Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eberi ongelmaa!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TeppoA
    Newbiemmer
    • Sep 2004
    • 24
    • Nurmijärvi/Vantaa

    #61
    Originally posted by kaol View Post
    Tiedätkö, onko lämmitin testattu toimivaksi huollossa?
    Sulakkeiden sijaintia ei voi kukaan tietää tietokoneella istuen, mutta yleensä ne jätetään moottoritilaan.
    Joo, en nyt odottanutkaan mitään tarkkaa vastausta
    Mutta hyvä tietää jatkoa varten, että niitä kannattaa etsiä tuolta releiden seasta.

    Originally posted by kaol View Post
    Sulakkeiden irroituksesta ei oo apua, jos ei akunkaan irroitus auttanut.
    Ei tietenkään ole apua kun akun irrotus ei auttanut. Etsin aikani noita sulakkeita ja päädyinkin siksi ottamaan akun irti

    Originally posted by kaol View Post
    Tiedätkö, onko lämmitin testattu toimivaksi huollossa?
    Toki on mahdollista, että lämmittimen vikamuisti on täynnä, eikä sitä ole huollossa nollattu. Tällöin lämmitin ei myöskään käynnisty.
    Ymmärsin, että olisi testattu. Onko tiedossa, että tekeekö tuo mitään jos vikamuisti on täynnä? Kun nyt käynnistää lämmityksen, niin kuuluu vesipumpun pyörähdys ja releen naksaus. Muuta ei tapahdu.
    E61 535d M-Sport -07
    BNR32 / S14 / S30 / 521

    Comment

    • JekkuSale
      Bimmer Rookie
      • Jan 2011
      • 29
      • FI

      #62
      mulla vähän toinen tilanne: Jeep Gran Cherokee -02 eberi
      lähtee käymään, mutta ei puhalla sisätilaan? On aut.ilmastointi.
      Kiitos vastanneille.
      P.S. jos joku tietää kuinka saa kytkettyä äänitorven mukaan keskuslukkoon, niin kiitosta vaan taasen.

      Comment

      • Hebbu ///M3
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 1627
        • Dallas

        #63
        Tuleeko hydronic paloilmapuhaltimelle jotain sykettä jolla säädellään puhallusnopeutta? Suoraan virtaa niin puhaltaa hulluna ja jos laittaa vastuksen, ei sano mittään...
        Sotkamo Connection

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #64
          Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
          Tuleeko hydronic paloilmapuhaltimelle jotain sykettä jolla säädellään puhallusnopeutta? Suoraan virtaa niin puhaltaa hulluna ja jos laittaa vastuksen, ei sano mittään...
          Kyllä sitä jännitettä säätämällä ohjataan, kyseessä on ihan tavallinen hiiliharjamoottori. Taitaa olla liian suuriohminen vastus, ja ei siinä kyllä vastusta mihinkään tarvitakaan... vai meinaatko poistaa ohjainlaitteen kokonaan?

          Comment

          • kaol
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 5007
            • Ilmajoki

            #65
            Originally posted by WSE1 View Post
            Taitaa olla liian suuriohminen vastus, ja ei siinä kyllä vastusta mihinkään tarvitakaan... vai meinaatko poistaa ohjainlaitteen kokonaan?
            Tai sitten puhaltimen moottorin laakerit on menossa jumiin, eikä moottori jaksa pyöriä kuin täydellä jännitteellä.
            Kokeilemalla se selviää...

            Comment

            • Hebbu ///M3
              Bimmer Enthusiast
              • May 2003
              • 1627
              • Dallas

              #66
              Alentaa olisi puhallusnopeutta ajatus, kun ei tuo varmaan kauaa kestäisi hulluna huutaa. Osa nopeudet toimii alkuperäisesti kytkemällä, van alkaa 12vuotta vanha ohjainlaite olla tiensä päässä, ja tarkotus oisi korvata se samantyylisellä kytkennällä, mitä vanhoissa ardic lämppäreissä oli.

              Ainiin ja täysihönky suoralla virralla kuulostaa kovemmalta mitä kovin nopeus ohjainlaitteen antamana.
              Last edited by Hebbu ///M3; 22-11-2012, 22:55.
              Sotkamo Connection

              Comment

              • arpuC
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 1377

                #67
                Eli nyt on Eberissä ongelmia tietenkin, kun tuli pakkasia. Pari talvea mentiin hyvin.

