memebuy23buy

webasto temppuilee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Perlenbacher
    replied
    Ei mitään ihmeellistä että auto lähtee käyntiin vaikka wsto valittaa alijännitteestä. Hapettuma jossain akun ja weban välissä tai huono maa voi myös laskea webaston seuraamaa jännitettä. Jos ei piuhojen tarkistamisella mitään löydy niin akku ensin ladataan täyteen ja jos ei auta niin uusi akku.

    Leave a comment:


  • OneAndOnly
    replied
    Eli minulla webasto "temppuilee" seuraavalla tavalla.
    pakkasta alle -20 astetta niin pääsääntöisesti toimii aina.

    Sitten yli -20 niin tapahtuu seuraavaa: webasto lähtee päälle -> pukkaa vaaleaa savua alussa niinkuin aina, tuhisee n. 1-2 min pakoputkesta tulee kuumaa -> sitten menee jäähdytykselle (kai) kun se puhaltaa vielä jonkin aikaa mut pakoputkesta ei tule enää kuumaa ilmaa -> sitten sammuu. Silloin kun lämmitys loppuu eli menee jäähdytykselle niin konehuoneen + navasta mitattuna jännite on n. 11.9V

    Tämän jälkeen jos autoa kuitenkin starttaa niin auto starttaa ihan hyvin eli olvinaan akussa olisi kuitenkin virtaa starttiin mut sit ei jännitettä webastolle.

    Sitten jos antaa lisävirtaa toisesta autosta tai akusta niin weba pysyy päällä.
    Ja auton ollessa käynnissä webasto toimii moitteettomasti.

    any ideas... ?
    Last edited by OneAndOnly; 21-02-2011, 04:57.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Axum View Post
    Ei toimi välttämättä, ohjainyksikkö mittaa mielestäni pumpun virrankulutusta eikä saisi paljoa poiketa orkkiksesta.
    Toimii toimii. Aika isossa haarukassa se virrankulutus saa orkkiksesta heittää, toisinsanoen en ole vielä löytänyt yhtään 12V 19mm letkuliitännöillä olevaa pumppua jolla TTC webasto ei toimisi.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by Aftax View Post
    Olen tämän talven tehnyt korjaustöitä ja vikadiagnooseja sekä Webastojen että Eberien kanssa.

    Suurimmat ongelmat näissä molemmissä merkeissä aiheuttaa enimmäkseen seuraavat kohteet:

    1. palopesä - ylivoimaisesti suurin vikojen aiheuttaja. Palopesä karstoittuu ja sitä myötä vikakoodeja sekä hehkutulpalta että liekkivahdilta. Palopesään kertynyt karsta tekee hallaa molemmille. Oiskos tuo BIOn ansiota ? Lakisääteisesti 5,75 % polttoaineen energiasisällöstä ... ?

    2. hehkutulppa. Monta tapausta takana joissa 11,79 V akkujännitteellä ei hehkuta riittävästi

    3. pakoputki tukossa tai jäässä

    4. imuilmaputki tukossa tai jäässä

    5. kiertovesipumppu. Jos vesi ei kierrä niin lämpötila nousee nopeasti liikaa
    ...
    6. Lyhyet ajomatkat -> akku. Varta Silver Dynamic on ylivoimaisesti paras akku autoon jossa lisälämmitin - tai ainakin siltä tuntuu

    7. liekkivahti

    Ohjainlaiteviat ovat suht. koht. harvinaisia - tosin tähän kyllä vaikuttaa aika lailla laitteen sijoituspaikka.

