Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 Jakohihnan vaihto-ohje HOWTO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pukara
    replied
    Siis kansiremppaa LUULTIIN olevan eres, kunnes tilanne nähtiin... Moottori kyllä pyörii nyt (kansi siis ei paikallaan), mutta aika raskaasti, 27mm lenkillä saa kyllä vähä vääntää että se pyörii. Mutta öljyt kun otin pihalle niin ainakaan ei liuskojen palasia tullu pihalle mutta mutta... Järkevin vaihtoehto taitaa olla ottaa kone pois nokalta ja tiirata mikä siellä oikeen on. Öljypohjaa ei tainnu saara paikallaan irti, ainaki noin yhtäkkiä siltä näytti.

    Leave a comment:


  • Tikkunen85
    replied
    jos alakerta niin jumissa ettei traktorilla vetämällä jaksa pyöriä nii ei kai siinä pelkkä kansiremppa paljon hyövää:think

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Pukara View Post
    Siis eeei kai nokka pyöriny nyt ole, kansi on vallan irti... Vai mitä mahdollisesti tarkootit tuolla ekalla lauseella ?
    Ja jos nyt vähän vielä kertois mitä tuolle oikeen kävi. Ostin auton tuos talvella, olin ajamas sitä kaverin työ kun se hyyty tielle. Tulis pihalle autosta ja kattelin nesteet ja kyllähän niitä oli, menin takasi pukille , starttasin, kyllähän se käyntiin lähti. Ajoin kaverin pihaan muutama sata metriä, puhti oli vähä jo moottorista pois. Jatkettiin siitä radalle pellolle, noin 1km kun pellolle hyyty. Eikä enää startti jaksanut pyörittää moottoria. Kaikenlaisia "vesilukkoja" luultin että siellä olisi, vaan ei mitään löytynyt, eikä myöskään kannen poisoton jälkeen. Kone oli siis ihan jumissa, ei pyöriny vaikka traktorilla verettiin. Moottoriöljythän oli useamman vuoden vanhat - kondenssivettä, öljyn voitelu poissa - laakerit ollu jumis? Konehan lähti pyörimään kun pyöräytin sitä vahingossa väärään suuntaan aluksi...
    Tällekkin olisi tietysti voinut jo oma topikin veistää mutta turhaan sitä tälläsellä täyttään...
    Jaa, luulin että kansi on jo kiinni Ennuste vähän huono jos noin jumissa on ollu.

    Leave a comment:


  • Pukara
    replied
    Siis eeei kai nokka pyöriny nyt ole, kansi on vallan irti... Vai mitä mahdollisesti tarkootit tuolla ekalla lauseella ?
    Ja jos nyt vähän vielä kertois mitä tuolle oikeen kävi. Ostin auton tuos talvella, olin ajamas sitä kaverin työ kun se hyyty tielle. Tulis pihalle autosta ja kattelin nesteet ja kyllähän niitä oli, menin takasi pukille , starttasin, kyllähän se käyntiin lähti. Ajoin kaverin pihaan muutama sata metriä, puhti oli vähä jo moottorista pois. Jatkettiin siitä radalle pellolle, noin 1km kun pellolle hyyty. Eikä enää startti jaksanut pyörittää moottoria. Kaikenlaisia "vesilukkoja" luultin että siellä olisi, vaan ei mitään löytynyt, eikä myöskään kannen poisoton jälkeen. Kone oli siis ihan jumissa, ei pyöriny vaikka traktorilla verettiin. Moottoriöljythän oli useamman vuoden vanhat - kondenssivettä, öljyn voitelu poissa - laakerit ollu jumis? Konehan lähti pyörimään kun pyöräytin sitä vahingossa väärään suuntaan aluksi...
    Tällekkin olisi tietysti voinut jo oma topikin veistää mutta turhaan sitä tälläsellä täyttään...

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Pukara View Post
    No, pyörittelin konetta kyllä joo, mutta totesinhan pian etteihän se virranjakaja pyöri ku hihna ei oo paikallaan... Huomasin nyt vasta, kunnon valon kans, että tuos nokka-akselin hihnapyöräs on nuoli, mihinkä sen pitää osoottaa?
    - Ja kyllä, en kauhiasti oo nelitahti koneitten kans leikkiny, 2tahrit ku on ollu lähempänä syräntä, ehkäpä tämän iänki takia, mutta eiköhän siihen saara muutos aikaan
    Ja ihan täyrellisesti OT, mutta tuumailempas kumminki. Tuos lähellä olis tuollanen vanha volvon kuorma auto, sisältäen 5,5l kutosen koneen, turbolla. No ajattelin jos sen turbon kävis sieltä ottas parempaan käyttöön, olettaen että se ei olisi jumissa. Hiukkasen järkeelin jospa sen sieltä tuohon m20b20 koneeseen laittaas, hiukkasen se kumminki olis iso? Ja tietysti ahtojakaa ei uskaltaasi paljoo laittaa, mitää ku ei tarttis enempää hajota... Mutta tämä ny vain olis ihmettelyä, sais ton koneen ensi eres käyntiin
    Pyörikö nokka jos hihna ei ollut apuakselilla, löysällähän hihna silloin on ollut :think
    Merkki näkyy 1. postauksen toisessa kuvassa jakopään kotelon ohjainholkin ja hihnapyörän välissä.
    Unohda se 5,5 dieselin turbo.

