Hei vaan kaikille..
Nyt kun useampi 2000-luvun auto alkaa olla iäkkäämpi, niin myös webaston kanssa alkaa olla ongelmia.
Omassa E53 oli lähes käyttämätön webasto thermotop Z, tuli vielä tutulta henkilöltä, joka omistanut auton uudesta asti.
No webasto herjasi liekkivahdista, näissä malleissahan se on integroitu hehkuun, pulssien välissä mitataan hehkun vastusta, ja näin ollen jos vika on päällä, ei laitos sano mitään.
Usein käsitys on että joutaa romukoppaan, mutta sen saa kuntoon yllättävän pienellä korjauksella useimmiten.
Tätä tietoa ei moni korjaaja halua jakaa, tietty, sehän on hyvä tapa ansaita käteistä, käsitys että korttia on "mahdoton" korjata, ei pidä paikkaansa.
Laitteet ovat jo sen ikäisiä, joten jaan tiedon mitä olen itse havainnut näiden kanssa.
Eli asiaan:
Monessa tapauksessa ongelma on niinkin pieni, kuin "purukumi" jota tungettu kondensaattoreiden väliin piirilevylle, ne ajan kanssa syövyttävät pintaliitos komponentteja, ja vikaralli alkaa.
Tästä syystä vastus menee joko oikosulkuun tai arvot ovat aivan jotain muuta kuin mitä pitäisi.
Myös lakka joka suojaa piirilevyä, piilottaa mahdolliset kylmäjuotokset, eli vaikka vastuksen päältä vastus antaa oikean arvon, se saattaa olla irti johtimestaan.
On tietenkin mahdollista että jokin mosfet on hajalla, ja se on tietenkin toinen juttu, kaikki kortit ovat tapauskohtaisia, ilman vikakoodin lukua turha lähteä edes arvailemaan syytä.
Ohessa kuva mihin merkitty mikä on mikäkin osa ja punaisella pisteellä useimmin hajoavat vastukset.
En korjaa näitä, joten jos korttisi kaipaa korjausta, kysy kaverilta joka hallitsee pintaliitoskomponenttien kanssa touhuamisen.
Vastuksiin on merkitty niiden arvot, joten mittaus on helppoa.
Vastukset 49.9k ja 4.75k voidaan korvata 47k ja 4.7k malleilla.
BR Pete
Nyt kun useampi 2000-luvun auto alkaa olla iäkkäämpi, niin myös webaston kanssa alkaa olla ongelmia.
Omassa E53 oli lähes käyttämätön webasto thermotop Z, tuli vielä tutulta henkilöltä, joka omistanut auton uudesta asti.
No webasto herjasi liekkivahdista, näissä malleissahan se on integroitu hehkuun, pulssien välissä mitataan hehkun vastusta, ja näin ollen jos vika on päällä, ei laitos sano mitään.
Usein käsitys on että joutaa romukoppaan, mutta sen saa kuntoon yllättävän pienellä korjauksella useimmiten.
Tätä tietoa ei moni korjaaja halua jakaa, tietty, sehän on hyvä tapa ansaita käteistä, käsitys että korttia on "mahdoton" korjata, ei pidä paikkaansa.
Laitteet ovat jo sen ikäisiä, joten jaan tiedon mitä olen itse havainnut näiden kanssa.
Eli asiaan:
Monessa tapauksessa ongelma on niinkin pieni, kuin "purukumi" jota tungettu kondensaattoreiden väliin piirilevylle, ne ajan kanssa syövyttävät pintaliitos komponentteja, ja vikaralli alkaa.
Tästä syystä vastus menee joko oikosulkuun tai arvot ovat aivan jotain muuta kuin mitä pitäisi.
Myös lakka joka suojaa piirilevyä, piilottaa mahdolliset kylmäjuotokset, eli vaikka vastuksen päältä vastus antaa oikean arvon, se saattaa olla irti johtimestaan.
On tietenkin mahdollista että jokin mosfet on hajalla, ja se on tietenkin toinen juttu, kaikki kortit ovat tapauskohtaisia, ilman vikakoodin lukua turha lähteä edes arvailemaan syytä.
Ohessa kuva mihin merkitty mikä on mikäkin osa ja punaisella pisteellä useimmin hajoavat vastukset.
En korjaa näitä, joten jos korttisi kaipaa korjausta, kysy kaverilta joka hallitsee pintaliitoskomponenttien kanssa touhuamisen.
Vastuksiin on merkitty niiden arvot, joten mittaus on helppoa.
Vastukset 49.9k ja 4.75k voidaan korvata 47k ja 4.7k malleilla.
BR Pete
Comment