tee se itse ilmastoinnin korjaus?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Slazha
    replied
    Originally posted by Kal.ju View Post
    Kiitos selkeästä vastauksesta. Eli periaatteessa kannattaa tuo ilmastointiremppa jättää viimeiseksi. Eiköhän näillä ohjeilla viileetä ilmaa saada kabiiniin.
    Ja sitten kun viet auton ilmastoinnin täyttöön niin sano että alipaineistavat järjestelmää vähintään 45min että kaikki kosteus kiehuu pois

    Leave a comment:


  • Kal.ju
    replied
    Originally posted by markok View Post
    Laitat uuden kuivaimen paikalleen viimeisenä kun kaikki muut liitokset on jo kiinni ja viet auton mahdollisimman pian aineiden täyttöön.
    Kiitos selkeästä vastauksesta. Eli periaatteessa kannattaa tuo ilmastointiremppa jättää viimeiseksi. Eiköhän näillä ohjeilla viileetä ilmaa saada kabiiniin.

    Leave a comment:


  • markok
    replied
    Originally posted by Kal.ju View Post
    Nostellaas vanhaa topiccia.

    Omassa E34:ssa on höyrystin rikki ja vuotaa sitäkautta (varmasti) aineet pihalle. Tarkoituksena on nyt tulevaksi kesäksi tuo ilmastointi saada toimivaksi.

    Tilattuja osia:

    - O-renkaita
    - Kuivain
    - Laudutin
    - Höyrystin
    - Painekytkin

    Kompura tuntuisi toimivan, tosin on vuotanut hieman öljyä pihalle. Kompuran kalleuden takia sitä ei ole nyt varaa uusia. Järjestelmässä on jonkinverran ainetta, kun viimekesänä sain haaleaa ilmaa helteellä pihalle. Ideana on että käyn jossain sen tyhjäämässä lopullisesti ja vaihdan kaiken itse.

    Suurin kysymys on nyt tuo kuivain. Miten sen kanssa nyt pitää toimia? Osa sanoo että ei saisi olla järjestelmä avoin pitkiä aikoja vaiko mitä häh???
    Voinko siis purkaa ja vaihtaa nuo kilkkeet ja painella liikkeeseen täytölle? Vai pitääkö kuivain asennuttaa ammattilaisella. Mielellään en autoani minkään korjaamon käsiin luovuta, kun purkamista/kasaamista tuossa hommassa riittää.

    Vai teenkö nyt kärpäsestä härkäsen?
    Ilmankosteus missä laitteet irrottaa vaikuttaa tähän myös. Kun putket on irti imee kuivain kosteutta ulkoilmasta. Sinun hankittujen osien listallahan oli myös uusi kuivain. Eihän silloin ole mitään ongelmaa. Laitat uuden kuivaimen paikalleen viimeisenä kun kaikki muut liitokset on jo kiinni ja viet auton mahdollisimman pian aineiden täyttöön.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Onnistuin e36:sta kerran hahottaa kuivaimen, niin että vuosi sitä kautta tyhjiin ja oli pari viikkoa siis järjestelmä avoin. Vaihdoin kuivaimen ja vein ilmastoinhuoltoon, missä alipaineistivat järjestelmän, testasivat vuodot ja lopuksi täyttivät järjestelmän. Ihan hyvin pelasi sitten tämän operaation jälkeen. Vuosi pari myöhemmin piti löysätä aineet pihalle moottorinvaihdon vuoksi ja tällöin oli kompuran letkut kuukauden irti. En vaihtanu kuivainta, vaan vein vaan ilmaatointihuoltoon, että tekevät samat operaatiot kuin viimeksikin ja taas pelasi ilmastointi oikein hyvin. Ja tästäkin on nyt aikaa pari vuotta, eikä vieläkään ole ollu ongelmia. Että ei ilmastoinnit nyt niin herkkiä taida olla hajoamaan, mitä pelotellaan. Eli lyöt vaan osat kiinni ja varmistat, että ei pitäs olla vuotavia paikkoja enään. Sit viet ilmastointihuoltoon ja sanot että järjestelmä on ollu tyhjä, niin ne osaa tehdä tarvittavat hommat, koska perus täyttö ei riitä. Maksaa vähän ylimääräistäkin, mutta tais satasen pintaan silti olla ko. homma.

    Leave a comment:


  • Kal.ju
    replied
    Nostellaas vanhaa topiccia.

    Omassa E34:ssa on höyrystin rikki ja vuotaa sitäkautta (varmasti) aineet pihalle. Tarkoituksena on nyt tulevaksi kesäksi tuo ilmastointi saada toimivaksi.

    Tilattuja osia:

    - O-renkaita
    - Kuivain
    - Laudutin
    - Höyrystin
    - Painekytkin

    Kompura tuntuisi toimivan, tosin on vuotanut hieman öljyä pihalle. Kompuran kalleuden takia sitä ei ole nyt varaa uusia. Järjestelmässä on jonkinverran ainetta, kun viimekesänä sain haaleaa ilmaa helteellä pihalle. Ideana on että käyn jossain sen tyhjäämässä lopullisesti ja vaihdan kaiken itse.

    Suurin kysymys on nyt tuo kuivain. Miten sen kanssa nyt pitää toimia? Osa sanoo että ei saisi olla järjestelmä avoin pitkiä aikoja vaiko mitä häh???
    Voinko siis purkaa ja vaihtaa nuo kilkkeet ja painella liikkeeseen täytölle? Vai pitääkö kuivain asennuttaa ammattilaisella. Mielellään en autoani minkään korjaamon käsiin luovuta, kun purkamista/kasaamista tuossa hommassa riittää.

