Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 Jakohihnan vaihto-ohje HOWTO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samivaan
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 176

    #31
    Alfamer opus sanoo myös 60tkm, korjaamo jossa oma hihna oli viimeksi vaihdettu, oli merkannut seuraavan vaihtokerran 80tkm päähän. Varaosaliikkeen BMW manuaali sanoi 80tkm. Oma hihna oli 86tkm kohdalla mielestäni erittäin hyvässä kunnossa, mutta lievästi liian löysä.
    Aion kyllä jatkossa vaihtaa 60tkm kohdalla joka tapauksessa.

    325I avo, ite vaihdoin vesipumpun ihan sen takia, kun maksoi vaan 30€, ja purkamisessa on kuitenkin sen verran hommaa, ettei viittis samana vuonna ottaa tuon hintasen värkin takia uusiks. Ostat vaan hihnan, vesipumpun ja kiristäjän, niin hyvin menee. Ja kannattaa sitten ohjeen mukaisesti täyttää nesteet ylävesiletkusta, muualta sitä ei ilmattomaksi saa vaikka hyppisi tasajalkaa koneen päällä.

    Ainiin, se "muuta mitä voi mennä rikki", on joka hiton muoviosa. Esim. syylärin muovikiinnikkeet. (eli varaa pikaliimaa) Sitä en tiedä mistä niitä ehjiä saa. Jos joku tietää mistä saa, JA paljonko maksaa, niin kiva ois kuulla.

    Comment

    • BMW 325I avo
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 832
      • Tampere

      #32
      Kiitoksia samivaan, lähdetään näillä eväillä remonttiin ja toivotaan, että äitienpäiväksi kiesi kunnossa.
      // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

      Comment

      • BMW 325I avo
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 832
        • Tampere

        #33
        Originally posted by Silli

        -Sitten viskotuuletin pois.Papukaijapihdeillä käännät edestä katsottuna kellonsuuntaa niin saat sen auki.Laita visko syrjään pystyasentoon.
        Nonni, remontti urheasti aloitettu ja ensimmäinen kysymys. Mítes tuo viskon irroitus? Myötäpäiväänkö (eli vastakierrekkö?) pitää vääntää ja mistä? Sieltä ropellin takaa olevasta kuuskulmasta vai?

        Koittelin tuossa jo aikani ja ei ihan helpolla lähtenyt, joten ajattelin varmistaa, että olenko tajunnut ohjeen oikein. Varmuuden vuoksi.

        edit: Löysinkin tuolta ongelmat osiosta 325 E36 viskon irroituksesta jotain, varmaan voi käyttää hyväkseen myös tässä m20b25 motissakin. Eli napauttamalla lähtee ja vasurikierre. Lähden tästä yrittämään.
        Last edited by BMW 325I avo; 06-05-2005, 13:39.
        // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

        Comment

        • BMW 325I avo
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 832
          • Tampere

          #34
          Jahuu, remontti onnistui

          Kiitokset hyvistä ohjeista, enpä olisi muuten koko hommaan ryhtynyt...
          10h kaikkineen meni hommaan. Kun tietää mitä tekee, niin voisin kuvitella jonnekin neljään tuntiin tekeväni tuon.

          Oli edellinen hihnanvaihtaja vissiin aika punttiukko ja tuskin omisti momenttiavainta. Vesipumpussa oli katkennut pultti ja kampuraan oli katkennut pultti sisään Eli viidellä pultilla nyt kiinni, mutta eiköhän tuo hihnapyörä siellä kiinni pysy...turbotukseen asti.
          // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

          Comment

          • Minel87
            Bimmer Rookie
            • Jun 2005
            • 24

            #35
            Originally posted by Meisseli
            Lieneekö sillä mitään vaikutusta asiaan, mutta jossain ohjeistuksessa on sanottu että kiristäjän annetaan olla jousen varassa myös tuon parin kierroksen pyörityksen aikana ja vasta sen jälkeen pultit kiinni.
            käsittääkseni kun kampiakselia on pyöritetty kaksi kierosta niin kiristimen löysäämisellä haetaan että jousi kiristäisi vielä pyörityksen aikana tulleet löysyydet pois...

