Originally posted by Scotti
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
webasto temppuilee
Collapse
X
-
Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity, BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
-
-
Itse nakkasin e39:iin tarviketorin halvimman 12v kiertovesipumpun, ja vanhasta pumpusta pohja jotta letkun lähdöt menee oikein. Pumppu siis maksoi 30e. Uuden pumpun ja vanhan pumpun tiivistyspinnat ei ihan täsmänneet mutta kahdella O-renkaalla yhden sijasta homma alkoi pelittään ja on sitä tehnyt jo pari viikkoa.
Tuommoset mitat mittailin ruuvin reikiille:keskeltä reikää keskelle, vierekkäisissä etäisyys oli 37mm ja ristikkäisissä 53mm.
Ja pumppu uusi pumppu näytti tältä, paitsi että oli koko musta, ja pistoke löytyi omista varastoista, toki abikokin käy mutta tuo oikea pistoke oli fiksumpi.
Comment
-
-
Itsellä vaan jatkuu se ongelma että kovalla pakkasella akussa ei riitä virta, eli nyt hommaa tutkiessani olen tullut siihen aatokseen että olisiko järjestelmässä jokin sellainen vika että jokin ottaa vaan liikaa virtaa koska weba lähtee päälle mutta ei pysy päällä sit kun laittaa kaapeleilla toisen akun kaveriksi niin toimii.
Eli kysymys olisi mikä voisi olla tälläinen osa paketissa että olisi jotenkin viallinen ja sen takia ottaa "liikaa" virtaa. Weban vesipumppu on vaihdettu uuteen reilu vuosi sitten. Paljonko webaston pitäisi ottaa virtaa kun se on päällä, arvelin että jos laittais sellaisen mittarin akun plus piuhaan missä näkee ampeerit silloin kun weban nappaa päälle että näkis paljon haukkaa.näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by OneAndOnly View PostItsellä vaan jatkuu se ongelma että kovalla pakkasella akussa ei riitä virta, eli nyt hommaa tutkiessani olen tullut siihen aatokseen että olisiko järjestelmässä jokin sellainen vika että jokin ottaa vaan liikaa virtaa koska weba lähtee päälle mutta ei pysy päällä sit kun laittaa kaapeleilla toisen akun kaveriksi niin toimii.
Eli kysymys olisi mikä voisi olla tälläinen osa paketissa että olisi jotenkin viallinen ja sen takia ottaa "liikaa" virtaa. Weban vesipumppu on vaihdettu uuteen reilu vuosi sitten. Paljonko webaston pitäisi ottaa virtaa kun se on päällä, arvelin että jos laittais sellaisen mittarin akun plus piuhaan missä näkee ampeerit silloin kun weban nappaa päälle että näkis paljon haukkaa.
jos webaston teho on täydellä poltolla ~50w/12v= 4,16A, tosin käynnistyksessä hehku ottaa reilusti yli 10A joten virrankulutusta et normaalilla yleismittarilla pysty mittaamaan vaan tarvitset pihtivirtamittarin joka kestää yli 10 amppeerin virtoja.- E30 325i M52B28TU Cabriolet
- E39 528ia
- KUOPION PUTKIMIEHET -team
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -
Puretaan 520ia -97
https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572
Comment
-
-
Ensin oli Exiden akku nyt on Vartan akku ja molemmilla meinaa samaa ongelmaa pukata,molemmat 100ah. Pihtimittari löytyisi mut tosin vaan 10A asti, pitäisköhän sillä kuitenkin kokeilla mitä näyttää sen sytytyksen jälkeen.näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Paa nyt vaikka ensin yleismittari akun napoihin ja starttaa se vessa. Jos voltit tippuu 10 puolelle, on akku luultavasti ehtoopuolella. Vaikka akku olisi hyvä ja antaisi paljon käynnistysvirtaa, se ei trarkoita sitä, että se olisi hyvä akku webastoa ajatellen, joka purkaa sitä kovasssa pakkasessa vähän kerrallaan joka päivä. Myös akun kyky ottaa virtaa vastaan on yksi juttu joka vaikuttaa aika paljon sen elinikään. Akun koko sulla muuten kyllä näyttäis olevan ihan riittävä. Tuleeko paljon pätkäajoa, niin, ettei akku ehdi latautumaan täytteen?
Comment
-
-
Lisälämmittimistä - webasto ja eberi
Olen tämän talven tehnyt korjaustöitä ja vikadiagnooseja sekä Webastojen että Eberien kanssa.
