Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämpökytkin ala- vai ylävesiletkuun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkis
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 5152
    • Kouvola, Savisto

    #31
    Originally posted by Cell View Post
    Vanhemmissa on lämpökytkin hanttarin puoleisessa päädyssä = paluupuolella. Yllättäen sitä ei tosiaan ole jos ei ole flektiäkään Uudemmissa anturi on alavesiletkun lähdössä kuten doni sanoikin, sitä käytetään myös flektin ohjaukseen.

    Ja tosiaan, kuten tuossa jo muutamat sanoivat, niin flektiä käytetään kompensoimaan ajoviiman puutetta, mitä se siellä yläletkussa tekee joka voi olla lämmin myös silloin kun ajoviima hoitaa jäähdytystehtävät?
    No eihän se ole mikään vitun paluupuoli se hanttarin puoli ja noissa tuoreemmissa V8 koneissa se on termarikotelon ympäristössä.

    No kyllähän se toimii siellä ylävesiletkussa jos termostaatti on vaikka 92c ja kun lämpötila menee ylävesiletkussa vaikka 98c niin silloin se tarvii lisäjäähdytystä ja kuvittelisin että tuo ylävesiletku paremmin ennakoi tilanteen ja sehän kertoo moottorin todellisen lämmön.
    Eikä se ylävesiletku/moottori siinä ajoviimassakaan saa liian kuuma olla eli yli 98c.

    Ja edelleen kun ajatellaan jotain Opelin antureita jotka ovat 95-105c ja 105-115c ni mietippä kuinka kuumana se vesi tulee moottorista ulos jos se menee moottoriin vajaa tai päältä sata-asteisena

    Nyt saa oikeesti mun puolesta olla, mutta sen kyllä vielä haluan nähdä että joku kaivaa sen E90 330d m57 anturin tuolta realoemista, mä oon nyt tänään tuhlannu reilu tunnin aikaa etsiessäni sitä sieltä.
    Last edited by makkis; 19-09-2012, 23:23.
    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #32
      On se koneen lämpöanturi termarikotelon ympäristössä, mutta on niissä kaseissakin alavesiletkun alussa anturi.

      Mnjaa, onkos se hanttarin puoli sitten ennen kennoa?

      Ei kaikista löydy tuota anturia, mutta niissä missä se on, se on kierrossa kennon jälkeen, oli sitten alavesiletku tai syylarin pääty. Penareissa.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #33
        Originally posted by Cell View Post
        On se koneen lämpöanturi termarikotelon ympäristössä, mutta on niissä kaseissakin alavesiletkun alussa anturi.

        Mnjaa, onkos se hanttarin puoli sitten ennen kennoa?

        Ei kaikista löydy tuota anturia, mutta niissä missä se on, se on kierrossa kennon jälkeen, oli sitten alavesiletku tai syylarin pääty. Penareissa.
        Se syylärin yläosa on yhtenäistä tilaa ja vesi kulkee ylhäältä alas, ei ylös alas ylös alas katso nyt se kuvakin minkä linkitin, se demonstroi hyvin tuon asian.
        Joten jos se anturi on syylärin yläreunassa (ihan sama kummalla puolella) niin silloin se on lähes samassa lämmössä moottorin kanssa kun termostaatti on auki.

        No jos et ole huomannut niin tuoreemmissa kasikoneissa on kaksi lämpöanturia siinä termostaatin ympäristössä

        Tai sitten realoem linkkiä kehiin mistä olet tuon anturin alavesiletkusta löytänyt, tai edes syylärin alapäästä.
        Ja edelleenkin siinä syylärin yläpäässä edes hanttarin puolella se vesi ei ole mennyt yhtään vielä kennoston läpi. Välijäähyssä kun kennosto kulkee vaakatasossa niin asia olisi noin miten meinaat, mutta se nyt onkin asia erikseen.

        Mä voin sulle lahjottaa yhen syylärin minkä voit leikata halki ja miettiä miten se vesi siellä kiertääkään.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #34
          Oletkohan ihan varma tästä pystykenno -asiasta Kyllä niitäkin on, mutta saa mennä tovin taaksepäin...

          Se toinen liitin termarikopassa on termarielementin lämmitysvastus... Kaksi anturiakin siinä on tietyissä vm, mutta ne ovat yksissä kuorissa ja toinen lähdöistä on mittaristolle, toinen eculle.