    Ja jos lisälämppäri on väyläohjattu, niin kaksoiskäynnistys lukitsee lämppärin kokonaan....tosin tällöin on kyseessä käyttäjän virhe ...
    Ei näitä oikein voi yleistää koska vikaantuminen riippuu erittäin paljon laitteen mallista. Eri malliversiot sekä eberillä että webastolla vikaantuvat aika lailla eri tavoin. Nykyään henkilöautoissa yleisimmin käytössä olevilla malleilla viat liittyvät eberillä B/D 4/5 W/S tyypeillä polttoaineen syöttöön (myös pumppu), hehkutukseen varsinkin jos peltihehku ja ohjainlaitevikoihin. Karstoittuminen yleensä on jo jonkin häiriön tai poikkeuksellisen lyhyiden käyntijaksojen seuraus.
    Webaston tyypeillä TT Z/C/E/P B/D vika on useimmiten vesipumpussa ja palolämpötilan mittauksessa (hehkutulppa toimii mittaavana elementtinä ja lähes yhtä usein mittausvika johtuu hehkusta kuin ohjainkortista).
    TTW /evo malleissa ongelmat ovat lähinnä polttoianesyötön määrä väärä (pumppu joka pitää olla mallille juuri oikea) tai ohjainlaitevikoja.
    vanhoissa DW / BW laitteissa viat ovatkin jo erityyppisiä, näissä taas palopesän pohjaosan höyrystinhuovan tuohoutuminen on hyvinkin tyypillistä.

    Käyttäjä voi itse helposti paikantaa seuraavia vikoja:
    -heikko akku: jos webasto toimii auton käydessä moitteetta mutta ei toimi pitkän seisotuksen jälkeen esilämmittimenä kannattaa kokeilla parempaa akkua.
    - jäätyneet pako/imuputket : auto kannattaa ajaa lämpimään paikkaan sulamaan. Jos webasto toimii tämän jälkeen moitteetta kannattaa kurkistaa alle ja selvittää onko johonkin voinut päästä lunta /kondensoitua vettä. Myös polttoianejärjestelmässä on tietuysti pieni mahdollisuus jäätymiseen tai aineen laatu on liian vähän pakkasta kestävää (dieselit). Pakoputkeen voi mm kolmeysin orkkisasennuksessakin päästä lunta mutta imuputkeen ei missään tapauksessa pitäisi, tällöin asennus on syytä korjata.

    Kohtaan 2 täsmennyksenä että TT Z/E/C/P sarjan webastolla hehkutus on aina syttymiseen riittävä, muutoin laite antaa vikakoodin ja keskeyttää tapahtuman välittömästi. Hehkutusteho on täysin riittävä ohjainyksikön hyväksymän käyttöjännitteen alarajallakin.

    Etanolisekoitteinen bensiini palaa hieman puhtaammin mutta tuottaa vähemmän lämpöä joten laitteiden teho lievästi laskee käytettäessä E10.

    Leave a comment:


  • Aftax
    replied
    Lisälämmittimistä - webasto ja eberi

    Olen tämän talven tehnyt korjaustöitä ja vikadiagnooseja sekä Webastojen että Eberien kanssa.

    Suurimmat ongelmat näissä molemmissä merkeissä aiheuttaa enimmäkseen seuraavat kohteet:

    1. palopesä - ylivoimaisesti suurin vikojen aiheuttaja. Palopesä karstoittuu ja sitä myötä vikakoodeja sekä hehkutulpalta että liekkivahdilta. Palopesään kertynyt karsta tekee hallaa molemmille. Oiskos tuo BIOn ansiota ? Lakisääteisesti 5,75 % polttoaineen energiasisällöstä ... ?

    2. hehkutulppa. Monta tapausta takana joissa 11,79 V akkujännitteellä ei hehkuta riittävästi

    3. pakoputki tukossa tai jäässä

    4. imuilmaputki tukossa tai jäässä

    5. kiertovesipumppu. Jos vesi ei kierrä niin lämpötila nousee nopeasti liikaa
    ...
    6. Lyhyet ajomatkat -> akku. Varta Silver Dynamic on ylivoimaisesti paras akku autoon jossa lisälämmitin - tai ainakin siltä tuntuu

    7. liekkivahti

    Ohjainlaiteviat ovat suht. koht. harvinaisia - tosin tähän kyllä vaikuttaa aika lailla laitteen sijoituspaikka.