            Comment

            • HarzaTheMan
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 458
              • Sawo

              #36
              Hyvät ohjeet, kiitos niistä! Viikonloppuna tuli vaihdettua 325:een hihna näillä ohjeilla. Aikaa meni vajaat 10 tuntia mukaan lukien venttiilien välysten säätö ja vesipumpun vaihto sekä vähän moottorin pesua. Uuden opetteluun ja ihmettelyyn kului aikaa jonkun verran.

              Eniten vaikeuksia tuotti viskon irroitus, johon tarvittiin isot putkipihdit ja isot lukkopihdit. Putkipihdeillä piti lukita visko hihnapyörästä auton runkoa vasten ja sitten pyöräyttää lukkopihdeillä visko auki. Kyllä siinä meinasi koko auto kyljelleen pyörähtää ennen kuin visko irtosi Olisi edellinen asentaja voinut vähän herkempään sen jättää. Muuten tuo ei mitenkään vaikea homma ole jos on ennenkin autoja rassaillut.

              Hihnalla oli ajettu 69 tkm ja 5 vuotta. Sileä puoli hihnasta oli ihan täynnä pienen pientä pykimää ja hammaspuolella oli 2 hampaan reunassa lovet, joista hihna olisi joskus tulevaisuudessa varmaan katkennut. Kuitenkin nuo lovet olivat vielä hyvin pienet, mutta erottuivat hihnasta. Kiristäjän rulla heilui noin 1 mm verran, kun uusi ei tuntunut heiluvan yhtään. Kaikkiaan sanoisin että ei tuolla vaihdolla niin hätä olisi vielä ollut, mutta nytpä ei tarvitse sitä jännittää.
              ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

              Comment

              • ropo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 648

                #37
                Vaihdoitko venttiilikopan tiivisteen? Pitäis kaverille säätää venttiilivälykset mutta en yhtään muista millainen tiiviste siinä on, että onko se välttämättä vaihdettava?
                Ei riemulla rajaa kun kasilla ajaa!

                Comment

                • ZoMbiE
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2003
                  • 2583
                  • Lohja, Virkkala

                  #38
                  Originally posted by system_administrator
                  E34:ssä konepellin irrotus on aivan turha operaatio. Tilaa on muutenkin reilusti. E30:ssä otan suosiolla konepellin pois.
                  Ei se kyl E30:ssäkään sitä vaadi, itse homman useasti tehnyt ja ilman ongelmia...

                  Comment

                  • HarzaTheMan
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2004
                    • 458
                    • Sawo

                    #39
                    Originally posted by ropo
                    Vaihdoitko venttiilikopan tiivisteen? Pitäis kaverille säätää venttiilivälykset mutta en yhtään muista millainen tiiviste siinä on, että onko se välttämättä vaihdettava?
                    Siinä on pahvitiiviste, joka ainakin minulla irtosi helposti ehjänä. Kannattaa vaan varoa ettei katkaise/taita tiivistettä. Laitoin molemmin puolin tiivistettä jotain moottorin tiivistykseen tarkoitettua silikoniliimaa jonka lämmönkesto on yli 300 astetta, hyvin tuntuu pitävän. Ilman liimaa siitä tuskin saa tiivistä. Tiivistepinnat kannattaa puhdistaa kunnolla ja tarvittaessa karhentaa hiomapaperilla.
                    ex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä

                    Comment

                    • konde87
                      Newbiemmer
                      • Sep 2005
                      • 13

                      #40
                      e30 325

                      Originally posted by heinonen85
                      Itelleni vaidoin sunnuntai iltana ja aikaa meni 4 tuntia+ ilmaus..
                      nyt kun rupesin miettii niin kiristinköhän vähän sormilla sitä kiristintä, ja saattaahan se jousi väsyä ajan mittaa!?
                      en tiedä... mutta ihan nätisti käy eikä hihna kitise yms yms..
                      ei mikään älytön homma... meinasin itse ottaa kuvia ja kirjoittaa tekstiä mutta se sit jäi..

