Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sulake palaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laine
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1504
    • Helsinki

    Sulake palaa

    Autona olisi E30 323i cäbi vanhemmalla korimallilla(kromipuskureilla). Ongelmana sulakerasian paikan nr. 10(mittaristo & puhalluslaite) sulake palaa jatkuvasti. Sulake ei pala välittömästi sen sinne laitettua, eikä välttämättä viidenkään minuutin ajon jälkeen, mutta ei se yli puolta tuntia siellä kestä. Ei sinääsä vakava ongelma, mutta perin vittumainen kun kaikki muut mittarit lakkaavat toimimasta paitsi nopeusmittari. Olis kiva tietää tota bensatilannettakin välillä ajettaessa.

    Oisko kenelläkään minkäänlaista tietoa mistä voisi ongelmaa lähtee ratkaisemaan? Tässä ei todellakaan olla mitään sähkömiehiä. Normaalit jännitteiden mittaukset onnistuu.
  • Jarkko S
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 595
    • Käärmelahti/Maaninka

    #2
    Olikohan tuossa semmonen jutska että vaihekepin reiästä lootan kyljelle menevän piuhan kuori olisi rikki ja ottaisi maihin? Elikkä siis pakkivalon piuha.

    Itselläni oli vastaava vika aikoinaan. En muista oliko se juuri tuo sulake mikä kärähteli.
    E60 530d M-Sport
    E53 X5 3.0d Sport
    E53 X5 3.0d Sport Paku
    E93 330d
    E61 535d M-Sport
    E61 520d
    E46 320i

    Comment

    • laine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1504
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by Jarkko S
      Olikohan tuossa semmonen jutska että vaihekepin reiästä lootan kyljelle menevän piuhan kuori olisi rikki ja ottaisi maihin?

      Itselläni oli vastaava vika aikoinaan. En muista oliko se juuri tuo sulake mikä kärähteli.

      Tuosta olen itsekin kuullut ja juuri muistin, pitää mennä kattomaan se kun kerkeää tässä kohta

      Comment

      • Mörkö
        Bimmer Rookie
        • Nov 2005
        • 131
        • Karkkila

        #4
        Mulla oli täysin sama ongelma tossa vähän aikaa sitten. Oli just se peruutus valon piuha vedetty sen suojakumin ja pellin välistä eikä suojakumin sisäkautta, niinkuin pitäis. Oli piuha menny melkein poikki. Pistin piuhat poikki ja liitin uudestaan kiinni ja vedin sen oikeaa reittiä (suojakumin sisäpuolelta) takaisin. Ei oo sen jälkeen enää sulakkeita palanut.
        Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
        e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
        e28 528i -86 - Kesäkäyttis

        Comment

        • arska84
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 1356
          • Seinäjoki

          #5
          Mulla oli kans aikoinaan samaa vikaa mun e30:ssä No katoin silloin kans nuo peruutusvalon johdot,mutta kaikki oli kunnossa. Purin jopa mittariston ja katoin että kaikki johdot ja liittimet olivat kunnossa. No silloin oli talvi ja -20 asteen pakkasia ja oli pakko saada kuntoon just ton lämmityslaitteen takia. Kysyin paikallisesta autosähkö korjaamosta neuvoja niin ne käski mun ottaa stereot irti ja vetää ne johdot sieltä kunnolla pihalle ja kaikki erilleen. No tämän homman tein ja avot sulake ei enää paukahtanut Eli soittimen johdot otti varmaan sinne lämmitys laitteen johtoihin ja käräytti sieltä sulakkeen. Se sulake nro.10 on muistaakseni 7,5 ampeerin niin se antaa ilmeisesti jotain ohjausvirtaa sitä kautta tolle lämmitys laitteelle. Mutta kato nuo pakkivalon johdot ja jos ei sitte toimi niin soitin irti ja vedät kaikki johdot sieltä pihalle ja kokeile sitte
          Last edited by arska84; 22-09-2011, 21:11.
          BMW PREMIUM

          BMW E46 318

          Comment

          • Venture
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 278
            • Kempele

            #6
            itsellä kans palaa tuo kyseinen sulake.,.

            pakkivalon piuhoissa vikaa ei ollut..
            Mutta Esson Baarissa huhuttiin, että jarrujen kulumisenilmaisimen anturi(vitut kirjoitusasusta) voi tehdä tuota jekkua kans. (varoitusvalo palanut jo kauan)

            Tuota mankkajuttua en olllu kuullukkaan.. Sekin voi olla mulla syyllinen. Pitää katsoa heti kun jarrut eteen on laitettu(aika lopussa on)

            Comment

            • arska84
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 1356
              • Seinäjoki

              #7
              Aivan. Muistan ku auto alkas toimimaan niin kulumisen varoitusvalo alkas palamaan,vaikka mulla oli ne johdot yhdistetty kiinni siitä johdon päästä Rupes vituttamaan se valo ja otin siitä polttimon irti. Kyllähän sen kuulee äänestä kun jarrupalat on lopussa
              BMW PREMIUM

              BMW E46 318

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1651
                • Pk-seutu

                #8
                OT:

                Onko E30 323i cabrioita tullut ihan tehtaalta ulos? Olen elellyt siinä käsityksessä, että 86 vasta cabriot ilmesty. Ekana 325i Cabriona, sitten 88 tuli M3 ja 320i Cabriot ja 90 vielä 318i Cabrio.

                Comment

                • khan
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2003
                  • 262
                  • Turku

                  #9
                  10 - Sulake kuin unelma

                  Kaivellaanpa tämä topic taas ylös..

                  Itsellä alkoi myös tuo sulake nro 10 paukkumaan. Ensiksi otin auki mittariston ja tarkistin että vastikään vaihtamani akkujen juotokset olivat OK. Ei mitään, uudet juotokset varmuuden vuoksi, mittaristo kasaan, uusi sulake, mutta ei. Ainoastaan bensamittari alkoi toimimaan, mutta lämpömittari ei. Auto käynnissä n. 5-10 minuuttia ja sulake paukahti.

                  Sitten tarkistin mitä täälläkin on mainittu, radion piuhat ja peruutusvalon katkaisijan johdon, mutta kunnossa olivat.

                  Epäilen että sulakkeen palaminen jollain tavalla juontaa tuohon lämpömittariin.

                  Voisinko olla oikeassa?

                  edit: Löysin E30 networkista tälläisen jutun: http://www.bmwe30.net/cgi-bin/datacg...047&Section=02
                  Tosin ongelma ei ole täysin samanlainen. (eli mittari ei käy toisessa ääriasennossa ollenkaan)
                  Last edited by khan; 16-11-2006, 08:35. Reason: lisäys
                  f11 520d -15 4d
                  ex. e60 525d -08 4d
                  ex. e87 116d -09 5d
                  ex. e30 316i -89 2d
                  ex. e34 535i -90 4d
                  ex. e34 525i -90 4d

                  Comment

                  • MikkoJII
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 1807
                    • Lapua

                    #10
                    Sattupa sopivasti löytyyn.

                    Eli itsellä on nyt kans viime aikoina alkanut paukahtelemaan sulake nro. 10.

                    Ongelma alkoi siitä kun oli ollut pakkasta ja auto oli lämpimässä tallissa pari tuntia. Pistin auton tulille, polttelin tupakin ja menin takasi autoon löin ykkösen silmään ja koskin vähän kaasuun ja naps, paukahti sulake.

                    Samalla viikolla olin aikasemmin vaihtanut talvirattaat alle ja säätelin sen jarrupalojen kuluneisuus anturin kuntoon, eli siellä on ihan oikea piuha ja on kiinni, kun valo ei kerta pala. Jätin sen kuitenkin pikkaisen irti koska kun liitin oli kunnolla pohjassa niin valo ei sammunut (hapettumia varmaan) Nyt liitin on edelleen pikkuisen irti, että pitää tieten koittaa painaa se kunnolla kiinni, jos tällä nyt on jotain vaikutusta.

                    7,5 ampeerin sulakkeella se ei kestä hetkeäkään, laitoin kuitenki 10a sulakkeen ja sillä on se on kestänyt jonkin aikaa, kunnes tänään taas jysähti se sulake. Viime yönä tuli lunta hiukan reilummin ja auto oli pihalla, joten auto yltäpäältä lumessa. Kävin tossa vähän aikaan sitten ajelemassa ja pamahti.

                    Kokeilen nyt ensiksi tuota jarrupala-anturia jos se vaikuttais jotain..epäilen

                    Mikäköhän neuvoksi? :think
                    E32 750i 11/89

                    Comment

                    • arska84
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1356
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by MikkoJII View Post
                      Sattupa sopivasti löytyyn.

                      Eli itsellä on nyt kans viime aikoina alkanut paukahtelemaan sulake nro. 10.

                      Ongelma alkoi siitä kun oli ollut pakkasta ja auto oli lämpimässä tallissa pari tuntia. Pistin auton tulille, polttelin tupakin ja menin takasi autoon löin ykkösen silmään ja koskin vähän kaasuun ja naps, paukahti sulake.

                      Samalla viikolla olin aikasemmin vaihtanut talvirattaat alle ja säätelin sen jarrupalojen kuluneisuus anturin kuntoon, eli siellä on ihan oikea piuha ja on kiinni, kun valo ei kerta pala. Jätin sen kuitenkin pikkaisen irti koska kun liitin oli kunnolla pohjassa niin valo ei sammunut (hapettumia varmaan) Nyt liitin on edelleen pikkuisen irti, että pitää tieten koittaa painaa se kunnolla kiinni, jos tällä nyt on jotain vaikutusta.

                      7,5 ampeerin sulakkeella se ei kestä hetkeäkään, laitoin kuitenki 10a sulakkeen ja sillä on se on kestänyt jonkin aikaa, kunnes tänään taas jysähti se sulake. Viime yönä tuli lunta hiukan reilummin ja auto oli pihalla, joten auto yltäpäältä lumessa. Kävin tossa vähän aikaan sitten ajelemassa ja pamahti.

                      Kokeilen nyt ensiksi tuota jarrupala-anturia jos se vaikuttais jotain..epäilen

                      Mikäköhän neuvoksi? :think
                      Eikös siitä muistaakseni lähde mittaristosta ainakin kierrosluku,bensa ja lämpö pois+lämppärin moottori? Katoppa ettei lämppärin moottorin katkaisijassa johdot lyö mitenkään maihin?
                      BMW PREMIUM

                      BMW E46 318

                      Comment

                      • MikkoJII
                        BTCF Member
                        • Oct 2003
                        • 1807
                        • Lapua

                        #12
                        Originally posted by arska84 View Post
                        Eikös siitä muistaakseni lähde mittaristosta ainakin kierrosluku,bensa ja lämpö pois+lämppärin moottori? Katoppa ettei lämppärin moottorin katkaisijassa johdot lyö mitenkään maihin?

                        Joo elikkä, kierrosluku, bensa, lämpö ja varotusvalot ja lämppärin puhallin pimenee. Eilen katoin mankan piuhat, oli niissä vähä laittamista, mutta ei ne johdot niin päin helevettiä ollut, että ne särkis sulakkeen, laitoin ne nyt kuitenki vielä paremmin.

                        Sitte painoin sen jarrupala-anturin kunnolla ja sammuhan se valo perhana kun liikuttelin sitä liitintä edes takasin, eli nyt se on kunnolla pohjassa ja valo pysyy poissa pelistä.

                        Jos se nyt vielä polttaa tuota sulaketta niin seuraavaksi on sitte vuorossa tuo lämppärin puhallin. Pitää tosiaan kattoa tuo katkaisija ja sitten johdot tuolta ite puhaltimelta, voihan ne olla hapettunu tai huonosti kiinni.. Eilen en enää jaksanu ruveta kikkaileen tuon kanssa sen kummemmin, auto on ollut nyt lämpimässä tallissa yön ja on vielä tämän päivänkin.

                        Rupesin tuossa juuri muistelemaan niin laitoin radion antennin kans tuossa vähän aikaa sitten, oisinkohan sitten vetäny sen antenni piuhan jostain lämppärin katkasijan vierestä ja se sattus painamaan niitä johtoja esim. toisiinsa...

                        Katotaan onko noilla asioilla vaikutusta :think
                        E32 750i 11/89

                        Comment

                        • MikkoJII
                          BTCF Member
                          • Oct 2003
                          • 1807
                          • Lapua

                          #13
                          Näyttää siltä, että nuo lämppärin piuhat tuolla puhaltimen tykönä on se syy tuohon sulakkeen palamiseen, mutta katsotaan nyt kun pääsen taas ajelemaan tolla, että vieläkö paukkuu se sulake..:think
                          E32 750i 11/89

                          Comment

                          • eekolmekuus
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 100
                            • vantaa

                            #14
                            Mulla oli kans joskus (10 vuotta) sitten sama ongelma... Silloin syynä oli jumittava lämppärinmoottori. Eli kulutti niin paljon virtaa, että käräytti hetken käytön jlk. sulakkeen. Mittaappa ampeerimittarilla paljonko menee läpi virtaa sulakkeen 10 välistä. Siis otat sulakkeen 10 irti ja kytket väliin amppeerimittarin.

                            Comment

                            • MikkoJII
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 1807
                              • Lapua

                              #15
                              No ilmeisesti autto nuo 3 tapaa korjata tuo sulakkeen palaminen

                              1. Jarrupalojenkuluneisuus anturi kunnolla kiinni
                              2. Soittimen piuhojen tarkastus
                              3. Lämppärin piuhojen tarkastus

                              Nuo kun tarkastin niin eipä oo enää sulakkeet paukkunu
                              E32 750i 11/89

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