Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lämpökytkin ala- vai ylävesiletkuun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by makkis View Post
    Ja tällaisessa "normaali vesikiertoisessa" autossa, missä vesi menee ylhäältä alas, niin ylävesi letku ei kyllä kuumene ikinä vasta kun termostaatti aukeaa, joten täyttä puppua tuokin
    No tämä se vasta puppua onkin.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • jad
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 279
      • Helsinki

      #17
      Missä autossa autovalmistaja on laittanut flektin anturin alavesiletkuun, menen heti tarkistamaan kyseisestä autosta asian
      Esimerkiksi tällainen pieni autovalmistaja VAG.


      ylävesi letku ei kyllä kuumene ikinä vasta kun termostaatti aukeaa
      Ei taida termostaatilla kuitenkaan noin hyvää lämpöeristys kykyä olla?

      lämpöjen humppaus teoria
      Ei teoriaa, vaan mitattu.

      Nooh, perustankin näkemykseni ainoastaan vaatimattomaan kokemukseen ja maalaisjärkeen, voivathan molemmat olla vääriäkin
      Last edited by jad; 15-09-2012, 20:46.
      www.carbonracingteam.fi

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #18
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Miten musta tuntuu, että e39:ssä on flektin anturi tuolla alavesiletkun liepeillä...

        Kokeileppa joskus, ylävesiletku on kuuma ja alavesiletku kylmä ja termari kiinni.
        Originally posted by O-Peksi View Post
        No tämä se vasta puppua onkin.
        No tottakai se alavesiletku on kylmä, mutta edelleen se ylävesiletku lämpenee KUNNOLLA vasta kun termostaatti aukeaa.
        Kun syylärissähän vesi ei kierrä ennenkuin termostaatti aukeaa, ja vesi kiertää ylhäältä alas, niin tottakai se ylävesiletku lämpeää ennen alavesiletkua. Alavesiletku lämpeää vasta kun syylärikin on lämmin

        Kokeileppa joskus missä välissä se ylävesiletku rupeaa lämpeämään. Siinä kohdilla kun lämmöt on puolivälissä, eli siinä missä termostaatti pitää lämmöt ja aukeaa.

        Originally posted by jad View Post
        Esimerkiksi tällainen pieni autovalmistaja VAG.



        Ei taida termostaatilla kuitenkaan noin hyvää lämpöeristys kykyä olla?


        Ei teoriaa, vaan mitattu.

        Nooh, perustankin näkemykseni ainoastaan vaatimattomaan kokemukseen ja maalaisjärkeen, voivathan molemmat olla vääriäkin
        Tietyissä VAG vehkeissä, olikohan tämä 20V moottori esimerkiksi niin muistini mukaan termostaatti on moottorin alapuolella, joten tässäkin taas tullaan tuohon termostaatin sijaintiin.
        Eli edelleenkin taitaa tuo oikea ratkaisu olla tuossa termostaatin sijoittelussa.



        Mutta mulle on oikeastaan ihan sama mihkä sen vitun anturin tungette, ei ole multa pois, eikä mulle päin mihin sen laitatte. I rest my case!!!
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • Muurahainen
          BTCF Member
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #19
          Originally posted by makkis View Post
          Missä autossa autovalmistaja on laittanut flektin anturin alavesiletkuun, menen heti tarkistamaan kyseisestä autosta asian.

          Ja tuo lämpöjen humppaus teoria ei kyllä pidä paikkaansa, siitä taas termostaatti pitää huolen.

          Ja tällaisessa "normaali vesikiertoisessa" autossa, missä vesi menee ylhäältä alas, niin ylävesi letku ei kyllä kuumene ikinä vasta kun termostaatti aukeaa, joten täyttä puppua tuokin Sillä termostaattihan sen veden sinne päästää, ei se muuta kautta sinne pääse.
          Esim opeleissa se on jäähdyttimen alalaidassa.
          Taisi olla fordeissakin aika matalalla jäähdyttimessä.

