Announcement

Collapse
No announcement yet.

Miten Bimmeri puhtaana? / BMW peseminen, pesu, vahaus, päivittäin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sonikk
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 1664
    • Kerava

    #46
    Originally posted by Antsah View Post
    En nyt muista mikä oli se liike joka satamassa fiksailee lähes kaikkien maahantuojien uudet autot. Sen firman käsittelemissä autoissa oli järkeään aivan järkyttävät "myllyn paras" jäljet yms. Muutama vuosi sitten ainakin vielä jälki oli ihan järkyttävää.

    Eli syyllinen noihin on usein juurikin tuo maahantuontifiksaukset, jotka vissiin tehdään ala-asteen askartelukerhon voimin. Muutamat tutut on jättäneet ottamatta auton vastaan luovutuksessa, koska maalipinta on myllytysjälkiä sun muuta paskaa täynnä.
    Toiselta foorumilta bongattu, satamasta tullut 16km ajettu F10 520d:




    Originally posted by Bmw Master View Post
    Onneksi tsbmw ei naarmuta mitään arvokasta/harvinaista autoa, vaan aito alkuperäinen e28 m5!
    Last edited by sonikk; 27-10-2011, 10:44.

    Comment

    • Dani
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2007
      • 3847
      • Espoo

      #47
      Originally posted by Antsah View Post
      En nyt muista mikä oli se liike joka satamassa fiksailee lähes kaikkien maahantuojien uudet autot. Sen firman käsittelemissä autoissa oli järkeään aivan järkyttävät "myllyn paras" jäljet yms. Muutama vuosi sitten ainakin vielä jälki oli ihan järkyttävää.

      Eli syyllinen noihin on usein juurikin tuo maahantuontifiksaukset, jotka vissiin tehdään ala-asteen askartelukerhon voimin. Muutamat tutut on jättäneet ottamatta auton vastaan luovutuksessa, koska maalipinta on myllytysjälkiä sun muuta paskaa täynnä.
      Missä tämä satama sijaitsee?
      sigpic
      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        #48
        Itse "pesen" aina kun ulkona sataa vettä, bilteman sieni jossa valmiiksi shampoo, vai oliko se vaha, ja sillä sitten tuolla levähdyspaikoilla huiluttelen kiimakiiltoa pinnalle, huuhtelu sitten niin että rekan imuun hetkeksi kunnes takalasia pitkin ei enää valu shampoota.

        Talvisin sitten pidän auton vieraspaikoilla että sataa lunta pellille, sit mökkivanhalla harjalla hinkkaan kunnes lumi ei enää likaannu, sit on taas puhdasta pintaa.
        Aloitan aina alhalta, ettei puhdas lumi likaannu.
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          #49
          Originally posted by dB_ View Post
          Mun sydän itkee verta...Pesemällä autot pidetään puhtaana.Keleistä riippuen kerran viikossa kunnon sienipesu riittää.Pohjalle kunnon vaha niin pelkkä painehuuhtelukin auttaa pitämään auton siedettävän näköisenä.
          Itse ostaisin, kuten varmaan tiedät, niin lampaanvillakintaan. Sienet ovat vähän mitä ovat...kuten säämiskätkin.

          Muutenkin jos pelkästään huuhtelee niin en kyllä suosittele sen jälkeen kuivaamista, vaan antaa varjossa sitten kuivua itsestään.
          Trafficfilm ei irtoo muuta kun mekaanisesti, joten riski on 100% että saa tehtyä mikronaarmuja.

          Mutta suosittelen kuitenkin että jos raapii esille painepesurin ym. niin se on enää pieni vaiva pestä auto, sen jälkeen onkin paljon mukavampi kuivata pinnat laadukkailla mikrokuitusilla kuivauspyyhkeillä.
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • K70
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2009
            • 503
            • Vantaa

            #50
            Originally posted by Ileee View Post
            Hehe, meitsi tykkää tästä tarinasta
            Ja tykkäämistä varmaan lisää, että tuo nenäliinan omistaja oli poliisi.
            S212, E350CDI, -11

            Comment

            • tsbmw
              BTCF Member
              • Jun 2004
              • 1495
              • Ilvola

              #51
              Originally posted by Bmw Master View Post
              Onneksi tsbmw ei naarmuta mitään arvokasta/harvinaista autoa, vaan aito alkuperäinen e28 m5!
              löysit tän topikin "jujun"!
              Tällä forumilla pohdin 2v sitten auton päivittäisä pyyhkimistä mikrolla ja olen sitä käyttänyt E28 528i Basalticblau metallimaalatulle (ilmenee muuten postauksestani). Itseasiassa kyselenkin tässä "MITEN PARAS DIAMANT SWARTS (EI METALLI) HOITO".

