Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webasto kyssäri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Webasto kyssäri

    Moi,

    Mikähän voisi olla vikana (vai onko tää vaan ominaisuus), kun nyt pari viimestä kuukautta on webasto (siis se oikea standheizung, ei vain parkheizung) tehnyt silleen, että riippumatta miten sen starttaa (manuaalisti EIN:sta tai ajastimella) niin se käy vain joku 5 minuuttia normaalin kuuloisesti ja sitten alkaa "hiipumaan" pois, eli puhallin hidastuu ja käyntiääni ulkopuolella hiljenee ja hiljenee ja sitten lopuksi jää vain se EIN valo palamaan mutta mitään ei tapahdu.

    Voiko kyseessä olla joku akun jännitettä tarkkaileva piiri, joka antaa webastolle vähemmän ja vähemmän virtaa kun akun jännite laskee niin alas, että käynnistys vaaraantuisi, vai onko kyseessä joku ihan oikea webaston vika ? Syksymmällä tuo vielä toimi normaalimmin, mutta nyttemmin tommosta 30min lämmityssykliä ei ole tapahtunut. Ei edes silloin kun lämpötilat on ollut lähempänä nollaa eikä vaan näin kovalla pakkasella.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • Juubi
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 999

    #2
    Kylläpä ne akkuvahdit yms katkasevat lämmityksen heti. Lämmitin varmaan lopettaa itse lämmityksen paljon aiemmin kun ääni "hiipuu"? Webastohan tuulettaa palokammion polton jälkeen aina vaikka vikatilan takia lopettaisikin toimintansa, tämä tuuletus saattaa kuulostaa hiljenevältä ääneltä. Yleisimpiä vikakohteita taitavat olla vesipumppu (puhaltaako lämmintä sisään missään vaiheessa?), ilmapuhallin (puhaltaako pakoputkesta ilmaa?), polttoainepumppu (napsuuko?) tai liekkivahti.

    Comment

    • kai k
      BTCF Member
      • Jan 2005
      • 65
      • Nurmes

      #3
      kuunteleppa ens kerralla kun lyöt päälle et sammuko polttoainepumppu heti kun alkaa hiipumaan? ja jos sammuu niin se tekee ylikuumenemis reaktion, vika siihen löyty ainakin itseltäni lämpöä mittaava anturi oli sökö piirilevyltä ja jos ei nit sit on joko hehku kampa tai sit se verkko joka sekottaa poltto aineen ja ilman polttokelpoiseksi joko tukossa tai kulunu loppuu.

      Comment

      • Pepe58
        Bimmer Rookie
        • Dec 2005
        • 23

        #4
        Sama vika täällä

        Omassa 530 E39 dieselissä tuo sama vika. Pelaa siis aivan normaalisti, jos pakkasta ei ole yli viittä astetta, mutta kun pakkanen kiristyy, niin webasto käynnistyy, mutta sammuu melko nopeasti. Ei pelaa lisälämmitimenäkään, jos pakkasta on liikaa. Lauhemmilla ilmoilla käynnistyy välittömästi, kun käynnistää moottorin.

        Jos olisi jokin mekaaninen selkeä vika, niin eipä luulisi pelaavan alle viiden pakkasasteenkaan normaalisti.

        Comment

        • MakeJ
          BTCF Member
          • Jun 2005
          • 323
          • Hml

          #5
          Originally posted by Juubi
          Kylläpä ne akkuvahdit yms katkasevat lämmityksen heti. Lämmitin varmaan lopettaa itse lämmityksen paljon aiemmin kun ääni "hiipuu"? Webastohan tuulettaa palokammion polton jälkeen aina vaikka vikatilan takia lopettaisikin toimintansa, tämä tuuletus saattaa kuulostaa hiljenevältä ääneltä. Yleisimpiä vikakohteita taitavat olla vesipumppu (puhaltaako lämmintä sisään missään vaiheessa?), ilmapuhallin (puhaltaako pakoputkesta ilmaa?), polttoainepumppu (napsuuko?) tai liekkivahti.
          Itellä vähän samanlaisia ongelmia webaston kanssa. Käy vain hetken ja lopettaa lämmityksen. Auton alta on kuulunut vähän aikaan sellaista koputus/napsumis ääntä. Voisko tämä tulla polttoainepumpusta? Tarkoittaako tämä, että se ei pelitä kunnolla? Missä kohtaa tarkemmin pumppu majailee? Autona olis 530D.
          E60 535dA LCI -07 M-sport
          E39 530dAT -99 "M-sport"

          Comment

          • amppa
            Bimmer Rookie
            • Oct 2005
            • 86

            #6
            Originally posted by MakeJ
            Itellä vähän samanlaisia ongelmia webaston kanssa. Käy vain hetken ja lopettaa lämmityksen. Auton alta on kuulunut vähän aikaan sellaista koputus/napsumis ääntä. Voisko tämä tulla polttoainepumpusta? Tarkoittaako tämä, että se ei pelitä kunnolla? Missä kohtaa tarkemmin pumppu majailee? Autona olis 530D.
            Siis on kuulunut eikä kuulu enää? Jos ei, niin polttoainepumpussa vika. Sijaitsee ainakin 525 TDS:ä tankin vieressä auton alla. Pikkupojan nyrkin kokoinen vehje. Laita webasto päälle ja hakkaa sitä vasaralla (pumppua ei pikkupoikaa.

