Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yet another: paras M5X-kombinaatio

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mörökölli
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 1735
    • Turku

    #16
    Ei se alulohkon kierre vaadi mitään taikavoimia. ainoastaa riittävän pitkän kierreosan pulttiin. Ei se sen lohkon vika ole jos joku laittaa sinne niin lyhyen pultin ettei materiaalin ominaisuudet riitä. Tuskin kukaan sellaisia pyöränpulttejakaan autoonsa laittaisi, jotka juuri ja juuri ylettyy kierteelle. Jos kannen orggispultti ei ominaisuuksiltaan riitä tulevaan tavoitteeseen, silloin tarvittaisiin jotain mitä ei ilmeisesti vielä ole saatavana. Ja heikko saatavuus johtuu varmaankin vain niistä kahdesta asiasta että jenkkilässä puuhaavat rautalohkolla ja kun taas Euroopassakin sellaista on reilusti tarjolla niin ei ole ollut markkinoita alulohkon viripulteille. Kaikki vaan tekee siitä rautalohkosta.

    Aloitetta pöytään ARPille. Kai ne sellaset tekee kun on riittävän monta ostajaa ja perusteet menekille. Mä en enää tarvitse, pärjäsin itse orggispulteilla ja nyt oonkin siirtynyt muihin moottoreihin.
    Last edited by Mörökölli; 14-05-2015, 10:51.
    www.nenifab.com

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #17
      Originally posted by vaappu View Post
      Mitä tai mikä patentti estää niitten kierteitten korkauksen siitä alu lohkosta?
      No ne kierteet voi korkata vain jos käyttää vääriä pultteja tai lohko ylikuumenee pahasti. Vakiopultithan vedetään myötörajansa yli eli se pultti ei kestä vääntää jenkoja lohkosta eikä varmaan mikään muukaan riittävän pitkällä jengalla varustettu pultti.

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #18
        Originally posted by Mörökölli View Post
        Ja heikko saatavuus johtuu varmaankin vain niistä kahdesta asiasta että jenkkilässä puuhaavat rautalohkolla ja kun taas Euroopassakin sellaista on reilusti tarjolla niin ei ole ollut markkinoita alulohkon viripulteille. Kaikki vaan tekee siitä rautalohkosta.

        No se M52:n vakiopulttti on aika helvetin kova, ei sen kovempaa pulttia ole tuohon halkaisijaan oikein mahdollista tehdä. Kiristysmomentti on yli 10 kiloa ja esimerkiksi 2 milliä paksumpi alulohko SR20:n pultti jollainen ARP:ltä löytyy ja jonka kiritysmomentti on noin 15 kiloa on erittäin herkkä katkeamaan. Katkeaa siis jenkaosalta, alulohkon pultti pitäis tehdä jenkaosaltaan paksummaksi ja ohentaa varresta jotta venymäkohta olisi muualla kuin jenkaosalla, M52:n pultit on niin ohuita että niin tekemällä saadaan pultti jonka puristusmomentti on alkuperäistä alhaisempi.
        Last edited by naukkis; 14-05-2015, 10:58.

        Comment

        • Mörökölli
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 1735
          • Turku

          #19
          Noniin, siinähän se jo tulikin sitten. Se momentti on tosissaan aika pirun kova tuon koon pultille. mä ajoin ahdetulla alulohkolla monta vuotta, vakiopulteilla ja se auto on ajossa ahdettuna edelleen ilman murheita.
          www.nenifab.com

          Comment

          • Supra^
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 5150
            • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

            #20
            Originally posted by naukkis View Post
            Täällä vannotaan kovasti rautalohkon nimeen mutta kyllähän se oikeasti korkeavireinen kone kannattaa tehdä alulohkoon jos sellainen on käytettävissä, alumiinin ominaisuudet toimii paljon paremmin kampuran värähtelyjen hallinnassa, Nikasil-pytyt antaa anteeksi uskomattoman paljon virikäytössä vs valurautapytyt ja bonuksena saa useamman kymmenen kiloa kevyemmän koneen. Valurautalohkon käyttöä ei varsinaisesti puolla yhtään mikään.
            Mitä tarkoitat korkeavireisellä?
            Joku tappiin viilattu korkealle kiertävä vapari kevyessä kopassa onkin varmasti järkevämpi tehdä alulohkoon painon takia, mutta kun aletaan oikeasti ottamaan tehoa ulos (lue: ahtoja >1bar) se alulohko antaa kyllä periksi, oli se sitten nikasililla tai rautaputkilla, vakiopulteilla tai millä tahansa yhdistelmällä. Ne lohkon kierteet vaan korkkaa aika helposti jos pääsee käymään vähänkään kuumana, tai sylinteripaineet ovat luokkaa korkeat.

