Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miten Xenon polttimo kuolee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JonasG
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 2160
    • Porvoo/Helsinki

    #16
    Originally posted by E39-530A View Post
    Uppia tälle. Kulkine siis on -05 E90, joka vietti keväällä 3-vuotis käyttöönottopäiviänsä. 70tkm ajettu "suomiauto".

    Huomasin aamulla duunin parkkihalliin ajaessa ja seinään heijastaessa, että kuskinpuolen xenon paloi vaaleanpunaisena, kun pelkääjänpuolen valo oli/on normaali. Lähtiessä sitten ajoin taas valkoisen seinän eteen tilannetta tarkastamaan ja lykkäsin valot päälle. Tämä ongelmainen valo ei syttynyt ensin ollenkaan (5-10s) ja alkoi sitten vilkkumaan kuin pahainen loisteputki hajottuaan. Ja lopuksi sammui ja tuli herja näytölle. Ajoin sitten porukoille käymään ja siellä taas toistin testin ja menin valoa tuijottamaan. Nyt samaa vilkkumista ja räpsymistä ja välillä se meni päälle vaaleanpunaisena samalla koko ajan "hakien" väriä. Ja sitten sammui taas. Kotimatkalla näin liikennemerkkien heijaustuksista, että se vilkkuu taas.

    Miksi näin, kun on näinkin uusi auto (orkkisvaloilla)? Voiko liittyä mitenkään siihen, kun lähdin eilen liikkeelle ilman valoja ja sen huomattuani hädissäni lykkäsin valot päälle tietyömaalla kohdassa, joka muistutti lähinnä iskaritestiä pomppuineen ja ryökytyksineen? Eli onko xenoni herkkä syttymisvaiheessa vai tuliko joku osa nyt vain ikänsä päähän?

    Aiempien postien perusteella kuulostaisi itse xenonilta eikä ballastilta? Voiko olla näin uudessa? Entä onko millainen työ vaihtaa E90:ssä, kun ahtaalta näyttää? Entä osa, tarvitaanko käynti marmorille ja kannattaako vaihtaa molemmat samalla?

    Ja vielä sellaista, että tekeekö hallaa jollekin osalle koittaa ajaa valot päällä? Vai onko vaarassa oleva osa jo kuollut joka tapauksessa?
    Poltin finaalissa, muistaakseni kesto noissa on suunnilleen 60.000km, voi toki kestää kauemminkin mutta oireet vaikuttaa siltä kun olisi poltin loppu. Ota toisesta umpiosta poltin sen rikkinäisen tilalle niin selviää onko kyseessä poltin vai ballasti.

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7397
      • Oulu

      #17
      Originally posted by JonasG View Post
      ... mutta oireet vaikuttaa siltä kun olisi poltin loppu.
      Juuri näin, noin se mullakin sippas. Eipä nuo nyt kai hirveitä kestä kuitenkaan. En kyllä menis ite marmoritiskiltä hakeen polttimoa. Tärkeintä on tietysti tietää haluaako saman värilämpötilan uuteenkin vai jotain muuta. Mitähän noi polttimot alunperin on merkiltään ja malliltaan?

      Noi perus-Osramit (4300K tms.) mitkä joskus laitoin ei ole kovin sinertäviä. Voisi luulla että orggispolttimot on 5000-6000K.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • JonasG
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 2160
        • Porvoo/Helsinki

        #18
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Juuri näin, noin se mullakin sippas. Eipä nuo nyt kai hirveitä kestä kuitenkaan. En kyllä menis ite marmoritiskiltä hakeen polttimoa. Tärkeintä on tietysti tietää haluaako saman värilämpötilan uuteenkin vai jotain muuta. Mitähän noi polttimot alunperin on merkiltään ja malliltaan?

        Noi perus-Osramit (4300K tms.) mitkä joskus laitoin ei ole kovin sinertäviä. Voisi luulla että orggispolttimot on 5000-6000K.
        Orkkispolttimo on tuo 4300K ja on aika valkoinen, mitä korkeampi luku niin sen sinertävämpi ja 12000K lilansävynen jne. Mitä korkeampi lukema sitä huonompi valoteho.

