2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Paitsi jos anturi on alaletkussa.
Kuuma jäähdytin neste menee syyläriin ylävesiletkuun, ajoviima jäähdyttää nesteen, jolloin se koneeseen mennessään on riittävän viileää. Paitsi jos neste ei jäähdykään riittävästi niin silloin flekti menee päälle.
Ylävesiletkuun laitettu anturi on "tyhmempi" koska se ei tiedä, tarvitaanko jäähdytystä.
Jos laittaa yläletkuun anturin niin kytkeytymislämpötila tulee olla korkeampi kuin alaletkuun asennettava. Alaletkuun tulisi 70-90 asteinen ( riippuu käytöstä ).
Yläletkuun yli 95 asteinen.
Asteluvut perustuvat omiin hyväksi havaittuihin kokemuksiin eri projekteissa.
Mutta ylävesiletkussa se kuuluu "virallisesti" olla ja niin se periaatteessa on myös suoraan tehtaalta, joten kuvittelisin siinä olevan joku pointti että insinöörit sen siihen kohtaan tyrkkää.
Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Mutta ylävesiletkussa se kuuluu "virallisesti" olla ja niin se periaatteessa on myös suoraan tehtaalta, joten kuvittelisin siinä olevan joku pointti että insinöörit sen siihen kohtaan tyrkkää.
Huono yleistys kun tässä ei puhutta tarkaan mistä moottorista on kyse. Toki voidaan olettaa mihin koneeseen Doni tätä kysyy
Mutta esim. S14 anturi on alavesiletkussa(termarissa, ja ekoissa s14:ssa syylärissä alareunassa).
Bilteman adapterissa sanottiin että "alavesiletkuun" ja 90 asteinen anturi siihen, hyvin on toiminu . Mutta hyvä vastaushan tuossa jo tulikin aikasemmin!
Ylävesiletkun lämpötila kertoo moottorin lämpötilan. Siihen kytkemällä flektiä ohjataan about koneen todellisen lämpötilan mukaan.
Jos alavesiletkuun kytkee, silloin ohjataan vai moottoriin menevän nesteen lämpötilaa. Sitä ei mistään voi tietää minkä verran neste lämpiää moottorin läpi kiertäessään. Sehän muuttuu kierrosten (vesipumppu) mukaan, kuormituksen, ympäristön lämpötilan jne mukaan.
2015 VW Crafter 1984 BMW 316 2009 Kawasaki Ninja 250RRR petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Ylävesiletkun lämpötila kertoo moottorin lämpötilan. Siihen kytkemällä flektiä ohjataan about koneen todellisen lämpötilan mukaan.
Jos alavesiletkuun kytkee, silloin ohjataan vai moottoriin menevän nesteen lämpötilaa. Sitä ei mistään voi tietää minkä verran neste lämpiää moottorin läpi kiertäessään. Sehän muuttuu kierrosten (vesipumppu) mukaan, kuormituksen, ympäristön lämpötilan jne mukaan.
Nimenomaan
Moottorin lämpötila-anturi kuten flektin anturikin on aina termostaatin perässä josta näkee moottorin todellisen lämpötilan ja sen että kykeneekö enään syyläri ja termostaatti yksinään pitämään lämpöjä kurissa.
Yleensähän homma menee näin että termostaatti pyrkii pitämään lämmön 88-92c ja flekti taas lähtee peliin 96-98c.
Nämä asteluvut ei välttämättä ole bemarissa käytettyjä sillä bemareissahan on termostaattejakin 80c jne. mutta pointti varmaan selvisi.
Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Huono yleistys kun tässä ei puhutta tarkaan mistä moottorista on kyse. Toki voidaan olettaa mihin koneeseen Doni tätä kysyy
Mutta esim. S14 anturi on alavesiletkussa(termarissa, ja ekoissa s14:ssa syylärissä alareunassa).
Mutta meneekö näissä vedenkierto kuten m10:ssä?
m10:ssähän jostain syystä on termostaattikin alavesiletkussa, siihen en ole enempää perehtynyt että kiertääkö m10:ssä vesi ns. väärinpäin??
Mutta sanottaisiinko nyt sitten enempien epäselvyyksien välttämiseksi että flektin anturi AINA termostaatin jälkeen
Jotta anturi kykenee lukemaan riittääkö termostaatti pitämään lämmöt kurissa.
Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Mutta meneekö näissä vedenkierto kuten m10:ssä?
m10:ssähän jostain syystä on termostaattikin alavesiletkussa, siihen en ole enempää perehtynyt että kiertääkö m10:ssä vesi ns. väärinpäin??
Mutta sanottaisiinko nyt sitten enempien epäselvyyksien välttämiseksi että flektin anturi AINA termostaatin jälkeen
Jotta anturi kykenee lukemaan riittääkö termostaatti pitämään lämmöt kurissa.
Just sen takia laintinkin ton ekan kommentin. Kun eri vehkeissä voi vedenkierto olla poikkeava.
Ylävesiletkun lämpötila kertoo moottorin lämpötilan. Siihen kytkemällä flektiä ohjataan about koneen todellisen lämpötilan mukaan.
Jos alavesiletkuun kytkee, silloin ohjataan vai moottoriin menevän nesteen lämpötilaa. Sitä ei mistään voi tietää minkä verran neste lämpiää moottorin läpi kiertäessään. Sehän muuttuu kierrosten (vesipumppu) mukaan, kuormituksen, ympäristön lämpötilan jne mukaan.
Eikös flektin tarkoitus ole jäähdyttää vettä jäähdyttimessä, eikä moottoria? Eli alavesiletkussa se kertoo veden lämmön jäähdyttimen jälkeen, eli onko tarvetta jäähdyttää lisää vettä. Ylävesiletku voi olla kuuma vaikka termari vielä kiinni->flekti huutaa turhaa kun vesi ei edes kierrä jäähdyttimessä vielä.
Kuten sanoin jo aiemmin. Laittaa kumpaan vaan haluaa. Jos laittaa ylävesiletkuun, niin silloin koneeseen menevä vedenlämpötila on "mitä sattuu". Mutta varmasti riittävän alhaista.
Alavesiletkuun laitettaessa koneeseen menee halutun lämpöistä (melkein ).
Esim. 1 Ylävesiletkussa. Kone lämpiää rajusti muutamassa nopeassa vedossa, ulkolämpötila on alhainen ja syyläri isokokoinen, sekä ajoviima hyvä. Jäähdyttimelle menevä vesi on esim 105 asteista, flekti lähtee päälle ja koneeseen meneekin alle 70 asteista, jolloin koneen lämpötila "humppaa".
Esim 2. Alavesiletkussa. Lähtötilanne sama kuin yllä, mutta alavesi anturi haistaa koneeseen menevän veden 80 asteiseksi. Eli riittävän alhaiseksi, joten flekti ei kytkeydy "turhaan" ja koneen lämmöt pysyy tasaisena. (Moni autovalmistaja nojautuu juuri tähän teoriaan).
Edit: Ja tämäkin on kyllä totta:
Ylävesiletku voi olla kuuma vaikka termari vielä kiinni->flekti huutaa turhaa kun vesi ei edes kierrä jäähdyttimessä vielä.
(Moni autovalmistaja nojautuu juuri tähän teoriaan)
Missä autossa autovalmistaja on laittanut flektin anturin alavesiletkuun, menen heti tarkistamaan kyseisestä autosta asian.
Ja tuo lämpöjen humppaus teoria ei kyllä pidä paikkaansa, siitä taas termostaatti pitää huolen.
Ja tällaisessa "normaali vesikiertoisessa" autossa, missä vesi menee ylhäältä alas, niin ylävesi letku ei kyllä kuumene ikinä vasta kun termostaatti aukeaa, joten täyttä puppua tuokin Sillä termostaattihan sen veden sinne päästää, ei se muuta kautta sinne pääse.
Missä autossa autovalmistaja on laittanut flektin anturin alavesiletkuun, menen heti tarkistamaan kyseisestä autosta asian.
Ja tuo lämpöjen humppaus teoria ei kyllä pidä paikkaansa, siitä taas termostaatti pitää huolen.
Ja tällaisessa "normaali vesikiertoisessa" autossa, missä vesi menee ylhäältä alas, niin ylävesi letku ei kyllä kuumene ikinä vasta kun termostaatti aukeaa, joten täyttä puppua tuokin Sillä termostaattihan sen veden sinne päästää, ei se muuta kautta sinne pääse.
Miten musta tuntuu, että e39:ssä on flektin anturi tuolla alavesiletkun liepeillä...
Kokeileppa joskus, ylävesiletku on kuuma ja alavesiletku kylmä ja termari kiinni.
Comment