              Nuo kokemukset on E28 528i kakkoskäyttiksen lakkapinnasta joka on kunnossa 2 myllytyksen jälkeen ja kiiltää itseasiassa nätisti. Sanoisin 1m:n auto eli pinta näyttää virheettömältä ko. etäisyydeltä. Ei kuitenkaan tiukassa vastavalossa jossa aurinkoympyröitä. Eikä M5 maali enää ole virheetön, tarvitsisi katossa ja takalokarien kulmissa uusinnan - saako uusinnassa aitoa tehtaan tasoa?

              Paras tapa on tuo isäni opettama eli vahaus keltaisella Simonizilla viikottain. Lauantaisin shamppoopesu harjalla sekä kuivaus säämiskällä ennen vahausta. Ei mitään välipesuja ja vahaus pesun jälkeen, jotta seuraava pesu ei naarmuta maalia! Aikaa vaan tuossa meni muistini mukaan monta tuntia joka lauantai.
              Hyvin vahattu pinta ei hirveästi likaannu jos ajaa suolaamattomia tai suolausvähennettyjä sivuteitä.

              En halua ajaa millään muulla kuin M5 E28, hyvät neuvot ovat kalliit ja tarpeen syksylle/talvelle.
              (vaikka niin siinä taitaa käydä että toinen noista 528i...)
              Suojannut olen enkä ole vielä saanut laitetuksi seisontaan...
              toisaalta käyttämätön auto kapistuu, jarrut jumiutuu, kumit hapristuu jne., auto tarvitsee käyttäjää!
              Last edited by tsbmw; 27-10-2011, 19:22.
              - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
              - E28 528i, 528i+, M5

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #52
                Originally posted by tsbmw View Post
                Ei kuitenkaan tiukassa vastavalossa jossa aurinkoympyröitä.

                Paras tapa on tuo isäni opettama eli vahaus keltaisella Simonizilla viikottain. Lauantaisin shamppoopesu harjalla sekä kuivaus säämiskällä ennen vahausta. Ei mitään välipesuja ja vahaus pesun jälkeen, jotta seuraava pesu ei naarmuta maalia!
                Auringonympyrät = mikronaarmuja

                Vaha ei suojaa mikronaarmuilta, joten heitä se harja metsään ja osta itsellesi laadukas lampaanvillakinnas, tulee puhtaampi ja on huomattavasti hellempi lakkapinnalle.

                Vahauksesta ei ole mitään hyötyä kun sitä harrastaa joka pesun jälkeen, vahoja kun ei voi hirveesti kerrostaa..muutaman kerroksen jälkeen seuraavat kerrokset alkaa kuorimaan edellisiä pois, joten hyöty plusmiinusnolla.
                2 kerrosta on ok, sillon varmistetaan että vahaa on joka paikassa, kerroskin tais olla paksuimillaan 2 kerroksen jälkeen.

                ..ja se harja, heitä se oikeesti pois! Ja helpompiakin vahoja löytyy kun wanha legendaarinen Simoniz, puhumattakaan fyysisestä pinnoituksesta joka suojaa jo aikalailla
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #53
                  Originally posted by tsbmw View Post

                  Paras tapa on tuo isäni opettama eli vahaus keltaisella Simonizilla viikottain. Lauantaisin shamppoopesu harjalla sekä kuivaus säämiskällä ennen vahausta.
                  Et ole enää teinipoika, joten isäsi ajoista on puolivuosisataa hujahtanut. Aineet ja tavat muuttuu, nyt on korkea aika sinunkin.

                  Älä ikinä pese harjalla! Pesukinnas on sitä varten. Huuhtelussa ja esipesussa painepesuri on lyömätön.

                  Vahaksi Collinite, ei tarvitse joka viikko vahata. Kerran kuussa on jo liioittelua. Helppotöinen, ei tarvitse koko lauantaita väkertää.

                  Päivittäisen pesun voit hoitaa painepesurilla huuhtelemalla, muu lääppiminen naarmuttaa ja on turhaa kun se kuitenkin likaantuu samantien.

                  Comment

                  • Vibaa
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2010
                    • 581
                    • Vaasa

                    #54
                    Oikeasti mikäli auton puhtaanapito (maalipintaa säästäen) kiinnostaa, käy selailemassa pesukinnas.com sivustoa, moni tuoltakin tuttu jo yrittänyt neuvoa.

                    Säästät omaa selkää sekä autoja, plussana auto näyttää paremmalta

                    Auton kokonaiskuva näyttä kyllä huonommalta yli metrinkin päästä jos täynnä mikronaarmuja vrt. lähes moitteettomaan/täydelliseen pintaan.
                    sigpic
                    E34 530iA

                    Comment

                    • Ramzez
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 6104
                      • Jyväskylä

                      #55
                      Originally posted by Vibaa View Post
                      Oikeasti mikäli auton puhtaanapito (maalipintaa säästäen) kiinnostaa, käy selailemassa pesukinnas.com sivustoa, moni tuoltakin tuttu jo yrittänyt neuvoa.

