Originally posted by makkis
View Post
Lämpökytkin ala- vai ylävesiletkuun
Collapse
X
-
No tämä se vasta puppua onkin.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
-
Esimerkiksi tällainen pieni autovalmistaja VAG.Missä autossa autovalmistaja on laittanut flektin anturin alavesiletkuun, menen heti tarkistamaan kyseisestä autosta asian
Ei taida termostaatilla kuitenkaan noin hyvää lämpöeristys kykyä olla?ylävesi letku ei kyllä kuumene ikinä vasta kun termostaatti aukeaa
Ei teoriaa, vaan mitattu.lämpöjen humppaus teoria
Nooh, perustankin näkemykseni ainoastaan vaatimattomaan kokemukseen ja maalaisjärkeen, voivathan molemmat olla vääriäkin
Last edited by jad; 15-09-2012, 20:46.
Comment
-
Originally posted by Bmw Master View PostMiten musta tuntuu, että e39:ssä on flektin anturi tuolla alavesiletkun liepeillä...
Kokeileppa joskus, ylävesiletku on kuuma ja alavesiletku kylmä ja termari kiinni.No tottakai se alavesiletku on kylmä, mutta edelleen se ylävesiletku lämpenee KUNNOLLA vasta kun termostaatti aukeaa.Originally posted by O-Peksi View PostNo tämä se vasta puppua onkin.
Kun syylärissähän vesi ei kierrä ennenkuin termostaatti aukeaa, ja vesi kiertää ylhäältä alas, niin tottakai se ylävesiletku lämpeää ennen alavesiletkua. Alavesiletku lämpeää vasta kun syylärikin on lämmin
Kokeileppa joskus missä välissä se ylävesiletku rupeaa lämpeämään. Siinä kohdilla kun lämmöt on puolivälissä, eli siinä missä termostaatti pitää lämmöt ja aukeaa.
Tietyissä VAG vehkeissä, olikohan tämä 20V moottori esimerkiksi niin muistini mukaan termostaatti on moottorin alapuolella, joten tässäkin taas tullaan tuohon termostaatin sijaintiin.Originally posted by jad View PostEsimerkiksi tällainen pieni autovalmistaja VAG.
Ei taida termostaatilla kuitenkaan noin hyvää lämpöeristys kykyä olla?
Ei teoriaa, vaan mitattu.
Nooh, perustankin näkemykseni ainoastaan vaatimattomaan kokemukseen ja maalaisjärkeen, voivathan molemmat olla vääriäkin
Eli edelleenkin taitaa tuo oikea ratkaisu olla tuossa termostaatin sijoittelussa.
Mutta mulle on oikeastaan ihan sama mihkä sen vitun anturin tungette, ei ole multa pois, eikä mulle päin mihin sen laitatte. I rest my case!!!Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
Esim opeleissa se on jäähdyttimen alalaidassa.Originally posted by makkis View PostMissä autossa autovalmistaja on laittanut flektin anturin alavesiletkuun, menen heti tarkistamaan kyseisestä autosta asian.
Ja tuo lämpöjen humppaus teoria ei kyllä pidä paikkaansa, siitä taas termostaatti pitää huolen.
Ja tällaisessa "normaali vesikiertoisessa" autossa, missä vesi menee ylhäältä alas, niin ylävesi letku ei kyllä kuumene ikinä vasta kun termostaatti aukeaa, joten täyttä puppua tuokin
Sillä termostaattihan sen veden sinne päästää, ei se muuta kautta sinne pääse.
Taisi olla fordeissakin aika matalalla jäähdyttimessä.
Mutta laittakaa mihin laitatte.
Tosin vedellä on myös jännä tapa johtaa lämpöä niin ei ikinä ylävesiletku ole kuuma etenkään kun jossain laitteissa on termostaatissa ilmausreikä
Comment
-
Bemareissakin se on "alavesiletkussa" eli paluupuolella, niin uusissa kuin noissa 90-luvun keksinnöissäkin...325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Piti olla enään mitään sanomatta, mutta näköjään pakko jatkaa.
Tarkempia malleja kiitos, vai käynkö jokaisen mallin tarkastamassa? Vuosimalli ja konetyyppi.Originally posted by Muurahainen View PostEsim opeleissa se on jäähdyttimen alalaidassa.
Taisi olla fordeissakin aika matalalla jäähdyttimessä.
Tähän mennessä ei vielä ole sellaista näkynyt, esim. Sierra, Transit, 1,8 & V6 Mondeo, Fiesta, Kadett, Manta, Astra, Omega.
Ja näissä kaikissa siis "normaalikiertoinen" jäähdytysjärjestelmä eli ylhäältä alas.
Jaa niin missä malleissa/koneissa? E30 M20, E34 M30/V8, E38 V8, E39 M52, E36 M50, E46 M54 jne. ei ainakaan ole. Tarkistin vielä varuiksi realoemistakin ettei vain muisti olisi pettänyt.Originally posted by Cell View PostBemareissakin se on "alavesiletkussa" eli paluupuolella, niin uusissa kuin noissa 90-luvun keksinnöissäkin...
Ja siis näissähän ei periaatteessa ole edes flektin anturia kun on visko, mutta toimiihan se lisäflektinä tuo ilmastoinnin flekti, ilman ilmastointiahan ei sitä anturia edes löydy.
No ei näköjään ala, kun ei ole vielä annettu yhtäkään sellasta varteenotettavaa vaihtoehtoaOriginally posted by jad View PostOT, mutta: ... alkaa kohta olemaan paljon tarkistettavaa
Tässä nyt vielä niille jotka ovat unohtaneet sen miten päin se vesi kiertää suurimmassa osassa autoja.