    Leave a comment:


  • Pukara
    replied
    No, pyörittelin konetta kyllä joo, mutta totesinhan pian etteihän se virranjakaja pyöri ku hihna ei oo paikallaan... Huomasin nyt vasta, kunnon valon kans, että tuos nokka-akselin hihnapyöräs on nuoli, mihinkä sen pitää osoottaa?
    - Ja kyllä, en kauhiasti oo nelitahti koneitten kans leikkiny, 2tahrit ku on ollu lähempänä syräntä, ehkäpä tämän iänki takia, mutta eiköhän siihen saara muutos aikaan
    Ja ihan täyrellisesti OT, mutta tuumailempas kumminki. Tuos lähellä olis tuollanen vanha volvon kuorma auto, sisältäen 5,5l kutosen koneen, turbolla. No ajattelin jos sen turbon kävis sieltä ottas parempaan käyttöön, olettaen että se ei olisi jumissa. Hiukkasen järkeelin jospa sen sieltä tuohon m20b20 koneeseen laittaas, hiukkasen se kumminki olis iso? Ja tietysti ahtojakaa ei uskaltaasi paljoo laittaa, mitää ku ei tarttis enempää hajota... Mutta tämä ny vain olis ihmettelyä, sais ton koneen ensi eres käyntiin

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by Pukara View Post
    Tuli tuossa kansi otettua pois, sen enempää ajoitusmerkkejä katsomatta/löytämättä. Joten, saako jaon niin kohdalleen, kun katsoo että mäntä on ekassa pytyssä ylhäällä (jakopäästä katsottuna) , kaikki venttiilit kiinni ja virranjakaja "ykköspyttyyn" päin? Tämähän ei niin tarkka taida olla... Kyseessähän siis m20b20 kone. Missäs siinä on ne ajotusmerkit, ei oikeen tahro hämäräs ruosteen ja öljypaskan alta näkyä...
    Ihan yhtä tarkka tämä on jaon kohdallaanolosta, kuin muutkin 4-tahtikoneet. Kyllä siellä kampiakselilla/värinänvaimentimella on ihan selkeä merkki, samaten nokkapyörällä. Kaikki venttiilithän eivät voi olla yhtäaikaa kiinni.
    Täällä kuitenkin jotain: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=180640

    Leave a comment:


  • Pukara
    replied
    Tuli tuossa kansi otettua pois, sen enempää ajoitusmerkkejä katsomatta/löytämättä. Joten, saako jaon niin kohdalleen, kun katsoo että mäntä on ekassa pytyssä ylhäällä (jakopäästä katsottuna) , kaikki venttiilit kiinni ja virranjakaja "ykköspyttyyn" päin? Tämähän ei niin tarkka taida olla... Kyseessähän siis m20b20 kone. Missäs siinä on ne ajotusmerkit, ei oikeen tahro hämäräs ruosteen ja öljypaskan alta näkyä...

    Leave a comment:


  • 318is^^
    replied
    Originally posted by Make H. View Post
    Ei liene kovin vaarallista...
    ok. tässä kansirempan yhteydessä jakopän osat uusin.. pääsi nasahtaa kansi halki Tarjoilla saa jos ylimääräisiä m20b25 kansia on??

    Leave a comment:


  • Make H.
    replied
    Originally posted by 318is^^ View Post
    onkohan kuin vaarallista jos ei saa kuin 5 pultilla kiinni tuon alimmaisen pyörän kun normaalisti on kuudella? yhteen katkennu pultti....
    Ei liene kovin vaarallista...

    Leave a comment:


  • 318is^^
    replied
    onkohan kuin vaarallista jos ei saa kuin 5 pultilla kiinni tuon alimmaisen pyörän kun normaalisti on kuudella? yhteen katkennu pultti....

    Leave a comment:


  • ZoMbiE
    replied
    Se on tarttunut siihen kohdistintappiin ja keskisovitteeseen kiinni. Jos sul löytyy muovivasara, niin koita semmosella hiukan lyödä eri kohtiin reunoihin, niin pitäis irrota.

    Leave a comment:


  • Laksutin
    replied
    kyllä. mitään muuta enää oo edessä ku värinävaimennin

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Laksutin View Post
    Mitään ideoita miten tuon värinävaimentimen saa pois? Kokkeiltu vasaralla naputella ja semmosta mutta ei liikahdakkaan eli oisko hyviä ideoita?
    Onko siis ne 6 M8-pulttia irti eikä se iso keskeltä ?

    Leave a comment:


  • Laksutin
    replied
    Mitään ideoita miten tuon värinävaimentimen saa pois? Kokkeiltu vasaralla naputella ja semmosta mutta ei liikahdakkaan eli oisko hyviä ideoita?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