            M50 vs M52/M54 painoero on n. 25kg.
            Last edited by Supra^; 14-05-2015, 11:49.
            Musti 8HP
            Nokivasara M47
            TeiniCoupé DCT
            E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

            Ex:
            E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

            Comment

            • Guest's Avatar

              #21
              Originally posted by Supra^ View Post

              M50 vs M52/M54 painoero on n. 25kg.
              Eli kuitukonepelti & lokarit. Tai kun koira jää himaan.

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #22
                Originally posted by Supra^ View Post
                Mitä tarkoitat korkeavireisellä?
                Joku tappiin viilattu korkealle kiertävä vapari kevyessä kopassa onkin varmasti järkevämpi tehdä alulohkoon painon takia, mutta kun aletaan oikeasti ottamaan tehoa ulos (lue: ahtoja >1bar) se alulohko antaa kyllä periksi, oli se sitten nikasililla tai rautaputkilla, vakiopulteilla tai millä tahansa yhdistelmällä. Ne lohkon kierteet vaan korkkaa aika helposti jos pääsee käymään vähänkään kuumana, tai sylinteripaineet ovat luokkaa korkeat.

                M50 vs M52/M54 painoero on n. 25kg.
                No onko jollakin muka alulohko antanut periksi? Tokihan se antaa periksi jos lohkon lämpötila nousee yli 150 asteen mutta jos niin käy niin on muutakin pahasti pielessä.

                Kaikki nykyiset tehokkaat moottorit tehdään alulohkoihin, jopa kireimmät dieselit joissa oikeasti alkaa sylintereissä olemaan painetta.

                Ja lohkon kestävyys nyt yleensäkin on harvemmin ongelma, sen sijaan jos pääsee valitsemaan valurautasylinterin tai pinnoitetun alumiinisylinterin välillä niin itseään jalkaan ampuu jos valurautaan päätyy, alumiinisylinteri johtaa lämpöä niin paljon paremmin pois että kiinnileipomisen vaara on aivan murto-osa valurautapyttyihin verrattuna. Nikasil-pinnoite on vielä nykyäänkin ihan käypänen sylinterin pinnoite, toki nykyisin pystytään parempaankin eli tämän hetken parhaat pinnoitukset ovat plasmalla alumiinin pintaan valettu teräs joka muodostaa erittäin kovan ja hyvin lämpöä johtavan pinnoitteen.

                Comment

                • Matuh
                  BTCF Member
                  • Apr 2013
                  • 3702
                  • Kouvola

                  #23
                  Vastahan oli myynnissä se M52b28, drifting tekniikka nii 700 oli heposia ja ihan alumiini lohkolla vielä mentiin.... Silvian pellin alta löytyi....
                  Että en nyt lähtis sanomaan että se lohko ei kestä :think
                  E36 328i M50B30 turbo
                  Skoda vRS
                  Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                  Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                  EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    #24
                    Originally posted by Supra^ View Post
                    Juu melkein...

                    135mm suurimmassa osassa M50/M52-koneita, poikkeuksena M50B25TU jossa 140mm.
                    135mm kanki on M52B28:ssa ja nv M50B25:ssä jossa on vanhanmalliset pitkät männät. Uudemmanmallisilla koneilla(M50tu & M52) kiertokangen pituus on b20:ssä 145mm, B25:ssä 140mm ja B28:ssa 135mm.

                    Comment

                    • Axe27
                      BTCF Member
                      • Jul 2009
                      • 143
                      • Fin

                      #25
                      Kuinkas nicasil pinnoite toimii takomäntien kanssa yhdessä ? Joskus kuullut tarinaa että välys kasvaa nopeasti eri aineiden takia.

