Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LASSI-S
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 4918
    • hattula/hämeenlinna.

    bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

    noniin kirjoittakaa kaikki bmw:n turbottaneet tänne kaikki alusta loppuun turbotus/remmitys projektin vaiheet. ettei tarvi joka päivä jonkun kysyä miten mä turbotan bemarin. ja yleiset lupa yms scheisset samaan rahaan

    ja moderaattorit vois laittaa tän stickyks että on tossa ekana että vähäosaisempikin löytää varmana tän.

    ja kirjoittakaa ainoastaan turbotukseen liittyvä asia, eli hohhoijjaa yms TURHAT jutut voi pitää omana tietonaan

    Olkaa hyvät, areena on teidän
    E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
  • nemesis
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 617
    • kymenlaakso

    #2
    En ole turbottanut ensimmäistäkään mutta jotain yleistä tulee.
    Ei ole sitten missään järsjetyksessä eli koittakaa kestää

    A) laki sanoo että tarttet mallisarjan tehokkaimmat jarrut turbon asenuksen yhteydessä, tämä vie todennäköisesti prosentteja kun vaihdat jarruja.

    B) Turbon asennus ei vie prosentteja, koska prosentteja kuluu ainoastaan siitä että ottaa vanhan pois ja laitaa jotain tilalle (huom pakosarjasta menee prosentteja). Ota huomioon että jos mallisarjan tehokkaimassa oli ABS jarrut vakio varuste Sinä vuonna kun sinun oma autosi on tehty, niin sinunkin on laitettava sitten ne ABS jarrut.

    C) tarttet Dynolapun josta selviää käytetyt ahtopaineet ja saavutetut tehot. Tämän pitää olla alle 1.2 kertaa mallisarjan tehokkamin auton tehojen (eli 1.2 kertaa tehokkain version tehot on raja).

    D) erillisisä turbolupia ei tarvita

    E) Jos autosi on vähäpäästöinen niin vaatii VTT;n päästö kokeet

    F) Jos ei ole väpäästöinen ja on ilman kattia, niin katin lisäys riittänee.

    G) Kaikista asetuksista ja käytännöistä _KANNATTAA_ eka käydä katsastuskonttorilla kysymässä, tällöin saat selville mm. sellaisen leppoisen konttorin vrt. vittupäät jotka tekee ilketäään kiusaa tai eivät vaan tiedä asioista niin ei tartte sitten taistella kun on kamat kiinni vaan asia menee joutuin ja asianmukaisesti läpi. (Jos et saa tietoja niin ota yhteys Vesa Lampinen nimiseen kaveriin AKE:sta joka tekee katsastuskonttoreille ohjeistukset koskien BMW tekniikan vaihtoja ja muuta viritystä silmällä pitäen. On siitä korkea heppu että hänen sana/ohje on laki konttorille tulkinta kysymyksissä).

    Tuohon LASSIN projektiin en osaa sanoa oikeen mitään koskien tekniikkaa mutta jotain kuitenkin..
    Elikkäs ota selville tarttetko Painekotelon imusarjalle, Lisärikastimia, Intercooler tottakai, itse turbo tulee myös hankintaan, mitenkä on riittääkö bensapaineet nykyisellä pumpulla vai tarttetko järeämmän, mitenkäs sysytyksen ohjaus (haltech,hestech,megasquirt?), paineletkut jne, turbon pakosarja, kenties takomännät ja veivit, mitenkä kansi pahvi, entäpä bensapaineen säädin, se varmaan tulee hankintaan, entäs bypass valve ja blow-off gate?
    tuossa nyt jotain osalistaa ettei kaikki tule yllärinä
    E30 kesä-autona

    Comment

    • mukko
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 5965
      • Uleåborg

      #3
      ..........
      Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:08.
      -- Official member of BTCF-Sauna Team --

      Save the World, Fuck The Fuel Economy
      Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

      Comment

      • Jouskari
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2002
        • 442
        • Tampere

        #4
        Originally posted by nemesis
        En ole turbottanut ensimmäistäkään mutta jotain yleistä tulee.
        B) Turbon asennus ei vie prosentteja, koska prosentteja kuluu ainoastaan siitä että ottaa vanhan pois ja laitaa jotain tilalle (huom pakosarjasta menee prosentteja). Ota huomioon että jos mallisarjan tehokkaimassa oli ABS jarrut vakio varuste Sinä vuonna kun sinun oma autosi on tehty, niin sinunkin on laitettava sitten ne ABS jarrut.
        onhan tämä ihan facta? olin siinä luulossa että turbotus rinnastetaan koneen vaihtoon(vaikka koneeseen ei vaihdettaisi mutteriakaan).

