Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60B40 moottorin huolto ja sytytyksestä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    M60B40 moottorin huolto ja sytytyksestä

    Kyseessä on siis M60B40 moottori. Ajettu 192tkm ja moottori on menossa ahtaaseen paikkaan. Joten nyt kun se on pukilla, niin on hyvä tehdä iso huolto.

    Vaihtoon menee ainakin venttiilikoppien kaikki kumitiivisteet ja vesipumppu.

    Nokkaketjuja on noista katkeillut. Joten se voisi olla nyt hyvä vaihtaa. Ei ole halpa osa, mutta ei ole halpaa jos katkee.

    Eli kertokaas moottorin tyyppivioista ja mitä kaikkea kannattaisi nyt samalla vaihtaa?
    Last edited by Doni; 09-06-2005, 17:42.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • hep
    Newbiemmer
    • Feb 2005
    • 20

    #2
    Hmmm.. Mielenkiintoinen projekti. Luulisi tuohon koriin väännöt riittävän. Asiaan... Imusarjassa(muistaakseni) siellä perän puolella ,oliko se nyt huohotusjärjestelmään liittyvä venttiili, joka osana on halpa, mutta pirullinen vaihtaa kone paikoillaan. Niissä on joskus ollut jotain häikkää. Vaikuttaa käyntiin kun pääsee imemään ilmaa sieltä.

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Originally posted by hep
      Hmmm.. Mielenkiintoinen projekti. Luulisi tuohon koriin väännöt riittävän. Asiaan... Imusarjassa(muistaakseni) siellä perän puolella ,oliko se nyt huohotusjärjestelmään liittyvä venttiili, joka osana on halpa, mutta pirullinen vaihtaa kone paikoillaan. Niissä on joskus ollut jotain häikkää. Vaikuttaa käyntiin kun pääsee imemään ilmaa sieltä.
      Joku tuosta joskus minulle mainitsikin. En vaan muistanut. Eli osa menee nyt samalla vaihtoon.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Janza182
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4987
        • 013

        #4
        Joo mulla aikanaan tosta E38sta oli toi vaihdettu toi huohotin juttu. On oikeesti kettumainen vaihtaa! osa itsessään maksaa jotain 50€ mut se vaihtaminen ei olekkaan tunnin tai kahen homma :(. sit toinen yleinen mitä oon kuullut noista menevän niin on joku vesiletku koneen takana. Sekin kettumainen vaihtaa. Muuta nyt ei tuu mieleen... paitti jotkut puhunu että öljypumpun ruuvit löystyy ajanmyötä eli ne kannattaa kattoo

        Comment

        • Doni
          Moderator
          • Sep 2004
          • 2842
          • Kyrsälä

          #5
          Kohta pitää alkaa tilaamaan koneeseen osia. Eli ihan perushuoltoon. KL-Varaosilla 3vko toimitusaika osille. O-renkaat ja stefat löytää ehkä tarvikkeena ja ehkä öljyfiltterin, termostaatin ja vesipumpun. Samoin hihnan ja ja ja....

          Tässä _pieni_ osalista. Lisäilkää jos tulee jotain tärkeetä mieleen.

          Vesipumppu
          RMFD WATER PUMP 01/1994 #11510007042

          Vesipumpun tiiviste
          GASKET ASBESTOS FREE #11511731372

          Vesipumpun hihnan kiristysrulla
          DEFLECTION PULLEYD=80MM #11281731838

          Termostaatti
          THERMOSTAT 85CEL #11531729720

          Kampiakselin etustefa
          SHAFT SEAL 48X65X10 #11141275466

          Kampiakselin takastefa
          SHAFT SEAL100X125X13 #11141710247

          Venttiilikopan tiivisteet + pulttien kumiholkit
          - - - 26 EUR/kpl

          Pakosarjantiivisteet
          GASKET ASBESTOS FREE #11627505789
          GASKET ASBESTOS FREE #11627509677
          GASKET ASBESTOS FREE #11627505789 x2

          Nokkaketju
          TIMING CHAIN #11311736020 - - - 115 EUR
          TIMING CHAIN #11317512359 x2 - - - 46 EUR/kpl

          Nokkaketjun laahaimet
          CHAIN TENSIONER #11311747411
          GUIDE RAIL #11311736275
          GUIDE RAIL ZYL.1-4 #11311741244
          GUIDE RAIL ZYL.5-8 #11311741247
          SLIDING PIECE #11311736408 x4

          Etukopan tiiviste
          GASKET SET CHAIN CASE #11141436978
          GASKET SET CHAIN CASE ASBESTOFREEZYL.1-4 #11141433305
          GASKET SET CHAIN CASE ASBESTOFREEZYL.5-8 #11141433306

          Imusrajan tiivisteet
          PROFILE-GASKET #11611433328 x4

          Kampikammin huohotusventtiili
          - - - 32,5 EUR

          Moottori piuhasarjanliitin

          Vesipumpun-/Ohjaustehostimenhihna

          Takavesikanavan tiivisteet
          GASKET ASBESTOS FREE #11531731833 x2

          O-renkaita
          O-RING19,5X3,0MM #11531710055 x2
          O-RING34,2X4,0MM #11531710048 x2