          Mutta laittakaa mihin laitatte.
          Tosin vedellä on myös jännä tapa johtaa lämpöä niin ei ikinä ylävesiletku ole kuuma etenkään kun jossain laitteissa on termostaatissa ilmausreikä

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #20
            Bemareissakin se on "alavesiletkussa" eli paluupuolella, niin uusissa kuin noissa 90-luvun keksinnöissäkin...
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • jad
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 279
              • Helsinki

              #21
              OT, mutta: ... alkaa kohta olemaan paljon tarkistettavaa
              www.carbonracingteam.fi

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                #22
                Piti olla enään mitään sanomatta, mutta näköjään pakko jatkaa.

                Originally posted by Muurahainen View Post
                Esim opeleissa se on jäähdyttimen alalaidassa.
                Taisi olla fordeissakin aika matalalla jäähdyttimessä.
                Tarkempia malleja kiitos, vai käynkö jokaisen mallin tarkastamassa? Vuosimalli ja konetyyppi.
                Tähän mennessä ei vielä ole sellaista näkynyt, esim. Sierra, Transit, 1,8 & V6 Mondeo, Fiesta, Kadett, Manta, Astra, Omega.
                Ja näissä kaikissa siis "normaalikiertoinen" jäähdytysjärjestelmä eli ylhäältä alas.

                Originally posted by Cell View Post
                Bemareissakin se on "alavesiletkussa" eli paluupuolella, niin uusissa kuin noissa 90-luvun keksinnöissäkin...
                Jaa niin missä malleissa/koneissa? E30 M20, E34 M30/V8, E38 V8, E39 M52, E36 M50, E46 M54 jne. ei ainakaan ole. Tarkistin vielä varuiksi realoemistakin ettei vain muisti olisi pettänyt.
                Ja siis näissähän ei periaatteessa ole edes flektin anturia kun on visko, mutta toimiihan se lisäflektinä tuo ilmastoinnin flekti, ilman ilmastointiahan ei sitä anturia edes löydy.

                Originally posted by jad View Post
                OT, mutta: ... alkaa kohta olemaan paljon tarkistettavaa
                No ei näköjään ala, kun ei ole vielä annettu yhtäkään sellasta varteenotettavaa vaihtoehtoa

                Tässä nyt vielä niille jotka ovat unohtaneet sen miten päin se vesi kiertää suurimmassa osassa autoja.


                Last edited by makkis; 18-09-2012, 22:57.
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • jad
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 279
                  • Helsinki

                  #23
                  BMW E90 330D ja Audi A4 2012 2.0TFSi tuli tänään vastaan.

                  Edit: Skoda Octavia Scout 2.0TDI alavesiletkussa.
                  Last edited by jad; 21-09-2012, 11:28.
                  www.carbonracingteam.fi

                  Comment

                  • 525TurboIC
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 663
                    • Pomarkku

                    #24
                    Omassa entisessä e34 525:ssa laitoin sähköflektin viskon tilalle ja anturin ensin ylävesiletkuun mut eihän siitä tullu mitään ku flekti pyöri lähes koko ajan niin vaihdoin sit alavesiletkuun sen ja alkoi toimii niinku pitääkin. Eli kun syyläri ei kykene enää jäähdyttää tarpeeksi nestettä niin alavesiletku alkaa lämpenee ja flekti käynnistyy.

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      #25
                      Originally posted by jad View Post
                      BMW E90 330D ja Audi A4 2012 2.0TFSi tuli tänään vastaan.
                      Kaivappas ny viel kaupan päälle realoemista toi E90:n anturi, mää kun 30min etsimisellä en löytäny ku kanteen tulevan anturin

                      Originally posted by 525TurboIC View Post
                      Omassa entisessä e34 525:ssa laitoin sähköflektin viskon tilalle ja anturin ensin ylävesiletkuun mut eihän siitä tullu mitään ku flekti pyöri lähes koko ajan niin vaihdoin sit alavesiletkuun sen ja alkoi toimii niinku pitääkin. Eli kun syyläri ei kykene enää jäähdyttää tarpeeksi nestettä niin alavesiletku alkaa lämpenee ja flekti käynnistyy.
                      Minkä arvoinen anturi sulla oli? flektille tarvii olla luokkaa 98c

                      Ja joo myönnetäköön että miksipäs ei tuo anturi toimisi tuolla alhaallakin, kunhan on riittävän alhaiselle lämpötilalle toi anturi. Kiinnity tuo huomio vain siihen miten autotehtaat ovat laittaneet.
                      Last edited by makkis; 19-09-2012, 17:15.
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • Doni
                        Moderator
                        • Sep 2004
                        • 2842
                        • Kyrsälä

                        #26
                        Onhan monessa bemarissa anturi siellä alavesiletkussa, mutta se on pelkkään outletin monitorointiin. Näin ainakin S54 ja N42 moottoreissa joita olen joskus omistanut. Lämpökytkin ilmastoinnin flektille on melkein aina, jollei aina syylärin yläreunassa.

                        Taitaa siis mennä ylävesiletkuun tuo anturi. Jos on 91 asteinen termari, niin millä arvoilla laitetaan kytkin? Tarkoitus laittaa 3-napainen kytkin jolla saadaan vastuksen kautta kaksi eri nopeutta.

                        EDIT: En ajatellut että tämä kysymys tuottaa tällaisen väännön. Hyvä että on keskustelua

                        EDIT2: Entä jos sen anturin laittaa alavesiletkuun tuolla samalla termarilla, niin millaisilla arvoilla?
                        Last edited by Doni; 19-09-2012, 17:26.
                        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                        Comment

                        • jad
                          BTCF Member
                          • Feb 2007
                          • 279
                          • Helsinki

                          #27
                          Alavesiletkuun on helppo. Päälle kun menee yli +90 ja pois kun menee alle +80 astetta.
                          Ylävesiletkuun ei ole eikä voi olla ohjesääntöä. Riippuu jäähdyttäjän tehosta ja flektin koosta.
                          Last edited by jad; 19-09-2012, 19:54.
                          www.carbonracingteam.fi

                          Comment

                          • jad
                            BTCF Member
                            • Feb 2007
                            • 279
                            • Helsinki

                            #28
                            Alavesiletkuun on helppo päälle kun menee yli +90 ja pois kun menee alle +80 astetta.
                            Ylävesiletkuun ei ole eikä voi olla ohjesääntöä. Riippuu jäähdyttäjän tehosta ja flektin koosta.

                            EDIT: Ideahan on siis pitää vesi halutun lämpöisenä, tässä tapauksessa on päätetty 91 astetta.
                            www.carbonracingteam.fi

                            Comment

                            • O-Peksi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2007
                              • 2775
                              • Joensuu

                              #29
                              Ite kyllä edelleen olisin alavesiletkun kannalla. Jotenkin tuntuu vaan loogisimmalta noin, kun syylärin läpi tulee liian kuumaa nestettä(=syyläri ei vapaalla ilmavirtauksella jäähdytä nestettä tarpeeksi) lähtee flekti päälle ja tehostaa lämmön siirtymistä syylärissä. Anturin kanssakin selkein noin, niinkuin jad sanoi tossa edellä. Tuolla systeemillä pääsee ainakin liian helposti pyörivästä flektistä eroon.
                              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #30
                                Originally posted by makkis View Post
                                Jaa niin missä malleissa/koneissa? E30 M20, E34 M30/V8, E38 V8, E39 M52, E36 M50, E46 M54 jne. ei ainakaan ole. Tarkistin vielä varuiksi realoemistakin ettei vain muisti olisi pettänyt.
                                Ja siis näissähän ei periaatteessa ole edes flektin anturia kun on visko, mutta toimiihan se lisäflektinä tuo ilmastoinnin flekti, ilman ilmastointiahan ei sitä anturia edes löydy.
                                Vanhemmissa on lämpökytkin hanttarin puoleisessa päädyssä = paluupuolella. Yllättäen sitä ei tosiaan ole jos ei ole flektiäkään Uudemmissa anturi on alavesiletkun lähdössä kuten doni sanoikin, sitä käytetään myös flektin ohjaukseen.

                                The fan speed is influenced by the coolant temperature at the radiator outlet and the pressure in the air conditioning system. The fan speed is reduced as the vehicle speed increases.
                                Ja tosiaan, kuten tuossa jo muutamat sanoivat, niin flektiä käytetään kompensoimaan ajoviiman puutetta, mitä se siellä yläletkussa tekee joka voi olla lämmin myös silloin kun ajoviima hoitaa jäähdytystehtävät?
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