Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymyksiä "lastutuksesta"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kissvesala
    Moderator
    • Jun 2010
    • 3110
    • Liminka

    #16
    Tähän väliin on jo pakko kommentoida.

    Mitä tulee Moottorin optimointiin niin vaikka kuka väittää ja mitä niin faktahan on se että koneen ja voimansiirron käyttöikä lyhenee. Käyttäjä itse vaikuttaa tähän kuinka merkittävästi.
    Jos haluaa varmanpäälle pelata niin kannattaa pitää auto ihan semmosena kun tehtaalta on aikoinaan lähteny. Omalta kohdalta se mitä polttoaineen kulutukseen tulee niin pääsääntöisesti se kulutus laskee ja suurimmaksi osaksi siksi että yleensä myös dpf tyhjätään samalla. Tästä taloudellisesta kulmasta katsottuna oikeastaan en ole asiasta kiinnostunut ollenkaan.
    Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
    Kissvesala.fi
    Priva tai o443424479

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      #17
      Tais olla tulkinta virhe, ei varmasti Volvotdi tai muutkaan ohjelmoi samalla vaihteistoa, vaan ohjelmasta tehdään automaatille sopiva. Näin ainakin mun softatoimittaja tekee �� Tekstistä sai sen käsityksen..

      Softan kun ostaa tunnetulta tekijältä(siis hyvällä tavalla tunnetulta) niin ei ole murheita kuin yksiittäistapauksissa
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • expertti
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2005
        • 874
        • Kainuu

        #18
        Originally posted by suppari View Post
        Tais olla tulkinta virhe, ei varmasti Volvotdi tai muutkaan ohjelmoi samalla vaihteistoa, vaan ohjelmasta tehdään automaatille sopiva. Näin ainakin mun softatoimittaja tekee �� Tekstistä sai sen käsityksen..

        Softan kun ostaa tunnetulta tekijältä(siis hyvällä tavalla tunnetulta) niin ei ole murheita kuin yksiittäistapauksissa
        Kyllä niitä nykyään myös laatikoiden softia ohjelmoidaan, esim DSG -ohjelmoinnit VAG -konsernin autoille ovat nykyään tätä päivää. Ko laatikko on tunnettu heikosta laadustaan, niin ohjelmointi ehkä siinä auttaa myös.

        Comment

        • markku55
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2015
          • 200
          • Hanko

          #19
          Originally posted by VolvoTDi View Post
          1. Yleensä 10-200km niin oppii uusille tavoille. Joskus, hyvin ja vain mersujen yhteydessä on havaittu, että oppiminen jää "jumiin", mutta tosiaan harvoin ja mersuissa.
          2. Ei voi, automaatti ei opi S- eikä manuaaliasennolla. Et voi nopeuttaa mitenkään oppimista, se oppii kyllä konstit normaaliajossa.
          3. Kaikki meidän edustamat pystyy tuohon paikkakunnasta riippumatta.
          4. Kumpikin, luistoa eli se hetki kun turbiini ei ole lukossa pyritään lyhentämään juuri vaihtonopeuden lisäämiseksi sekä polttoainetalouskin riippuu paljolti tuosta. Luiston vähentäminen ei liity kytkimeen mitenkään, koska automaatissa ei ole kytkintä. Luistotapahtuma on kuin hydrauliveto eli ei mikään kulu tuolloin, mutta hyötysuhteeltaan on huono tilanne.
          5. Vaihtotapahtumat eivät nyi ohjelmoinnin jälkeen, ehkä jopa tietyissä merkeissä paranevat.
          Kiitos vastauksistasi,
          1. Olen huomannut, että jos jonkun aikaa on lyhyitä pyrähdyksiä ja joudun hieman kiihdyttelemään, niin kaupunkikulutus nousee helposti n.7l/100km jopa selvästi yli 8l/100km, syynä pelkästään se, että vaihteisto sallii suhteellisesti suuremmat kierrosluvut kuin aiemmin. Tuota voi kompensoida siten, että nostettuani nopeuden hieman yli tarvittavan, annan moottorin jarruttaa ehkä n. sekunnin ja painan vaikka vakkarin päälle, kulutus laskee yli 10l/100km luokkaan n.6l/100km, tosin tämä ei toteudu jos moottori on kylmä.
          4. Joo, noin hieman arvelinkin, eka automaatti minulla ja kun kuvittelen kytkimen luistavan, niin meinaa hermot mennä
          Jos siis ymmärsin oikein, niin luiston lyhentäminen on AINA hyvä asia tehon hukkaamisen estämisen kannalta. Taidanpa harkita lastutusta.

          Vielä kaksi tärkeää kyssäriä:
          Jos innostun myös hiukkassuodattimen poistamiseen, niin miten auto menee läpi katsastuksesta, edellyttääkö se kaveria katsastusmiehissä, vai meneekö läpi ilman "under the table moneyllä"?
          Mikä merkitys on noihin koneen arvoihin (teho, vääntö, kulutus) tuon suodattimen poistamisella?