Last edited by makkis; 18-09-2012, 22:57.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
BMW E90 330D ja Audi A4 2012 2.0TFSi tuli tänään vastaan.
Edit: Skoda Octavia Scout 2.0TDI alavesiletkussa.Last edited by jad; 21-09-2012, 11:28.
Comment
-
Omassa entisessä e34 525:ssa laitoin sähköflektin viskon tilalle ja anturin ensin ylävesiletkuun mut eihän siitä tullu mitään ku flekti pyöri lähes koko ajan niin vaihdoin sit alavesiletkuun sen ja alkoi toimii niinku pitääkin. Eli kun syyläri ei kykene enää jäähdyttää tarpeeksi nestettä niin alavesiletku alkaa lämpenee ja flekti käynnistyy.
Comment
-
Kaivappas ny viel kaupan päälle realoemista toi E90:n anturi, mää kun 30min etsimisellä en löytäny ku kanteen tulevan anturinOriginally posted by jad View PostBMW E90 330D ja Audi A4 2012 2.0TFSi tuli tänään vastaan.
Minkä arvoinen anturi sulla oli? flektille tarvii olla luokkaa 98cOriginally posted by 525TurboIC View PostOmassa entisessä e34 525:ssa laitoin sähköflektin viskon tilalle ja anturin ensin ylävesiletkuun mut eihän siitä tullu mitään ku flekti pyöri lähes koko ajan niin vaihdoin sit alavesiletkuun sen ja alkoi toimii niinku pitääkin. Eli kun syyläri ei kykene enää jäähdyttää tarpeeksi nestettä niin alavesiletku alkaa lämpenee ja flekti käynnistyy.
Ja joo myönnetäköön että miksipäs ei tuo anturi toimisi tuolla alhaallakin, kunhan on riittävän alhaiselle lämpötilalle toi anturi. Kiinnity tuo huomio vain siihen miten autotehtaat ovat laittaneet.Last edited by makkis; 19-09-2012, 17:15.Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
-
Onhan monessa bemarissa anturi siellä alavesiletkussa, mutta se on pelkkään outletin monitorointiin. Näin ainakin S54 ja N42 moottoreissa joita olen joskus omistanut. Lämpökytkin ilmastoinnin flektille on melkein aina, jollei aina syylärin yläreunassa.
Taitaa siis mennä ylävesiletkuun tuo anturi. Jos on 91 asteinen termari, niin millä arvoilla laitetaan kytkin? Tarkoitus laittaa 3-napainen kytkin jolla saadaan vastuksen kautta kaksi eri nopeutta.
EDIT: En ajatellut että tämä kysymys tuottaa tällaisen väännön. Hyvä että on keskustelua
EDIT2: Entä jos sen anturin laittaa alavesiletkuun tuolla samalla termarilla, niin millaisilla arvoilla?Last edited by Doni; 19-09-2012, 17:26.Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
Comment
-
Alavesiletkuun on helppo. Päälle kun menee yli +90 ja pois kun menee alle +80 astetta.
Ylävesiletkuun ei ole eikä voi olla ohjesääntöä. Riippuu jäähdyttäjän tehosta ja flektin koosta.Last edited by jad; 19-09-2012, 19:54.
Comment
-
Alavesiletkuun on helppo päälle kun menee yli +90 ja pois kun menee alle +80 astetta.
Ylävesiletkuun ei ole eikä voi olla ohjesääntöä. Riippuu jäähdyttäjän tehosta ja flektin koosta.
EDIT: Ideahan on siis pitää vesi halutun lämpöisenä, tässä tapauksessa on päätetty 91 astetta.
Comment
-
Ite kyllä edelleen olisin alavesiletkun kannalla. Jotenkin tuntuu vaan loogisimmalta noin, kun syylärin läpi tulee liian kuumaa nestettä(=syyläri ei vapaalla ilmavirtauksella jäähdytä nestettä tarpeeksi) lähtee flekti päälle ja tehostaa lämmön siirtymistä syylärissä. Anturin kanssakin selkein noin, niinkuin jad sanoi tossa edellä. Tuolla systeemillä pääsee ainakin liian helposti pyörivästä flektistä eroon.ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset
Comment
-
Vanhemmissa on lämpökytkin hanttarin puoleisessa päädyssä = paluupuolella. Yllättäen sitä ei tosiaan ole jos ei ole flektiäkäänOriginally posted by makkis View PostJaa niin missä malleissa/koneissa? E30 M20, E34 M30/V8, E38 V8, E39 M52, E36 M50, E46 M54 jne. ei ainakaan ole. Tarkistin vielä varuiksi realoemistakin ettei vain muisti olisi pettänyt.
Ja siis näissähän ei periaatteessa ole edes flektin anturia kun on visko, mutta toimiihan se lisäflektinä tuo ilmastoinnin flekti, ilman ilmastointiahan ei sitä anturia edes löydy.
Uudemmissa anturi on alavesiletkun lähdössä kuten doni sanoikin, sitä käytetään myös flektin ohjaukseen.
Ja tosiaan, kuten tuossa jo muutamat sanoivat, niin flektiä käytetään kompensoimaan ajoviiman puutetta, mitä se siellä yläletkussa tekee joka voi olla lämmin myös silloin kun ajoviima hoitaa jäähdytystehtävät?The fan speed is influenced by the coolant temperature at the radiator outlet and the pressure in the air conditioning system. The fan speed is reduced as the vehicle speed increases.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
Comment