.
    E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
    E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

    Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
    Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
    Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
    Ex: E34 520i "winter wagen"
    Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
    Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
    Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic
  • belfu
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 19
    • espoo

    #2
    Lainataanpa vähän tätä topiccia. Eli potilaana -08 F01 750i. Tehdasweba (eli thermo C?). Tämä kävi vikakoodin luvussa ja diagnoosina ohjainlaite sökö. Ei saa eriseen, eli koko paska olisi hommatava bemarilta uusi.


    Näitä kortteja ilmeisesti useampikin pulju korjailee. Olisiko kellään tiedossa täältä pk-seudun lähistöltä paikkaa missä homma onnistuisi mieluiten ns avaimet käteen eli auto pihaan ja saa hakea korjattuna takaisin?


    Ilmeisesti Sercap näitä ainakin tekee, vaan sitten pitäisi itse irrottaa/irrotuttaa tuo kortti ja postin kanssa pelailla..

    Comment

    • gedu
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 94
      • Helsinki

      #3
      Käyttäjä amalin on tainnut noita(kin) korjailla

      Jaa vai onkohan jollain toisella nikillä täällä...
      Last edited by gedu; 13-02-2020, 19:01. Reason: tyräys
      Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"

      -01 E39 540iA touring
      Ex -94 E34 540iA touring

      Comment

      • poteroa
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2010
        • 311
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by belfu View Post
        Lainataanpa vähän tätä topiccia. Eli potilaana -08 F01 750i. Tehdasweba (eli thermo C?). Tämä kävi vikakoodin luvussa ja diagnoosina ohjainlaite sökö. Ei saa eriseen, eli koko paska olisi hommatava bemarilta uusi.


        Näitä kortteja ilmeisesti useampikin pulju korjailee. Olisiko kellään tiedossa täältä pk-seudun lähistöltä paikkaa missä homma onnistuisi mieluiten ns avaimet käteen eli auto pihaan ja saa hakea korjattuna takaisin?


        Ilmeisesti Sercap näitä ainakin tekee, vaan sitten pitäisi itse irrottaa/irrotuttaa tuo kortti ja postin kanssa pelailla..
        Mikäs siinä oli vikadiagnoosina, jos kerran tuomion sai kortista?

        Sait kaiketi jonkin raportin että mistä herjaa..?

        Samassa rapsussa pitäs olla mainittuna mallikin, veikkaan ettei ole kyllä C/Z/E mallia, vaan uudempaa. Jos valettu massaan, niin ei onnistu korjaus..
        Last edited by poteroa; 17-02-2020, 17:25.
        E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
        E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

        Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
        Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
        Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
        Ex: E34 520i "winter wagen"
        Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
        Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
        Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3725
          • Finnland

          #5
          Hei.
          Omassa E53 Webasto lopetti toimintansa nyt ja herjaa
          INPAlla katsottaessa "Circulation pump 255"
          Open circuit error present...
          Kokeilin hommata suoraan pumpun, siis https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_1173
          Tuolta ja osa 10.
          Ei vaikutusta, oishan sen edellisenkin voinut kokeilla suoraan virralla, näytti olevan toimiva.

          Kuva: https://www.dropbox.com/s/pvd5j632fa...31237.jpg?dl=0

          Video: https://www.dropbox.com/s/91p4gummft...31123.mp4?dl=0


          Mitähän tän kanssa tekee tai oisko ideoita miten lähteä selvittelemään? Tosiaan toiminut ongelmitta useamman vuoden.
          Kun koettaa laittaa päälle, tuon tekee ja pakoputkesta puhaltaa vaan viileää (en tiedä olisiko se sitä normaalistikin)
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9139
            • Oulu

            #6
            Originally posted by Jarger View Post
            Hei.
            Omassa E53 Webasto lopetti toimintansa nyt ja herjaa
            INPAlla katsottaessa "Circulation pump 255"
            Open circuit error present...
            Kokeilin hommata suoraan pumpun, siis https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_1173
            Tuolta ja osa 10.
            Ei vaikutusta, oishan sen edellisenkin voinut kokeilla suoraan virralla, näytti olevan toimiva.

