--------
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Turvakaaret
Collapse
X
-
Originally posted by Thuppu View PostNo ei nyt ihan näin voi mennä yleistämään ja sivuuttamaan eri laatujen ja seoksien merkitystä. Ei tuossa selityksessä ole mitään järkeä jos vaikka verrataan lujinta alumiinia hyvin pehmeään teräkseen vs. lujinta terästä purukumialumiiniin...
Seostukset eivät vaikuta juuri sukuelimen karvankaan vertaa kimmokertoimeen.
Kimmokerroin on siis yksinkertaisesti kullekin materiaalille ominainen jännityksen ja venymän välinen suhde. Se on alumiineilla n. 70 GPa ja teräksillä n. 210 GPa seostuksesta (lähes) riippumatta.
Jäykkyyteen vaikuttaa käytännössä poikkipinnan geometriset suureet (putkiprofiilissa halkaisija ja seinämänpaksuus) sekä materiaalin kimmokerroin. Tämä pätee niin kauan kunnes jännitystasot nousevat niin suuriksi että alkaa tapahtumaan pysyviä muodonmuutoksia, repeämiä ja lopulta murtumia.
Ko. jännitystasoihin taas seostukset vaikuttavat huomattavastikin. Eli aiemmin kirjoittamani viesti pätee kun oletetaan, että turvakehikko mitoitetaan siten, että ulosajossa kehikkoon kohdistuvat jännitykset jäävät niin alhaisiksi, että rakkene ei romahda.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostPuhut nyt eri asiasta.
Seostukset eivät vaikuta juuri sukuelimen karvankaan vertaa kimmokertoimeen.
Kimmokerroin on siis yksinkertaisesti kullekin materiaalille ominainen jännityksen ja venymän välinen suhde. Se on alumiineilla n. 70 GPa ja teräksillä n. 210 GPa seostuksesta (lähes) riippumatta.
Kummasti alumiineissa on eroja riippuen onko sinkkiä mukana 0.05% vai 10%. Tai silikonia 0.05%-20%. Kupari, rauta, magnaani, magnesium, nikkeli, titaani yms. kaikki vaikuttaa seokseen. Tuleehan siitä eroja onko seoksessa alumiinia 70% tai 99.88%... Ja profiilia pursotettaessa sen sisälle voidaan helposti tehdä vahvistukset että on vieläkin tukevampaa tavaraa.
Seoksesta riippuen voi olla 45° kulmaan taivutettuna hyvinkin rasituskestävä, suorana taas ihan onneton. Toisesta seoksesta tehtynä taas ihan päinvastoin. Lisähupina vielä se ettei kaikkia seoksia pysty edes hitsaamaan kunnolla, osa profiileista murtuu, osa muistuttaa sirpalepommeja, osa murtuu murusiksi jo taivuttaessa
Alumiinista sais kyl hyvät, turvalliset, kevyemmät kaaret lähes käyttöön kuin käyttöön. Ensimmäisen postauksen kuvan kaarista tosin hyötyä turvallisuuden kannalta yli 80 km/h nopeuksissa varmaan yhtä paljon kuin avonaisesta sateenvarjosta :think
Comment
-
-
Originally posted by .:Dam:. View PostKummasti alumiineissa on eroja riippuen onko sinkkiä mukana 0.05% vai 10%. Tai silikonia 0.05%-20%. Kupari, rauta, magnaani, magnesium, nikkeli, titaani yms. kaikki vaikuttaa seokseen. Tuleehan siitä eroja onko seoksessa alumiinia 70% tai 99.88%... Ja profiilia pursotettaessa sen sisälle voidaan helposti tehdä vahvistukset että on vieläkin tukevampaa tavaraa.
Ja silikonia en olekaan koskaan kuullut alumiinin seosaineena käytetyn
Originally posted by .:Dam:. View PostSeoksesta riippuen voi olla 45° kulmaan taivutettuna hyvinkin rasituskestävä, suorana taas ihan onneton. Toisesta seoksesta tehtynä taas ihan päinvastoin. Lisähupina vielä se ettei kaikkia seoksia pysty edes hitsaamaan kunnolla, osa profiileista murtuu, osa muistuttaa sirpalepommeja, osa murtuu murusiksi jo taivuttaessa
Originally posted by .:Dam:. View PostAlumiinista sais kyl hyvät, turvalliset, kevyemmät kaaret lähes käyttöön kuin käyttöön. Ensimmäisen postauksen kuvan kaarista tosin hyötyä turvallisuuden kannalta yli 80 km/h nopeuksissa varmaan yhtä paljon kuin avonaisesta sateenvarjosta :thinkLast edited by metake; 09-10-2010, 23:02.
Comment
-
-
Originally posted by SledgeHammer82 View PostPuhut nyt eri asiasta.
Seostukset eivät vaikuta juuri sukuelimen karvankaan vertaa kimmokertoimeen.
