Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laturissako vika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pav
    Bimmer Rookie
    • Dec 2004
    • 178
    • Varkaus

    #31
    Lainataanpa ketjua, eli oma ongelma on tuo latauksen valo. Se palaa koko ajan kun virrat on päällä, eikä sammu edes auton käydessä.
    Mitattu kuitenkin akulta / konehuoneesta että lataa, ~14V.
    Palanut jo jonkin aikaa, eikä sinäsä ole kuin kosmeettinen haitta niin pitkään kuin laturi toimii.
    Epäilen jotain maadoitusongelmaa, mutta mistä suunnasta tuota kannattaisi lähteä ratkomaan? Kyseessä E46 323i -98.

    Comment

    • pav
      Bimmer Rookie
      • Dec 2004
      • 178
      • Varkaus

      #32
      Korjaus edelliseen; ei palakaan koko ajan. Joskus saattaa olla sammuksissa, mutta viimeistään kierrosten kanssa se syttyy...:think

      Comment

      • JugiK
        Newbiemmer
        • Feb 2010
        • 19
        • Suomi

        #33
        hmm. outoa.
        Last edited by JugiK; 10-09-2010, 18:53.

        Comment

        • pav
          Bimmer Rookie
          • Dec 2004
          • 178
          • Varkaus

          #34
          Originally posted by JugiK View Post
          Samaa rupesi itsellä tekemään viime viikkoina vuoden E39 1996 520i. Joinain päivinä käynnistyksen jälkeen akun merkkivalo palaa kojetaulussa muutamista sekunneista minuutteihin asti. Yleensä korkeat kierrokset saavat sen sammumaan. Pitääkö alkaa huolestumaan, mikä olisi järkevin diagnoosi/toimenpide?
          Tässä nyt varmaan on kyse noiden hiilien loppumisesta.
          Mittaa akulta latausjännite.

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8258
            • Järvikylä (Nakkila)

            #35
            Originally posted by pav View Post
            Tässä nyt varmaan on kyse noiden hiilien loppumisesta.
            Mittaa akulta latausjännite.
            hiilet siellä on loppu.. ei tartte edes mittailla ja vaikka ei oliskaan niin kukaan ei mene konkurssiin ~15€ säädin+hiilipaketin hinnan vuoksi
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • pav
              Bimmer Rookie
              • Dec 2004
              • 178
              • Varkaus

              #36
              Originally posted by pav View Post
              Lainataanpa ketjua, eli oma ongelma on tuo latauksen valo. Se palaa koko ajan kun virrat on päällä, eikä sammu edes auton käydessä.
              Mitattu kuitenkin akulta / konehuoneesta että lataa, ~14V.
              Palanut jo jonkin aikaa, eikä sinäsä ole kuin kosmeettinen haitta niin pitkään kuin laturi toimii.
              Epäilen jotain maadoitusongelmaa, mutta mistä suunnasta tuota kannattaisi lähteä ratkomaan? Kyseessä E46 323i -98.
              Harmaita hiuksia tuosta. Irroitin laturin ja katsoin nuo hiilet vihdoin. Hiilissä kulumavaraa kuitenkin vielä noin 5mm, joten varmaan ihan hyvät.
              Muutosta on kesän mittaan tuon toiminnassa tullut, eli se ei pala enää kokoaikaa :think
              Anyways, mittailin konehuoneesta plus navasta tyhjäkäynnillä:
              normaalit toiminnat, valo ei pala: ~14.08 V
              takalasin lämppäri, valo ei pala (ihme): 13,6-13,8 V
              normaalit toiminnat, valo palaa: ~14,08 V
              takalasin lämppäri, valo palaa: 14,08 V (eli lämppärin tiputtaa toiminnasta)

              Mitä tässä voi lähteä vaihtamaan (jos nyt ei koko laturia, ei raaskis...) ?

              Comment

              • pav
                Bimmer Rookie
                • Dec 2004
                • 178
                • Varkaus

                #37
                Onko kellään ideoita? Jännitteensäädin? Vai olisiko vika jossain maadotuksissa ja jos voisi olla, mistä päin niitä voisi lähteä paikallistamaan?

                Comment

                • pav
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2004
                  • 178
                  • Varkaus

                  #38
                  Itse itselleni vastaten, jännitteensäädin oli sökö, tai ainakin sen vaihto korjasi ongelman

                  Pari kertaa kun tuon laturin irroitti niin lopulta lapsia paimentaessa tuo homma meni tuntiin.

                  Comment

                  • CarlosM
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2008
                    • 4292
                    • Kouvola

                    #39
                    Mikähän vikana. Laturin navoista mitattuna latausjännite 13,5V tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla, eli laturissa tuskin sanomista. Ei kuitenkaan lataa akkua.
                    Akun jännite kokoajan tippuu auton ollessa käynnissä eikä kierrokset koneessa vaikuta mitään. Auton toiminta muutenkin suoraan yhteydessä akun jännitteeseen kun pikkuhiljaa tippuu sähkölaitteita pois ja lopuksi auto sammuu jos pitää pidempään päällä..
                    Maadotusvikaa vai mitä? :think