            Kuva: https://www.dropbox.com/s/pvd5j632fa...31237.jpg?dl=0

            Video: https://www.dropbox.com/s/91p4gummft...31123.mp4?dl=0


            Mitähän tän kanssa tekee tai oisko ideoita miten lähteä selvittelemään? Tosiaan toiminut ongelmitta useamman vuoden.
            Kun koettaa laittaa päälle, tuon tekee ja pakoputkesta puhaltaa vaan viileää (en tiedä olisiko se sitä normaalistikin)
            Tarkista varoiksi Webalta tuolle pumpulle lähtevä syöttöjohto ja pumpun maadoitus. Jos ne on kunnossa, niin Weban ohjainkortilta pumpun syöttö simahtanut.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • Jarger
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 3725
              • Finnland

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Tarkista varoiksi Webalta tuolle pumpulle lähtevä syöttöjohto ja pumpun maadoitus. Jos ne on kunnossa, niin Weban ohjainkortilta pumpun syöttö simahtanut.
              Johto näytti yhdistävän liittimelle asti ja toinen maahan. Kortti irtaallaan, silmään ei kyllä pistä mitään vaurioita tuossa, mutta enpä näissä expertti olekaan :think
              Negatiiviset kauppakokemukset:
              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

              Comment

              • Jarger
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2005
                • 3725
                • Finnland

                #8
                Originally posted by Jarger View Post
                Johto näytti yhdistävän liittimelle asti ja toinen maahan. Kortti irtaallaan, silmään ei kyllä pistä mitään vaurioita tuossa, mutta enpä näissä expertti olekaan :think

                Tuossa jotain näkyy tuon toisen mällin alla, oikean sinisen konkan juurella olleessa.

                Kuva alapuoleltakin


                Vähän rapsuttelin tinauksia esiin ensin muutamasta kohtaa alta.

                Saakohan normi elektoniikkakorjaaja tuon kuntoon?
                Negatiiviset kauppakokemukset:
                Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                Comment

                • poteroa
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2010
                  • 311
                  • Tuusula

                  #9
                  Originally posted by Jarger View Post
                  Johto näytti yhdistävän liittimelle asti ja toinen maahan. Kortti irtaallaan, silmään ei kyllä pistä mitään vaurioita tuossa, mutta enpä näissä expertti olekaan :think
                  Katso oikeassa kulmassa (niinkuin ylin kuva), onko mitään mustumista siinä isossa transistorissa.

                  Jos mitään ei näy niin webaston omalla softalla diagnoosia ja koettaa ajaa pinneissä 21w lamppua, jos lamppu ei syty testissä ja herjaa koodia nollauksen jälkeen, niin veikkaan että sama homma, eli joku vastus korkannut tai kylmäjuotos..
                  E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                  E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                  Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                  Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                  Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                  Ex: E34 520i "winter wagen"
                  Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                  Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                  Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                  Comment

                  • poteroa
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2010
                    • 311
                    • Tuusula

                    #10
                    Originally posted by Jarger View Post
                    https://i.imgur.com/FDxdyNs.jpg
                    Tuossa jotain näkyy tuon toisen mällin alla, oikean sinisen konkan juurella olleessa.

                    Kuva alapuoleltakin


                    Vähän rapsuttelin tinauksia esiin ensin muutamasta kohtaa alta.

                    Saakohan normi elektoniikkakorjaaja tuon kuntoon?
                    Saa, tuossa ihan sama ongelma kuin omassa oli..
                    E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                    E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                    Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                    Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                    Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                    Ex: E34 520i "winter wagen"
                    Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                    Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                    Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                    Comment

                    • Jarger
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2005
                      • 3725
                      • Finnland

                      #11
                      Originally posted by poteroa View Post
                      Katso oikeassa kulmassa (niinkuin ylin kuva), onko mitään mustumista siinä isossa transistorissa.

                      Jos mitään ei näy niin webaston omalla softalla diagnoosia ja koettaa ajaa pinneissä 21w lamppua, jos lamppu ei syty testissä ja herjaa koodia nollauksen jälkeen, niin veikkaan että sama homma, eli joku vastus korkannut tai kylmäjuotos..
                      Ei mielestäni ole.
                      Epäilisin noita pieniä komponentteja koska tuota mustaa näkyy tuossa purkassa.
                      Webaston oma softa? Joku toinen ohjelma OBD:n kautta INPAn sijaan?
                      Negatiiviset kauppakokemukset:
                      Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9139
                        • Oulu

                        #12
                        Eikös tuo FET:ltä vesipumpulle lähtevä linja mene piirilevyllä toisen konkan kohdalta ja se konkka voi sylkäistä sisuksiaan alapuolelle ja käräyttää tuon johteen?
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Jarger
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 3725
                          • Finnland

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Eikös tuo FET:ltä vesipumpulle lähtevä linja mene piirilevyllä toisen konkan kohdalta ja se konkka voi sylkäistä sisuksiaan alapuolelle ja käräyttää tuon johteen?
                          Ei tuossa oikeen mitään näkynyt, ja konkatkin näytti ehyiltä, paitsi yhdestä kohtaa tuota maalia pois, näkyy kuvassa. Hiukan näpit kostui, mutta se saattoi olla muualta ihan hyvin, kun laitoin ruuveille öljytipan
                          Negatiiviset kauppakokemukset:
                          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                          Comment

                          • poteroa
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2010
                            • 311
                            • Tuusula

                            #14
                            Originally posted by Jarger View Post
                            Ei mielestäni ole.
                            Epäilisin noita pieniä komponentteja koska tuota mustaa näkyy tuossa purkassa.
                            Webaston oma softa? Joku toinen ohjelma OBD:n kautta INPAn sijaan?
                            Kyllä, toinen softa.