          Comment

          • veku
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6325
            • P-Pohjanmaa

            #20
            Originally posted by markku55 View Post

            Vielä kaksi tärkeää kyssäriä:
            Jos innostun myös hiukkassuodattimen poistamiseen, niin miten auto menee läpi katsastuksesta, edellyttääkö se kaveria katsastusmiehissä, vai meneekö läpi ilman "under the table moneyllä"?
            Mikä merkitys on noihin koneen arvoihin (teho, vääntö, kulutus) tuon suodattimen poistamisella?
            Vastaan tähän kun nyt viides disu menossa ja kaikki ohjelmoitu minun toimesta.

            Mukavaa on yleensä +30% teho\väännönlisäys kulutuksen kuitenkaan muuttumatta.
            Youtube on hyvä konsti katsoa miten ohjelmointi muuttaa suoritusarvoja

            Ja kaikki autot on katsastettu ilman tuttua katsuria
            F11 M550D
            E39 M5
            F26 3.0 Da M-Sport
            E61 535D M-Sport

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16465
              • Asikkala

              #21
              Originally posted by markku55 View Post
              4. Joo, noin hieman arvelinkin, eka automaatti minulla ja kun kuvittelen kytkimen luistavan, niin meinaa hermot mennä
              Hmmm... Et huomannut että kytkinpoljin puuttuu ?

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #22
                Originally posted by jr66 View Post
                Hmmm... Et huomannut että kytkinpoljin puuttuu ?
                Muistetaampa esim. dsg ja toylootan robotti vaihteistot.
                Ei aina voi tietää polkimesta tuollaisia, ei edes bmw:ssä.
                Last edited by Muurahainen; 28-03-2015, 11:03.

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3452
                  • Janakkala

                  #23
                  Originally posted by markku55 View Post
                  Vielä kaksi tärkeää kyssäriä:
                  Jos innostun myös hiukkassuodattimen poistamiseen, niin miten auto menee läpi katsastuksesta, edellyttääkö se kaveria katsastusmiehissä, vai meneekö läpi ilman "under the table moneyllä"?
                  Mikä merkitys on noihin koneen arvoihin (teho, vääntö, kulutus) tuon suodattimen poistamisella?
                  Eipä noita sen takia ole hylätty. Katsastus normeihin ei kuulu pakoputkiston sisuskalujen tutkiminen. Pakokaasun savutus arvot menevät läpi ilman partikkelisuodatintakin.

                  Mikä merkitys, lähinnä positiivinen merkitys. Riippu moottorista vuosimallista sekä softan "tiukkuudesta".
                  Et ole vissiinkään vielä paljastanut mikä auto sinulla on suunnitelmissa / mietinnässä lastuttaa?
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • markku55
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2015
                    • 200
                    • Hanko

                    #24
                    Originally posted by Spetke View Post
                    Eipä noita sen takia ole hylätty. Katsastus normeihin ei kuulu pakoputkiston sisuskalujen tutkiminen. Pakokaasun savutus arvot menevät läpi ilman partikkelisuodatintakin.

                    Mikä merkitys, lähinnä positiivinen merkitys. Riippu moottorista vuosimallista sekä softan "tiukkuudesta".
                    Et ole vissiinkään vielä paljastanut mikä auto sinulla on suunnitelmissa / mietinnässä lastuttaa?
                    Kyseessä on 520da vm 2008 ja 133.000km ajettu, eli vakiona ne 130kW ja 350Nm.

                    Comment

                    • mikkod
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 5202
                      • Stadi

                      #25
                      Originally posted by markku55 View Post
                      Kyseessä on 520da vm 2008 ja 133.000km ajettu, eli vakiona ne 130kW ja 350Nm.
                      Löylyä lisää vaan. Mulle tehtiin Tuikun toimesta "kaikki irti" softa.
                      DPF poistettu ja ei kyllä kaduta yhtään toki tuoksuu hieman
                      Helkama S3000
                      Myydään kutosen alustaosia
                      This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                      Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                      Comment

                      • hj325hml
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 729
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Originally posted by Spetke View Post
                        Kyllä automaatti ymmärtää voiman lisääntymisen. Mikäli mielii lastutusta kannattaa vaihtaa automaattivaihteistoon öljyt huuhtelemalla, ja sen jälkeen nollata vaihteiston adaptaatioarvot.
                        Näin vaihteisto lähtee oppimaan "uusille tavoille".
                        Ja mikäli kyseesä on XDrive niin sama homma myös jakovaihteistoon, (ja miksei saman tien perään ja etuperään)
                        Ompa sitten voimansiirtolinjakin huollettu

                        Mielenkiinnosta soitin gticarcenteriin joka mainitsee liki kaikkiin BMW dieseleihin laittaneensa karalan softan, joka on heidän naapurissaan, sanoivat ettei öljyjä tms. Vaihdeta siinä yhteydessä, huolletaan vain jos selkeä tarve on jollekin.
                        F16 M-Sport

                        Comment

                        • markku55
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2015
                          • 200
                          • Hanko

                          #27
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Hmmm... Et huomannut että kytkinpoljin puuttuu ?
                          Tuota noin, olen vuonna -74 valmistunut konekonstruktioinssi ja tiedän, että mekaanisessa voimalinjassa moottorilta vetopyörille on AINA oltava jonkunlainen kytkin, koska ns. suoravetoisella autolla ei ole kovin helppoa ajella.
                          Kytkimiä on monenlaisia, on mekaanisia kitkaan perustuvia kytkimiä, hydraulisia kytkimiä ja monia versioita niistä.
                          Automaattivaihteistossa ei ole mekaanista kitkaan perustuvaa kytkintä, jollainen hajoaisi helposti jos sitä luistatettaisiin jatkuvasti. Öljyn, hydraulinesteen jne avulla toimivat kytkimet eivät kulu kuten kytkinlevyillä toteutettu ratkaisut, joten pelkoni on turha, mutta sitä tunnetta kytkimen kestävyydestä luiston aikana ei voi noin vaan unohtaa.

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            #28
                            Originally posted by markku55 View Post
                            Kiinnostaisi kovasti jonkunnäköinen ohjelmointitrimmaus, varsinkin jos lupaukset polttoainesäästöstä ja alakierrosten väännön lisääntymisestä toteutuu.
                            Asiassa on kuitenkin monta kysymysmerkkiä joihin olisin kiitollinen jos joku vastaisi ymmärrettävästi:
                            1. Miten BMW suhtautuu noihin uusiin ohjelmointeihin, jos vaikka jakopään ketju tai jokin muu mahdollinen ongelma, johon on jopa saatu ilmaiseksi tai osittaisilla kustannuksilla korjaus, sattuukin tuollaisen trimmauksen jälkeen?
                            2. Onko noita ohjelmointipalveluja myyvillä tahoilla kuinkakin suuret laatuerot ohjelmoinnin suhteen?
                            3. Mihin asioihin ohjelmointi tekee muutoksia ja miten se vaikuttaa ohjelmointiin liittyvien mekaanisten osien kestävyyteen?
                            4. Mihin perustuu kulutuksen väheneminen diesel- ja toisaalta bensakoneessa?
                            5. Miksi ei BMW ohjelmoi jo valmiiksi moottorinsa tehokkaammiksi, vääntävämmiksi ja silti vähemmän kuluttaviksi?
                            6. Missä asiassa syntyy se negatiivinen muutos, ei kai voida olettaa, että kaikki ominaisuudet paranee ja missään ei menetetä mitään - vai?

                            No tässähän näitä jo tulikin, pelkään pahoin, että saadessani vastauksia ne herättää lisää kysymyksiä, mutta katsotaan miten asia etenee.

                            Edit: Jo 180 lukijaa, mutta kenelläkään ei mitään mielipidettä tai tietoa, kertokaa nyt jos vaan jotain tiedätte:


                            1. Suhtautumisen tärkein elementti on varmaankin auton omistaja itse. Jos ilmastointi prakaa, niin kannattaako lastutuksesta erikseen merkkiliikkeessä "avautua". Ja jos kytkin alkaa luistamaan, niin painaa niskat kyyryyn ja ostaa uuden, ei kait rehellinen ihminen sitä ole edes takuuseen vaillakaan, vai ?

                            2. Kyllähän niissä eroja on. Muutama tekee itse, suurin osa välittää toisten tekemiä virityksiä, silloin on tieten vaikea tietää, mitä oikeasti on muutettu ja mitä ei.

                            3. Lisäteho tulee ainoastaan lisääntyneestä polttoaineen syötöstä. Puheet hyötysuhteesta tai "optimoinnista" on valitettavasti bullshittiä. Jotta syöttöä voitaisiin savuttomasti lisätä, niin moottoriin täytyy saada lisäilmaa, siihen ei dieselissä ole oikein muuta keinoa, kun lisätä ahtopainetta.

                            Valmistaja on valmiiksi "optimoinut" nämä suorasuihkarit siten, että mekaaninen hyötysuhde on parhaimmillaan ~2000rpm tietämillä ja max teho noin neljässä tonnissa, tätä ei pelkällä ohjelmalla muuksi muuteta, pitää vaihtaa osiakin ensin ...


                            Ei kait kukaan oikeasti usko että lisääntynyt teho/vääntö ainaskaan parantaa mekaanista kestävyyttä. Viimekädessä kyse on siitä, miten valmistaja on halunnut mitoittaa eri osat, varmaan tärkeää valmistajalle on se että ko. osat sopisi mahdollisimman moneen malliin, silloin toiset "voittaa" ja toiset "häviää". Eri mallien kokoonpanoista täällä on paljon tietoa.

                            Moottorin ohjaussoftasta voidaan vaikuttaa turbiinin ohjaukseen. Tällä saadaan tehtyä halutut muutokset laatikon toimintaan, kun oppiva laatikon ohjelma muuttaa toimintaansa saamiensa vihjeiden perusteella, tehosta ja luiston tarpeesta.

                            4. Nämä, jotka erikseen eko-ohjelmia mainostaa, pitäisi tähän vastata - mutta eihän siihen vastausta saa, kun se on oikein viimmeisen päälle höpöhöpöä.
                            Jos syöttöä vaan lisätään, ei vähennetä, niin miten se muka vähentää kulutusta tai parantaa hyötysuhdetta ...

                            Tietyillä malleilla kulutus kuitenkin hiukan tipahtaa enemmän, toisilla vähemmän.
                            Siihen vaikuttaa käytännössä eniten välityssuhteet.
                            Jos on "voimaton" malli, jossa on pitkät välitykset, niin lisääntynyt vääntö antaa mahdollisuuden ajaa enemmän suuremmalla vaihteella, josta seuraa vähemmän työtahteja/100km. Tämä etu on sen verran iso, että vaikka syöttöä onkin lisätty, niin hyötyä kuitenkin jää. Jo valmiiksi tehokkaassa autossa tämä hyöty on vähäisempi, koska voima on jo ennen tehonlisääkin riittänyt kunnolla suurimmalla vaihteellakin ajeluun.

                            5. Periaatteessa moottoreissahan on hyvin tehoa, vika on omistajien korvien välissä. Eri tehoversioilla tehdään mallisarja, se on halvinta tehdä ohjelman muutoksella, mikä ei maksa mitään.

                            6. Autot toimii parhaiten tehtaan softalla. Ainoa "parannus" mitä voi saada, on lisäteho, kaikki muut moottorin ominaisuudet huononee. Todelliseen parannusmuutokseen tarvitaan osien vaihtoa.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • tuikku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 1353

                              #29
                              Originally posted by markku55 View Post
                              Pari kyssäriä:
                              1. Kuinka nopea vaihteiston oppiminen on, vrt aiempi omistaja ja uusi omistaja?
                              2. Voiko automaattia "opettaa" ajamalla käsivalintaisesti?
                              3. Jos automaattiin tehdään "oma ohjelmansa", niin pystyykö siihen kaikki edustamasi yritykset vai mistä tuota autokohtaista palvelua lastutuksen yhteydessä saa?
                              4. Mitä tarkoittaa luiston vähentäminen, onko se ohjelmallista vai mekaanista? Eikö luiston vähentäminen lisää kytkimen ikää, eli toivottava asia?
                              5. Lisääkö luiston vähentäminen vaihtamisnykäyksiä?
                              1. Suurin muutos tapahtuu heti ohjelman muutoksen yhteydessä, lopullisiin asetuksien muutoksiin pari viikkoakin, riippuu ajosuoritteista, pitäisi olla sellaista "vaihtelevaa".

                              2. Bullshittiä

                              3. Kukan ei oikeasti osaa parantaa ohjelmalla laatikon toimintaa, dsg,kin saadaan jollain lailla (mutta huonosti kuitenkin) kestämään, mutta ei se "parane" se toiminta yhtään. Perinteisille laatikon ohjauksille ei kukaan osaa tehdä mitään järkevää, eikä tarviikkaan, ne oppii itse.

                              4. Turbiinin öljyn täyttöä muutetaan ohjelmasta, jolloin sen toiminta myöskin mekaanisesti muuttuu, täytöstä tulee lisää. Ei lisää, se rasittuu enemmän, samoin koko muu voimansiirto.

                              5. Lisää, tai oikeammin sanottuna se muuttuu entistä enemmän riippuvaiseksi kaasupolkimen asennosta, mitä syvemmällä => sen suurempi.
                              CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                              Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                              Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                              tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                              Comment

                              • markku55
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2015
                                • 200
                                • Hanko

                                #30
                                Hyviä huomioita, kiitos niistä.
                                Vielä kyssäreitä:
                                1. Voiko hiukkassuodattimen palauttaa jos antaa aihetta, eli onko poistaminen sellainen, että siinä ei tuhota mitään?
                                2. Voiko ohjelman palauttaa alkuperäiseen helposti?
                                Kysymykset perustuu siihen, että mahdollinen uusi omistaja ei halua noita trimmejä autoonsa, eli auton arvo voi olla huonompi jos siinä on trimmit päällä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