        Comment

        • E39-530A
          BTCF Member
          • Feb 2007
          • 933
          • Espoo

          #19
          Originally posted by JonasG View Post
          Orkkispolttimo on tuo 4300K ja on aika valkoinen, mitä korkeampi luku niin sen sinertävämpi ja 12000K lilansävynen jne. Mitä korkeampi lukema sitä huonompi valoteho.
          Kiitokset Petrille ja Jonakselle pikaisesta konsultaatiosta. Olisi tosiaan fiksuinta kokeille ensin puolelta toiselle. En ole ennen xenoneihin missään kajonnut, joten onko jotain erityistä tiedettävää? Kuten jotain kytkentöjen/ballastien kanssa ja lampun asettelussa/suuntauksessa? Ja tuolla E90:n pellin alla näyttää odottavan pakollinen purkutyömää toisin kuin esim. E39:ssä.

          Mistäs muuten kannattaa lähteä lamppua ostamaan? Motonet? Vaiko joku hyväksi havaittu alan liike (mikä)?
          E92 335iA -08

          ---
          ex E34 540iA -93
          ex E90 325iA -05
          ex E39 530iA -00
          ex Toyota Avensis
          ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

          Comment

          • JonasG
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 2160
            • Porvoo/Helsinki

            #20
            Originally posted by E39-530A View Post
            Kiitokset Petrille ja Jonakselle pikaisesta konsultaatiosta. Olisi tosiaan fiksuinta kokeille ensin puolelta toiselle. En ole ennen xenoneihin missään kajonnut, joten onko jotain erityistä tiedettävää? Kuten jotain kytkentöjen/ballastien kanssa ja lampun asettelussa/suuntauksessa? Ja tuolla E90:n pellin alla näyttää odottavan pakollinen purkutyömää toisin kuin esim. E39:ssä.

            Mistäs muuten kannattaa lähteä lamppua ostamaan? Motonet? Vaiko joku hyväksi havaittu alan liike (mikä)?
            Laita M powerille privaa ja kysäse jos sillä löytyy tuohon e90, sain sopivasti uudet polttimot häneltä e39:iin. Taisi olla puolet halvempi kuin kiskuritiskillä.

            Polttimon töpseli vaan irti ja polttimon lukitus auki ja poltin ulos, taitaa uusi poltin mennä vaan yhdessä asennossa takaisin joten ei tarvitse suuntailla tms. Näin e39:ssä, varmasti vastaava systeemi e90:ssä.

            Comment

            • buksin-1
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 4592
              • Keski-Pohjanmaa

              #21
              Originally posted by JonasG View Post
              Laita M powerille privaa ja kysäse jos sillä löytyy tuohon e90, sain sopivasti uudet polttimot häneltä e39:iin. Taisi olla puolet halvempi kuin kiskuritiskillä.

              Polttimon töpseli vaan irti ja polttimon lukitus auki ja poltin ulos, taitaa uusi poltin mennä vaan yhdessä asennossa takaisin joten ei tarvitse suuntailla tms. Näin e39:ssä, varmasti vastaava systeemi e90:ssä.

              Paitsi E90:ssa polttimona on D1S

              Löytyy selainen uusi.
              Last edited by buksin-1; 11-08-2008, 23:05.
              Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
              Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
              SISUSTAT modaukset

              Comment

              • Radon
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 463
                • Suomi-Finland

                #22
                Originally posted by E39-530A View Post
                Mistäs muuten kannattaa lähteä lamppua ostamaan? Motonet? Vaiko joku hyväksi havaittu alan liike (mikä)?
                Kannattaa vaihtaa suosiolla molemmat kerralla, vanhassa ja uudessa valon väri on erillainen ja ei kovin tyylikäs ja pian kuitenkin menee se toinenkin polttimo jollei sitä vaihda samalla.

                Comment

                • JonasG
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 2160
                  • Porvoo/Helsinki

                  #23
                  Originally posted by buksin-1 View Post
                  Paitsi E90:ssa polttimona on D1S
                  Juu, sellainenhan siellä on.

                  Comment

                  • E39-530A
                    BTCF Member
                    • Feb 2007
                    • 933
                    • Espoo

                    #24
                    Originally posted by JonasG View Post
                    Juu, sellainenhan siellä on.
                    Jep, näin sanoo Motonetin lista:

                    300s E90 05-- Lähivalo jos Xenon-D1S sisrak sytyttimell. . 43-0006 89.50 ???

                    Kertooko tuo värilämpötilan myös? Pitää varmaan mennä parkkihalliin katsomaan ohjekirjaa :think.