    Ja jos lisälämppäri on väyläohjattu, niin kaksoiskäynnistys lukitsee lämppärin kokonaan....tosin tällöin on kyseessä käyttäjän virhe ...

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Paa nyt vaikka ensin yleismittari akun napoihin ja starttaa se vessa. Jos voltit tippuu 10 puolelle, on akku luultavasti ehtoopuolella. Vaikka akku olisi hyvä ja antaisi paljon käynnistysvirtaa, se ei trarkoita sitä, että se olisi hyvä akku webastoa ajatellen, joka purkaa sitä kovasssa pakkasessa vähän kerrallaan joka päivä. Myös akun kyky ottaa virtaa vastaan on yksi juttu joka vaikuttaa aika paljon sen elinikään. Akun koko sulla muuten kyllä näyttäis olevan ihan riittävä. Tuleeko paljon pätkäajoa, niin, ettei akku ehdi latautumaan täytteen?

    Leave a comment:


  • OneAndOnly
    replied
    Ensin oli Exiden akku nyt on Vartan akku ja molemmilla meinaa samaa ongelmaa pukata,molemmat 100ah. Pihtimittari löytyisi mut tosin vaan 10A asti, pitäisköhän sillä kuitenkin kokeilla mitä näyttää sen sytytyksen jälkeen.

    Leave a comment:


  • Axum
    replied
    Originally posted by OneAndOnly View Post
    Itsellä vaan jatkuu se ongelma että kovalla pakkasella akussa ei riitä virta, eli nyt hommaa tutkiessani olen tullut siihen aatokseen että olisiko järjestelmässä jokin sellainen vika että jokin ottaa vaan liikaa virtaa koska weba lähtee päälle mutta ei pysy päällä sit kun laittaa kaapeleilla toisen akun kaveriksi niin toimii.

    Eli kysymys olisi mikä voisi olla tälläinen osa paketissa että olisi jotenkin viallinen ja sen takia ottaa "liikaa" virtaa. Weban vesipumppu on vaihdettu uuteen reilu vuosi sitten. Paljonko webaston pitäisi ottaa virtaa kun se on päällä, arvelin että jos laittais sellaisen mittarin akun plus piuhaan missä näkee ampeerit silloin kun weban nappaa päälle että näkis paljon haukkaa.
    Sulla on vaan paska akku

    jos webaston teho on täydellä poltolla ~50w/12v= 4,16A, tosin käynnistyksessä hehku ottaa reilusti yli 10A joten virrankulutusta et normaalilla yleismittarilla pysty mittaamaan vaan tarvitset pihtivirtamittarin joka kestää yli 10 amppeerin virtoja.

    Leave a comment:


  • OneAndOnly
    replied
    Itsellä vaan jatkuu se ongelma että kovalla pakkasella akussa ei riitä virta, eli nyt hommaa tutkiessani olen tullut siihen aatokseen että olisiko järjestelmässä jokin sellainen vika että jokin ottaa vaan liikaa virtaa koska weba lähtee päälle mutta ei pysy päällä sit kun laittaa kaapeleilla toisen akun kaveriksi niin toimii.

    Eli kysymys olisi mikä voisi olla tälläinen osa paketissa että olisi jotenkin viallinen ja sen takia ottaa "liikaa" virtaa. Weban vesipumppu on vaihdettu uuteen reilu vuosi sitten. Paljonko webaston pitäisi ottaa virtaa kun se on päällä, arvelin että jos laittais sellaisen mittarin akun plus piuhaan missä näkee ampeerit silloin kun weban nappaa päälle että näkis paljon haukkaa.

    Leave a comment:


  • Masatus
    replied
    Itse nakkasin e39:iin tarviketorin halvimman 12v kiertovesipumpun, ja vanhasta pumpusta pohja jotta letkun lähdöt menee oikein. Pumppu siis maksoi 30e. Uuden pumpun ja vanhan pumpun tiivistyspinnat ei ihan täsmänneet mutta kahdella O-renkaalla yhden sijasta homma alkoi pelittään ja on sitä tehnyt jo pari viikkoa.