                      Paljon pyydät jos vaihat mun 325i vm86??? osat on mut en uskalla ite mennä räpläämään ettei mene paskaks...

                      Comment

                      • BMW 325I avo
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 832
                        • Tampere

                        #41
                        Originally posted by konde87
                        Paljon pyydät jos vaihat mun 325i vm86??? osat on mut en uskalla ite mennä räpläämään ettei mene paskaks...
                        Rohkeasti vain hommiin. Kasvattaa kummasti rintakarvoja ja tulee moottorin sielunelämäkin tutummaksi. Ohjeita seuraamalla ja hiukan miettimällä onnistuu varmasti. Sytytyksen ajoitukseenkin on varmat ohjeet, joten ei voi mennä pieleen.

                        Tarvitset vain jonkun paikan missä tehdä ja n. 10h aikaa. Tuossa ajassa kerkiää riittävästi ihmettelemään ja käymään kaupassa ostamassa 32mm lenkkejäkin(viskoa varten)

                        Lopussa kiitos seisoo...
                        // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

                        Comment

                        • e34savo
                          Newbiemmer
                          • Oct 2005
                          • 27

                          #42
                          Ei ollut kukaan laittanut tätä, niin ajattelin laittaa sellaisen perusvinkin kampiakselin hihnapyörän pultin irroittamiseen... Bmw:stä löytyy sellainen kuin starttimoottori jossa on niin paljon voimaa että ei tartte tapella pultin kanssa... Lopun varmaan voi jokainen ajatella itse... Ja kannattaa sen viskon irroituksessa muistaan vääränkätiset kierteet(lähtee tod helposti auki kun napauttaa vaan oikeaan siis tässä tapuksessa väärään suuntaan)

                          Comment

                          • Supa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 7597
                            • Järvenpää

                            #43
                            Tossa tuli iteki vaihdettua jakohihna M20B20 (L-jet) koneeseen ja aattelin näppästä pari kuvaa mahdollisesti selkeentämään asiaa.

                            Tässä yleiskuvaa jakopäästä ylimääräset roinat irrotettuna.

                            Yläpään merkki.

                            Ja alapään merkki.

                            Hankalin homma oli varmaankin viskoflektin irrotus ja siinä menikin eniten aikaa, muuten aika simppeliä hommaa vaikka ensimmäistä kertaa tämmöstä teen. Itsellä ei ollu tietoa millon toi hihna oli viimeks vaihdettu joten vaihtoon meni varmuudenvuoks. Olis tolla vielä ajanut, mutta ompahan uus taas vähäks aikaa
                            - E90 320i LCI M-sport -09
                            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16429
                              • Asikkala

                              #44
                              Olen muutaman hihnan vaihtanu, ei irrotetu konepeltiä (e 30), siitä kun konepelti on avattu siihen kun jäähdytysjärjestelmä on ilmattu kuluu n. 2 tuntia sekä l-jet. että motronic, kaiken kukkuraksi mitään ei ole hajonnu ja koneet toimii.

                              Comment

                              • hezekiel
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2005
                                • 244

                                #45
                                Aloitteleva bemaristi mutta muuten kohtalaisen kokenut kotitarvemekaanikko tarttui tänään toimeen: Nelisen tuntia meni konepellin irroituksineen, termarin vaihtoineen ym. Enpä olisi ilman viitsinyt yrittääkään, työasennon saa huomattavasti mukavammaksi. Puolisen tuntia olisi ehkä säästynyt ellei autossa olisi ollut ilmastointia, kompuran kiinnitys vastusti joka välissä. Vanha hihna vain oli aivan virheettömässä kunnossa, että tulikohan tehtyä turhaa työtä... No, onpahan harjoiteltu
                                E32 735iAL, E36 320iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