                      Säästät omaa selkää sekä autoja, plussana auto näyttää paremmalta

                      Auton kokonaiskuva näyttä kyllä huonommalta yli metrinkin päästä jos täynnä mikronaarmuja vrt. lähes moitteettomaan/täydelliseen pintaan.
                      Olen tässä miettinyt, että paljonko vie aikaa ja rahaa pestä auto oikein kunnolla ja oikeilla metodeilla? Nimittäin itselläni menee n. 2h nykyään pestä esimerkiksi tuo sigun Bemari, kun siitä ensiksi pesen vanteet, sitten huuhtelen, saippuoin ja pesen sen, taas huuhdellen ja lopuksi kuivaan, kuivaten myös esimerkiksi kaikki kynnykset, tiivisteet ja karmit, jotta vettä jäisi mahdollisimman vähän seisomaan mihinkään. Luonnollisesti nuo karmit ja tiivisteet tulee säännöllisesti pestyä, jottei sitten kuivausvaiheessa tule niitä naarmuteltua. Mutta jos tekisin hommat, kuten paremmat specialistit täällä, niin kauanko autonpesuun palaisi aikaa ja tuleeko kovinkin arvokkaaksi? Vaikka en tykkääkään ajella likaisella autolla, niin ei toisaalta kiinnosta käyttää myöskään koko päivää auton pesemiseen.

                      EDIT: Jaa vielä sellainen tuli mieleen, että jos autossa on jo ennestään vuosien saatossa tulleita satoja pieniä mikronaarmuja, niin onko edes järkevää tuollaisessa tapauksessa enää lähteä pesemään autoa viimeisen päälle, kun lopputuloksessa sitä ei kuitenkaan näe? Esim. tuo "uusi" käyttis Audi on jo 17-vuotta vanha ja siihen on edellisen omistajan aikana joku koittanut murtautuakin, jättäen naarmuja kuskin oveen, niin onko mitään hyötyä enää lähteä elvyttämään moista tapausta, mitä on varmasti kesäisin pesty sienellä ja talvisin pyyhitty lumia pois karkealla harjalla. Vai käytännössä = ylimaalaus ja sitten pitää maalipinta kunnossa?
                      Last edited by Ramzez; 27-10-2011, 22:01.

                      Comment

                      • Vibaa
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2010
                        • 581
                        • Vaasa

                        #56
                        Originally posted by Ramzez View Post
                        Olen tässä miettinyt, että paljonko vie aikaa ja rahaa pestä auto oikein kunnolla ja oikeilla metodeilla? Nimittäin itselläni menee n. 2h nykyään pestä esimerkiksi tuo sigun Bemari, kun siitä ensiksi pesen vanteet, sitten huuhtelen, saippuoin ja pesen sen, taas huuhdellen ja lopuksi kuivaan, kuivaten myös esimerkiksi kaikki kynnykset, tiivisteet ja karmit, jotta vettä jäisi mahdollisimman vähän seisomaan mihinkään. Luonnollisesti nuo karmit ja tiivisteet tulee säännöllisesti pestyä, jottei sitten kuivausvaiheessa tule niitä naarmuteltua. Mutta jos tekisin hommat, kuten paremmat specialistit täällä, niin kauanko autonpesuun palaisi aikaa ja tuleeko kovinkin arvokkaaksi? Vaikka en tykkääkään ajella likaisella autolla, niin ei toisaalta kiinnosta käyttää myöskään koko päivää auton pesemiseen.

                        EDIT: Jaa vielä sellainen tuli mieleen, että jos autossa on jo ennestään vuosien saatossa tulleita satoja pieniä mikronaarmuja, niin onko edes järkevää tuollaisessa tapauksessa enää lähteä pesemään autoa viimeisen päälle, kun lopputuloksessa sitä ei kuitenkaan näe? Esim. tuo "uusi" käyttis Audi on jo 17-vuotta vanha ja siihen on edellisen omistajan aikana joku koittanut murtautuakin, jättäen naarmuja kuskin oveen, niin onko mitään hyötyä enää lähteä elvyttämään moista tapausta, mitä on varmasti kesäisin pesty sienellä ja talvisin pyyhitty lumia pois karkealla harjalla. Vai käytännössä = ylimaalaus ja sitten pitää maalipinta kunnossa?
                        Riippuu toki kuinka pedantisti pesee, autosta sekä kuinka likainen. Itse pesen yleensä noin kerran viikossa/tarpeen mukaan ja kestää noin 1-2 tuntia. Snowfoamit pintaan, huuhtelu, kahden ämpärin tekniikalla lampaankarvakintaalla pesu, mikrokuitukintaalla vanteet, huuhtelu, mikrokuituliinalla kuivaus.