          Anturi löytyy vesiletkujen kuvista, se on alavesiletkun lähdössä.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            #35
            .................................................. .......
            Last edited by makkis; 20-09-2012, 16:33.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #36
              Originally posted by makkis View Post
              Piti olla enään mitään sanomatta, mutta näköjään pakko jatkaa.



              Tarkempia malleja kiitos, vai käynkö jokaisen mallin tarkastamassa? Vuosimalli ja konetyyppi.
              Tähän mennessä ei vielä ole sellaista näkynyt, esim. Sierra, Transit, 1,8 & V6 Mondeo, Fiesta, Kadett, Manta, Astra, Omega.
              Ja näissä kaikissa siis "normaalikiertoinen" jäähdytysjärjestelmä eli ylhäältä alas.
              Kävin tuossa pihalla äkkiä katsomassa.

              Sytkärin valossa löytyi 96 1.4 Corsasta ja 95 16v 1.6 Astrasta syylärin puolivälin alapuolelta.

              Sopivia Fordeja ei nyt ole tarkistettavaksi kun meidän noissa takavetoisissa on visko tai kiinteä flekti niin ei hirveästi anturia tarvita.

              Mutta ihan sama minulle mihin sen itse laitat.

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                #37
                Originally posted by Cell View Post
                Oletkohan ihan varma tästä pystykenno -asiasta Kyllä niitäkin on, mutta saa mennä tovin taaksepäin...

                Se toinen liitin termarikopassa on termarielementin lämmitysvastus... Kaksi anturiakin siinä on tietyissä vm, mutta ne ovat yksissä kuorissa ja toinen lähdöistä on mittaristolle, toinen eculle.

                Anturi löytyy vesiletkujen kuvista, se on alavesiletkun lähdössä.
                Juu, täytyy kyllä nyt nieleskellä vähän sanoja takaisin.

                Mutta tuo v8, ainakin se termarikopassa oleva on merkkiliikkeen mukaan tähän mennessä ollut anturi eikä vastus:think
                Ja se tupla-anturi on sitten siinä vieressä, oletko kokeillut että flekti ei lähde pyörimään kun sen ala-anturin ottaa irti vai onko vain oletus kuten mullakin tuon tupla-anturin kanssa? Olen vain olettanut että tuo tupla-anturi korvaa nimenomaan tuon syylärin päädyssä olevan tupla-anturin.

                Ja juu, kyllähän se näköjään täytyy myöntää että paluupuolellahan se syylärin päädyssä oleva anturi on, mutta siltikin väittäisin ihan mutuna että se hanttarin pääty on kuumempi kuin kuskin alareuna tai varsinkin alavesiletku, joten tuo on oikeastaan varsin hyvä paikka sille anturille.

                Ja noista Opeleiden antureista, niin niihin löytyy monia eri versioita, ilmeisesti moottorityypistä riippuen? Ilmeisesti niissä vanhimmissa 8 tappi paskoissa löytyy niitä "ylävesiletku" antureita ja toisissa ei välttämättä, tämän todistaa jo se kun menee Motonetin sivuille katsomaan anturi tarjontaa, kun anturin kakkosteho arvo on 115c ni se on vähän liikaa moottoriin menevän nesteen lämmöksi

                Mutta edelleenkin jos noista kahdesta pitäisi valita niin laittaisin ylävesiletkuun, sopivan arvoisella anturilla.

                Jokainen tekee kuten parhaakseen näkee ja laittaa sijoituspaikkaan sopivan anturin niin homma pelaa, tekee niin tai näin
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  #38
                  Näin äkkiseltään kun topicin luin läpi, niin en ymmärrä mitä tekemistä lämpöanturilla (mittaa moottorista tulevaa todellista jäähd.nesteen lämpötilaa) ja sen sijoittelulla lämpökytkimen kanssa? Millä siis tullaan ohjaamaan flektia?

                  Omassa päässäni en ainakaan keksi parempaa paikkaa kun alavesiletku tai syylärin päätypala. Siinähän se paras ja oleellisin tieto tulee, tarviiko syyläri lisäpuhallusta jäähdyttääkseen liian kumaa nestettä tai onko se liian kuumaa. Toki varmasti toimii myös ylävesiletkussa, mutta olettaisin että aikamoinen homma on sovittaa lämpöarvot kohdalleen kun syylärin jäähdytysteho ei kuitenkaan ole vakio.

                  Voihan sen anturin itse kukin laittaa vaikka mihin. Hanskalokeroon, kaupan hyllyyn, roskiin jne. Mutta tuskimpa tässäkään on kahta sanaa, että missä se toimii parhaiten jos sillä meinataan tarkkailla mahdollista lisäjäähdytyksen tarvetta?

                  Comment

                  • 2bar..ahhh
                    BTCF Honorary Member
                    • Nov 2004
                    • 3351
                    • haapavesi

                    #39
                    lyhyesti. Moottorinlämmön mittaus ja syylärin lämmön alentamiseen pitää olla kaksi anturia ja paikkaa. V8 koneiisa esim E34 on syylärissä paluupuolella flektin 2toiminen anturi joka ohjaa samaaflektiä mikä pyörii silloinkun ilmastointi päälä ja jäähdyttää kaikkia kennoja keulassa. Ite nakkelen aina viskot pois ainakin v koneen keulalta koskaan ei ole ollut ongelmia lämpöjen kanssa kunhan huolehtii et flekti toimii. Vesipumpun keston takia otan viskon pois. edit: eli jos halutaan syyläristä poistuvaa nestettä jäähdyttää niin silloin se on paluupuolella flektin anturi (alavesiletku v8 moottoreissa) sama vaikka syyläriin tulee 120asteinen vesi ja jäähdytin kykenee sen jäähdyttämään vaikka 91asteeseen niin mistä muualta flekti tietää oman lisäjäähdytys tarpeen kuin paluu letkusta (bmw v8 alavesiletku) tulevan nesteen lämmöstä. Rata pirssiinki tulee flektin ohjaus paluupuolelle syylärin viereen ja nyt menee pakkasekaisin koska siinä on molemmat letkut samalla tasolla ja syyläri viel 45asteen kulumassa peräkontissa tankinalla.......
                    Last edited by 2bar..ahhh; 22-09-2012, 00:44.
                    €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #40
                      Originally posted by makkis View Post
                      Mutta tuo v8, ainakin se termarikopassa oleva on merkkiliikkeen mukaan tähän mennessä ollut anturi eikä vastus:think
                      Ja se tupla-anturi on sitten siinä vieressä, oletko kokeillut että flekti ei lähde pyörimään kun sen ala-anturin ottaa irti vai onko vain oletus kuten mullakin tuon tupla-anturin kanssa? Olen vain olettanut että tuo tupla-anturi korvaa nimenomaan tuon syylärin päädyssä olevan tupla-anturin.
                      Termarissa oleva liitin on elementissä sisällä olevalle lämpövastukselle jolla lasketaan lämpöjä ecun niin halutessa. Tupla-anturista toinen on eculle ja toinen mittaristolle, ennen nämä olivat erikseen mm. V8:ssa koneen takapäässä ja muissa missä milloinkin. Alavesiletkun anturin irroitus ei flektiä käynnistä, se ei ole kytkin kuten vanhemmissa vaan lämpöanturi jonka tieto menee eculle.

                      Syylarin päädyissä ei ole ollut antureita, vain kytkimiä joilla ohjataan releitä.

                      siltikin väittäisin ihan mutuna että se hanttarin pääty on kuumempi kuin kuskin alareuna tai varsinkin alavesiletku
                      Toivottavasti ei termarin auki ollessa, silloin on aika heikko virtaus syylarin läpi.

                      Jokainen tekee kuten parhaakseen näkee ja laittaa sijoituspaikkaan sopivan anturin niin homma pelaa, tekee niin tai näin
                      Näinpä
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • WSE1
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3242
                        • Suomusjärvi

                        #41
                        Originally posted by makkis View Post
                        Mutta tuo v8, ainakin se termarikopassa oleva on merkkiliikkeen mukaan tähän mennessä ollut anturi eikä vastus:think
                        Suositellaanpa taas merkkiliikkeen miehille jatkokoulutusta.
                        Kyseessähän on termostaatin lämmiittämiseen tarkoitetun vastuksen liitäntä, jota ohjaamalla moottorinohjaus saa mekaanisen termostaatin aukeamaan jos ajotilanne vaatii termostaatin avaamista aikaisemmin kuin se jäähdytysnesteen lämmöllä saavutettaisiin.