                Malli: B5W eli vanha malli ja kabiinissa neliön muotoinen kello jossa liekki, kolme ajastusta ja sivunäppäimet.

                Ongelman kuvaus:

                Toissa päivänä toimi aamulla vielä moitteetta, mutta eilen ja tänään ei käynnisty lainkaan. Kokeilin nyt lämpimässä hallissa painaa liekkiä ja tekee seuraavaa:

                1. Ohjainboksin releeltä tulee naksahdus
                2. Eberi alkaa hurisemaan ja kädellä tunnustellen vesipumppu siis värisee
                3. Rele naksahtaa uudestaan ja koko laitos sammuu
                4. Kello juoksee edelleen, mutta konehuone on pimeänä. Jos korvan laittaa bensatankin juureen, niin saattaa kuulla juuri ja juuri vaimeaa ääntä (ehkä naputusmaista)

                Bensaa on kyllä ja tuo lähtee vähäiselläkin määrällä ja jos bensa on loppu ulisee laite silti. Jos koneen ajaa täysin lämpimäksi ja sammuttaa auton sekä painaa liekistä Eberin päälle alkaa se pyörittämään sisätilanpuhallinta :think:think:think

                Olen nyt nuo kolme sulaketta käynyt läpi todetakseni niiden olevan ehjiä. Putsasin myös sulakerasian kontaktit. Eberin toisessa päädyssä on sellainen painettava nappi joka on mitä ilmeisemmin lämpörele. Paineltu eikä apua.

                Akku on kyllä vanha paska, mutta tuo on nyt ollut joka päivä Defan ylläpitolaturissa kiinni. Eli ennen eberin käyntiin lähtöä on tuo laturi ladannut akkua noin 14h. Tämä siis jokapäiväinen proseduuri, kun tulen töistä kotia auto laturiin ja aamulla ennen töitä pois.

                Webasto menee vikasietotilaan joka pitää nollata tietyllä tapaa. Miten Eberissä? Lieneekö helpoin viedä vain huoltoon ja lukaista koodit? Käsittäkseni tuon pystyisi itsekin mittaamaan sinisestä ja jostakin muusta johdosta piipparilla?
                Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                En löydä enää sun luo
                Teitkö sä tän tahallaan?
                Nyt kaikki palaa.

                Comment

                • Hebbu ///M3
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2003
                  • 1627
                  • Dallas

                  #68
                  Jos tuo hurisemaan tarkoittaa vesipumppua vain, eikä mukana ole paloilma puhallin, nii mulla vanhassa d5w:eessä se meinas anturi vikaa tai että lämmitin oli ajettu ylikuumentumiseen ja hätäsammutukseen tai liian monta epäonnistunutta käynnistys yritystä. Kun hehku meni se ei sanonu mitään, ja kun paloilma puhallin meni, niin se yritti käynnistyä mutta puhallin ei lähteny mukaan, siinä sitten maadoitusvika oli.

                  Tuon vanhan (99tai00) oon nollannu että kellossa liekin kuva eli lämmitin päällä ja päävirta sulaketta rämpyttänu päälle-pois, joskus hitaammin joskus nopeemmin. Olikohan virallisesti 4kertaa mitä piti nopeasti irti käyttää ja viidennellä oisi nollaantunut.
                  Sotkamo Connection

                  Comment

                  • arpuC
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 1377

                    #69
                    Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
                    Jos tuo hurisemaan tarkoittaa vesipumppua vain, eikä mukana ole paloilma puhallin, nii mulla vanhassa d5w:eessä se meinas anturi vikaa tai että lämmitin oli ajettu ylikuumentumiseen ja hätäsammutukseen tai liian monta epäonnistunutta käynnistys yritystä. Kun hehku meni se ei sanonu mitään, ja kun paloilma puhallin meni, niin se yritti käynnistyä mutta puhallin ei lähteny mukaan, siinä sitten maadoitusvika oli.