                    Ilmoittautukaa, jos on myydä kaksi kappaletta sopivia käyttämättömiä. Tosin pitää ensin koittaa varmuuden vakuudeksi vaihtaa ristiin niitä polttimia. Jahka pääsen purkamaan keulaa tarpeeksi.
                    E92 335iA -08

                    ---
                    ex E34 540iA -93
                    ex E90 325iA -05
                    ex E39 530iA -00
                    ex Toyota Avensis
                    ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                    Comment

                    • JonasG
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2006
                      • 2160
                      • Porvoo/Helsinki

                      #25
                      Originally posted by E39-530A View Post
                      Jep, näin sanoo Motonetin lista:

                      300s E90 05-- Lähivalo jos Xenon-D1S sisrak sytyttimell. . 43-0006 89.50 ???

                      Kertooko tuo värilämpötilan myös? Pitää varmaan mennä parkkihalliin katsomaan ohjekirjaa :think.

                      Ilmoittautukaa, jos on myydä kaksi kappaletta sopivia käyttämättömiä. Tosin pitää ensin koittaa varmuuden vakuudeksi vaihtaa ristiin niitä polttimia. Jahka pääsen purkamaan keulaa tarpeeksi.

                      Vakio värilämpötila on tuo 4300K noissa, uskoisin että noissa Motonetin polttimoissa on just tuo 4300K, mutta kannattaa varmistaa myyjältä. Jos et orkkiksia Philips/Osram polttimoita hae niin tästä saisi halvemmalla kuin Motonetista http://www.xenonkauppa.fi/epages/Kau...ries/Polttimot

                      Comment

                      • buksin-1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2003
                        • 4592
                        • Keski-Pohjanmaa

                        #26
                        Originally posted by E39-530A View Post
                        Jep, näin sanoo Motonetin lista:

                        300s E90 05-- Lähivalo jos Xenon-D1S sisrak sytyttimell. . 43-0006 89.50 ???

                        Kertooko tuo värilämpötilan myös? Pitää varmaan mennä parkkihalliin katsomaan ohjekirjaa :think.

                        Ilmoittautukaa, jos on myydä kaksi kappaletta sopivia käyttämättömiä. Tosin pitää ensin koittaa varmuuden vakuudeksi vaihtaa ristiin niitä polttimia. Jahka pääsen purkamaan keulaa tarpeeksi.
                        Multa löytyisi uusi Osramin D1S eli BMW:n orkkis 60e, asennuskin onnistuu
                        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                        SISUSTAT modaukset

                        Comment

                        • TiK
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2008
                          • 109
                          • suomi

                          #27
                          Itse välttäisin halpiksia ja laittaisin merkilamput.
                          E46 facelift touringiin laitoin osramit kun vanha lamppu alkoi tekemään juuri tuota räpsimistä.
                          Osramit jäi kustantamaan noin 60e/kpl ja toki vaihdoin molemmat.
                          Vielä kun jostain löytäisi kohtuulliseen hintaan uudet lasit (muovit) umpioihin.
                          - Vihellys ja Pauke -

                          E91 320dA Touring -06

                          Comment

                          • buksin-1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 4592
                            • Keski-Pohjanmaa

                            #28
                            Originally posted by TiK View Post
                            Itse välttäisin halpiksia ja laittaisin merkilamput.
                            E46 facelift touringiin laitoin osramit kun vanha lamppu alkoi tekemään juuri tuota räpsimistä.
                            Osramit jäi kustantamaan noin 60e/kpl ja toki vaihdoin molemmat.
                            Vielä kun jostain löytäisi kohtuulliseen hintaan uudet lasit (muovit) umpioihin.

                            Oliko Osram D1S? Mistä noin halvalla?
                            Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                            Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                            SISUSTAT modaukset

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7397
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by JonasG View Post
                              Orkkispolttimo on tuo 4300K ja on aika valkoinen, mitä korkeampi luku niin sen sinertävämpi ...
                              OK, hassua vain että monesti uusisa autoissa kattonu että on aika sinertäviä xenoneita kun taas noi omat 4300K Osramit ei minusta juuri sinerrä. Mutta voihan olla että silmään on sattunu vain niitä joissa on omistaja jo vaihtanu sinisemmät polttimot.

                              Toisaalta luulis tosiaan että orggispolttimot on tuon 4300K koska sillä saadaan paras valoteho.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • TiK
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2008
                                • 109
                                • suomi

                                #30
                                Originally posted by buksin-1 View Post
                                Oliko Osram D1S? Mistä noin halvalla?
                                Ei ollut D1S, E46:ssa on D2S.
                                - Vihellys ja Pauke -

                                E91 320dA Touring -06

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