Bentleyn ohjeiden mukaan tuon lauhduttimen vaihtaminen pitäisi olla helppo homma, mutta minulla ainakin jo pelkkä vanhan irroitus oli melko tappista. Siihen saakka homma oli helppoa, kunnes piti lauhdutin piti "vain pudottaa" alas. Lauhdutin oli siis täysin irti, vapaata tilaa oli kaikkiin suuntiin, mutta ilmeisesti ei riittävästi.
Ensin ei ollut ylhäällä tarpeeksi tilaa, että lauhdutinta olisi saanut nostettu riittävästi ylöspäin, jotta olisi saanut ne sivussa olevat kiinnikkeiden yli. Ensin pelkääjän puolen muovihässäkkä pois tieltä. Sitten lukkopellin alta johtosarja klipseistä irti ja pois tieltä. Seuraavaksi lukkopellin lähes kaikki kiinnityspisteet auki, jotta lukkopeltiä saa edes vähän "nostettua" ylemmäs. Lopuksi vielä syylärin klipsit auki, että jotta saa syyläriä kallistettua vähän taaksepäin. Nyt sai lauhduttimen nousemaan tarpeeksi ylös ja sivukiinnikkeet nousi kiinnityskuopista.
Seuraavaksi huomasin, että sehän ei mahdu tulemaan alaspäin kun sivukiinnikkeet ottavat kiinni runkopalkkehinin (ne missä on jonkinlaiset törmäysvaimentimet). Niistä neljät mutterit auki ja molempia vetämällä lisää tilaa ja lauhdutin just ja just mahtui tulemaan alas.
Mites muilla? Onko ollut yhtä helppo rasti kuin esimerkiksi Bentleyn opas antaa olettaa? Oli kai tuo kasattu jotenkin väärin...
Uusi pitäisi laittaa tilalle, mutta...veisiköhän jonnekin korjaamolle. Olisi muutama ylimääräinen kumilärpäkekin joille pitäisi löytää oma paikkansa, merkkikorjaamo voisi olla oikea paikka.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
tee se itse ilmastoinnin korjaus?
Collapse
X
-
Turhaa niitä vuotoja ihimettelee, löytyy taastusti nuuhkijalla. Muuten saa etsiä vaikka vuoden...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by AxumIhan paljaalla silmälläkö etsit?, isot pojat sanoo että sen näkee vain UV-valossa
Leave a comment:
-
-
Originally posted by markokEntä jos koeponnistuksessa ei vuotoa havaita ja silti aineet ei pysy sisällä kuin viikon? Itselläni tällainen ongelma. Väritkin on järjestelmään laitettu, mutta vuotoa ei näy. Tosin kojelaudan sisällä olevaa kennoa ei ole tutkittu.
Leave a comment:
-
-
varaosa
joo ostin sen kemistä varaosa paakkarilta, en nyt muista mihin ketjuun se kuuluu mutta muistin sitten tingata nätisti(lupasin käyttää heidän liikettä tulevaisuudessa aina kun vika tulee... ja hehän hotasivat että kannattaa antaa alennusta kun minulla on bmw ja minusta tulee heille hyvä asiakas)
Leave a comment:
-
-
Originally posted by moosesno nyt on ilmastointi korjattu.
eli ostin varaosaliikkestä kennon ja makso 134e, eli kannatti vertailla.
no en ite viitsinyt vaihtaa kun piti vaihtaa tuulettimen hihnan kiristinrulla samalla.
eli vein sitten yhelle korjaamolle, ja kennon vaito ja kiristinrullan vaihtotyö oli sitten 44e, joten kannatti vähän vertailla hintoja, kun ekassa paikassa pelkkä kennonvaihto olis ollu 160e.....
no kävin täyttään järjestelmän ja se maksoi taas 70e, mutta tähän kuului myös typellä tarkastus että ei ole vuotoja.
kaikilla ilmastointikorjaajilla ei ole typpeä käytössä, ja ainaskin tämä häiskä meinas että typellä löytää vuotokohdat parhaiten.
monesti pelkällä ilmastointihuoltolaitteella koeponnistaminen voi näyttää että kunnossa on mutta reikä on silloinkin, kuten minulle kävi.
mutta sitten vuotokohta löyti tällä typellä, kun menin toisen ilmastointi korjaajan luo.
eli opimme tästä että aina pitää kysyä hintaarviot etukäteen kojaamoilta oli homma mikä tahansa.... vaikka pelkkä pisapojan täyttö olisi kyseessä.
kennon pystyy kyllä tosiaan itekkin vaihtaan, luin yheltä ruottalaiselta sivulta kun siinä oli ohjeet....
eli auto nostetaan ilmaan ja irrotetaan pari ruuvia niin se tulee alakautta pois suht helposti ainaskin e36 mallissa.Last edited by Matiska; 20-06-2006, 13:25.
