Joo, mäkin löysin tuollaisen 17 sivuisen saksankielisen asennusohjeen. Sama kytkentäohje näytti olevan siinäkin.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
webaston asennus automaatti-ilmastointiin
Collapse
X
-
Webastoa..
Tervehdys!
Olen kuullut vastaavan "väitteen" omalla seudullani helsingissä.. Ihmettelenkin, että miksi se ei mielestäsi pitäisi paikkaansa? Olen asennuttamassa webastoa autooni ja mietin, että laittaisin 95Ah akun kun vanha on 60, mutta myyjä ilmoitti ettei laturi jaksa pitää täynnä noin isoa akkua kaupunkipyörityksessä kun autoni on varustettu pienempi tehoisemmalla laturilla kuin tuo 95Ah:n akku vaatisi. Ja näin se minunkin mielestäni menee..
Comment
-
-
Originally posted by Jouko Tapaninen View PostTervehdys!
Olen kuullut vastaavan "väitteen" omalla seudullani helsingissä.. Ihmettelenkin, että miksi se ei mielestäsi pitäisi paikkaansa? Olen asennuttamassa webastoa autooni ja mietin, että laittaisin 95Ah akun kun vanha on 60, mutta myyjä ilmoitti ettei laturi jaksa pitää täynnä noin isoa akkua kaupunkipyörityksessä kun autoni on varustettu pienempi tehoisemmalla laturilla kuin tuo 95Ah:n akku vaatisi. Ja näin se minunkin mielestäni menee..
Oletetaan että 60Ah:n akku on täysi, käynnistät autosi -> sähkölaitteet alkavat viemään virtaa ja laturi lataa sen mitä lataa.
Oletetaan että 95Ah:n akku on täysi, sama ruljanssi. Sähköt vie mitä vie, ja akku lataa sen mitä lataa.
Vaikka akku onkin isompi niin ei se auto sen takia ala enempää virtaa kuluttamaan. Luonnollisesti 95Ah:n akun lataus täyteen kestää kauemmin kuin 60Ah:n, onhan siinä 35Ah isompi kapasiteettikin.EX:
328CiA -99
525tdsA -98
525i -93
316i -95
Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97
Comment
-
-
Originally posted by Jouko Tapaninen View PostTervehdys!
Olen kuullut vastaavan "väitteen" omalla seudullani helsingissä.. Ihmettelenkin, että miksi se ei mielestäsi pitäisi paikkaansa? Olen asennuttamassa webastoa autooni ja mietin, että laittaisin 95Ah akun kun vanha on 60, mutta myyjä ilmoitti ettei laturi jaksa pitää täynnä noin isoa akkua kaupunkipyörityksessä kun autoni on varustettu pienempi tehoisemmalla laturilla kuin tuo 95Ah:n akku vaatisi. Ja näin se minunkin mielestäni menee..-BMW 530d Touring -14 LCI
-Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
-Zetor 6245-89
-David Brown 996 -76
-MF 35 -58
-Tunturi Super Sport -85
-Tunturi Super Sport -77
Comment
-
-
Voi hyvänen aika
Originally posted by Aksu| View PostSen voi ajatella esimerkiksi näinkin yksinkertaisesti.
Oletetaan että 60Ah:n akku on täysi, käynnistät autosi -> sähkölaitteet alkavat viemään virtaa ja laturi lataa sen mitä lataa.
Oletetaan että 95Ah:n akku on täysi, sama ruljanssi. Sähköt vie mitä vie, ja akku lataa sen mitä lataa.
Vaikka akku onkin isompi niin ei se auto sen takia ala enempää virtaa kuluttamaan. Luonnollisesti 95Ah:n akun lataus täyteen kestää kauemmin kuin 60Ah:n, onhan siinä 35Ah isompi kapasiteettikin.
Täällä haukutte viisaampia ihmisiä ja ootte itse noin vitun aaseja.
Jos auton latausjärjestelmä on kaavailtu 60Ah akulle, ei silloin laturi jaksa tuupata virtaa niin paljon, että tuo isompi akku jaksaisi koskaan täyttyä. Ja nyt kun on vielä talvi edessä, niin sen akun virranvastaanottokyky huononee entisestään ja lataus ajat pitenevät. Tällöin pienemmällä laturilla lataus aika myöskin kasvaa taas entisestään.