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #26
                        Originally posted by Axe27 View Post
                        Kuinkas nicasil pinnoite toimii takomäntien kanssa yhdessä ? Joskus kuullut tarinaa että välys kasvaa nopeasti eri aineiden takia.
                        Nikasil taitaa toimia aikalailla kaikkien mäntien ja männänrenkaiden materiaalien kanssa. Jotkut väittävät että kromirenkaat eivät toimi Nikasil-pintojen kanssa mutta kakstahtivehkeissä melkein kaikissa on kromirenkaat Nikasil-pytyissä ja ainoa kuluva osa kombinaatiossa on männänrenkaan urat.

                        Tosin siloisessa Nikasil-pytyssä valurautarenkaatkaan eivät juuri kulu joten kannattanee ottaa hyöty niiden paremmasta tiivistävyydestä vs kromirenkaat.

                        Sekoitat varmaan Alusiliin, eli kaikissa alumiinisylintereissä pitää olla tarkkana männän ja renkaiden materiaalien kanssa koska alumiini-kontakti tuppaa leikkaamaan herkästi kiinni. Nikasil-pytyissä ei kuitenkaan ole alumiiniä pinnassa ollenkaan vaan vain liukas pinnoite joten se on aika huoleton melkein kaiken suhteen, ainoa mitä se ei siedä on rikki polttoaineessa.
                        Last edited by naukkis; 14-05-2015, 20:45.

                        Comment

                        • Guest's Avatar

                          #27
                          Mä oon täs pari päivää googlaillu ja selannu PPF:ää niin vaikuttais et GS6-37DZ ja m50b25-yhdistelmällä ei voi ainakaan pahasti mennä metsään. Vauhtipyöräjuttua en ihan tajunnu tossa mutta ehkä se on murheita pienin toistaiseksi.

                          Sotavarustelen tässä siis e36 soupea.

                          Comment

                          • anttiviis
                            BTCF Member
                            • Aug 2010
                            • 369
                            • Kokkola

                            #28
                            Originally posted by herrakani View Post
                            Mä oon täs pari päivää googlaillu ja selannu PPF:ää niin vaikuttais et GS6-37DZ ja m50b25-yhdistelmällä ei voi ainakaan pahasti mennä metsään. Vauhtipyöräjuttua en ihan tajunnu tossa mutta ehkä se on murheita pienin toistaiseksi.

                            Sotavarustelen tässä siis e36 soupea.
                            Ehdottomasti bensakoneen perästä oleva laatikko jos varaa valita. Tuo zf s5d 320z on hyväks koeponnistettu useassa 400-700hp kamppeessa.
                            E30 325i Turbo -86
                            E30 325i M-tech2 -89
                            E30 316i Bavaria -91
                            E39 525iA -02
                            F11 530xd M-Sport -11

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              #29
                              Originally posted by naukkis View Post
                              No onko jollakin muka alulohko antanut periksi?

                              Onhan noita korkannut joo, mutta varmasti jollain sellainen nipussakin pysyy. Niitä toimivia >700hp M52:ia voi toki tänne linkittää ihan spekseineen niin tietää sitten millä kokoonpanolla sellaisen voi rakentaa.
                              Jokainen tekee tavallaan, mä rakennan rautalohkolla koska tiedän mitä saan ja mitä kestää, eikä mua se 25kg extra paino haittaa.

                              Originally posted by anttiviis View Post
                              Ehdottomasti bensakoneen perästä oleva laatikko jos varaa valita. Tuo zf s5d 320z on hyväks koeponnistettu useassa 400-700hp kamppeessa.
                              Noita S5D-laatikoita löytyy kuin sieniä sateella ja onhan ne toimiviksi todettu, mutta mikäs tuossa GS6-37-laatikossa menee mielestäsi pieleen, välitykset?
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • r.w.
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2007
                                • 2510
                                • Länsirannikko

                                #30
                                Originally posted by Mörökölli View Post
                                Tämä menee nyt siihen "go crazy"n alle.

                                Rautalohko, 84-85poraus, 2-litrasen kampura, non-vanos imunokka, Schricki pakonokaksi, ei vanosta. 8500rpm Pur.suhde 10,5-11.1 E85 ja tarpeeksi hengittävä twinscroll ahdin.

                                Tossa olis raamit. Rahastahan ei puhuttu mitään, eikä järkevyydestä.

                                Lootaksi gs6-53dz


                                Et uskalla.
                                Tässä on voittava kombinaatio, mutta turbon tilalle keskipakoremmi.
                                1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