                        Erikseen sitten oikeasti perusteelliset pesut joissa otetaan pois kaikki epäpuhtaudet (ennen vahauksia, myllytyksiä jne.), saa helposti päivänkin menemään siihen touhuun

                        Saa olla aika paha tapaus ettei kannattaisi elvyttää edes hieman, tässä hyvä esimerkki siitä miten pahasta saa vielä oikein hyvännäköisen

                        Toki mikäli ei ole aikomusta parantaa pintaa niin eikait sillä enään hirveän suurta merkitystä ole kuinka tarkasti sitä autoa pesee, kunhan nyt ei aivan brutaalein menetelmin pese sitä.
                        sigpic
                        E34 530iA

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          #57
                          Originally posted by Dani View Post
                          Missä tämä satama sijaitsee?
                          Varmaankin tuontisatamassa, mihin nuo autot yleensä saapuvat kun Suomeen tulevat. En tosiaankaan ole varma vieläkö tuo firma on olemassa, mutta mm. Hondan asiakaslehdessä jokunen vuosi sitten esiteltiin tuota firmaa joka nuo fiksaukset satamassa tekee. Kyseisellä firmalla oli nettisivutkin ja lähes kaikkien maahantuojien autot se "fiksasi" silloin.

                          Tuo Sonikkin laittamat kuva kyllä kertoisi, että meno ei ole kauheesti muuttunut
                          Last edited by Antsah; 28-10-2011, 08:11.

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            #58
                            Kotka, Vuosaari, Hanko, Turku, siinä satamat minne uudet autot tuodaan.
                            Eli voin kuvitella että tarkoitat Hangon satamaa, mutta sielä he eivät tietääkseni myllytä autoja.
                            Ja jos vaikka myllyttävätkin niin lopullinen vastuu on jälleenmyyjillä että auto luovutuskelpoinen, niin päältä kun sisältäkin.

                            Tuo kuvassa oleva BMW on aika pientä vielä mitä tehdas suoltaa pihalle
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              #59


                              Löytyhän se kun kaiveli, näkyy edelleen noita fiksaavan. "First the vehicle is cleaned in a highly efficient automatic carwasher. Second, all the materials that protect the car during transportation from the factory are removed. The exterior is then polished and the inside cleaned."

                              Mitä tulee tuohon maahantuojan vastuuseen, yksi tuttu ei ottanut civiciä vastaan kun puskurit oli täynnä myllyn parasta. Parin päivän päästä oli kyseinen auto sellaiseen uudestaan myynnissä. Myyjä oli sanonut autosta uudelle ostajaehdokkaalle, että "alunperin auton tilannut ei pitänytkään väristä"

                              Aika moni uusien autojen ostajista ei noihin kiinnitä mitään huomiota. Eli varmaan keskiverto autoilijalle jälki on hyvää.

                              Tuolta lisää hyviä kokemuksia:



                              Näkyy olevan 2004 ainakin kuulunut myös BMW palvelun piiriin.
                              Last edited by Antsah; 28-10-2011, 13:30.

                              Comment

                              • MarkM
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2010
                                • 109
                                • Kirkkonummi

                                #60
                                Originally posted by Dani View Post
                                Kotka, Vuosaari, Hanko, Turku, siinä satamat minne uudet autot tuodaan.
                                Eli voin kuvitella että tarkoitat Hangon satamaa, mutta sielä he eivät tietääkseni myllytä autoja.
                                Ja jos vaikka myllyttävätkin niin lopullinen vastuu on jälleenmyyjillä että auto luovutuskelpoinen, niin päältä kun sisältäkin.

                                Tuo kuvassa oleva BMW on aika pientä vielä mitä tehdas suoltaa pihalle
                                Onko tässä nyt joku juttu mitä en hoksaa, mutta miksi ihmeessä uusia tehtaalta tulleita autoja pitäisi fiksata/myllyttää? Käsittääkseni uusissa autoissa pitäisi olla suht virheetön lakkapinta, niin miksi nämä satamien fiksausliikkeet pilaavat ne (kuten nyt on näistä esimerkeistä nähty) ennen asiakkaalle luovutusta?
                                Tesla MY LR -22
                                i3 94Ah -18
                                ex: F15 X5 40d ///M-Sport -16
                                ex: F15 X5 40e ///M-Sport -16
                                ex: E70 X5 LCI 40d ///M-Sport -12
                                ex: e61 535d LCI ///M-Sport -08
                                ex: e87 116i -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