Announcement

Collapse
No announcement yet.

tee se itse ilmastoinnin korjaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jürgen_
    replied
    Originally posted by pete81 View Post
    Noin 10-15 minuuttia riittä että kertyy liikaa kosteutta järjestelmään.

    Melkein aina kannattaa vaihtaa kuivain jos uusii muita osia ja järjestelmä on avoin. Kuivain kumminkin suht halpa siihen nähden että kohta taas uusi huolto edessä ja silloin myös kuivaimen uusinta edessä.
    Ja höpsis sanon minä.
    Moneen autoon ei saa sitä kuivainta vaihdettua tuossa ajassa joten saat sitten koko loppuikäsi sitä vaihtaa...
    Kovimmat kauppamiehet sanoo että vuosittain pitää vaihtaa se kuivain mutta oikeasti sen vaihto on tarpeen keskimäärin joka kolmannen ilmastointihuollon yhteydessä eli 6-9v. välein.

    Vaihtaisin minäkin niitä kuivaimia vaik joka vuosi mutten viitsi kusettaa asiakkaitani.


    Originally posted by Noppe View Post
    Kuivain ei suodata enää kosteutta ja jäätä alkaa kertymään putkistoon joka kuristaa niitä ja näin ollen jäähdytysteho tippuu. Jotenkin noin muistelen kurssilla kuulleeni...
    Koska se ilmastoinnin huolto on jätetty tekemättä...

    Leave a comment:


  • Noppe
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Mitenkäs kuivain liittyy kylmän tuotantoon?

    Mahtaa monella olla kuivain paskana kun ei tule kuin haaleaa...?
    Kuivain ei suodata enää kosteutta ja jäätä alkaa kertymään putkistoon joka kuristaa niitä ja näin ollen jäähdytysteho tippuu. Jotenkin noin muistelen kurssilla kuulleeni...

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Originally posted by Noppe View Post
    Eikös se kylmäntuotto heikkene aikalailla kun alkaa kuivain olla finaalissa.
    Mitenkäs kuivain liittyy kylmän tuotantoon?

    Mahtaa monella olla kuivain paskana kun ei tule kuin haaleaa...?

    Leave a comment:


  • Noppe
    replied
    Eikös se kylmäntuotto heikkene aikalailla kun alkaa kuivain olla finaalissa.

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Miten huomaa kuivaimen olevan loppu tai vaihtokunnossa?
    Eipä oikeastaan mitenkään, jos kuivaimesta ei ala irrota "kuiva-ainetta" kiertoon ja tuki paikkoja.

    Jonkin verran olen tehnyt noita ilmastoinnin korjauksia ja suurimmassa osassa ei kuivainta ole vaihdettu asiakkaan toivomuksesta.

    Kuivainhan pitäisi vaihtaa jos järjestelmä on avoin eli jossain on vuoto ja järjestelmä on tyhjä tai aika ajoin huollon yhteydessä mutta en muista kuin yhden tapauksen missä vaihdoin kuivaimen huoltotoimenpiteenä.

    Tuntuu eurot puhuvan omalla äänellä siinä vaiheessa kun asia on tapetilla.
    Osassa autoistahan tuo kuivain on lauhduttimen kanssa samassa eli jos sen haluaa vaihtaa tarvitsee vaihtaa keulan kennokin.

    Ei kovinkaan moni ole valmis vaihdattamaan sitä kuivainta kun kertoo, että se pitäisi vaihtaa jos hyvän haluaa ja kertoo että huollolle tulisi hintaa esim. osat 250euroa+työ 120 euroa+täyttö.

    Tuumaillaan porukassa, että jos nyt tehdään vaan se täyttöhuolto...
    Last edited by Rubu; 06-07-2010, 21:52.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Miten huomaa kuivaimen olevan loppu tai vaihtokunnossa?

    Leave a comment:


  • pete81
    replied
    Originally posted by jorke View Post
    Tuo kiinnostaisi tietää jos jollain kokemusta
    Noin 10-15 minuuttia riittä että kertyy liikaa kosteutta järjestelmään.

    Melkein aina kannattaa vaihtaa kuivain jos uusii muita osia ja järjestelmä on avoin. Kuivain kumminkin suht halpa siihen nähden että kohta taas uusi huolto edessä ja silloin myös kuivaimen uusinta edessä.

    Leave a comment:


  • expertti
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post

    -Millaista haittaa siitä tulisi, jos jättää kuivaimen vaihtamatta? Missä ajassa järjestelmään alkaa tulla ikävässä määrin kosteutta, kun letkut ovat auki ja kompressori käsissä?

    -Kompressori vaihdettu, lauhdutin ja kuivain vanhat. Kuinka nopeasti koneeseen olisi saatava kylmäainetta?
    Itsellä ei omakohtaisia kokemuksia.

    Jos järjestelmä on avoimena yli 15 min, on kuivain vaihdettava. Kts erään autolehden artikkeli aiheesta:


    Last edited by expertti; 06-07-2010, 15:20. Reason: typo

    Leave a comment:


  • jorke
    replied
    Originally posted by Petteri75 View Post
    Missä ajassa järjestelmään alkaa tulla ikävässä määrin kosteutta, kun letkut ovat auki ja kompressori käsissä?
    Tuo kiinnostaisi tietää jos jollain kokemusta

    Leave a comment:


  • Morkai
    replied
    Edellisessä E32:ssa kompura kyllä lähti käyntiin, kun paino napista, mutta jäähdytystehoa ei ollut "lainkaan". Alko kylmää tulemaan, kun kävin täytättämässä.. sitä iloa kestikin sit melkein kaks kuukautta...