    Tuommoset mitat mittailin ruuvin reikiille:keskeltä reikää keskelle, vierekkäisissä etäisyys oli 37mm ja ristikkäisissä 53mm.
    Ja pumppu uusi pumppu näytti tältä, paitsi että oli koko musta, ja pistoke löytyi omista varastoista, toki abikokin käy mutta tuo oikea pistoke oli fiksumpi.

    Leave a comment:


  • schwarze
    replied
    Originally posted by Scotti View Post
    Joo soitin autokeskukseen ja kysyin sitä vesipumppua. Auto on siis E38 730d. Semmonen löyty bmw:n osa-numerolla ja hintaa oli 275e :(

    Oliskohan jotain vastaavaa pumppua halvemalla? Työ olis kuulemma aika helppo.
    Tuollaisia ovat laittaneet -> http://www.mtt-trading.fi/cat/product_catalog.php?c=105 Päätykappale vanhasta ja uudet liittimet.

    Leave a comment:


  • Axum
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Kysyn apua kollegan Eberivikaan.

    Eberi lähtee ok käyntiin ja alkaa pöhisemään ja lämmittämään, käy noin 1-2 minuuttia kunnes polttoainepumpun naksuntasykli nopeutuu ja pöhinä voimistuu, sitten naksunta alkaa hiipumaan ja eberi sammuu. Sisäpuhaltimet jäävät päälle huutamaan. Audi A3 sportpack 2.0TDI 2006 ja Ebersbacher kauko-ohjauksella. Auto on öisin tolpassa ja laturi lataa akkua. Akku vaihdettu 2 kertaa.
    Liekkivahti sökö

    Originally posted by repsa View Post
    jotkut ovat kuulemma laittaneet myös näitä :


    ei, ei ole bolt-on. joo, joutuu modaan jne.

    Ei toimi välttämättä, ohjainyksikkö mittaa mielestäni pumpun virrankulutusta eikä saisi paljoa poiketa orkkiksesta.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    jotkut ovat kuulemma laittaneet myös näitä :


    ei, ei ole bolt-on. joo, joutuu modaan jne.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Ebaytä vaan selaamaan, niin varmasti löytyy. Toi sun mainitsema vika voi kyllä johtua ihan yhtä hyvin tukossa olevasta höyrystimestä/palokammiostakin...

    Vesipumppu kannattaa vaihtaa ehdottomasti itse. Ei oo tosiaankaan ihmeellinen homma. Haet vaan ensin biltemasta kahdet letkunpuristimet. Vedät vesiletkut lyttyn ja otat pumpun irti, laitat uuden tilalle ja puristimet pois. Yhden liittimen joudut irroittamaan, mutta eipä se iso homma ole. Varmista nyt kuitenkin, että se pumppu pyörii. Sen saattaa jopa kuulla kun menee webaston viereen kuuntelemaan.



    Satkulla näytti saavan standheizungshopista uuden.

    Leave a comment:


  • Scotti
    replied
    Originally posted by Scotti View Post
    Joo mulla on kans ollu ongelmia ton webaston kans.

    Se käy kun auto on käynnissä mutta ei suostu käynnistyyn manuaalisesti kun auto on pois päältä.

    Siinä taitaa olla se vesipumppu hajalla.

    Kun yrittää käynnistää niin alkaa puhaltaan sit nakuttaan kiihtyvällä tahdilla sit kuullostais siltä että se syttyis mut sit se sammuu ja hirvee savupilvi nousee. Mut kun auto on käynnissä niin se käy ja lämmintä ilmaa tulee webaston pakoputkesta.

    Onko toi kallis homma vaihdattaa toi vesipumppu? Ja missä vois suorittaa?

    Joo soitin autokeskukseen ja kysyin sitä vesipumppua. Auto on siis E38 730d. Semmonen löyty bmw:n osa-numerolla ja hintaa oli 275e :(

    Oliskohan jotain vastaavaa pumppua halvemalla? Työ olis kuulemma aika helppo.

    Leave a comment:

Working...
X