Announcement

Collapse
No announcement yet.

webaston asennus automaatti-ilmastointiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • micci
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 95

    #16
    Joo, mäkin löysin tuollaisen 17 sivuisen saksankielisen asennusohjeen. Sama kytkentäohje näytti olevan siinäkin.
    525TDS A -98 Touring

    Comment

    • Jouko Tapaninen
      Newbiemmer
      • Nov 2006
      • 3

      #17
      Webastoa..

      Tervehdys!

      Olen kuullut vastaavan "väitteen" omalla seudullani helsingissä.. Ihmettelenkin, että miksi se ei mielestäsi pitäisi paikkaansa? Olen asennuttamassa webastoa autooni ja mietin, että laittaisin 95Ah akun kun vanha on 60, mutta myyjä ilmoitti ettei laturi jaksa pitää täynnä noin isoa akkua kaupunkipyörityksessä kun autoni on varustettu pienempi tehoisemmalla laturilla kuin tuo 95Ah:n akku vaatisi. Ja näin se minunkin mielestäni menee..

      Comment

      • Aksu|
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 1062

        #18
        Originally posted by Jouko Tapaninen View Post
        Tervehdys!

        Olen kuullut vastaavan "väitteen" omalla seudullani helsingissä.. Ihmettelenkin, että miksi se ei mielestäsi pitäisi paikkaansa? Olen asennuttamassa webastoa autooni ja mietin, että laittaisin 95Ah akun kun vanha on 60, mutta myyjä ilmoitti ettei laturi jaksa pitää täynnä noin isoa akkua kaupunkipyörityksessä kun autoni on varustettu pienempi tehoisemmalla laturilla kuin tuo 95Ah:n akku vaatisi. Ja näin se minunkin mielestäni menee..
        Sen voi ajatella esimerkiksi näinkin yksinkertaisesti.

        Oletetaan että 60Ah:n akku on täysi, käynnistät autosi -> sähkölaitteet alkavat viemään virtaa ja laturi lataa sen mitä lataa.

        Oletetaan että 95Ah:n akku on täysi, sama ruljanssi. Sähköt vie mitä vie, ja akku lataa sen mitä lataa.

        Vaikka akku onkin isompi niin ei se auto sen takia ala enempää virtaa kuluttamaan. Luonnollisesti 95Ah:n akun lataus täyteen kestää kauemmin kuin 60Ah:n, onhan siinä 35Ah isompi kapasiteettikin.
        EX:
        328CiA -99
        525tdsA -98
        525i -93
        316i -95
        Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

        Comment

        • juhape
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2004
          • 321
          • Pieksämäki

          #19
          Originally posted by Jouko Tapaninen View Post
          Tervehdys!

          Olen kuullut vastaavan "väitteen" omalla seudullani helsingissä.. Ihmettelenkin, että miksi se ei mielestäsi pitäisi paikkaansa? Olen asennuttamassa webastoa autooni ja mietin, että laittaisin 95Ah akun kun vanha on 60, mutta myyjä ilmoitti ettei laturi jaksa pitää täynnä noin isoa akkua kaupunkipyörityksessä kun autoni on varustettu pienempi tehoisemmalla laturilla kuin tuo 95Ah:n akku vaatisi. Ja näin se minunkin mielestäni menee..
          Voi helvetti ! Kaikenlaisia ne "ammattilaiset" laukoo suustaan. Se on ihan sama miten ison akun sinne laittaa, kyllä se pieninkin laturi jaksaa sen ladata täyteen ja pitää täynnä mutta hitaammin kuin isompi laturi.
          -BMW 530d Touring -14 LCI
          -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
          -Zetor 6245-89
          -David Brown 996 -76
          -MF 35 -58
          -Tunturi Super Sport -85
          -Tunturi Super Sport -77

          Comment

          • Jouko Tapaninen
            Newbiemmer
            • Nov 2006
            • 3

            #20
            Voi hyvänen aika

            Originally posted by Aksu| View Post
            Sen voi ajatella esimerkiksi näinkin yksinkertaisesti.

            Oletetaan että 60Ah:n akku on täysi, käynnistät autosi -> sähkölaitteet alkavat viemään virtaa ja laturi lataa sen mitä lataa.