    Leave a comment:


  • Jaska PKP
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Ei kylmäaineiden määrällä ole mitään merkitystä siihen, että syttyykö ilmastoinnin merkkivalo vai ei. Ilmastointi osaa kyllä itsekkin havaita, jos kylmäainetta ei ole tarpeeksi, niin ei käynnistä kompuraa ollenkaan.
    No mitenkäs mulla kun nappiin kyllä syttyy valo ihan normaalisti niinku aina ennenkin ja kompura kyllä rupeaa pyörimään heti kun napista painaa mutta kylmää vaan ei tule! Ulkona lämmintä 17c ja puhaltaa n. 22c oli ilmastointi päällä tahi ei!
    Viime kesänä täytetty, ja toimikin koko kesän mutta ei enää, oisko sitten vuotanu niin vähiin ettei enää jäähytä mutta kuitenki sen verran ois vielä jälellä että lähtee kompura käyntiin..? Ja se lauhduttimen flektikään ei lähe ollenkaan käyntiin missään vaiheessa! Viime kesänä sekin kyllä aina välillä rupes pyörimään.

    Ja kyseessä siis E32 -vm 06/92 ja automaatti ilmastoinnilla.

    Leave a comment:


  • Petteri75
    replied
    Olen ajatellut yrittää vaihtaa ilmastoinnin kompressoria itse. Jos saan letkut ruuvattua irti ilman että kierteet tulevat mukana, niin tiivisteet olisi myös hyvä vaihtaa.

    -Olisiko tietoa siitä, mistä saisi hankittua jonkinlaisen valmiin tiivistesarjan? Jos ei autokohtaista, niin jotain yleissarjaa?

    -Millaista haittaa siitä tulisi, jos jättää kuivaimen vaihtamatta? Missä ajassa järjestelmään alkaa tulla ikävässä määrin kosteutta, kun letkut ovat auki ja kompressori käsissä?

    -Kompressori vaihdettu, lauhdutin ja kuivain vanhat. Kuinka nopeasti koneeseen olisi saatava kylmäainetta?

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Ei kylmäaineiden määrällä ole mitään merkitystä siihen, että syttyykö ilmastoinnin merkkivalo vai ei. Ilmastointi osaa kyllä itsekkin havaita, jos kylmäainetta ei ole tarpeeksi, niin ei käynnistä kompuraa ollenkaan.

    Miitä tulee tohon ilmastoinnin korjaukseen, niin Saksassa noi kennot maksaa alle 100€ ja itse kun vaihtaa, niin halvalla pääsee. Kennoa vaihtaessa muistaa uusia ne O-renkaat niistä putkiliittimistä ja ei muuta kuin uudet aineet sisään ja taas mennään.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by AoN View Post
    siinäkin näköjään kahta eri kantaa...
    Taitaa olla niin, että joissain syttyy joissain ei. Ei tätä mikään muu selitä. Meilläkin autot on periaatteessa samanvuotisia. Olikos sulla automaatti- vai manuaali-ilmastointi?

    Leave a comment:


  • AoN
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Tuo on kyllä joko takuuvarmasti puppua tai sitten ajoneuvokohtaista.

    Omassa E34 540ia:ssa (92/93) aineet oli niin kadoksissa kuin vaan voi olla (kenno kanssa paskana) ja kompura koko talven ja alkukevään täysin mykkä, eli ei käynnistynyt. Tästä huolimatta nappiin kyllä syttyi valo kun sen pohjaan painoi, kyseessä automaatti-ilmastointi. Samoin automaattisen sisäkierron valo syttyi nappia painaessa.

    Kompurahan ei käy koko ajan, kun ilmastointi on päällä, vaan pyörähtelee ainakin vielä näillä keleillä vain ajoittain. Sammuuko sinulla se napin valo aina kun kompura sammuu ja syttyy taas kun kompura käynnistyy?
    En tiedä mistä sitten mahtaa johtua, mutta mulla ei kyllä syttyny siihen ilmastointinappiin se valo. Sillon kun se viime kesänä täytettiin ja se vuorokauden toimi ni sillon sytty, muuten ei lainkaan vaikka kuinka paineli, sulakkeetki tuli katottua läpi. Nyt taas kun huollettiin niinku edellä mainitsin ja aineet laitettiin sisään ni valo syttyy nappia painamalla ja kylmää alkaa tulemaan. Niin ja tuohon kysymykseesi: valo ei sammu kun kompura pysäyttää itsensä.

    Perustan aiemman postaukseni väitteen tähän omakohtaiseen kokemukseen. Tämän lisäksi luin tältä foorumilta jostain threadista tämän saman asian kun etsin itse tietoa ilmastoinnin ongelmista.
    Voihan se tietysti olla ajoneuvokohtaista, mutta se tuntuu jotenkin oudolta että järjestelmät olisivat niin erilaisia...

    Edit: löyty se threadiki: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ight=lauhdutin

    siinäkin näköjään kahta eri kantaa...
    Last edited by AoN; 14-05-2007, 13:24. Reason: lisäys

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