        poistakaa tämä viesti heti kun tulee varma tieto, niin ei sitten jää näitä arvonta viestejä pyörimään.
        Ylinopeudesta alinopeuteen: -myyty harrasteautot. tilalla tuli harraste traktorit-

        Comment

        • jeps
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2003
          • 1986
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Jouskari
          Originally posted by nemesis
          En ole turbottanut ensimmäistäkään mutta jotain yleistä tulee.
          B) Turbon asennus ei vie prosentteja, koska prosentteja kuluu ainoastaan siitä että ottaa vanhan pois ja laitaa jotain tilalle (huom pakosarjasta menee prosentteja). Ota huomioon että jos mallisarjan tehokkaimassa oli ABS jarrut vakio varuste Sinä vuonna kun sinun oma autosi on tehty, niin sinunkin on laitettava sitten ne ABS jarrut.
          onhan tämä ihan facta? olin siinä luulossa että turbotus rinnastetaan koneen vaihtoon(vaikka koneeseen ei vaihdettaisi mutteriakaan).

          poistakaa tämä viesti heti kun tulee varma tieto, niin ei sitten jää näitä arvonta viestejä pyörimään.
          Joo... ohan se faktaa. Turbon asennus rinnastetaan moottorinvaihtoon
          Loppuen lopuks sydämmeen mahtuu vaan yks ämmä

          Comment

          • anttti
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 655
            • Hellzzzinki by nite

            #6
            ...

            Eli helpoin tapa hoitaa jälkiasennus turbotus:tee se -87, -tai vanhemman vuosimallin autoon,jolloin ei tarvita kuin tavallinen päästömittaus(siis ei sitä VTT:n joka maksaa maltaita) sekä muutoskatsastus.simple as that.
            vehkeet levällään...

            Comment

            • Mr.Cold
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2004
              • 214
              • Uuleapori

              #7
              Ja se rajapyyki on 7/87 jonka jälkeisissä missä ei ole kattia joutuu sen siihen laittamaan jos meinaa solmun putkeen laittaa.
              Ja kyllä, turbotus rinnastetaan moottorin vaihtoon mutta siis TEHOJEN osalta eli niitä tehoja vastaavat jarrut tulee löytyä alta mitä dynolappu näyttää.ja prosentteja jos menee enemmän kuin pakosarjasta/muista mitä on oikeesti vaihdettu on katsastusmies toiminut väärin koska on helppo ymmärtää väärin tuo lause "rinnastetaan moottorin vaihtoon"
              silloin ei pidä viedä prosentteja koko mosasta.
              -Cabrio 325- Myyty 25.9-04
              Ja e12 face-lift tulossa vapuksi =)

              Comment

              • tonnikala
                Bimmer Rookie
                • Dec 2002
                • 199
                • Mikkeli

                #8
                Vaikka näitä samankaltasia topicceja on jo miljoona, ni kysyn kuitenkin ku mielestäni tää ei oo ollu oikein esillä.. Eikös alustan yhteneväisyys pidä jotenkin todistaa, eli todistetaan katsastusmiehelle että alla on todellakin ne 325:n tolpat / jarrut..? Itselläni kohta katsastusta vaille valmis 323 turbo ja siitähän tarvitsee sen todistuksen että alusta todellakin on sama kuin mallisarjan tehokkaimmassa on (niinku siinä nyt onkin)?

                Eli kysymys kuuluukin minkälaisen lappusen konttorit yleensä vaatii, vai voiko lappusen tehdä ite kopioimalla varaosakirjoista jarrulevyjen yhteneväisyydet ja mitat jne?

                Yhden alustan osien todistamisen olen hoitanut maahantuojalta saaduilla lapuilla, mutta valokopioitahan ne olivat (eli voi itekkin tehä?). Nämä todistukset siis olivat mazdalta (ja auto oli mazda, ylläri, ylläri). Käsittääkseni BMW:ltä näitä samoja lappuja ei oikein helpolla saa?

                Tulipas taas jaaritteluja..

                Comment

                • larmatin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 1118
                  • Perttula

                  #9
                  Originally posted by nemesis
                  A) laki sanoo että tarttet mallisarjan tehokkaimmat jarrut turbon asenuksen yhteydessä, tämä vie todennäköisesti prosentteja kun vaihdat jarruja.
                  jarruille/alustalle ei tartte tehdä mitään jos tehot ei nouse kuin maksimissaan 20%.

                  Comment

                  • nemesis
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 617
                    • kymenlaakso

                    #10
                    selitä sitten se että mun 316 jarrut ei kelpaa kun laitan siihen 325i bemarin 204 hp koneen.