                    Tuon vanhan (99tai00) oon nollannu että kellossa liekin kuva eli lämmitin päällä ja päävirta sulaketta rämpyttänu päälle-pois, joskus hitaammin joskus nopeemmin. Olikohan virallisesti 4kertaa mitä piti nopeasti irti käyttää ja viidennellä oisi nollaantunut.
                    Kokeilin juuri äsken uudestaan, niin rele naksahtaa->alkaa surisemaan ja kuuluu "viuuuuuuuh" sitten naksahtaa rele ja sammuu. Kello jää juoksemaan.

                    Tuohan on ohjelmoitu niin, että lämmittää moottoria sen 4-5min jonka jälkeen sisätilan puhallin tulee mukaan.

                    Eikös tuo minun ongelma vähän viittaisi hehkuun? Eli eikös käynnistysbrosdeuuri ole rele, vesipumppu, hehku jne? Hehkuhan ei olisi kallis, mutta toisaalta jos koko laite on kaput, niin menee siinä 30e kankkulan kaivoon.

                    Sulakkeita tuossa on 3kpl. Niitäkin irroittelin ja putsailin muttei auttanut.
                    Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                    En löydä enää sun luo
                    Teitkö sä tän tahallaan?
                    Nyt kaikki palaa.

                    Comment

                    • Hebbu ///M3
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2003
                      • 1627
                      • Dallas

                      #70
                      Eiku joo, mullaki teki paloilmapuhallin tuon viuuuh äänen, niin oli jompikumpi lämpöanturi silleen että rottelo luuli olevansa ylikuuma. Toinen on oikee ylikuumenemisanturi, mutta jos sen ja lämpöanturin arvojen erotus on liika suuri se tekee silti hätäsammutuksen. Hehku kun meni niin vesipumppukaan ei sanonu mitään, en muista naksuiko rele. Ne sulakkeet on sisäpuhaltimelle, kellolle ja päävirta, olikohan lähtevät värit d5w ja ne paksummat johot, sisäpuhallus puna/valk ja päävirta koko punanen.

                      Mulla on nytten tuo samassa tilassa paitsi paloilmapuhallin ei sano mittään. Liekkiä kun painaa vesipumppu käy sekunnin. Anturit on kokeiltu ja yleismittarilla arvot on kohillaan, ohjainlaite varmaan meni mäsäksi, luuliskohan tuo vaihteeksi ettei akussa riitä virtaa tai jotain... Onhan tuo päälle kymmen vuotias. Nätisti lähtee käymään kun hyppyvirralla ohjaa hehkun, pumput ja puhaltimen päälle, niin ei viittis fyysisesti toimivaa myllyä uusia ja ohjainlaitteet on törkeen hintasia, hitto tietokoneen hinta jostain mikä on yhtä viisas ku taskulaskin...

                      Yksilöitä nämäkin, 2007 luin jonku 3000 topikkia otsikolla eeberi ei käynnisty, ja sattumalta sen hehku vian löysin, sulla voi olla pienikin vika. Tais tämän viestin informaatio arvo olla aika matala hehe.
                      Sotkamo Connection

                      Comment

                      • arpuC
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 1377

                        #71
                        Täytyy lukea ensiksi nuo vikakoodit tuosta pistokkeesta piippauksella. Eberin Vikadiagnoosikartan avulla vika rajautuu neljään kohteeseen: ylikuumeneminen, liekkivahdin oikosulku, hehku tai "burner motor" eli paloilmapuhallin.



                        tuosta on aika paljon apua. Nyt ongelmaksi muodostuu vain, että motonet myy juurikin tuohon hehkutulppaa, mutta joku tiesi kertoa sen myytävän olevan uudempaan SC malliin jolloin se ei kävisi tuohon tavalliseen B5W-malliin.
                        Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                        En löydä enää sun luo
                        Teitkö sä tän tahallaan?
                        Nyt kaikki palaa.