Kimmokerroin on siis yksinkertaisesti kullekin materiaalille ominainen jännityksen ja venymän välinen suhde. Se on alumiineilla n. 70 GPa ja teräksillä n. 210 GPa seostuksesta (lähes) riippumatta.
Jäykkyyteen vaikuttaa käytännössä poikkipinnan geometriset suureet (putkiprofiilissa halkaisija ja seinämänpaksuus) sekä materiaalin kimmokerroin. Tämä pätee niin kauan kunnes jännitystasot nousevat niin suuriksi että alkaa tapahtumaan pysyviä muodonmuutoksia, repeämiä ja lopulta murtumia.
Ko. jännitystasoihin taas seostukset vaikuttavat huomattavastikin. Eli aiemmin kirjoittamani viesti pätee kun oletetaan, että turvakehikko mitoitetaan siten, että ulosajossa kehikkoon kohdistuvat jännitykset jäävät niin alhaisiksi, että rakkene ei romahda.
Originally posted by RuukkiMyötölujuus kertoo suurimman kuorman, jonka teräs kestää muuttamatta pysyvästi muotoaan.
Comment
-
-
Originally posted by metake View PostMaallikot ei yleensä tajua mikä ero on kimmokertoimella ja murto- tai myötölujuudella. Kimmokertoimeen ei seostus juurikaan vaikuta (eri asia sitten kun seostetaan aineita niin paljon että ei voida puhua enää alkuperäisestä aineesta), murto-/myötölujuuteen se taasen vaikuttaa.
Ja silikonia en olekaan koskaan kuullut alumiinin seosaineena käytetyn
Ei nyt kuitenkaan sotkata tähän enää murto/myötölujuuksia, alumiineissa ne menee niin laidasta laitaan. Ja jaksaisin väittää että alumiiniseoksiin pistetään joukkoon melko paljon muita aineita jolloin se seos on jo vähintäänkin kohtuullisesti erilaista ominaisuuksineen. Jos käytetään puhdasta alumiinia, sitä jota bauksiitista rikastetaan, se nyt ei ole kovinkaan kummallista tavaraa kestävyydeltään. Jos sitä on enää 70%, se ei ole enää alumiinia? 1199 sisältää alumiinia 99.99%. 4147 sisältää noin 85% alumiinia. Molemmista kuitenkin käytetään nimitystä alumiini. Kovuudet menee karkeasti 0.05 - n 300 GPa:n välillä. Tosin, kovimmat on valualuja joten niitä nyt ei todellakaan voida sotkea tähän soppaan. POinttina, seoksesta riippuen alumiinia on 30-99.99%, loput sitten mitä vaan vaikka lithiumista ja lyijystä lähtien.
Originally posted by metake View Post
Sä olet nyt kyllä keksinyt fysiikan lait ihan uusiksi... Se putki on ihan yhtä vahvaa on se sitten suoraa tai 45 asteen kulmaan taivutettua.
Originally posted by metake View PostEi saa. Ei se FIA niitä turhan takia aikanaan kieltänyt. Vanhoille kevyille autoille ne ehkä aikanaan olivat riittävät, mutta nykyisille ei.
Toki alumiinikaaret muistuttaa enempi seittiä FIA:n hyväksymiin kaariin verrattuna mutta kevyemmät silti. Mikä keveydessä saavutetaan, se hinnassa triplataan toisiin kaariin verrattuna. Minimissään. Jos halvat "alukaaret" autoonsa kaipaa, teettäköön CrMosta kaaret ja vetäkööt aluteippiä päälle kuorrutukseksi. Ne sentään saa hitsattua autoon kiinni ettei tarvi pistää pulttikiinnityksiä katonrajaan tukevuutta saavuttamaan. Painoeron saavuttaa toki silläkin et vaihtaa pellit lasi/hiilikuituun tai vaihtaa akan kevyemmäks.
Vuodatuksen pointtina se ettei kaikki alumiinit todellakaan ole toisiinsa (alumiineissa) verrattavissa. Jostain seoksesta tehdään parvekelasituksia, toisista rakennusten lasiseiniä teräksen sijaan, valetaan vesipumpun kuoret, Karhutölkit, auton akselistoa, koria ja peltiosia, alukelmua, sähkökaappeja, kaapeleita, tietokoneita, lentokoneita, veneitä, pultteja, baseball mailoja jne. Kaikissa yhteistä se että on alumiinia + mahdollisesti ehkä jotain muutakin. Sinkkiä, hopeaa, titaania, tinaa, happea, nikkeliä, kobalttia, kalsiumia, pursottajan krapula oksennusta, mitä vaan.
Jos joku Jyri-Petteri löytää jostain alumiiniprofiilia tietämättä mitä se oikeasti on ja saa älynväläyksen tehdä vaikka venetrailerin, mä en välttämättä haluis ajaa sellasen virityksen perässä.