            Oletetaan että 95Ah:n akku on täysi, sama ruljanssi. Sähköt vie mitä vie, ja akku lataa sen mitä lataa.

            Vaikka akku onkin isompi niin ei se auto sen takia ala enempää virtaa kuluttamaan. Luonnollisesti 95Ah:n akun lataus täyteen kestää kauemmin kuin 60Ah:n, onhan siinä 35Ah isompi kapasiteettikin.
            ETTEKÖ NY PERKELEEN JUUTALAISET YMMÄRRÄ NOIN HELPPOA JUTTUA..
            Täällä haukutte viisaampia ihmisiä ja ootte itse noin vitun aaseja.

            Jos auton latausjärjestelmä on kaavailtu 60Ah akulle, ei silloin laturi jaksa tuupata virtaa niin paljon, että tuo isompi akku jaksaisi koskaan täyttyä. Ja nyt kun on vielä talvi edessä, niin sen akun virranvastaanottokyky huononee entisestään ja lataus ajat pitenevät. Tällöin pienemmällä laturilla lataus aika myöskin kasvaa taas entisestään.
            Oletteko idiootit koskaan ajatelleet, että isommassa ampeerituntimäärän akussa lienee myös suurempi lyijy/calsium/hopea levypinta ala.. Tämä suurempi levypinta tarvitsee toimiakseen myös suuremman määrän elektrolyyttiä.. jotta tämä lataus saadaan tehokkaammin pelastettua akkuun on parempi kun autossa on hieman pienempi mielummin kuin hieman isompi akku.. jotta lähinnä kaupunkiajossa ja suuressa määrässä virrankulutusta saataisiin akusta kaikki hyöty irti, olisi hyvä, että tuo virran varasto olisi aina täynnä.

            En olisi uskonut, että toisia ihmisiä haukkuvat ihmiset kehtaisivat tuoda oman tyhmyytensä näin pahasti julki.
            Hauskaa joulun odotusta kaikille!

            Comment

            • jappi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 206

              #21
              Originally posted by Jouko Tapaninen View Post
              ETTEKÖ NY PERKELEEN JUUTALAISET YMMÄRRÄ NOIN HELPPOA JUTTUA..
              Täällä haukutte viisaampia ihmisiä ja ootte itse noin vitun aaseja.

              Jos auton latausjärjestelmä on kaavailtu 60Ah akulle, ei silloin laturi jaksa tuupata virtaa niin paljon, että tuo isompi akku jaksaisi koskaan täyttyä.
              Eiköhän se tuuppaa vaikka 1000Ah akun täyteen, jos vaan jaksaa tarpeeksi kauan odotella. Eihän tuollaisella normaalilla noin 4Ah akkulaturillakaan saisi tuon mukaan milloinkaan mitään akkua täyteen.

              Comment

              • leifeugen
                Bimmer Rookie
                • Jan 2004
                • 144
                • porvoo

                #22
                No joka tapauksessa kannattaa asentaa akkulaturin niin ei pääse Webasto tyhjentämään akun liikaa,E-39 ei pitäisi päästää tyhjäksi mutta kuka tietää toimiiko alajänniteestin.(elikä minimi mitä startti vaatii.)

                Comment

                • Aksu|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1062

                  #23
                  Originally posted by Jouko Tapaninen View Post
                  ETTEKÖ NY PERKELEEN JUUTALAISET YMMÄRRÄ NOIN HELPPOA JUTTUA..
                  Täällä haukutte viisaampia ihmisiä ja ootte itse noin vitun aaseja.

                  Jos auton latausjärjestelmä on kaavailtu 60Ah akulle, ei silloin laturi jaksa tuupata virtaa niin paljon, että tuo isompi akku jaksaisi koskaan täyttyä. Ja nyt kun on vielä talvi edessä, niin sen akun virranvastaanottokyky huononee entisestään ja lataus ajat pitenevät. Tällöin pienemmällä laturilla lataus aika myöskin kasvaa taas entisestään.
                  Oletteko idiootit koskaan ajatelleet, että isommassa ampeerituntimäärän akussa lienee myös suurempi lyijy/calsium/hopea levypinta ala.. Tämä suurempi levypinta tarvitsee toimiakseen myös suuremman määrän elektrolyyttiä.. jotta tämä lataus saadaan tehokkaammin pelastettua akkuun on parempi kun autossa on hieman pienempi mielummin kuin hieman isompi akku.. jotta lähinnä kaupunkiajossa ja suuressa määrässä virrankulutusta saataisiin akusta kaikki hyöty irti, olisi hyvä, että tuo virran varasto olisi aina täynnä.

