Announcement

Collapse
No announcement yet.

bmw:n turbotus (kerätään kaikkien tieto tänne)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bullitt
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 2786
    • Turku

    #31
    Eikös tällaista turhaa kädenvääntöä ole täällä jo ihan tarpeeksi? Sitten kun sen vessan ajaa sinne konttorille, niin sittenhän sen näkee, että meneekö läpi vai ei.

    Jos on niin tyhmä, että ei ole asioista etukäteen ottanut selvää, niin aika turha varmaan ruveta konttorin sedälle ruikuttamaan; "mut vittu ku siel foorumil sanottiin, et kyl saa tällasen rakentaa".


    Comment

    • Zoui
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 6350
      • Tampere

      #32
      Hyvältähän tämä sisältö tässä topikissa näyttää, mutu:t tulee esille, samoin tuntuu faktaakin löytyvän. (jos sitä lopullista faktaa edes on olemassa)

      Joku reipas (Lassi :wink: ) voi nuo faktat poimia tuosta ja siirretään tiedot tuonne artikkelit osioon... :?:

      Elämä on pihakivestä.

      Comment

      • f1zz
        GTi:stä tuttu
        • Sep 2003
        • 1469
        • Veikkola

        #33
        no okei tämä on fakta turbon asennuksen vaiheista:

        ostin 330tkm ajetun venttiilivikaisen '88 520 koneen (m20b20e)
        ostin uuden venttiilin palaneen tilalle ja hion kaikki venat.
        hoonasin, laakeroin ja rengastin koneen.
        männät sorvattiin x milliä matalemmaksi jolla saatiin xx:1 puristukset
        ostin dieselin pakosarja, jonka vingulla sovitin m20 kanteen (perseestä)
        kiillotin pakokanavat ja sovitin kannen kanavat sarjoihin sopivaksi.
        nokka akseli otettiin m20b23 koneesta jossä näytti olevan x mm enemmän nostoa.
        vauhtipyörä kevennettiin, kytkin oli vanha 150tkm ajettu.
        ostin ahtoputket, öljyn kierron putket/letkut. ahdin oli saabin t03.
        kone kasaan ja jätin vakio cossun 8)
        ainoa vika oli vesiletkun puhkeaminen ja pahvi paloi lievästi. korjauksen jälkeen ajoin ahvenistolla kierrosajan 1.50.. hehhee
        kone myytiin, rahoilla ostin fiestan jonka kolaroin ilman kaskoa viikko oston jälkeen.

        en katsastanut autoani ikinä.

        Comment

        • larmatin
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 1118
          • Perttula

          #34
          omaani pulttasin ahtimen kiinni ja itse ajoin töissä tehot ja kirjoitin teho lapun. tehot pysyi samoissa kuin vakiossa eli 155kw koska mulla ei ollut rikastus piirit kunnossa. menin katastukseen ja juttelin leima sedän kanssa ja se katteli että tollaisen teit ja sanoin että noinhan siinä kävi. sitten kyselin että kuis paljon maksimi tehoo saan tähän ja se setä sanoi että m5 luokitellaan eri malli sarjaan kuin tää 535 joten sen tehoja ei voi käyttää eli maksimissaan saan tehoja laittaa sen mitä 540 bemussa on +20% mutta silloin pitää vaihtaa sen alusta/jarrut.
          sitten se kyseli onko kattia kun tän ikäseen se pitää laittaa niin sanoin sen siellä olevan ja se kattoi pakokaasutesterilla että näyttäähän tuo puhtaalta päästöjen mukaan.

          Comment

          • energy
            BTCF Member
            • May 2003
            • 1697
            • Haukipudas, Oulu

            #35
            Käykäähän lukemassa lakia täältä niin ei tarvi vääntää enempää rautalangasta :roll:
            :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
            :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
            :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

            Comment

            • TONI_VAAN
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 210

              #36
              hih )o)

              Originally posted by hate79
              Originally posted by nemesis
              Originally posted by Meisseli
              Originally posted by nemesis
              selitä sitten se että mun 316 jarrut ei kelpaa kun laitan siihen 325i bemarin 204 hp koneen.
              Millä laskukaavalla 316 bemun tehoja 20% kasvattamalla päädytään 204 hummaan?
              Mutta ei siitä tule 20 prosenttia tehonlisäystä jos 316 koppaan laitat 204 heppasen myllyn, vaan enemmän. Tällöin joudut ne jarrutkin vaihtamaan isommiksi.

