Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turvakaaret

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jouni.325
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 2860

    Turvakaaret




    mistä kyseiset turva kaaret löytää?
    Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


    Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
    https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
    Myös projekti kertomus fasessa
  • Mystinen
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1206
    • Kehä3

    #2
    Tommosia bling bling-kaaria ei taida valmiina saada oikein mistään...
    Mut auttaisko tää wanha topicci mitään http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=49081

    Vaparien virittäminen on säälittävää
    350hp/480Nm@0,666bar
    xxxhp/670Nm@1,6bar
    - Mystinen.Fi -
    -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

    Comment

    • Hammu
      Moderator
      • Nov 2006
      • 3971
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by Mystinen View Post
      Tommosia bling bling-kaaria ei taida valmiina saada oikein mistään...
      Mut auttaisko tää wanha topicci mitään http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=49081
      Wiechers tekee "blingbling" turvakaaria, joiden materiaali on alumiini.


      IMO ite en alumiinisiä turvakaaria ottais, halvempaa tehdä showkaaret vaikka etolan muoviputkesta jonka käyttää kromautettavana.

      Comment

      • metake
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 331
        • Janakkala

        #4
        Originally posted by Hammu View Post
        IMO ite en alumiinisiä turvakaaria ottais, halvempaa tehdä showkaaret vaikka etolan muoviputkesta jonka käyttää kromautettavana.
        Alumiinisiä turvakaaria on käytetty rallissakin, kiellettiin vasta 90-luvulla.

        Comment

        • visa e36
          BTCF Member
          • Jan 2005
          • 753
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by metake View Post
          Alumiinisiä turvakaaria on käytetty rallissakin, kiellettiin vasta 90-luvulla.
          Koska eivät ole kovin turvalliset.
          Nykyiset
          -63 Pontiac Catalina convertible
          -05 E53 X5 3.0d

          Comment

          • metake
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 331
            • Janakkala

            #6
            Originally posted by visa e36 View Post
            Koska eivät ole kovin turvalliset.
            Ihan omakohtaista kokemustako, vai hatustako heitit

            Comment

            • r.w.
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2007
              • 2510
              • Länsirannikko

              #7
              Originally posted by metake View Post
              Ihan omakohtaista kokemustako, vai hatustako heitit
              Tuskin ne alumiinikaaret varsinaisesti hengenvaaralliset ovat. Mutta eipä siihen toisaalta kummoistakaan teknistä koulutusta vaadita, saatikka kokeneen rattimiehen taitoja, että pystyy vetämään johtopäätöksiä tiettyjen metallilaatujen sopivuudesta eri käyttötarkoituksiin...
              1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Alumiinia on hyvin monia eri laatuja joista varmasti löytyy turvakaariinkin sopivaa kamaa, aivan kuten teräksistäkin löytyy monia eri lujuusluokkia eri tarkoituksiin. Hinta ja muovattavuus on sitten eri asia. Voishan joku tehä kaaret huonekaluputkestakin = teräskaaret.
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • adr-jouni
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2006
                  • 103
                  • Near uleåborg

                  #9
                  Kaaria

                  tekee ainaki hewiset oy... Kestää sit vaik lipat vetässä

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Kunnon kaaret ja Tarjoustalosta kromiblingkilikalia päälle.
                    Bling bling kaaret ei kyllä miellytä omaa silmää..
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • b@ss
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 408
                      • Lammi

                      #11
                      onko kukaan nyt viime aikoina tilannut turvakaaria mistään? olen suunnitellut jos laittais f-ryhmän sääntöjen mukaiset kaaret e30:iin. olis kiinnostusta missä hinnoissa ne liikkuu
                      E30 323i [pajalla]
                      Nissan Primera GT
                      myydään e34 osaa
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=173239

                      Ex. Opel Manta GSi -84, Ford Escort RS2000 -76

                      Member of Team ERT
                      Juodaan_naiset_kauniiksi.com

                      Comment

                      • SledgeHammer82
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1651
                        • Pk-seutu

                        #12
                        Originally posted by Thuppu View Post
                        Alumiinia on hyvin monia eri laatuja joista varmasti löytyy turvakaariinkin sopivaa kamaa, aivan kuten teräksistäkin löytyy monia eri lujuusluokkia eri tarkoituksiin. Hinta ja muovattavuus on sitten eri asia. Voishan joku tehä kaaret huonekaluputkestakin = teräskaaret.
                        Alumiinin seostuksesta riippumatta sen kimmokerroin on vain noin kolmannes teräksen kimmokertoimesta => samalla jännitystasolla alumiini venyy kolme kertaa terästä enemmän.

                        Jos halutaan alumiinisesta turvakehikosta yhtä jäykkä kuin teräksisestä, tulee putkien poikkileikkauksen pinta-alan olla kolme kertaa suurempi kuin teräsputkissa => paksummat putket => putket entistä lähempänä kuskin päätä => riski hakata päänsä turvakaariin suurenee.

                        Periaatteessa alumiinista saa tehtyä jäykemmän turvakehikon _hieman_ kevyempänä kuin teräksestä, mutta se vaatii sitten paljon enemmän tilaa ja lisäksi alumiiniputkien saatavuus ja hitsattavuus ovat paljon huonommat kuin teräksellä.

                        Summa summarum, teräs on parempi materiaali turvakehikkoon. IMHO.

                        Comment

                        • --nismo200sx--
                          BTCF Member
                          • Jan 2007
                          • 169
                          • Lohja

                          #13
                          luuppala

                          Porukat varmaan on täällä asennellu luuppalan tekemiä kaaria e30:seen
                          Voittekos pistää kuvaa vaikka tänne,taikka sit s-postiin: [email protected]
                          Omasta on nyt sisusta riisuttu ja pitäs rupee noita kaaria sisään sovittelemaan.Lähinnä toi pääkaaren kiinnitys koriin mietityttää.
                          -e30 325tic track

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                            Alumiinin seostuksesta riippumatta sen kimmokerroin on vain noin kolmannes teräksen kimmokertoimesta => samalla jännitystasolla alumiini venyy kolme kertaa terästä enemmän.

                            Jos halutaan alumiinisesta turvakehikosta yhtä jäykkä kuin teräksisestä, tulee putkien poikkileikkauksen pinta-alan olla kolme kertaa suurempi kuin teräsputkissa => paksummat putket => putket entistä lähempänä kuskin päätä => riski hakata päänsä turvakaariin suurenee.

                            Periaatteessa alumiinista saa tehtyä jäykemmän turvakehikon _hieman_ kevyempänä kuin teräksestä, mutta se vaatii sitten paljon enemmän tilaa ja lisäksi alumiiniputkien saatavuus ja hitsattavuus ovat paljon huonommat kuin teräksellä.

                            Summa summarum, teräs on parempi materiaali turvakehikkoon. IMHO.
                            No ei nyt ihan näin voi mennä yleistämään ja sivuuttamaan eri laatujen ja seoksien merkitystä. Ei tuossa selityksessä ole mitään järkeä jos vaikka verrataan lujinta alumiinia hyvin pehmeään teräkseen vs. lujinta terästä purukumialumiiniin...
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • metake
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 331
                              • Janakkala

                              #15
                              Originally posted by --nismo200sx-- View Post
                              Porukat varmaan on täällä asennellu luuppalan tekemiä kaaria e30:seen
                              Voittekos pistää kuvaa vaikka tänne,taikka sit s-postiin: [email protected]
                              Omasta on nyt sisusta riisuttu ja pitäs rupee noita kaaria sisään sovittelemaan.Lähinnä toi pääkaaren kiinnitys koriin mietityttää.
                              Ei ole Luuppalan kaaret, vaan ihan itse tehdyt

                              Tuossa pari kuvaa takakaaren sovituksesta, joissa näkyy myös kiinnitys koriin:




                              Ja tuossa valmis kehikko, oviputket puuttuu kuvasta. Kehikko on pulttikiinnitteinen, niin saa tarvittaessa vaikka pois autosta:


                              Ja tuossa jonkinlainen kuva asennetuista kaarista:


                              Ja tuossa vielä toinen:

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