Oletteko idiootit koskaan ajatelleet, että isommassa ampeerituntimäärän akussa lienee myös suurempi lyijy/calsium/hopea levypinta ala.. Tämä suurempi levypinta tarvitsee toimiakseen myös suuremman määrän elektrolyyttiä.. jotta tämä lataus saadaan tehokkaammin pelastettua akkuun on parempi kun autossa on hieman pienempi mielummin kuin hieman isompi akku.. jotta lähinnä kaupunkiajossa ja suuressa määrässä virrankulutusta saataisiin akusta kaikki hyöty irti, olisi hyvä, että tuo virran varasto olisi aina täynnä.
En olisi uskonut, että toisia ihmisiä haukkuvat ihmiset kehtaisivat tuoda oman tyhmyytensä näin pahasti julki.
Hauskaa joulun odotusta kaikille!
Comment
-
-
Originally posted by Jouko Tapaninen View PostETTEKÖ NY PERKELEEN JUUTALAISET YMMÄRRÄ NOIN HELPPOA JUTTUA..
Täällä haukutte viisaampia ihmisiä ja ootte itse noin vitun aaseja.
Jos auton latausjärjestelmä on kaavailtu 60Ah akulle, ei silloin laturi jaksa tuupata virtaa niin paljon, että tuo isompi akku jaksaisi koskaan täyttyä.
Comment
-
-
Originally posted by Jouko Tapaninen View PostETTEKÖ NY PERKELEEN JUUTALAISET YMMÄRRÄ NOIN HELPPOA JUTTUA..
Täällä haukutte viisaampia ihmisiä ja ootte itse noin vitun aaseja.
Jos auton latausjärjestelmä on kaavailtu 60Ah akulle, ei silloin laturi jaksa tuupata virtaa niin paljon, että tuo isompi akku jaksaisi koskaan täyttyä. Ja nyt kun on vielä talvi edessä, niin sen akun virranvastaanottokyky huononee entisestään ja lataus ajat pitenevät. Tällöin pienemmällä laturilla lataus aika myöskin kasvaa taas entisestään.
Oletteko idiootit koskaan ajatelleet, että isommassa ampeerituntimäärän akussa lienee myös suurempi lyijy/calsium/hopea levypinta ala.. Tämä suurempi levypinta tarvitsee toimiakseen myös suuremman määrän elektrolyyttiä.. jotta tämä lataus saadaan tehokkaammin pelastettua akkuun on parempi kun autossa on hieman pienempi mielummin kuin hieman isompi akku.. jotta lähinnä kaupunkiajossa ja suuressa määrässä virrankulutusta saataisiin akusta kaikki hyöty irti, olisi hyvä, että tuo virran varasto olisi aina täynnä.
En olisi uskonut, että toisia ihmisiä haukkuvat ihmiset kehtaisivat tuoda oman tyhmyytensä näin pahasti julki.
Hauskaa joulun odotusta kaikille!
Olen hyvin pahoillani Jouko Tapaninen jos virtsasin aamupuuroosi ja käsitit että Minä haukuin jotakuta em. viestilläni. Viestinkirjoitus ajankohta saattaa antaa viitteitä miksi oikoluku on mahdollisesti tökkinyt
Jos nyt viestissäni halusin selkeästi esittää sen että auto ei tasan tarkkaan sen enempää virtaa kuluta jos sinne isomman akun laittaa. Senkin taisin myös ilmaista että akun lataus täyteen luonnollisesti kestää kauemman aikaa.
Jos pelkästään ajaa sitä 2km matkaa töihin ja takaisin, huudattaa webastoa 30min 2x päivässä ja kun istuu autoon niin pistää kaikki lämmitykset päälle, niin ei tarvitse olla DI käsittääkseen että ei se isompi akku sitä rääkkiä samalla laturilla kestä paljoa paremmin kun pienempikään.EX:
328CiA -99
525tdsA -98
525i -93
316i -95
Peugeot 405Mi16 -89, 106GTi -98, 306GTi -00, 306 GTi-97
Comment
-
-
E39:iin ei saa ahdettua semmoista akkua mitä sen laturi ei puskis täyteen kohtuu ajassa. Riippuen varustepaketista siellä on 90-140 A laturi. Tässä nyt varmaan puhutaan jostain japsikinneristä missä on 60 A laturi joka käytännössä jaksaa puskee 40 A suomen oloissa. E39 ottaa tyhjäkäynnillä valot päällä liki 30 A virtaa, siellä pitää olla aika jytky laturi että homma yleensä pelaa.Last edited by jpeltoma; 11-11-2006, 16:54.__________________________________________________ ________________________
Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.