                        Comment

                        • WSE1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 3242
                          • Suomusjärvi

                          #42
                          [QUOTE=Doni;2805215]Sähköflektin lämpökytkimen asennus, ala- (outlet) vai ylävesiletkuun (inlet)?

                          /QUOTE]

                          Aina alavesiletkuun, tai paluupuolelle letkujen ollessa esim. rinnakkain. Ei ole mitään järkeä jäähdyttää jäähdytintä silloin kun se ei jäähdytystä tarvitse. Ylävesiletkussa olevalla anturilla flekti lähtisi päälle aina termarin avautuessa, vaikka jäähdyttimen kapasitetti riittäisi ilman fletiäkin jäähdyttämään moottorin. Jos taas anturin asteluku olisi termostaastin astelukua suurempi siinä olisi vielä vähemmän järkeä, koska ensin ylitetään termostaatin määräämä moottorin käyntilämpötila tilanteessa jossa jäähdyttimen teho ajoviimasta ei enää riitä ja sitten vasta aletaan pudottamaan sitä flektillä.

                          Termostaatin asteluku määrää moottorin käyntilämpötilan ja sillä selvä.

                          Jäähdyttimen tehtävä on jäähdyttää lävitsensä virtaava nestettä vähintäänkin sen verran että käyntilämpötila saadaan pidettyä maksimissaan termostaatin määrittämässä lukemassa.
                          Paluupuolella olevan flektin anturin tai lämpökytkimen tulee olla asteluvultaan riittävän marginaalin verran termostaatin arvoa alhaisempi. Marginaalin suuruus riippuu flektin ja jäähdyttimen jäähdytystehon suhteesta toisiinsa ja moottorin jäähdytystarpeesta. Jos marginaali on liian iso flekti käy turhan paljon ja koneelle menee turhankin viileää nestettä ja termari aukeilee ja sulkeutuu vähän väliä, tästä ei tosin varsinaisesti suurempaa haittaa ole joten mieluummin näinpäin. Jos marginaali on liian pieni voi käyntilämpö nousta liiaksi hetkellisessä kovassa kuormituksessa ja tästä voi olla suurempaakin haittaa, toki jos näin pääsee käymään on jäähdytysjärjestelmä muutenkin jo hieman alimitoitettu.
                          Käytännössä riittää useimmiten kuitenkin että moottorille palaava neste on aina vähintään 10-20 C kylmempää kuin sieltä ulos tuleva, eli anturin arvo noin 10-20C termostaatin arvon alapuolella. Tällöin flekti pyörii mahdollisimman vähän mutta kumminkin tarvittaessa riittävän pian jos järjestelmän mitoitus muuten riittää. Jos mitoitus epäilyttää täytyy kasvattaa marginaalia tai mieluummin itse jäähdyttimen kapasiteettia.

                          Comment

                          • jad
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 279
                            • Helsinki

                            #43
                            ^ En kyllä olis osannut tuota noin hienosti selittää, oikein ymmärrettävästi selitetty
                            Enään ei pitäisi olla epäselvää
                            www.carbonracingteam.fi

                            Comment

                            • Terou
                              BTCF Member
                              • May 2005
                              • 791
                              • Tampere

                              #44
                              Olisko vinkkiä, että löytyykö suomesta jostain tuollaista säädettävää lämpökytkintä? Vai pitääkö tilata ulkomailta, niin kuin kaikki muukin.
                              E46 M3 perän lukkoyksikkö
                              Projekti: E46 M3 Supercharged rata-auto Myydään, ehkä, privaviestiä jos kiinnostaa

                              www.xenonkauppa.fi Kaikki osat xenonvaloihin

                              Comment

                              • Ahdinko
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2010
                                • 227
                                • Kerava

                                #45
                                Mistäs näitä ootte hankkinut? Siis lämpökytkimiä. Onko hinnat tosiaan luokkaa >50€ ??
                                Last edited by Ahdinko; 04-12-2012, 20:45.
                                Harrastepeli E30 325 "Räyhä"
                                Käyttis 535i GT F07
                                Ex: X1 E84 28i Xdrive
                                Ex: E90 325

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