                            Webaston sivuilta saa softan WTT (Webasto Thermo Test) ilmaiseksi.

                            Diagnostiikka onnistuu normaalilla OBD-kaapelilla, sama joka siis toimii autolle INPAn kanssa.

                            Netistä löytyy kytkentä, K-line, 12v, ja maa johtimet mitä tarvitaan. = 3 pinniä.
                            Vähän joutuu nikkaroimaan jotta sen saa tulille, eli tarvitset pieniä/kapeita abikoliittimiä tai vastaavia, 12v virtalähteen, mieluiten akku.
                            Näin pystyt diagnosoimaan sen kortin pöydällä mukavasti kahvikupposen kera.

                            Akusta 12v kortille, obd-kaapeli kiinni, ja WTT tulille.

                            Sitten painotan vielä.

                            Aina kun webaston ottaa autosta irti, niin viimeisenä virtaliitin irti, tai vastaavasti kun laittaa autoon niin virtaliitin ensimmäisenä kiinni

                            Sama pätee testaukseen pöydällä.

                            Laitetta et saa päälle tuolla, mutta pystyt nollaamaan viat, sekä ajamaan kaikkia toimintoja yksi kerrallaan, esim. tuota vesipumppua, hehkua, tms.
                            Tämä johtuu siitä että jos webasto on merkkikohtainen, eikä webasto saa väylästä tietoa, niin se ei myöskään käynnisty.

                            Niin kuin jo aiemmin kerroin, niin päällepäin kaikki voi näyttää ehjältä, mutta nuo vastusten arvot pitää olla oikeat, sekä mittaus on syytä tehdä johtimien välillä jostain muualta kuin itse vastuksen päältä.

                            Kondensaattorikin (elektrolyytti) saattaa olla mennyttä, vaikkei se olekaan turvonnut, mutta epäilen kyllä. Se on vain vaihdettava jos ei ESR-mittaria löydy.

                            Kuvaa kun katsoo, niin vähintään 4:ssa pisteessä on tapahtunut syöpymää, pintaliitoskonkka, elmos-piirin jalan kulma, sekä tuo yksi vastus siinä keskellä.

                            Mittaisin myös että onko siinä 49k vastukselta ja toisesta pisteestä mikä menee piirilevyn toiselle puolelle olevat reiät kunnossa, johdin siis jatkuu siitä piirilevyn selkäpuolelle.

                            Tuota purukumia kun katsoo niin selkeät jäljet, ja luultavasti noissa pisteissä on huono johtavuus, ellei ihan komponenttivaurio.

                            BR Pete
                            E53 3.0d Olivin Metallic "Oliivi"
                            E53 3.0d Sapphire Black Metallic "Pappi"

                            Ex: E38 740i Titan silber "Paavo"
                            Ex: E39 523 Touring Kalahari Beige "Bruno"
                            Ex: E93 335iA cabi "Sommer bus"
                            Ex: E34 520i "winter wagen"
                            Ex: E46 320Ci cabrio "prinsessa"
                            Ex: E53 X5 3.0d M-Sport "Karala"
                            Ex: E21 315, E12 520, E60 BMW 525dA Rip: E21 2.0 Tic

                            Comment

                            • Jarger
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2005
                              • 3725
                              • Finnland

                              #15
                              Piirikortti käytetty jo korjaajalla...
                              Vaihdettu edestä katsoen oikealta joku potikka littimen vierestä, sellanen musta siis.
                              No.. laitoin autoon sen, ensin valitteli lämmöiksi 255c ja otin sen pois kun ei toimi, koetin vielä uudestaan myöhemmin ja sitten valitteli taas vesipumppua..


                              Korjaaja sanoi "hankala vikaa löytää kun ei saada vikaa päälle, ja toisaalta kovin kauheasti ei pystytyä aikaa tuohon käyttämään, jottei korjaushinta karkaa kovaksi, siksi voisi tulla edullisemmaksi kokeilla jotain käytettyä korttia."

                              Ideoita?
                              Negatiiviset kauppakokemukset:
                              Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