                        Comment

                        • arpuC
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 1377

                          #72
                          Akun jännite on mitattu ja se on yli 12 volttia. Otin Eberistä hehkun irti ja se oli täysin kuiva ja siistin näköinen. Ulkoilmassa tulppa irti mitattuna antoi vastusarvoksi 0,7 ohmia. Onko tuo oikea arvo vai ei? Mersufoorumilla jollakin oli 0,7 myös eikä tämän takia toiminut. Mutta lähdeppä veikkailemaan :think

                          Katsoin tuota polttoainelinjaa mikä lähtee eberiltä, niin se kääntyy E34:ssa kuskin puolelle iskaritolpan etupuolelle. En sen tarkemmin kerinnyt kuikuilemaan mikä tuo mötikkä on.
                          Miks sä sytytit Bemarin palaa?
                          En löydä enää sun luo
                          Teitkö sä tän tahallaan?
                          Nyt kaikki palaa.

                          Comment

                          • saki
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2006
                            • 247

                            #73
                            Nyt kun Eberiä kaipaisi ei se tietty pelaa.

                            Laite on tässä syksyn aikana toiminut ihan jees vaikkei oikein pakkastartteja täällä etelässä olekaan tullut. Käyttänyt silti kymmeniä kertoja.

                            Malli on D5WS sekä easystart+ kauko ja hiukan yli vuoden vanha. Edellisen omistajan asentama/asennuttama.

                            Nyt laite ei lähde käyntiin/papattamaan kun auto on viileenä eikä myöskään kun auto on käynnissä. Virran vähyydestä en usko johtuvan.

                            Kaukosäädin ei herjaa mitään vikaa(Voisiko edes) Sisäpuhallin toimii ja sisään tulee jotenkin huomattavan kitkerä naftan haju.. mut ei lämpöä. Ja tosiaan toimiessaan toi pitää niin kovaa ääntä että sen kuulee kämppään sisälle.. nyt ei mielestäni ihan auton vieressäkään kuule mitään ääniä kun sitä koittaa aktivoida.

                            Mulla oli tankki varsin tyhjä(Range 20km) eilen kun tämä ekan kerran jätti käynnitymättä. Nyt taas tankki täynnä muttei se sitten sen koommin olekaan toiminut.. Voisiko polttoaine linjassa olla ilmaa? En tiedä mistä kohtaa toi polttoaine tuonne on rosvottu. Ilmaantuuko tarvittaessa itsekseen vaiko löytyykö joku ilmausruuvi etc.? Löysin vain puhetta vesipuolen ilmauksesta.

                            Koitin kaukolla katsoa vikakoodeja.. eli molemmat ylänapit pohjaan kaukosta(?).. se tekee jotain(Send) ja näytössä lukee sen jälkeen oudoilla symboleilla ehkä ind A tai jotain sen suuntaista. Ei ainakaan mitään noista fxx vika koodeista mutta tarkoittaako jotain muuta? Tai epäonnistuikohan toi vikakoodin luku?

                            Vähän NB kysymyksiä kun ei tällaista lelua missään ajokissa ole ennen ollut.. ehkä tämän tavoille oppii..
                            BMW i3 REX

                            Comment

                            • kaol
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 5007
                              • Ilmajoki

                              #74
                              Originally posted by saki View Post
                              Koitin kaukolla katsoa vikakoodeja.. eli molemmat ylänapit pohjaan kaukosta(?).. se tekee jotain(Send) ja näytössä lukee sen jälkeen oudoilla symboleilla ehkä ind A tai jotain sen suuntaista. Ei ainakaan mitään noista fxx vika koodeista mutta tarkoittaako jotain muuta? Tai epäonnistuikohan toi vikakoodin luku?
                              Eli teitko niin, että ensin painoit lämmittimen käynnistymään kaukosäätimellä -> odotat muutaman sekunnin, että lämmittimen käynnistys aktivoituu -> sitten painat niitä kahta nuolinäpäintä samanaikaisesti?
                              Kokeilemalla se selviää...

                              Comment

                              • saki
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 247

                                #75
                                Originally posted by kaol View Post
                                Eli teitko niin, että ensin painoit lämmittimen käynnistymään kaukosäätimellä -> odotat muutaman sekunnin, että lämmittimen käynnistys aktivoituu -> sitten painat niitä kahta nuolinäpäintä samanaikaisesti?
                                Joo annoin olla jonkin aikaakin päällä.. ja sitten koitin nopeemmin heti kun oli kytketty.. ei tunnu olevan eroa.. nyt kun oikein tuota tekstiä katson lukee siinä varmaan "ndi A" .. Ei sano silti mitään.
                                BMW i3 REX

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