Leave a comment:
-
-
Tuolla olisi ohjetta lauhduttimen vaihtoon
Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by RaineKoeponnistus onnistuu samassa paikassa missä ne täyttää järjestelmän kylmäaineella. Kyllä se kuivain pitää aina tietyin väliajoin vaihtaa. Kuivaimen päällä pitäisi olla lasisilmä mistä näkee miten kylmäaine pyörii kuivaimessa. En muista enää mitä se tarkoitti jos siinä näkyi kuplia tai vaahtoa. Saattoi olla, että kylmäaine on vähissä. Lasisilmän päälle on saatettu maalata, maali lähtee kynsimällä pois siitä päältä. Siinä on semmonen pikkunen kuoppa sillä kohtaa jos kuivain on varustettu tarkistussilmällä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by markokEntä jos koeponnistuksessa ei vuotoa havaita ja silti aineet ei pysy sisällä kuin viikon? Itselläni tällainen ongelma. Väritkin on järjestelmään laitettu, mutta vuotoa ei näy. Tosin kojelaudan sisällä olevaa kennoa ei ole tutkittu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Matiskamul on kennon vaihto edes ja itse kyl teen en ala kyl tollasella pikku hommalla korjaamoa sponssata. itelle eilen sano kaveri jolla kävin ilmastoinnin tarkastaan ettei oo vaihtanu kuivainta ku kerran ja ilmeisesti on tehny kyseisiä hommia kauan. on kuulemma toi kuivaimen vaihto suurimmaks osaks sitä et korjaamot kusettaa asiakkaita...
btw on muuten samanlainen biili kysees ku sulla mooses, sama vuosimallikin
sama asia ku vaihtelisit moottoriöljyjä etkä vaihtas suodatinta ikinä!!!
yleensä kuivaimessa on sellanen silmä missä on joku väri ja sekun muuttuu niin vaihtokunnossa on!! ja ilmastointihan kannattas huollattaa n. joka toinen vuosi!! sieltä hävii ainetta vaikkei se vuotaskaan!!!
Leave a comment:
-
-
jeps
no nyt on ilmastointi korjattu.
eli ostin varaosaliikkestä kennon ja makso 134e, eli kannatti vertailla.
no en ite viitsinyt vaihtaa kun piti vaihtaa tuulettimen hihnan kiristinrulla samalla.
eli vein sitten yhelle korjaamolle, ja kennon vaito ja kiristinrullan vaihtotyö oli sitten 44e, joten kannatti vähän vertailla hintoja, kun ekassa paikassa pelkkä kennonvaihto olis ollu 160e.....
no kävin täyttään järjestelmän ja se maksoi taas 70e, mutta tähän kuului myös typellä tarkastus että ei ole vuotoja.
kaikilla ilmastointikorjaajilla ei ole typpeä käytössä, ja ainaskin tämä häiskä meinas että typellä löytää vuotokohdat parhaiten.
monesti pelkällä ilmastointihuoltolaitteella koeponnistaminen voi näyttää että kunnossa on mutta reikä on silloinkin, kuten minulle kävi.
mutta sitten vuotokohta löyti tällä typellä, kun menin toisen ilmastointi korjaajan luo.
eli opimme tästä että aina pitää kysyä hintaarviot etukäteen kojaamoilta oli homma mikä tahansa.... vaikka pelkkä pisapojan täyttö olisi kyseessä.
kennon pystyy kyllä tosiaan itekkin vaihtaan, luin yheltä ruottalaiselta sivulta kun siinä oli ohjeet....
eli auto nostetaan ilmaan ja irrotetaan pari ruuvia niin se tulee alakautta pois suht helposti ainaskin e36 mallissa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by RaineKyllä sen voi ite vaihtaa. Eihän siihen tule kuin kaksi letkua tai putkea kiinni ja sitten ruuvit millä kenno on kiinnitetty. Jos alat itse vaihtamaan ja järjestelmä on paineistettu niin kannattaa olla varovainen miten niitä letkuja irrottaa ettei tule freonit naamalle.
Jos järjestelmä on jo valmiiksi tyhjä, kuten sinulla varmaan on niin ei siinä ole mitään vaaraa tai ongelmaa ettet pystyisi itse sitä kennoa vaihtamaan. Sitten kun olet vaihtanut tai vaihdattanut kennon niin järjestelmä pitää koeponnistaa, ennenkuin sinne pistetään kylmäaineet sisään. Tiedetään onko järjestelmä pitävä.
Koeponnistus onnistuu samassa paikassa missä ne täyttää järjestelmän kylmäaineella. Kyllä se kuivain pitää aina tietyin väliajoin vaihtaa. Kuivaimen päällä pitäisi olla lasisilmä mistä näkee miten kylmäaine pyörii kuivaimessa. En muista enää mitä se tarkoitti jos siinä näkyi kuplia tai vaahtoa. Saattoi olla, että kylmäaine on vähissä. Lasisilmän päälle on saatettu maalata, maali lähtee kynsimällä pois siitä päältä. Siinä on semmonen pikkunen kuoppa sillä kohtaa jos kuivain on varustettu tarkistussilmällä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by moosesmorjensta.
mulla on tuo e36 vm-95 tds
ilmastointi ei toimi ja syyksi paljastui vuotava kenno. tämä mikä on keulassa syylärin etupuolella.
no onko kukaan itse vaihtanut tätä kennoa, onkohan kuinkakin vaativa urakka.
korjaamolla meinas että vaihtotyö olis 160e . + täyttö 70e (KENNO OLIS 175e) eli koko pastilli 405e
mutta kun rahan joutuu aina tienaamaan niin mitenhän siinä kävis jos yrittäisi itse vaihtaa.
joutuuko kovastikin purkamaan, ja onko vaikea laittaa se sillai että se pitäisi kaasut sisällä.
niin ja löytyyköhän itse kennoa mistään edukkaammin kuin 175e....
multahan löytyy vain näitä tavallisia työkaluja, eli ei mitään erikoistyökaluja.
jos joku on ite vaihtanut niin, menikö siinä kauon ... 2 tuntia vai 2 päivää vaihtotyössä(heh).
Leave a comment:
-
Leave a comment: