Kysymyksiä "lastutuksesta"?
Collapse
X
-
No tarkoitin ihan Bosch/Pierburg/Delphi jne. EGR:ää. Öljyvalo palaen ei tarvitse pitkälle ajella, niin on uuden moottorin etsintä edessä. Monet autoilijat ei tajua seurata autoa mitenkään ajellessaan, vaan ajavat kunnes auto ei enää kulje. Viimeksi tänään tuli todettua tämä parkkihallissa kun naiset oli autolla liikkeellä, josta tuli jäähdytysnesteet ulos. Iloisesti laski kohtuu tuore citikka nesteet pihalle, mutta ei tuntunut kuskia mitenkään kiinnostavan. Jo pelkästä hajusta olisi luullut tajuavan, mutta kuski hieroi ihan antaumuksella autoa ruutuun ja lähti sitten iloisesti ostoksille. Lisäksi autosta viemäriin johtava punainen noro olisi luullut kiinnittävän huomion.Originally posted by VolvoTDi View PostJoo Ebaystä saa halpoja = hyviä EGR:iä... Riippuu merkistä katkeaako matka vai ei, bemuista ei katkea, mutta esim Nissan, Rellu, osa Citikoista, Fordista sammuu välittömästi juuri ehkäisten lisävauriota DPF:lle. Huohotin kun taas jäätää niin öljyt tosiaan viskasee pihalle, mutta vika selkeästi esillä ja öljyvalo palaa aivan varmana. EGR kun on hajoamassa niin nykimisien, kulutuksen nousun, DPF ongelmien jne vuoksi voi joutua joskus metsästämään kauankin ja se yleensä maksaa.
No eiköhän tämä riitä offtopikista.
Leave a comment:
-
Joo Ebaystä saa halpoja = hyviä EGR:iä... Riippuu merkistä katkeaako matka vai ei, bemuista ei katkea, mutta esim Nissan, Rellu, osa Citikoista, Fordista sammuu välittömästi juuri ehkäisten lisävauriota DPF:lle. Huohotin kun taas jäätää niin öljyt tosiaan viskasee pihalle, mutta vika selkeästi esillä ja öljyvalo palaa aivan varmana. EGR kun on hajoamassa niin nykimisien, kulutuksen nousun, DPF ongelmien jne vuoksi voi joutua joskus metsästämään kauankin ja se yleensä maksaa.
Leave a comment:
-
No jos sillä alkuperäisellä pääsee monilla autoilla 200-300tkm niin ei mielestäni mikään kovin suuri ongelma, jos osa on sijoitettu järkevästi, että ei tarvitse koko autoa purkaa sen vaihtamiseksi. Samoin tietenkin itse EGR pitää suunnitella järkevästi, että osan hinta pysyy järjellisenä. Moniin autoihin saa EGR-venttiiliä ~100-200€. Paljon suurempi ongelma on mielestäni esim. huonosti suunniteltu huohotusjärjestelmä, joka jäätyessään sylkäisee öljyt pihalle. Niitäkään ei autoissa ollut aikoinaan, vaan lisättiin päästöjen vähentämiseksi, aivan kuten EGR. EGR:n hajoaminen ei myöskään katkaise matkaa, vaan vian voi rauhassa korjata. Jokaisella on toki oma mielipiteensä asiasta.Originally posted by VolvoTDi View PostJuu kunnes asentotunnistin hajoaa.
Kehitys kuitenkin menee eteenpäin ja päästöjä on kokoajan pienennettävä, joten tälläisiä osia tulee autoihin jatkossa lisää.
Leave a comment:
-
Ok, kiitos.Originally posted by VolvoTDi View PostVoi sen vielä silloinkin, mutta tässä välissä saattaa DPF jo ottaa itseensä jos EGR on jäänyt auki, tosin valot palaa jo merkiksi, että ei mahdottomasti kannata ajella.
Yksi suuri ongelma voinee johtua siitä, että jos osa kertyneestä mössöstä lähtee kiertoon, vai voiko näin tapahtua?
Leave a comment:
-
Voi sen vielä silloinkin, mutta tässä välissä saattaa DPF jo ottaa itseensä jos EGR on jäänyt auki, tosin valot palaa jo merkiksi, että ei mahdottomasti kannata ajella.Originally posted by markku55 View PostNo, jos tuo EGR menee toimintakyvyttömäksi vaikka sen puhdistaisikin, niin voiko sen siinä vaiheessa vielä sulkea pois ja näin välttyä kalliilta uusimiselta?
Leave a comment:
-
No, jos tuo EGR menee toimintakyvyttömäksi vaikka sen puhdistaisikin, niin voiko sen siinä vaiheessa vielä sulkea pois ja näin välttyä kalliilta uusimiselta?