    Vai teenkö nyt kärpäsestä härkäsen?

    Leave a comment:


  • turomu
    replied
    Teetin ilmatointihuollon, aineet oli käytännössä loppu. Nyt on ainetta mutta kompura ei lähde pyörimään, valo kyllä syttyy.
    Vikakoodia ei ole.
    Puhuivat liikkeessä mangneettikytkimestä...
    Millainen vaihtaa itse?

    Edit: http://www.ebay.com/itm/MAGNETKUPPLU...item4ac489dbdc

    olisko tuo se?

    Auto e39 520d -01
    Last edited by turomu; 06-06-2013, 16:33.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by IDrinkAlone View Post
    Ilmastoinnin huoltomies muuten sanoi että koska mulla ei flekti toimi niin paineet voivat kesähelteellä paikallaan käyttäessä nousta niin korkeaksi että uudet aineet valuvat ylipaineventtiilistä harakoille. Niin ei varmaankaan kävisi jos jokin automaattikatkaisin olisi?
    ??? kyllä se sähköinen painerajakatkaisin jokaisessa auton ilmastointijärjestelmässä on. Toki jos paine pääsee koko ajan nousemaan noin 30 baariin on kylmäaineen nopeampi karkaaminen todennäköisempää kuin jos paine olisi 15 barin tienoilla.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Ilmastointiongelmia on täälläkin. Ne eivät ole vielä eskaloituneet, eli kylmää tulee, mutta kompuran seudulta on vuotanut öljyä aika reippaasti. Raidetangon suojakumi oli ihan märkä ja kompuran kiinnikkeen päälllä lammikko ehkä etäisesti vihertävää öljyä joka haisee melko oudolta (verratuuna moottoriöljyyn jota se tuskin on) Onko se tavallista, että letkujen O-renkaat pettää? Millähän ton vuodon diagnosoisi. Ei viittis ostaa turhaan kompuraa jos vain liittimet ovat kusahtaneet. Huoltioon ei viittis viedä, kun vaihtaisivat kuitenkin kompuran suolaiseen hintaan. Mielummin tilaan sen itse saksasta. Minkä kokoiset O-renkaat noihin kompuran letkuihin tulee? Auto on E36 318 compact -96 ja seiki luki kompurassa. Ääntä se ei pidä, mutta ajossa on joskus havaittavissa pientä nykimistä. Kylmää tulee ainakin toistaiseksi reippaasti.

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Originally posted by smpovers View Post
    Isän e36 323i piti samanlaista mekkalaa välillä. Syynä taisi olla se että liian vähän aineita järjestelmässä
    Usein jos on liian vähän aineita, ei kompura mylvi vaan enemmänkin kuuluu semmoinen hento suhina.
    Tuo kompuran mylvintä voi tulla mm. liikatäytöstä, tai sitten kompura alkaa olemaan ehtoopuolella.

    Leave a comment:


  • smpovers
    replied
    Originally posted by IDrinkAlone View Post
    Kellään ei tästä tietoa? Autoni taitaa olla aika speciaali kampe.

    Isän e36 323i piti samanlaista mekkalaa välillä. Syynä taisi olla se että liian vähän aineita järjestelmässä

    Leave a comment:


  • IDrinkAlone
    replied
    Originally posted by IDrinkAlone View Post
    Entä mistä johtuu kun välillä satunnaisesti ilmastointi mylvii ihan helvetin kovaa kun on vähän aikaa ajellut? Sellaista sumutorvi tyyppistä ääntä siis.. vähän niinkuin BOOOOO tai TUUUUU.. Kuuluu pelkääjän jalkotilan suunnalta suurinpiirtein ja katkeaa heti kun ilmastoinnin nappulan vapauttaa.
    Kellään ei tästä tietoa? Autoni taitaa olla aika speciaali kampe.

    Leave a comment:


  • IDrinkAlone
    replied
    Originally posted by Janzki View Post
    ei ole flekti pelannu yhressä ruppanassa vuosiin, ja ei ilmastointi pomppaa pois vaikka kumia paikallaan polttaisi.
    Ilmastoinnin huoltomies muuten sanoi että koska mulla ei flekti toimi niin paineet voivat kesähelteellä paikallaan käyttäessä nousta niin korkeaksi että uudet aineet valuvat ylipaineventtiilistä harakoille. Niin ei varmaankaan kävisi jos jokin automaattikatkaisin olisi?

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Tai flekti ei toimi. Yleensä painekytkin kytkee kompuran pois 30 barin tienoilla...
    ei ole flekti pelannu yhressä ruppanassa vuosiin, ja ei ilmastointi pomppaa pois vaikka kumia paikallaan polttaisi.

    Leave a comment:


  • IDrinkAlone
    replied
    Tarvis muuten löytää uusi ilmastoinnin sähköflekti keulaan. Pitikö ottaa puskuri pois että sen saa vaihdettua? Sen pelkän muovisen ropelliosan sainkin jo kikkailtua ulos ilmankin, tiukkaa tosin teki.
    Mitä suosittelette tilalle, niitä alkuperäisiä flektejä ei juuri näytä olevan ainakaan käytettynä kaupan?
    Entä mistä johtuu kun välillä satunnaisesti ilmastointi mylvii ihan helvetin kovaa kun on vähän aikaa ajellut? Sellaista sumutorvi tyyppistä ääntä siis.. vähän niinkuin BOOOOO tai TUUUUU.. Kuuluu pelkääjän jalkotilan suunnalta suurinpiirtein ja katkeaa heti kun ilmastoinnin nappulan vapauttaa.

    Leave a comment:


  • Jeff77
    replied
    Peesaan edellisiä..

    Leave a comment:

Working...
X