                  En olisi uskonut, että toisia ihmisiä haukkuvat ihmiset kehtaisivat tuoda oman tyhmyytensä näin pahasti julki.
                  Hauskaa joulun odotusta kaikille!

                  Olen hyvin pahoillani Jouko Tapaninen jos virtsasin aamupuuroosi ja käsitit että Minä haukuin jotakuta em. viestilläni. Viestinkirjoitus ajankohta saattaa antaa viitteitä miksi oikoluku on mahdollisesti tökkinyt

                  Jos nyt viestissäni halusin selkeästi esittää sen että auto ei tasan tarkkaan sen enempää virtaa kuluta jos sinne isomman akun laittaa. Senkin taisin myös ilmaista että akun lataus täyteen luonnollisesti kestää kauemman aikaa.

                  Jos pelkästään ajaa sitä 2km matkaa töihin ja takaisin, huudattaa webastoa 30min 2x päivässä ja kun istuu autoon niin pistää kaikki lämmitykset päälle, niin ei tarvitse olla DI käsittääkseen että ei se isompi akku sitä rääkkiä samalla laturilla kestä paljoa paremmin kun pienempikään.
                  EX:
                  328CiA -99
                  525tdsA -98
                  525i -93
                  316i -95
                  Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97

                  Comment

                  • jpeltoma
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 600
                    • pirkanmaa

                    #24
                    E39:iin ei saa ahdettua semmoista akkua mitä sen laturi ei puskis täyteen kohtuu ajassa. Riippuen varustepaketista siellä on 90-140 A laturi. Tässä nyt varmaan puhutaan jostain japsikinneristä missä on 60 A laturi joka käytännössä jaksaa puskee 40 A suomen oloissa. E39 ottaa tyhjäkäynnillä valot päällä liki 30 A virtaa, siellä pitää olla aika jytky laturi että homma yleensä pelaa.
                    Last edited by jpeltoma; 11-11-2006, 16:54.
                    __________________________________________________ ________________________
                    Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                    Comment

                    • Erich
                      BTCF Member
                      • Apr 2005
                      • 783
                      • Hämeenkyrö

                      #25
                      Originally posted by Jouko Tapaninen View Post
                      ETTEKÖ NY PERKELEEN JUUTALAISET YMMÄRRÄ NOIN HELPPOA JUTTUA..
                      Täällä haukutte viisaampia ihmisiä ja ootte itse noin vitun aaseja.
                      Tämän viikon trollauskisan voittaja! Tosin tyylipisteitä vähentää suht asiaton ja rasistinen herjaus. Mutta noin niinkuin muuten oikein hieno, toiseksi postaukseksi.

                      Takaisin asiaan... E38 ei automaatti-ilmastoinnin (IHKA) kanssa ainakaan käytä ainuttakaan relettä, sen sijaan manuaalisessa (IHKR) sellainen on, muistaakseni juuri lämppärin käynnistämiseen. Ja puhaltamaan se IHKA ei ala ennenkuin jäähdytinneste on lämppärin kennolla riittävän lämmintä (webaston antamasta ohjauksesta riippumatta), mikä tosiaan puoltaisi tuota oletettua yhteyttä REST-toimintoon.
                      6 - E24 635
                      7 - E38 740
                      8 - E31 850

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #26
                        Originally posted by Jouko Tapaninen View Post
                        ETTEKÖ NY PERKELEEN JUUTALAISET YMMÄRRÄ NOIN HELPPOA JUTTUA..
                        Arvon Jouko Tapaninen, annoit parhaan aloituksen viikolleni! Nauroin teorioitasi vedet silmissä ja näköjään työkaveritkin sait hyvälle tuulelle