          Öljyfiltteri
          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

          Comment

          • Miika Tissari
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 1802
            • Varkaus

            #6
            Öljypohjan tiiviste ja kiertokangen laakerit. Ei ole iso sioitus ja ompahan sitten uudet. Runkolaakereita ei kanata rueta vaihtamaan, kun on liikaa hommaa ja eipä ne yleensa hajoakkaan...
            E28 ///M-tech V8 -83
            E36 ///M3 3.2 SMG cabriolet -98

            Comment

            • herja
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1649

              #7
              Joo normaalisti runkolaakerit on noilla kilometreilla uudet mutta kiertokankien laakereissa on jo selvää kulumaa, olis tosi helppo vaihtaakin kun on kone irti ja kuitenkin aukaset öljypohjan.
              Retard Member

              Comment

              • Doni
                Moderator
                • Sep 2004
                • 2842
                • Kyrsälä

                #8
                Originally posted by Miika Tissari
                Öljypohjan tiiviste ja kiertokangen laakerit. Ei ole iso sioitus ja ompahan sitten uudet. Runkolaakereita ei kanata rueta vaihtamaan, kun on liikaa hommaa ja eipä ne yleensa hajoakkaan...
                Originally posted by herja
                Joo normaalisti runkolaakerit on noilla kilometreilla uudet mutta kiertokankien laakereissa on jo selvää kulumaa, olis tosi helppo vaihtaakin kun on kone irti ja kuitenkin aukaset öljypohjan.
                Kait tuo menee samaan konkurssiin. Jos ei nyt ihan miljoonaa maksa, niin menee vaihtoon sitte samalla. Tietysti samalla pitää varmasti vaihtaa kiertokankien pultit.

                Laitanko vakiokokoiset laakerit vai jotain muuta? Netti ETK antaa tällaisia vaihtoehtoja.
                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                Comment

                • wj
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2003
                  • 3253
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by Doni
                  Laitanko vakiokokoiset laakerit vai jotain muuta? Netti ETK antaa tällaisia vaihtoehtoja.
                  Noi värit tarkottaa ilmeisesti kumpi tulee ylös ja alas
                  - 2006 Mustang cabriolet
                  - Sleekcraft Enforcer 28'

                  Comment

                  • Doni
                    Moderator
                    • Sep 2004
                    • 2842
                    • Kyrsälä

                    #10
                    Originally posted by Wittu_joo
                    Noi värit tarkottaa ilmeisesti kumpi tulee ylös ja alas
                    Kyllä, mutta siellä on myös eri kokoisia (paksuisia) liuskoja. 0, +0.25, +0.50, +0.75
                    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                    Comment

                    • Vee-eit
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 709
                      • Turku

                      #11
                      Se selviää kun otat vanhat laakeriliuskat pois, eli ehdottomasti samanpaksuiset tilalle.
                      Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

                      Comment

                      • jvakeva
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2433
                        • Kouvola

                        #12
                        Originally posted by Doni
                        Kyllä, mutta siellä on myös eri kokoisia (paksuisia) liuskoja. 0, +0.25, +0.50, +0.75
                        samankokoiset kun ennenkin. nuo on hiotun akselin mittoja.. eli tuskin sun koneen..
                        B10 V8 # 108
                        saab r560 8X4

                        Maansiirto ja kiviainestoimitukset Kymenlaakson alueella.

                        Comment

                        • Doni
                          Moderator
                          • Sep 2004
                          • 2842
                          • Kyrsälä

                          #13
                          Originally posted by Vee-eit
                          Se selviää kun otat vanhat laakeriliuskat pois, eli ehdottomasti samanpaksuiset tilalle.
                          Originally posted by jvakeva
                          samankokoiset kun ennenkin. nuo on hiotun akselin mittoja.. eli tuskin sun koneen..
                          Selvä.

                          Onko kiertokankien pultit kertakäyttöisiä?
                          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 9992
                            • KVLA

                            #14
                            Itselläni ei ole asiasta tietoa,mutta täällä foorumissakin taisi olla aiemmin juttua ko. moottorin öljypumpun kiinnityksen löystymisestä.(Ns. tyyppivka).Viisaammat korjatkoon.

                            Comment

                            • nut
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 1613
                              • Vaasa/Kauhajoki

                              #15
                              Originally posted by Heguli 31
                              Itselläni ei ole asiasta tietoa,mutta täällä foorumissakin taisi olla aiemmin juttua ko. moottorin öljypumpun kiinnityksen löystymisestä.(Ns. tyyppivka).Viisaammat korjatkoon.
                              Jep, asiasta ollut puhetta ulkolaisillakin foorumeilla, olikohan e34.de:n foorumilta kun tuosta lueskelin niin oli monella ollut aika heikosti tuo pumppu kiinni.
                              BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