tee se itse ilmastoinnin korjaus?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tenox
    replied
    Originally posted by AoN View Post
    Jos aineet lähtenyt järjestelmästä niin nappi todella lopettaa myös toimintansa. Ilmastointi napin valo syttyy vain jos kompura lähtee käyntiin...
    Tuo on kyllä joko takuuvarmasti puppua tai sitten ajoneuvokohtaista.

    Omassa E34 540ia:ssa (92/93) aineet oli niin kadoksissa kuin vaan voi olla (kenno kanssa paskana) ja kompura koko talven ja alkukevään täysin mykkä, eli ei käynnistynyt. Tästä huolimatta nappiin kyllä syttyi valo kun sen pohjaan painoi, kyseessä automaatti-ilmastointi. Samoin automaattisen sisäkierron valo syttyi nappia painaessa.

    Kompurahan ei käy koko ajan, kun ilmastointi on päällä, vaan pyörähtelee ainakin vielä näillä keleillä vain ajoittain. Sammuuko sinulla se napin valo aina kun kompura sammuu ja syttyy taas kun kompura käynnistyy?

    Leave a comment:


  • AoN
    replied
    Originally posted by Latexi81 View Post
    Mulla lähti talven jälkeen AC kompura pyörimään pitkällä viiveellä napin painalluksen jälkeen ja kylmästä ilmasta ei kyl ollu tietoakaan. Nyt 2 viikkoa myöhemmin kun taas kokeilin AC:tä ei tapahtunut ilmastoinnin napista mitään, ei edes valo syttynyt nappiin. Lisäksi ilman kiertonappikin oli mykkä. Olen kokeillut vaihtaa sulakkeet, mutta ei auttanut.

    Kysymys kuuluukin: Jos ilmastoinnista on hävinnyt aineet, niin lakkaako ilmastoinnin nappikin reagoimasta painalluksiin???

    Jos aineet lähtenyt järjestelmästä niin nappi todella lopettaa myös toimintansa. Ilmastointi napin valo syttyy vain jos kompura lähtee käyntiin ja kompura ei lähde käyntiin jos järjestelmässä ei ole ainetta eli painetta, koska kompurassa on paineanturi. Tämä sen vuoksi että kompuralle on haitallista pyöriä tyhjänä ilman ainetta.

    Itse ostin viime kesänä autoni e34 520iA -93 ja siinä ei ilmastointi pelannut, napista ei tapahtunut mitään. Kävin täytättämässä ja paineistuttamassa ja näytti olevan kunnossa ja kaikki toimikin hvyin yhden vuorokauden kunnes valo ei taas syttynyt nappiin ja kompura ei käynnistynyt, eli oli vuotanut tyhjiin. Pari viikkoa sitten oli ilmastointeihin erikoistuneella korjaamolla ja tutkivat kunnolla niin lauhdutinhan se vuosi aineet ulos. Ei muuta kun vaihtoon ja kuivain samalla, sen jälkeen aineet sisään. Sen jälkeen on toiminut moitteetta ja kylmää puskee niin maan perusteellisesti. Ei liian edullista mutta rahallahan siitä selviää

    Oli lauhduttimen alakiinnikkeen pistehitsikiinnitys pettäny ja alakiinnike oli sitten hiertänyt kennostoon reiän ajan myötä.

    Leave a comment:


  • Latexi81
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Ei ainakaan E34:ssä lakkaa reagoimasta. Eli valo syttyy nappiin, vaikka kompura olisi mykkä ja aineet otsonikerroksessa.

    Mulla kans e34. Täytynee sitten kai todeta että vika on sähköissä ja että siis vika ei voi liittyä järjestelmän nestemäärään.

    Olisiko kenelläkään ehdotuksia mistä lähteä vikaa etsimään! :think


    Vikahan oli siis:
    Originally posted by Latexi81 View Post
    Mulla lähti talven jälkeen AC kompura pyörimään pitkällä viiveellä napin painalluksen jälkeen ja kylmästä ilmasta ei kyl ollu tietoakaan. Nyt 2 viikkoa myöhemmin kun taas kokeilin AC:tä ei tapahtunut ilmastoinnin napista mitään, ei edes valo syttynyt nappiin. Lisäksi ilman kiertonappikin oli mykkä. Olen kokeillut vaihtaa sulakkeet, mutta ei auttanut.
    Last edited by Latexi81; 11-05-2007, 21:45.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by Latexi81 View Post
    Kysymys kuuluukin: Jos ilmastoinnista on hävinnyt aineet, niin lakkaako ilmastoinnin nappikin reagoimasta painalluksiin???
    Ei ainakaan E34:ssä lakkaa reagoimasta. Eli valo syttyy nappiin, vaikka kompura olisi mykkä ja aineet otsonikerroksessa.