Leave a comment:
-
Auttaa se sähköisissäkin, ainakin ooppeleissa.Originally posted by VolvoTDi View PostPuhdistus auttaa noissa alipainetoimisissa EGR:issä, mutta sähkötoimisessa vika kohdistuu joko koneistoon, jossa rattaat lyö yli kun yrittää sulkeutua kun karstaköntti on välissä tai monesti asentotunnistin hajoaa ja sitä ei voi uusia.
Leave a comment:
-
Puhdistus auttaa noissa alipainetoimisissa EGR:issä, mutta sähkötoimisessa vika kohdistuu joko koneistoon, jossa rattaat lyö yli kun yrittää sulkeutua kun karstaköntti on välissä tai monesti asentotunnistin hajoaa ja sitä ei voi uusia.
Leave a comment:
-
Täytyy vaan todeta, että paljonhan meitä vedätetään noiden päästömääräysten ohessa, autonvalmistajat väistävät ongelmat ja jättävät meidät kuluttajat maksumiehiksi.Originally posted by VolvoTDi View PostHyvä esimerkki oli kun asiakas soitti ja kysyi, että voinko auttaa kun hänen -12 1.6tdi Golf polttelee häiriövaloa ja Laakkonen oli todennut EGR:n ja DPF:n olevan vaihtokunnossa. Osat + työt = 5500€ (EGR 1500€, DPF 3200€, työ 800€). EGR:n vaihto edellyttää vaihteiston irroituksen osaksi. Näppärää suunnittelua. Viikkoa aiemmin asiakas oli vaihtamassa autoa toiseen ja olisi saanut nykyisestä 12t€. On nuo osienkin hinnat ihan poskettomia kun puolet auton arvosta menee pakoputkeen! Voitte varmaan arvata mitä tapahtui...
Mutta vielä kyssäri tuosta EGR:stä, näyttihän ne nettikuvat aika kuvottavilta, paljonko ajetuista moottoreista lie otettu. Kyssäri koskee EGR:n puhdistusta, muutaman videon perusteella vaikutti siltä, että jopa "tienvarressa" taivasalla oli noita puhdisteltu, milloin EGR menee oikeasti vaihtoon, vai onko kyse siitä, että menee vaihtoon jos ei haluta puhdistaa?
Voisi jopa kuvitella, että itse venttiilin vaihto puhdistuksen yhteydessä olisi riittävä toiminto jos pelkkä puhdistus ei herätä EGR:ää henkiin?
Leave a comment:
-
Totta, sille on syynsä miksi ne noita tunkee autoihin, mutta loppukustannukset huonosta suunnittelusta, toteutustavasta ja laaduttomista osista osuvat kuluttajalle.Originally posted by BaTTman View PostHarva sitä katalysaattorinkaan autoonsa haluaa, mutta jostakin syystä ne valmistajat niitä sinne auton alle tunkee...
Hyvä esimerkki oli kun asiakas soitti ja kysyi, että voinko auttaa kun hänen -12 1.6tdi Golf polttelee häiriövaloa ja Laakkonen oli todennut EGR:n ja DPF:n olevan vaihtokunnossa. Osat + työt = 5500€ (EGR 1500€, DPF 3200€, työ 800€). EGR:n vaihto edellyttää vaihteiston irroituksen osaksi. Näppärää suunnittelua. Viikkoa aiemmin asiakas oli vaihtamassa autoa toiseen ja olisi saanut nykyisestä 12t€. On nuo osienkin hinnat ihan poskettomia kun puolet auton arvosta menee pakoputkeen! Voitte varmaan arvata mitä tapahtui...
Kyllähän auton valmistajat pystyisivät tekemään moottorin niin puhtaaksi, että moisia tulppia pakoputkiin ei tarvitsisi tunkea, mutta on niin paljon halvempaa tunkea rojut pakoputkeen ja näin päästä läpi päästövaatimuksista. Hondalla on 1.5dtec diesel, missä ei ole vieläkään DPF:ää vaan siinä on onnistuttu rakentamaan moottori niin vähäpäästöiseksi, että sitä ei tarvita, tuohon pitäisi kaikkien pyrkiä niin ei jäisi kuluttajille kustannukset kun takuu on loppu.
Leave a comment:
-
Harva sitä katalysaattorinkaan autoonsa haluaa, mutta jostakin syystä ne valmistajat niitä sinne auton alle tunkee...
Leave a comment:
-
Ei sitä EGR:ää huipputehoa haettaessa edellytetä poistettavan, koska on muutenkin kiinni mm. kaasu pohjassa. Minulle tulee autoja, joista poistetaan ihan vain pelkästään EGR ja mitään muuta ei tehdä. Yhtä laitonta on poistaa EGR kun lisätä hepoja pellin alle. EGR poisto lisää toimintavarmuutta ja ne ketkä pelaa autojen kanssa ovat kaikki yhtä mieltä kyseisestä osasta, mutta on tosiaan jokaisen oma asia mitä tekee autolleen. Googleta vaikka egr manifold ja katso kuvia, hyhhyh kuka nyt tollasen haluaa moottoriinsa 😃
Leave a comment:
Leave a comment: