Originally posted by -PAV-
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Eberi ongelmaa!
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by WSE1 View PostEberiltä veden pitäisi kulkea nimenomaan venttiileille päin. Jos kierto on toisinpäin ja eberi päällä käynnistetään auto yrittää eberin vesipumppu panna hanttiin auton vesipumpulle. Ehkä huono veden kierto on johtunut ilmasta järjestelmässä tai siitä että eberiä on käytetty ennen kuin auto menee lepotilaan (n 15 min virtojen katkaisusta) jolloin vesiventtiilit ovat olleet kiinni, lepotilassa ne avautuvat täysin.
Kokeilimme myös ilman vesiventtiilejä eli ohitimme ne kokonaan eikä se toiminut niinkään. Katsoimme myös venttiilien toimintaa letkut irti ja virrat päällä muuttamalla ilmastoinnin paneelista lämpötiloja. Lämmöt täysillä venttiilit eivät olleet edes puolia auki. Onko tämä normaalia?
Tällä hetkellä kaikki toimii, mutta ilmeisesti vesi kiertää vain väärään suuntaan Eberi päällä.
t.pasi
Comment
-
-
Onko E39 530d kuskin puolen sisälokarissa olevat vesiputket vakiokamaa tehtaalta? Eli nämä kaksi putken päätä, jotka on tarkoitettu Eberille/Webastolle.
Mihin nuo putket menevät? Toinen ilmeisesti lämppärille ja toinen koneelle, mutta kumpi on kumpi? Pitäisi selvittää, että kuinka liitän Eberspächerin noihin...E61 535d M-Sport -07
BNR32 / S14 / S30 / 521
Comment
-
-
Originally posted by TeppoA View PostOnko E39 530d kuskin puolen sisälokarissa olevat vesiputket vakiokamaa tehtaalta? Eli nämä kaksi putken päätä, jotka on tarkoitettu Eberille/Webastolle.
Mihin nuo putket menevät? Toinen ilmeisesti lämppärille ja toinen koneelle, mutta kumpi on kumpi? Pitäisi selvittää, että kuinka liitän Eberspächerin noihin...
Minkälaisia putkia? VAi letkuja?
Jos ovat vesiletkuja niiin tuskin kytketty. Jäähdytys nestehän siellä pitäis kiertää.
Comment
-
-
Originally posted by Luntti View PostEiköhän sulla jo ole siellä Webasto. Tarkista, että onko.
Minkälaisia putkia? VAi letkuja?
Jos ovat vesiletkuja niiin tuskin kytketty. Jäähdytys nestehän siellä pitäis kiertää.
Siellä on siis kaksi putken päätä, jotka on liitetty yhteen letkuilla.
Noista se vesi on aikaisemminkin tullut eberille ja kiertää siellä nytkin, mutta mitenköhän nuo kytketään?
Ajattelin kysellä sen takia, koska nuo putket näyttävät melko tehdastekoisilta.Last edited by TeppoA; 31-01-2011, 15:12.E61 535d M-Sport -07
BNR32 / S14 / S30 / 521
Comment
-
-
Originally posted by TeppoA View PostEberi siellä on/on ollut. Nyt olen laittamassa korjattua laitetta takaisin.
Siellä on siis kaksi putken päätä, jotka on liitetty yhteen letkuilla.
Noista se vesi on aikaisemminkin tullut eberille ja kiertää siellä nytkin, mutta mitenköhän nuo kytketään?
Ajattelin kysellä sen takia, koska nuo putket näyttävät melko tehdastekoisilta.
Kaksi letkun päätä ja lämmittimessä kaksi. Ei kai siinä mitään epäselvää ole.
Eli letkut vaan lämmittimeen.
Jos kyse ei ole lämmittimen pakoputkesta tai imuilma putkesta.
Comment
-
-
Originally posted by Luntti View PostVois helpottaa jos saisit kuvat.
Kaksi letkun päätä ja lämmittimessä kaksi. Ei kai siinä mitään epäselvää ole.
Eli letkut vaan lämmittimeen.
Jos kyse ei ole lämmittimen pakoputkesta tai imuilma putkesta.
Oletin että sillä on väliä. Sen takia kyselin...
Kyllä noi imuilma ja pakoputki on ihan selviä
Laite on tuollainen ylemmän postaamasi kuvan näköinen Hydronic.
Katotaan jos saan tänään kuvan tuosta.E61 535d M-Sport -07
BNR32 / S14 / S30 / 521
Comment
-
-
No nyt tuli selvästi.
Out letku kytketään magneettiventtiilleille menevään. IN letku tulee auton kannesta. IN letkun väliin asennetaan vesipumppu.
Tuollasen löysin.
Miten lie 530d, mutta kuitenkin jos kuvittelet, että otat magn.vent. letkun irti. Magn.vent(eli lämmönsäätö venttiilit) siihen OUT letku. Ja se letku minkä otit irti eberin IN. Vesipumppu väliin.
Comment
-
-
Originally posted by Luntti View PostNo nyt tuli selvästi.
Out letku kytketään magneettiventtiilleille menevään. IN letku tulee auton kannesta. IN letkun väliin asennetaan vesipumppu.
Tuollasen löysin.
Miten lie 530d, mutta kuitenkin jos kuvittelet, että otat magn.vent. letkun irti. Magn.vent(eli lämmönsäätö venttiilit) siihen OUT letku. Ja se letku minkä otit irti eberin IN. Vesipumppu väliin.
Ongelmana on siis, että en tiedä noista auton pään putkista että mikä menee minnekin. Oletin vain että ne ovat tuossa tehdasasenteisena ja kysymyksenä olikin että tietääkö kukaan mihin ne menevät.
Autossa on vissiin ollut Webasto joskus, kun sen tarran löysin konehuoneesta. Liekkö sitten hajonnut ja saksalainen asentanut pihiydessään tuon Eberin tilalle
Voisi siis olettaa, että nuo putket ovat orkkis Webastoa varten.E61 535d M-Sport -07
BNR32 / S14 / S30 / 521
Comment
-
-
Originally posted by Luntti View PostLöytyykö tuolta tarvittavia kuvia.
http://www.realoem.com/bmw/partgrp.d...59&hg=64&fg=18
Kiitos paljon avusta.
Eli letkut on siis oikein, eikä niitä tarvitse vaihtaa.
Nyt on järjestelmä ilmattu myös siitä Eberin omasta ilmausnipasta.
Kun tuota yrittää käynnistää niin vesipumppu pyörähtää kerran ja aika jää juoksemaan kelloon mutta mitään ei tapahdu?E61 535d M-Sport -07
BNR32 / S14 / S30 / 521
Comment
-
-
Originally posted by kaol View PostKaikki liittimet kiinni ja puhtaita? Mikä vika lämmittimessä alunperin oli?
Kokeile ottaa eberin sulake irti hetkeksi.
En tuota vienyt itse korjaukseen, mutta kerrottiin että liekkivahti oli viallinen.
Otin autosta akun pois puoleksi tunniksi. Ei auttanut.
Mistä nuo eberin sulakkeet mahtaa löytyä?E61 535d M-Sport -07
BNR32 / S14 / S30 / 521
Comment
-
-
Originally posted by TeppoA View PostEn tuota vienyt itse korjaukseen, mutta kerrottiin että liekkivahti oli viallinen.
Otin autosta akun pois puoleksi tunniksi. Ei auttanut.
Mistä nuo eberin sulakkeet mahtaa löytyä?
Sulakkeiden sijaintia ei voi kukaan tietää tietokoneella istuen, mutta yleensä ne jätetään moottoritilaan. Samassa paketissa laitteen releiden kanssa.
Sulakkeiden irroituksesta ei oo apua, jos ei akunkaan irroitus auttanut.
Toki on mahdollista, että lämmittimen vikamuisti on täynnä, eikä sitä ole huollossa nollattu. Tällöin lämmitin ei myöskään käynnisty.Kokeilemalla se selviää...
Comment
-
Comment