    Leave a comment:


  • Latexi81
    replied
    Mulla lähti talven jälkeen AC kompura pyörimään pitkällä viiveellä napin painalluksen jälkeen ja kylmästä ilmasta ei kyl ollu tietoakaan. Nyt 2 viikkoa myöhemmin kun taas kokeilin AC:tä ei tapahtunut ilmastoinnin napista mitään, ei edes valo syttynyt nappiin. Lisäksi ilman kiertonappikin oli mykkä. Olen kokeillut vaihtaa sulakkeet, mutta ei auttanut.

    Kysymys kuuluukin: Jos ilmastoinnista on hävinnyt aineet, niin lakkaako ilmastoinnin nappikin reagoimasta painalluksiin???

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by kartsan
    Mulla kuuluu kuumalla ilmalla ajettaessa välillä sellainen aasin ulvahdus ilmeisesti kompressorista. Ainakaan sitä ei kuulu jos ilmastointi ei ole päällä. Paljaalla silmällä näkyy jotain vihreää kompressorin ympärillä olevissa putkissa. Mahtaisko se vuotaa sieltä? Paineistuksessa ei löydy vuotoja mutta silloinhan kompressori ei pyöri. Kenelläkään kokemuksia tämmöisestä?
    Minulla tuli tuollainen ulvova ääni ilmastoinnin käyttöhihnan kiristimen laakerista.Kun kompura kytkeytyi,niin hihna joutui kovemmalle.Tällöin tuo laakeri ulvahteli.
    Kiristinrulla uusiksi,niin ulinat loppui.

    Leave a comment:


  • Tom1s
    replied
    Originally posted by kartsan
    Ahaa, 525tds-moottorissa on sitten erilainen systeemi kun kompressorilla on oma remmi ja siinä on oma kiristin. Numero 4 tuossa kuvassa:
    http://www.realoem.com/bmw/showparts...81&hg=11&fg=18

    On huollettu ja tiiviiksi havaittu. Silti tyhjenee vuodessa. En muuta keksi kuin että tuo kompressori siellä falskaa ajossa...
    Kannattaa ostaa joku halpa UV-valo ja sillä katsoa vuodot. Järjestelmässä on yleensä väriaine joka näkyy UV-valolla.

    Leave a comment:


  • Gonzalez
    replied
    No niimpä näkyy olevan, kuvittelin että olis ollu samanlainen kuin E36:ssa...

    Eihän se järjestelmä tiivis oo jos vuodessa katoo aineet, tosin vuoto on niin pieni että sitä on todella v-mäinen paikallistaa. Ite veikkaan letkujen tiivisteitä tai sitten kennossa pieni reikä. Näkyykö "mömmöä" liitoksissa??

    Edit:Tuossa ylempänähän mainitsitkin jo vihreästä tahmasta kompuran ympäristössä... Sieltä se varmasti jostain vähän vuotaa, mutta jos nyt on uudet myrkyt niin laitat sitten ens kesäksi...
    Last edited by Gonzalez; 11-07-2006, 23:10.

    Leave a comment:


  • kartsan
    replied
    Ahaa, 525tds-moottorissa on sitten erilainen systeemi kun kompressorilla on oma remmi ja siinä on oma kiristin. Numero 4 tuossa kuvassa:
    http://www.realoem.com/bmw/showparts...81&hg=11&fg=18

    On huollettu ja tiiviiksi havaittu. Silti tyhjenee vuodessa. En muuta keksi kuin että tuo kompressori siellä falskaa ajossa...

    Leave a comment:


  • Gonzalez
    replied
    Ei sitä pysty ruuveista kiristämään sillä nehän vaan pitää sen mustan kaasujousen paikallaan joka sen hihnan kiristää. Ja kaasujousi jos on entinen niin sitä ei korjata vaan sen joutuu vaihtamaan. Tosin tämän kanssa ei yleensä ole ollut ongelmia...

    Onkos järjestelmä koska huollettu?? Huollossahan järjestelmästä otetaan vanhat litkut pois, voidellaan se (öljyä käytetään järjestelmäss&#228 ja tämän jälkeen laitetaan uudet litkut... Jos tästä on aikaa/ei tietoa koska tehty niin tämä kannattaa aika-ajoin, maksaa kokonaisuudessaan noin 100e paikasta riippuen ja on noin tunnin juttu. Jos kuivain on auton alkuperäinen (kuten usein on) niin kannattaa vaihtaa samalla. Tuo kuivainhan on toisinsanoen järjestelmän "suodatin"...

