Ihan omakohtaista kokemustako, vai hatustako heitit
Tuskin ne alumiinikaaret varsinaisesti hengenvaaralliset ovat. Mutta eipä siihen toisaalta kummoistakaan teknistä koulutusta vaadita, saatikka kokeneen rattimiehen taitoja, että pystyy vetämään johtopäätöksiä tiettyjen metallilaatujen sopivuudesta eri käyttötarkoituksiin...
Alumiinia on hyvin monia eri laatuja joista varmasti löytyy turvakaariinkin sopivaa kamaa, aivan kuten teräksistäkin löytyy monia eri lujuusluokkia eri tarkoituksiin. Hinta ja muovattavuus on sitten eri asia. Voishan joku tehä kaaret huonekaluputkestakin = teräskaaret.
Kunnon kaaret ja Tarjoustalosta kromiblingkilikalia päälle.
Bling bling kaaret ei kyllä miellytä omaa silmää..
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
onko kukaan nyt viime aikoina tilannut turvakaaria mistään? olen suunnitellut jos laittais f-ryhmän sääntöjen mukaiset kaaret e30:iin. olis kiinnostusta missä hinnoissa ne liikkuu
Alumiinia on hyvin monia eri laatuja joista varmasti löytyy turvakaariinkin sopivaa kamaa, aivan kuten teräksistäkin löytyy monia eri lujuusluokkia eri tarkoituksiin. Hinta ja muovattavuus on sitten eri asia. Voishan joku tehä kaaret huonekaluputkestakin = teräskaaret.
Alumiinin seostuksesta riippumatta sen kimmokerroin on vain noin kolmannes teräksen kimmokertoimesta => samalla jännitystasolla alumiini venyy kolme kertaa terästä enemmän.
Jos halutaan alumiinisesta turvakehikosta yhtä jäykkä kuin teräksisestä, tulee putkien poikkileikkauksen pinta-alan olla kolme kertaa suurempi kuin teräsputkissa => paksummat putket => putket entistä lähempänä kuskin päätä => riski hakata päänsä turvakaariin suurenee.
Periaatteessa alumiinista saa tehtyä jäykemmän turvakehikon _hieman_ kevyempänä kuin teräksestä, mutta se vaatii sitten paljon enemmän tilaa ja lisäksi alumiiniputkien saatavuus ja hitsattavuus ovat paljon huonommat kuin teräksellä.
Summa summarum, teräs on parempi materiaali turvakehikkoon. IMHO.
Porukat varmaan on täällä asennellu luuppalan tekemiä kaaria e30:seen
Voittekos pistää kuvaa vaikka tänne,taikka sit s-postiin: [email protected]
Omasta on nyt sisusta riisuttu ja pitäs rupee noita kaaria sisään sovittelemaan.Lähinnä toi pääkaaren kiinnitys koriin mietityttää.
Alumiinin seostuksesta riippumatta sen kimmokerroin on vain noin kolmannes teräksen kimmokertoimesta => samalla jännitystasolla alumiini venyy kolme kertaa terästä enemmän.
Jos halutaan alumiinisesta turvakehikosta yhtä jäykkä kuin teräksisestä, tulee putkien poikkileikkauksen pinta-alan olla kolme kertaa suurempi kuin teräsputkissa => paksummat putket => putket entistä lähempänä kuskin päätä => riski hakata päänsä turvakaariin suurenee.
Periaatteessa alumiinista saa tehtyä jäykemmän turvakehikon _hieman_ kevyempänä kuin teräksestä, mutta se vaatii sitten paljon enemmän tilaa ja lisäksi alumiiniputkien saatavuus ja hitsattavuus ovat paljon huonommat kuin teräksellä.
Summa summarum, teräs on parempi materiaali turvakehikkoon. IMHO.
No ei nyt ihan näin voi mennä yleistämään ja sivuuttamaan eri laatujen ja seoksien merkitystä. Ei tuossa selityksessä ole mitään järkeä jos vaikka verrataan lujinta alumiinia hyvin pehmeään teräkseen vs. lujinta terästä purukumialumiiniin...
Porukat varmaan on täällä asennellu luuppalan tekemiä kaaria e30:seen
Voittekos pistää kuvaa vaikka tänne,taikka sit s-postiin: [email protected]
Omasta on nyt sisusta riisuttu ja pitäs rupee noita kaaria sisään sovittelemaan.Lähinnä toi pääkaaren kiinnitys koriin mietityttää.
Ei ole Luuppalan kaaret, vaan ihan itse tehdyt
Tuossa pari kuvaa takakaaren sovituksesta, joissa näkyy myös kiinnitys koriin:
Ja tuossa valmis kehikko, oviputket puuttuu kuvasta. Kehikko on pulttikiinnitteinen, niin saa tarvittaessa vaikka pois autosta:
Ja tuossa jonkinlainen kuva asennetuista kaarista:
Comment