            Comment

            • Juubi
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2004
              • 999

              #7
              Suomeksi: polttoainepumpusta lähtee oikein toimiessa naputtava ääni, napautus noin puolensekunnin välein tai sitä luokkaa.

              Comment

              • jms-btcf
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 696
                • Tampere

                #8
                No mulla oli vielä eilen se tilanne että webasto toimi vaan noin vartin yli 15:n pakkasessa. Hain uuden akun, ajelin sillä jonkun verran että lataantui. Tänä aamuna webasto pörräsi koko puolituntisen ilma ongelmaa.

                Eli voi olla myös hiipunut akku syynä vajaaseen webaston toimintaan, mullakin siis webasto toimi vanhalla akulla täydet puoli tuntia kun oli lauhempaa...
                e61 535d

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  #9
                  Moi taas,

                  Semmonen nypytys kyllä kuuluu, eli luultavasti se pa-pumppu pelaa. Sitten kun katselin moottoritilaan, niin näin sen webaston kylessä semmosen hehkuvan raon, eli varmaan siellä on se hehkutulppa ? Se vaikutti toimivan kyllä.

                  Voisko se sittenkin olla se akku, kun jos suoraan ajosta tulee (että akussa on jännitteet korkealla) niin webasto pysyy päällä vähän kauemmin, ehkä joku 7-8min, ja sitten kun heti sammumisen jälkeen yrittää uudelleen startata, niin vain 2-3min. Se kyllä ihan humisee kunnolla, ja lämmintä tulee rööreistä jonkin verran mitä nyt kerkeää tulla, mutta sitten hiipuu ja sammuttaa ensin puhaltimen ja sitten sen huminan sieltä moottoritilan puolelta. Akku ?

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Juubi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2004
                    • 999

                    #10
                    Jos akusta lähtee liikkeelle niin siitä on ainakin helppo seurata missä jänniteet liikkuu. Jos putoaa alle 10,5V niin webasto sammuttaa itsensä (ainakin thermotop-sarja).

                    Comment

                    • insp
                      BTCF Member
                      • Sep 2002
                      • 826
                      • Iittala

                      #11
                      Itsellä oli samat ongelmat ja vika oli takakontin pikkuakusta (23Ah), mutta helpointahan tuo on testata kun laitat akun lataukseen ja testaat että pelaako webasto sitten.
                      ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        #12
                        Moi

                        Tuossa on siis alkuperäinen webasto asennettuna, niin pitäiskö siinä olla sitten oma akkukin sille jossain ? Mietin vaan, että vaikka webasto ei jaksa käydä (jos se nyt akusta johtuu), niin sitä ei kyllä huomaa mitenkään esim. kovassa pakkasessa startatessa että auton omasta akusta olisi jännitteet hukassa. Eli oisko siinä sitten oma akku ?

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          #13
                          Ja lisäinffoa.

                          Pakkasessa piti mennä repimään noita kuoria pois peräkontin reunoilta (sillä seurauksella, että yks semmonen pieni muoviruuvi hävisi ;(), ja siellähän se on vasemmalla puolella semmonen abt 17cm pitkä ja 13cm korkea pieni akku. Ihan terveen näköinen on, mutta ei näytä kovin laadukkaalta. Yleismittari oli mykkä, etten sitä nyt päässyt mittaamaan. Mistähän noita mahtaisi saada uusia ? Varmaan tuon ehtyminen selittää nämä webasto-ropleemat...

                          Miten helvetissä tuon takapenkin muuten saa irti, että pääsee kattomaan pääakkua. Se ei inahdakkaan kun yritän nostaa sitä penkkiosaa ylös/sivulle/eteen ??

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • insp
                            BTCF Member
                            • Sep 2002
                            • 826
                            • Iittala

                            #14
                            Lueppas tämä threadi ja itsellä lähti takapenkki ihan vain nostamalla, helvetin jämäkkä se oli kun oli ehta saksanpommi. Mutta jos sulla on taas kääntyvät takapenkit niin sitten en osaa auttaa, tod näk ne kääntyy kun vapautat lukituksen paikasta x (en tiedä mistä) ja käänät / työnnät etupenkkejä kohti nokkaa, tai jos se on 2 osainen. Eli joudut ensiksi nostaa takapenkin "perse"puolelta ylös ja tämän jälkeen kaataa selkänojat.

                            Noita muoviruuvejahan nyt saa vaikka laakkoselta, mutta voihan noita löytyä esim motonetista, siellä kun on suhtkoht läjä kaikenmaailman nippeliä.
                            ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                            Comment

                            • oppipoika
                              Newbiemmer
                              • Jan 2006
                              • 18

                              #15
                              Kokeilepa nostaa ylös etureunasta ja sen jälkeen vetää eteenpäin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