    Edit: Älä käytä järjestelmää tyhjänä, rikkoo kompuran! Ja jos siellä ei oo myrkkyjä tarpeeksi niin tuo ulvahdus saattaa hyvinkin kuulua kompurasta...
    Last edited by Gonzalez; 11-07-2006, 22:47.

    Leave a comment:


  • kartsan
    replied
    Originally posted by Gonzalez
    Ainahan se pienen suhinan päästää päälle lähtiessään, mutta että aasin ulvahdus... Onhan sulla hihna/kiristin ok ettei hihna pyörähdä tyhjää siinä vaiheessa kun kompura lyö magneettiventtiilin kiinni ja lähtee pyörimään??
    Voihan se olla vaikka oon kyllä yrittänyt sitä kiristää. En ole keksinyt miten sitä kiristäisi kun se kiristin löystyy kun vääntää ruuvia kireämmälle . Tai sitten en ole vielä hokannut tekniikkaa.

    Kyllä se silti hukkaa ainettakin. Vuosi sitten täytettiin ja tämän kesän alussa oli jo tyhjä.

    Leave a comment:


  • Gonzalez
    replied
    Ainahan se pienen suhinan päästää päälle lähtiessään, mutta että aasin ulvahdus... Onhan sulla hihna/kiristin ok ettei hihna pyörähdä tyhjää siinä vaiheessa kun kompura lyö magneettiventtiilin kiinni ja lähtee pyörimään??

    Leave a comment:


  • kartsan
    replied
    Mulla kuuluu kuumalla ilmalla ajettaessa välillä sellainen aasin ulvahdus ilmeisesti kompressorista. Ainakaan sitä ei kuulu jos ilmastointi ei ole päällä. Paljaalla silmällä näkyy jotain vihreää kompressorin ympärillä olevissa putkissa. Mahtaisko se vuotaa sieltä? Paineistuksessa ei löydy vuotoja mutta silloinhan kompressori ei pyöri. Kenelläkään kokemuksia tämmöisestä?

    Leave a comment:


  • Gonzalez
    replied
    Originally posted by Juissi
    Itellä ilmeni semmonen ongelma, kun kuumalla kelillä ajelin (ilmastointi posotti täysillä) ja sammutin auton ja menin ulos. Auton edessä huomasin, että konehuoneesta sihajaa ja höyryää. No sitten matkaa jatkaessa ei AC enää toiminutkaan...

    Järjestelmä oli täytetty n. 2 viikkoa sitten. Ostettaessa AC ei toiminu, mutta myyjä tilas jepen paikalle joka laitto mömmöt sisään, jonka jälkeen tuli kyllä kylmää.

    Auto siis 328iT -95
    Eli järjestelmässä on ollut vuoto ja edellinen omistaja ei sitä ole halunnut paikata, vaan laitatti uudet kylmäaineet vain sisään ja ne pysyivät siellä hetken kunnes vuotivat ulos. Oman auton kanssa täysin sama juttu kun ostin sen kaks kuukautta takaperin, "uudet kylmäaineet juuri laitettu". Kolme päivää tuli viileää... Seuraavalla viikolla hain uuden kennon ja laittelin paikalleen, ei oo todellakaan mikään paha nakki ja perustyökalut riittää. Muistaa vaan ostaa myös uudet tiivisteet kun kennoa hakee, oman löysin KL-varaosasta suoraan hyllystä. Ja jos ei ole rahan kanssa tiukkaa niin kannattaa uusia myös kuivain samalla kun järjestelmä on auki ennenkö laitattaa uudet myrkyt...

    Leave a comment:


  • Juissi
    replied
    Itellä ilmeni semmonen ongelma, kun kuumalla kelillä ajelin (ilmastointi posotti täysillä) ja sammutin auton ja menin ulos. Auton edessä huomasin, että konehuoneesta sihajaa ja höyryää. No sitten matkaa jatkaessa ei AC enää toiminutkaan...

    Järjestelmä oli täytetty n. 2 viikkoa sitten. Ostettaessa AC ei toiminu, mutta myyjä tilas jepen paikalle joka laitto mömmöt sisään, jonka jälkeen tuli kyllä kylmää.

    Auto siis 328iT -95

    Leave a comment:

Working...
X