Suurimmat ongelmat näissä molemmissä merkeissä aiheuttaa enimmäkseen seuraavat kohteet:
1. palopesä - ylivoimaisesti suurin vikojen aiheuttaja. Palopesä karstoittuu ja sitä myötä vikakoodeja sekä hehkutulpalta että liekkivahdilta. Palopesään kertynyt karsta tekee hallaa molemmille. Oiskos tuo BIOn ansiota ? Lakisääteisesti 5,75 % polttoaineen energiasisällöstä ... ?
2. hehkutulppa. Monta tapausta takana joissa 11,79 V akkujännitteellä ei hehkuta riittävästi
3. pakoputki tukossa tai jäässä
4. imuilmaputki tukossa tai jäässä
5. kiertovesipumppu. Jos vesi ei kierrä niin lämpötila nousee nopeasti liikaa
...
6. Lyhyet ajomatkat -> akku. Varta Silver Dynamic on ylivoimaisesti paras akku autoon jossa lisälämmitin - tai ainakin siltä tuntuu
7. liekkivahti
Ohjainlaiteviat ovat suht. koht. harvinaisia - tosin tähän kyllä vaikuttaa aika lailla laitteen sijoituspaikka.
Ja jos lisälämppäri on väyläohjattu, niin kaksoiskäynnistys lukitsee lämppärin kokonaan....tosin tällöin on kyseessä käyttäjän virhe ...
Comment
-
-
Originally posted by Aftax View PostOlen tämän talven tehnyt korjaustöitä ja vikadiagnooseja sekä Webastojen että Eberien kanssa.
Suurimmat ongelmat näissä molemmissä merkeissä aiheuttaa enimmäkseen seuraavat kohteet:
1. palopesä - ylivoimaisesti suurin vikojen aiheuttaja. Palopesä karstoittuu ja sitä myötä vikakoodeja sekä hehkutulpalta että liekkivahdilta. Palopesään kertynyt karsta tekee hallaa molemmille. Oiskos tuo BIOn ansiota ? Lakisääteisesti 5,75 % polttoaineen energiasisällöstä ... ?
2. hehkutulppa. Monta tapausta takana joissa 11,79 V akkujännitteellä ei hehkuta riittävästi
3. pakoputki tukossa tai jäässä
4. imuilmaputki tukossa tai jäässä
5. kiertovesipumppu. Jos vesi ei kierrä niin lämpötila nousee nopeasti liikaa
...
6. Lyhyet ajomatkat -> akku. Varta Silver Dynamic on ylivoimaisesti paras akku autoon jossa lisälämmitin - tai ainakin siltä tuntuu
7. liekkivahti
Ohjainlaiteviat ovat suht. koht. harvinaisia - tosin tähän kyllä vaikuttaa aika lailla laitteen sijoituspaikka.
Ja jos lisälämppäri on väyläohjattu, niin kaksoiskäynnistys lukitsee lämppärin kokonaan....tosin tällöin on kyseessä käyttäjän virhe ...
Webaston tyypeillä TT Z/C/E/P B/D vika on useimmiten vesipumpussa ja palolämpötilan mittauksessa (hehkutulppa toimii mittaavana elementtinä ja lähes yhtä usein mittausvika johtuu hehkusta kuin ohjainkortista).
TTW /evo malleissa ongelmat ovat lähinnä polttoianesyötön määrä väärä (pumppu joka pitää olla mallille juuri oikea) tai ohjainlaitevikoja.
vanhoissa DW / BW laitteissa viat ovatkin jo erityyppisiä, näissä taas palopesän pohjaosan höyrystinhuovan tuohoutuminen on hyvinkin tyypillistä.
Käyttäjä voi itse helposti paikantaa seuraavia vikoja:
-heikko akku: jos webasto toimii auton käydessä moitteetta mutta ei toimi pitkän seisotuksen jälkeen esilämmittimenä kannattaa kokeilla parempaa akkua.
- jäätyneet pako/imuputket : auto kannattaa ajaa lämpimään paikkaan sulamaan. Jos webasto toimii tämän jälkeen moitteetta kannattaa kurkistaa alle ja selvittää onko johonkin voinut päästä lunta /kondensoitua vettä. Myös polttoianejärjestelmässä on tietuysti pieni mahdollisuus jäätymiseen tai aineen laatu on liian vähän pakkasta kestävää (dieselit). Pakoputkeen voi mm kolmeysin orkkisasennuksessakin päästä lunta mutta imuputkeen ei missään tapauksessa pitäisi, tällöin asennus on syytä korjata.
Kohtaan 2 täsmennyksenä että TT Z/E/C/P sarjan webastolla hehkutus on aina syttymiseen riittävä, muutoin laite antaa vikakoodin ja keskeyttää tapahtuman välittömästi. Hehkutusteho on täysin riittävä ohjainyksikön hyväksymän käyttöjännitteen alarajallakin.