Comment
-
-
Originally posted by KondomDuck View PostHerätellääs uudestaan Mistäs jengi nykyään tilailee noita kaaria kolmekymppiin? Kokemuksia?
pultattavia "hytti kehikoita" saa ainakin wiechersiltä
millaisia ajattelit?sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
[email protected]
Comment
-
-
Originally posted by Tonton View Postkaaria on monenlaisia millaiset on mielessä
pultattavia "hytti kehikoita" saa ainakin wiechersiltä
millaisia ajattelit?
ps. toi saksankieli on vielä vähän vaiheessaLast edited by KondomDuck; 20-07-2012, 17:55.
Comment
-
-
Onkos kukaan muutoskatsastanut kaaria tämän uuden rakennemuutosmääräyksen jälkeen? Olisi tarkoitus tuohon -96 E36 sedaniin laittaa tehdastekoiset ns. pulttikaaret, joko wiechers tai heigo merkkiset. Onkos muuten tuosta heigon toiminnasta vähän tuoreempia kokemuksia?
Soitin tästä kuitenkin katsastusasemalle, ennen kun laitan kaaret tilaukseen. Ja nyt alkoi näyttämään vähän huonolta tuon muutoskatsastuksen suhteen.
Aluksi luulin, että tulee sanomista putkikoosta tai sen seinämäpaksuudesta. Konttorin mukaan kuitenkin määräyksessä mainitut mitat koskevat itse valmistettuja kaaria ja siinäkin ilmeisesti on joustovaraa, koska määräyksessä on maininta: "tai lujuudeltaan vastaavaa putkea". Mutta määräyksen kohta: "Turvakaaren ja turvakehikon pääkaaren tulee koostua yhtenäisestä putkesta, johon liitetään muut tarvittavat putket yhtenäisellä saumalla hitsaamalla" ilmeisesti kampittaa aika tehokkaasti tällaisten tehdastekoisten pulttikaarien muutoskatsastuksen. Koska tuon mukaan niissä pääkaaren etu- ja takavinotuissa ei saa olla ruuviliitoksia.
Eli voiko olla näin, että tällaisia tehdastekoisia kaaria ei saa enää katulailliseen laittaa? Eikä varmaan saa enää puolikaariakaan, koska niistä puuttuu ne etuvinotuet kokonaan?
Tähän vielä koko kappale määräyksestä:
3.6 Turvakaaren tai turvakehikon asentaminen
Ajoneuvon sisälle saa asentaa turvakaaren tai turvakehikon, joka ei haittaa ajoneuvossa
olevien passiivisten turvavarusteiden toimintaa onnettomuustilanteessa eikä
kohtuuttomasti haittaa ajoneuvosta poistumista.
Turvakaaren ja turvakehikon pääkaaren tulee koostua yhtenäisestä putkesta, johon
liitetään muut tarvittavat putket yhtenäisellä saumalla hitsaamalla.
Turvakaari tai turvakehikko tulee kiinnittää ajoneuvon runkoon hitsaamalla tai itsekantavan
korin pohjalevyyn vähintään neljästä pisteestä vähintään neljällä halkaisijaltaan
10 millimetrin ja lujuusluokaltaan 8.8 läpipultilla, jolloin tulee käyttää vähintään
3 millimetriä paksuja kooltaan 150x150 millimetriä olevia teräksisiä vahvikelevyjä
pohjalevyn molemmin puolin. Turvakaaren tai turvakehikon putket tulee liittää
pohjalevyn sisäpuolella käytettävään vahvikelevyyn yhtenäisellä saumalla hitsaamalla.
Kohdat, joissa kuljettaja tai matkustaja voi ajon aikana olla kontaktissa turvakaaren
tai -kehikon putkeen, tulee pehmustaa vähintään 5 millimetrin paksuisella pehmusteella.
Muun kuin alkuperäisen mukaisen turvakaaren on oltava vähintään 42 millimetriä
paksua ja vähintään 3 millimetriä seinämävahvuudella olevaa profiililtaan pyöreää
materiaaliltaan kylmävedettyä, saumatonta teräsputkea tai lujuudeltaan vastaavaa
putkea. Turvakaari tulee olla varustettu vähintään yhdellä ajoneuvon pituussuunnassa
symmetrisesti sijoitetulla pääkaaren (kuva 1, A) ylävaakaputkeen kiinnitetyllä
takavinotuella (kuva 1, D) ja pääkaareen pystyputkiin vaakaputken (kuva 1, B) korkeudelle
kiinnitetyillä etuvinotuilla (kuva 1, C), jotka ulottuvat koko oviaukon pituudelle.
Turvakaaren korkeuden kuljettajan istuimen istuinpinnasta on oltava vähintään
850 millimetriä (kuva 2).
Turvakaaren sijasta voidaan hyväksyä turvakehikko, jonka pitää täyttää vähintään
edellä turvakaarelle määrätyt vaatimukset.
- G31 520da xDrive sportline
- E36 328i sedan M sport
- W212 E200 cdi
Comment
-
Comment