                    Tai älä selitäkkään vaan tee itte tekniikan vaihto ja käy kokeileen niin tiiät sitten
                    E30 kesä-autona

                    Comment

                    • Meisseli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 1003
                      • Kotka

                      #11
                      Originally posted by nemesis
                      selitä sitten se että mun 316 jarrut ei kelpaa kun laitan siihen 325i bemarin 204 hp koneen.
                      Millä laskukaavalla 316 bemun tehoja 20% kasvattamalla päädytään 204 hummaan?
                      Eioo penaria alla enää.. :(

                      Comment

                      • 0u†Law
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 944

                        #12
                        Originally posted by nemesis
                        selitä sitten se että mun 316 jarrut ei kelpaa kun laitan siihen 325i bemarin 204 hp koneen.

                        Tai älä selitäkkään vaan tee itte tekniikan vaihto ja käy kokeileen niin tiiät sitten
                        :shock:
                        Eihän tuo ole sama asia kuin se, että ahtaisit 316:n ja tehot nousisivat siitä max 20%.

                        edit: editti poistettu
                        ????????????????????

                        Comment

                        • nemesis
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 617
                          • kymenlaakso

                          #13
                          Originally posted by tonnikala
                          Vaikka näitä samankaltasia topicceja on jo miljoona, ni kysyn kuitenkin ku mielestäni tää ei oo ollu oikein esillä.. Eikös alustan yhteneväisyys pidä jotenkin todistaa, eli todistetaan katsastusmiehelle että alla on todellakin ne 325:n tolpat / jarrut..? Itselläni kohta katsastusta vaille valmis 323 turbo ja siitähän tarvitsee sen todistuksen että alusta todellakin on sama kuin mallisarjan tehokkaimmassa on (niinku siinä nyt onkin)?

                          Eli kysymys kuuluukin minkälaisen lappusen konttorit yleensä vaatii, vai voiko lappusen tehdä ite kopioimalla varaosakirjoista jarrulevyjen yhteneväisyydet ja mitat jne?

                          Yhden alustan osien todistamisen olen hoitanut maahantuojalta saaduilla lapuilla, mutta valokopioitahan ne olivat (eli voi itekkin tehä?). Nämä todistukset siis olivat mazdalta (ja auto oli mazda, ylläri, ylläri). Käsittääkseni BMW:ltä näitä samoja lappuja ei oikein helpolla saa?

                          Tulipas taas jaaritteluja..
                          Siellä konttorilla joudut täyttämään sellasen lapun jossa lujetellaan vaihdetut osat. Sitten tähän samaiseen lappuun tulee henkilö/taho joka todistaa/lupaa että osat on mitä väitetty, eli olet vaihtanut oikeasti ilmoittamasi osat sinne. Ja sitten sinun kuittaus jos itse vaihdoit osat, tai jos oli joku firma tms joka lupaa että nää osat käy niin sitten siltä firmalta virallinen paperi/yheneväisyys todistus tms.

                          Itse tein oman tekniikanvaihto projektini osalta niin että kysyin eka konttorilta että riittääkö tälläiset "print screen" paperit BMW:n varaosafilmiltä jossa näkyy 316 automalli, vuosimalli ja sen osat numeroineen sekä sitten 320i automalli ja vuosimalli numeroineen ja heille se riitti. Näitä kuvia sitten printtailin about 30 sivua molemmista malleista koska näitä printtejä tarvitaan AINOASTAAN niirä osia varten jotka sinä väität olevan samoja (minun tapauksessa kaikista niistä osista jotka olivat samoja 316 ja 320i autoissa varten piti olla tämä 1 sivun valokuva numeroineen molemmista autoista)

                          katso alla olevat kuvat joista selviää esim etualatukivarsien olevan samalla varaosanumerolla, kuvasta selkiää myös 316 vuosimalli ja 320i vuosimalli jne..
                          E30 kesä-autona

                          Comment

                          • nemesis
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2003
                            • 617
                            • kymenlaakso

                            #14
                            Originally posted by Meisseli
                            Originally posted by nemesis
                            selitä sitten se että mun 316 jarrut ei kelpaa kun laitan siihen 325i bemarin 204 hp koneen.
                            Millä laskukaavalla 316 bemun tehoja 20% kasvattamalla päädytään 204 hummaan?
                            E30 kesä-autona

                            Comment

                            • Meisseli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2003
                              • 1003
                              • Kotka

                              #15
                              Originally posted by nemesis
                              selitä sitten se että mun 316 jarrut ei kelpaa kun laitan siihen 325i bemarin 204 hp koneen.
                              Olkoon se kone vaikka ruohonleikkurista. Jos siinä on 204hp niin 316 bemariin verrattuna teho on kuitenkin kasvanut yli 20% jolloin sen alkuperäiset jarrut ei riitä.
                              Eioo penaria alla enää.. :(

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