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8258
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      #40
                      Originally posted by CarlosM View Post
                      Mikähän vikana. Laturin navoista mitattuna latausjännite 13,5V tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla, eli laturissa tuskin sanomista. Ei kuitenkaan lataa akkua.
                      Akun jännite kokoajan tippuu auton ollessa käynnissä eikä kierrokset koneessa vaikuta mitään. Auton toiminta muutenkin suoraan yhteydessä akun jännitteeseen kun pikkuhiljaa tippuu sähkölaitteita pois ja lopuksi auto sammuu jos pitää pidempään päällä..
                      Maadotusvikaa vai mitä? :think
                      vaikuttas että laturi lataa mutta virta ei pääse mihinkään.. mittaa jännite moottorin ja rungon väliltä auton käydessä, jos jännitettä löytyy yhtään niin maadoitusvikahan se.. voit myös koittaa maadoittaa moottoria apuvirtakaapelilla ja kuunnella muuttuuko käynti
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • Janssoni
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 371
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by CarlosM View Post
                        Mikähän vikana. Laturin navoista mitattuna latausjännite 13,5V tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla, eli laturissa tuskin sanomista. Ei kuitenkaan lataa akkua.
                        Akun jännite kokoajan tippuu auton ollessa käynnissä eikä kierrokset koneessa vaikuta mitään. Auton toiminta muutenkin suoraan yhteydessä akun jännitteeseen kun pikkuhiljaa tippuu sähkölaitteita pois ja lopuksi auto sammuu jos pitää pidempään päällä..
                        Maadotusvikaa vai mitä? :think
                        Hiilet voi olla niin lopussa ettei saa kunnollista kosketusta jolloin latausVIRTA jää olemattomaksi vaikka laturi jännitettä antaisikin, itellä oli k.o ongelma kesällä, tosi nopee juttu kurkata ne hiilet vaikka ihan poissulkevana korjauksena, huomaa kyllä heti että onko niissä joustovaraa jäljellä..
                        .



                        sigpic

                        Comment

                        • pav
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2004
                          • 178
                          • Varkaus

                          #42
                          Tai sitten hiilet on kunnossa (kuten mulla oli) mutta jännitteensäädin rikki.
                          Mulla anto 14V latausta, mutta valo paloi käytännössä koko ajan.
                          Säätimen vaihto auttoi. Säädin maksoi 45€, malli oli 90A bosch ja auto E46 323i.

                          Comment

                          • kmn
                            Moderator
                            • May 2009
                            • 6022
                            • Sipoo

                            #43
                            heitetäänpä tähän ketjuun.. Vaimokkeen pulkassa (e39 535i steppi) alko tuossa eilen palamaan latausvalo, luistonesto jne. kojetaulussa ja tietokone kertoo vaihdelaatikon menneen failsafe -modeen.

                            katsoin salavalikosta latausjännitteen olevan noin 8V ja kun pistin cäpistä kaapelit kiinni, niin nousi auton ollessa käynnissä 10V paremmalle puolelle.. Eikö pitäisi kuitenkin nostaa sinne 14V, jos kerta toisesta autosta annan kaveriksi suoraa kaapeleilla??

                            Näkyykö salavalikossa oleva latausjännite jännitteenä, jota laturi antaa pihalle, vai jota akku ottaa vastaan..? Outoa sinäänsä mielestäni, että vaikka vaimon kärry olisi ollut sammuksissa (vain virrat päällä ja kaikki vehkeet kiinni) ja annan toisesta autosta virtaa, niin silti en saa jännitettä nousemaan yli 10,5V? Mitä tässä ajan takaa, niin kuinka saan todettua onko vika VARMASTI laturissa, eikä akussa? :think Kumpaakaan ei kiinnostais tuurilla ostaa..

                            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                            --
                            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                            Comment

                            • CarlosM
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2008
                              • 4292
                              • Kouvola

                              #44
                              Ja auto taas käyntikunnossa, ja pääsee perehtymään taas tähän latausongelmaan..
                              Laturilta +johto menee mihin? Suoraan startille? Mitään osia en ole ostanut enkä vaihtanut. Mutta tossa äsken yleismittari kädessä pyörin pellin alla. Näytti laturin plus johto olevan maissa.. Eli voiko se olla startilla väärin? Vai onko se jostain poikki -> rungossa..?
                              Kaikki sähkölaitteet pelaa autossa normaalisti.. Viikonlopuks vois saada ajoon, jos ootte nopeita

                              Comment

                              • V W
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2009
                                • 335
                                • Salo

                                #45
                                Kyselläänpäs jops sattuis joku viisas löytymään

                                Eli e32 740 -92 ei tahdo ladata...

                                Rakkine ei tahtonut jaksaa käydä kaikilla,ilman kuormaa 14,2v,kuormalla 12,6v
                                Ensin vaihdettiin säädin,sillä hiilet oli aikalailla loppu -> 14,4v tyhjänä,kuormalla polvilleen
                                Vaihdettiin koko laturi -> kuormalla alle 13v ja käy vajaasti ja jännite nousee todella verkkaisesti kuormittamisen jälkeen.

                                Myöskin toista akkua kokeiltu ja moottorin maadoittamista,ei vaikutusta.

                                Ja miten tollasen m60 kyljestä laturi irroitetaan oikeaoppisesti?
                                Last edited by V W; 10-10-2010, 16:39. Reason: ...
                                Ford 4500 :think Nuffield
                                Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

                                Kawasaki ZX-12R
                                Borat

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