Etanolisekoitteinen bensiini palaa hieman puhtaammin mutta tuottaa vähemmän lämpöä joten laitteiden teho lievästi laskee käytettäessä E10.
Comment
-
-
Originally posted by Axum View PostEi toimi välttämättä, ohjainyksikkö mittaa mielestäni pumpun virrankulutusta eikä saisi paljoa poiketa orkkiksesta.
Comment
-
-
Eli minulla webasto "temppuilee" seuraavalla tavalla.
pakkasta alle -20 astetta niin pääsääntöisesti toimii aina.
Sitten yli -20 niin tapahtuu seuraavaa: webasto lähtee päälle -> pukkaa vaaleaa savua alussa niinkuin aina, tuhisee n. 1-2 min pakoputkesta tulee kuumaa -> sitten menee jäähdytykselle (kai) kun se puhaltaa vielä jonkin aikaa mut pakoputkesta ei tule enää kuumaa ilmaa -> sitten sammuu. Silloin kun lämmitys loppuu eli menee jäähdytykselle niin konehuoneen + navasta mitattuna jännite on n. 11.9V
Tämän jälkeen jos autoa kuitenkin starttaa niin auto starttaa ihan hyvin eli olvinaan akussa olisi kuitenkin virtaa starttiin mut sit ei jännitettä webastolle.
Sitten jos antaa lisävirtaa toisesta autosta tai akusta niin weba pysyy päällä.
Ja auton ollessa käynnissä webasto toimii moitteettomasti.
any ideas... ?Last edited by OneAndOnly; 21-02-2011, 05:57.näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Ei mitään ihmeellistä että auto lähtee käyntiin vaikka wsto valittaa alijännitteestä. Hapettuma jossain akun ja weban välissä tai huono maa voi myös laskea webaston seuraamaa jännitettä. Jos ei piuhojen tarkistamisella mitään löydy niin akku ensin ladataan täyteen ja jos ei auta niin uusi akku.
Comment
-
-
Heh, on se ihmeellinen eläjä toi mun auton weba... aamulla oli 30,5 pakkasta niin weba ei pysyny päällä edes apuvirralla... sit iltapäivällä pakkasta -17,0 niin weba toimi ilman mitään lisävirtaa... ei kyllä tiedä itkeäkkö vai nauraa...näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by OneAndOnly View PostHeh, on se ihmeellinen eläjä toi mun auton weba... aamulla oli 30,5 pakkasta niin weba ei pysyny päällä edes apuvirralla... sit iltapäivällä pakkasta -17,0 niin weba toimi ilman mitään lisävirtaa... ei kyllä tiedä itkeäkkö vai nauraa...
Webaston pa-putket on niin onnettoman ohuet että normi talvidiesel ei enää kulje siellä.
Webasto lakkaa paljon aiemmin pelittämästä kuin itse auto polttoaineen jäätymisen takia.
Harva webasto toimii kylmiltään yli 30 asteen pakkasessa jos ei ole arktista talvilaatua tankissa...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostMikä ihme tuossa on?
Webaston pa-putket on niin onnettoman ohuet että normi talvidiesel ei enää kulje siellä.
Webasto lakkaa paljon aiemmin pelittämästä kuin itse auto polttoaineen jäätymisen takia.
Harva webasto toimii kylmiltään yli 30 asteen pakkasessa jos ei ole arktista talvilaatua tankissa...
Täällä on E61:ssä pelannut webasto ongelmitta tosi hyvin: Viime viikolla oli joka aamu yli 30 astetta pakkasta, huippujen ollessa kahtena aamuna 37 astetta. Webasto ei nikotellut kertaakaan vaikka tankissa normi (-32 C?)talvilaatua...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostMikä ihme tuossa on?
Webaston pa-putket on niin onnettoman ohuet että normi talvidiesel ei enää kulje siellä.
Webasto lakkaa paljon aiemmin pelittämästä kuin itse auto polttoaineen jäätymisen takia.
Harva webasto toimii kylmiltään yli 30 asteen pakkasessa jos ei ole arktista talvilaatua tankissa...
Jos weba ei saisi polttoainetta niin miksi se sitten toimii heti sillä sekunnilla kuitenkin kun auton laittaa käyntiin. Tosi on kyllä sekin että jossakin kohti raja tulee dieselin sakkaamisessa vastaan mut en usko että vielä -30 tai -35 lukemissa vaikka ei arktista laatua olisikaan.näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
Comment