Comment
-
-
Originally posted by Jouko Tapaninen View PostETTEKÖ NY PERKELEEN JUUTALAISET YMMÄRRÄ NOIN HELPPOA JUTTUA..
Täällä haukutte viisaampia ihmisiä ja ootte itse noin vitun aaseja.
Takaisin asiaan... E38 ei automaatti-ilmastoinnin (IHKA) kanssa ainakaan käytä ainuttakaan relettä, sen sijaan manuaalisessa (IHKR) sellainen on, muistaakseni juuri lämppärin käynnistämiseen. Ja puhaltamaan se IHKA ei ala ennenkuin jäähdytinneste on lämppärin kennolla riittävän lämmintä (webaston antamasta ohjauksesta riippumatta), mikä tosiaan puoltaisi tuota oletettua yhteyttä REST-toimintoon.6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Originally posted by Jouko Tapaninen View PostETTEKÖ NY PERKELEEN JUUTALAISET YMMÄRRÄ NOIN HELPPOA JUTTUA..
Älä lopeta tähän! Kaipaan lisää "faktaa"! Kerro seuraavaksi vaikkapa etuvedon ja takavedon eroista tai kumpi on parempi, automaatti vai manuaali!---
Comment
-
-
Aloin pohtimaan tuota akkujuttua, päätä särkee... Voisiko joku selittää:
BTW: Vieläkin löytyy "ammattilaisia" akkualallakin: Soitin tällaiseen firmaan ja kysyin mitä tarjotaan: Akku-Ekspertti / Pirkanmaan Akkupalvelu Oy Kertoivat että 90 Ah Yuasa on paras. Kysyin että eikö tarjota yli 100 Ah Exidea tms. Vastaus oli:
"Ei kannata ottaa isompaa akkua kuin mitä autoon on tarkoitettu, se on aina sitten vajaa kun ei laturi jaksa ladata sitä täyteen"..
Hitto mitä älykääpiöitä tiskin taakse pääsee.
Siis jos ajo on pätkäajoa ja akkuun halutaan täysi jännite niin eikö se saavuteta pienemmällä akulla nopeammin? Ja eikö lähes täynnä oleva akku ota latausta paremmin vastaan? Jännite kuitenkin on oleellinen asia BMW:ssä, ei pelkkä virta. Joten miksi myyjä oli älykääpiö?
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostSiis jos ajo on pätkäajoa ja akkuun halutaan täysi jännite niin eikö se saavuteta pienemmällä akulla nopeammin? Ja eikö lähes täynnä oleva akku ota latausta paremmin vastaan? Jännite kuitenkin on oleellinen asia BMW:ssä, ei pelkkä virta.
Huomatkaa nyt hyvät ihmiset että mr. Tapaninen hieman kärjisti, älkää takertuko siihen ensimmäiseen riviin vaan lukekaa loppuun asti. Kyllä isonkin akun saa pienellä latausvirralla täyteen, mutta siihen menee talvella helposti aika pirun pitkä aika.6 - E24 635
7 - E38 740
8 - E31 850
Comment
-
-
Oletteko te aina lataamassa tyhjiä akkuja kun mietitte miten 100 A laturilla saataisiin 50 Ah akku täyteen nopeammin kuin 100 Ah??
Minulla akku on harvemmin tyhjä kun lähden liikenteeseen. Isolla akulla ne Ah:t kun vaan lepää siellä akussa. Eivät ne katoa normaalikäytössä, vain pitkissä seisotuksissa sekä viallisilla sähkölaitteilla.
Pilkkua viilaten tuo pikkuakun jännitteen nousu on nopeampaa kuin ison mutta ero näillä ampeereilla on mitätön. Ero 60 Ah ja 100 Ah välillä kylmäkäynnistyksissä sen sijaan ei ole mitätön vaan se auttaa sahaamaan sitä autoa useammankin kerran.
Jos autolla ajaa aina vain "ei edes lämpimäksi asti", niin sitä käyttövirhettä ei yleensä riitä kompensoimaan edes se pieni akku. Sekään kun ei pakkasessa ota vastaan virtaa siitä laturin työntämästä 100 A:sta kuin muutaman ampeerin.
Näyttäkää minulle se auton akku, joka ottaa virtaa vastaan enemmän kuin auton oma laturi pystyy tuottamaan!---
Comment
-
Comment