Kuinka bemarin täysautomaattinen ilmastointi oikein toimii?
Olen omistanut nyt muutaman kuukauden bemarin (E39) täysautomaattisella ilmastoinnilla, mutta en vieläkään oikein ymmärrä, että miten se toimii! Kiinnostaisi sen ohjauslogiikan toiminta ja siis mahdollisimman tarkasti. Itse olen sen verran päätellyt, että ohjausyksikkö ottaa tietoa sisään seuraavista asioista: ulkolämpötila, sisälämpötila, sisääntulevan ilman lämpötila ja mitä muuta? Näiden tietojen perusteella valitaan puhallusnopeus sekä suunnat. Mutta kuinka esim. puhallussuunnat valitaan? Itsellä jalat hikoilee herkästi ja välillä onkin pitänyt valita itse puhallus ylös ja keskelle, sillä jalkatilaan tulee liian kuumaa ilmaa. Niin ja kuinka keskikonsolissa oleva lämpötilan säädin toimii? Onko se vain mekaaninen läppäsysteemi vai säätääkö ohjausboksi sen lämpötilaa suhteessa asetusarvoon?
Muutaman muunkin ongelman/ominaisuuden olen huomannut:
- Kesällä kuumalla kelillä ilmastointi on säätänyt lämpötilan kohdalleen. Sitten ajan tiukan mutkan, jolloin rööreistä alkaa puhaltaa todella kylmää ilmaa muutaman sekunnin ajan. Onko ilmastointikanavissa joku magn.venttiili joka on hieman jumissa ja keskipakoisvoiman takia sit räpsähtää täysin auki/kiinni?
- Nyt syyskeleillä vastaava ilmiö, mutta voimakkaan kiihdyttämisen jälkeen rööreistä alkaa puhaltaa kuumaa ilmaa...
Olen omistanut nyt muutaman kuukauden bemarin (E39) täysautomaattisella ilmastoinnilla, mutta en vieläkään oikein ymmärrä, että miten se toimii! Kiinnostaisi sen ohjauslogiikan toiminta ja siis mahdollisimman tarkasti. Itse olen sen verran päätellyt, että ohjausyksikkö ottaa tietoa sisään seuraavista asioista: ulkolämpötila, sisälämpötila, sisääntulevan ilman lämpötila ja mitä muuta? Näiden tietojen perusteella valitaan puhallusnopeus sekä suunnat. Mutta kuinka esim. puhallussuunnat valitaan? Itsellä jalat hikoilee herkästi ja välillä onkin pitänyt valita itse puhallus ylös ja keskelle, sillä jalkatilaan tulee liian kuumaa ilmaa. Niin ja kuinka keskikonsolissa oleva lämpötilan säädin toimii? Onko se vain mekaaninen läppäsysteemi vai säätääkö ohjausboksi sen lämpötilaa suhteessa asetusarvoon?
Muutaman muunkin ongelman/ominaisuuden olen huomannut:
- Kesällä kuumalla kelillä ilmastointi on säätänyt lämpötilan kohdalleen. Sitten ajan tiukan mutkan, jolloin rööreistä alkaa puhaltaa todella kylmää ilmaa muutaman sekunnin ajan. Onko ilmastointikanavissa joku magn.venttiili joka on hieman jumissa ja keskipakoisvoiman takia sit räpsähtää täysin auki/kiinni?
- Nyt syyskeleillä vastaava ilmiö, mutta voimakkaan kiihdyttämisen jälkeen rööreistä alkaa puhaltaa kuumaa ilmaa...
Comment