                        Älä lopeta tähän! Kaipaan lisää "faktaa"! Kerro seuraavaksi vaikkapa etuvedon ja takavedon eroista tai kumpi on parempi, automaatti vai manuaali!
                        ---

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          #27
                          Aloin pohtimaan tuota akkujuttua, päätä särkee... Voisiko joku selittää:

                          BTW: Vieläkin löytyy "ammattilaisia" akkualallakin: Soitin tällaiseen firmaan ja kysyin mitä tarjotaan: Akku-Ekspertti / Pirkanmaan Akkupalvelu Oy Kertoivat että 90 Ah Yuasa on paras. Kysyin että eikö tarjota yli 100 Ah Exidea tms. Vastaus oli:
                          "Ei kannata ottaa isompaa akkua kuin mitä autoon on tarkoitettu, se on aina sitten vajaa kun ei laturi jaksa ladata sitä täyteen"..

                          Hitto mitä älykääpiöitä tiskin taakse pääsee.


                          Siis jos ajo on pätkäajoa ja akkuun halutaan täysi jännite niin eikö se saavuteta pienemmällä akulla nopeammin? Ja eikö lähes täynnä oleva akku ota latausta paremmin vastaan? Jännite kuitenkin on oleellinen asia BMW:ssä, ei pelkkä virta. Joten miksi myyjä oli älykääpiö?
                          E39 528iA

                          Comment

                          • Erich
                            BTCF Member
                            • Apr 2005
                            • 783
                            • Hämeenkyrö

                            #28
                            Originally posted by TJJ View Post
                            Siis jos ajo on pätkäajoa ja akkuun halutaan täysi jännite niin eikö se saavuteta pienemmällä akulla nopeammin? Ja eikö lähes täynnä oleva akku ota latausta paremmin vastaan? Jännite kuitenkin on oleellinen asia BMW:ssä, ei pelkkä virta.
                            Näinhän se menee. Niin kauan kun kyse on lyijyakusta ja vielä perinteisillä akkuhapoilla niin mun järkeni mukaan täysi akku toimii aina paremmin kuin vähän vajaa. Nimikerkillä kolme lyijyakkua tapettu eberillä.

                            Huomatkaa nyt hyvät ihmiset että mr. Tapaninen hieman kärjisti, älkää takertuko siihen ensimmäiseen riviin vaan lukekaa loppuun asti. Kyllä isonkin akun saa pienellä latausvirralla täyteen, mutta siihen menee talvella helposti aika pirun pitkä aika.
                            6 - E24 635
                            7 - E38 740
                            8 - E31 850

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #29
                              Oletteko te aina lataamassa tyhjiä akkuja kun mietitte miten 100 A laturilla saataisiin 50 Ah akku täyteen nopeammin kuin 100 Ah??

                              Minulla akku on harvemmin tyhjä kun lähden liikenteeseen. Isolla akulla ne Ah:t kun vaan lepää siellä akussa. Eivät ne katoa normaalikäytössä, vain pitkissä seisotuksissa sekä viallisilla sähkölaitteilla.

                              Pilkkua viilaten tuo pikkuakun jännitteen nousu on nopeampaa kuin ison mutta ero näillä ampeereilla on mitätön. Ero 60 Ah ja 100 Ah välillä kylmäkäynnistyksissä sen sijaan ei ole mitätön vaan se auttaa sahaamaan sitä autoa useammankin kerran.

                              Jos autolla ajaa aina vain "ei edes lämpimäksi asti", niin sitä käyttövirhettä ei yleensä riitä kompensoimaan edes se pieni akku. Sekään kun ei pakkasessa ota vastaan virtaa siitä laturin työntämästä 100 A:sta kuin muutaman ampeerin.

                              Näyttäkää minulle se auton akku, joka ottaa virtaa vastaan enemmän kuin auton oma laturi pystyy tuottamaan!
                              ---

                              Comment

                              • jpeltoma
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2004
                                • 600
                                • pirkanmaa

                                #30
                                BMW on sisällyttänyt tehdas WEBASTO optioon AINA isomman akun.
                                __________________________________________________ ________________________
                                Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