              Edit: Hidas olin.
              pitääks mulla vaihtaa sitten jarrut isommaks jos vaihan s14 koneen m10 myllyn tilalle =o) :sekasin:

              Comment

              • J. Kuusisto
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 860
                • Kauhajoki, Etelä-Pohjanmaa

                #37
                Mulla taas turbo-osat makaa tallin lattialla ku ei oo ehtiny armeijan takia, ja käteinekin on vähissä..
                Ainoa probleema mulla on se et miten suoritan bensan lisäsaannin ja sytkän säädön kun kone on M20B25, eli saako motroniccia säädeltyä, ei ilmeisesti..
                e21 320 -79 (M50B25 Turbo)
                e28 M535i -85

                Comment

                • LASSI-S
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2003
                  • 4918
                  • hattula/hämeenlinna.

                  #38
                  ei saa motroniccia säädettyä. hommaa haltec ja polttoaineen saanti hoituu 535 suuttimilla tai mielummin s38 eli m5 suuttimilla ja m5 bensapumpulla
                  E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

                  Comment

                  • nemesis
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 617
                    • kymenlaakso

                    #39
                    motronicin sytkää voi säätää jos teetättää oman lastun ruiskun boxille.
                    Esim keskisuomen autosäätö = Alt-Control= Turbotec jyväskylässä mm. tekee näin.

                    Mutta tietty suorasytkäohjaus olisi ainaparempi.
                    E30 kesä-autona

                    Comment

                    • mukko
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 5965
                      • Uleåborg

                      #40
                      .........
                      Last edited by mukko; 30-10-2007, 17:08.
                      -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                      Save the World, Fuck The Fuel Economy
                      Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                      Comment

                      • nemesis
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 617
                        • kymenlaakso

                        #41
                        no mitä itte kuullut tosta motronicin boxista niin.
                        Ongelma turbotuksessa tulee siinä että alemmlla kierroksilal joku tykkää rajottaa bensan saantia ettei olla heti normi aukioloaikoja käyttämässä -> soppaa palaa liikaa ja saataapi mennä jopa tehorajojen yli tehot jos mpitää auto saada leimalle.

                        Esim ittellä tulossa 3.5i ruiskun suuttimet, ja jos niitä syöttää samoilla aukioloajoilla 2.5lohkoon jossa o 2.7 alakerta+turbo niin lyön vaikka pääni vetoa että menee heittämällä yli 204hp. Tosin tälläinen ongelma varmaan melko harvinainen...

                        toisekseen, itte oon aatellu että vois olla "bensa ystävällisempi" että about 2500rpm tai alle ei vielä lyödä täyttäannostusta ruiskun suuttimilta turbolle. Notta sitä vois ees vähän taloudellisemmin ajaa pintakaasulla tjsp. Tiedä häntä sitten mutta tälläinen kutina mulla ois tosta omasta projektista.
                        E30 kesä-autona

                        Comment

                        • f1zz
                          GTi:stä tuttu
                          • Sep 2003
                          • 1469
                          • Veikkola

                          #42
                          ota huomioon että sinulla on toivottavasti ainakin pienempi puristus-suhde joka vähentää tehoa. Myös esim 1.75" pakoputki rajoittaa tehoa mukavasti.

                          Comment

                          • IvvN
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 3078
                            • HelSINKI

                            #43
                            Hieman mutta ite on just aloittamassa Toyotan turbotusta. Kun ei mennyt kaupaksi niin tehdään siitä sitten ripempi. Eli kyseessä on toi uusin mr2:nen VTTi:llä ja tämmäistä olisi se suunnitelma tohon. Heti ekaksi rohkeaksi teoksi on toi, että moottoriin ei kosketa. Eli rakennetaan kaikki sen perusmyllyn ympäri. Tässä on pieni laskelma mitä siihen tehtäisi:

                            Titaani-Rosterinen pakosarja turbolle 750€

                            Katalysaattori 250-500€ (Kemiraracekat)

                            Tigillä hitsattu rosteriputki 350-500€

                            Vilijäähdytin vesi-ilma 1000-1200€ (2kpl kennoja +pumput)

                            Ahtoputket 200-400€

                            Ilmansuodatin + putki suodattimelle 200-300€

                            Imuputki + 4kpl suuttimia 300-500€

                            Bensapumppu + paineensäädin Bosh 300-500€

                            Ohjainyksikkö asennettuna 2000-3000€
                            Haltec E6X 1900€
                            Haltec E11 2400€
                            Hestek 2500 € (nokkien ajoitus ohjaus boxilla)
                            Tänään sitten löytyi halvempi versio APEXILTA millä myös sain tota VTT:tä ohjattua ja se on sitten varmaan viimeisin valinta.

                            Ahdin 1000-2200€
                            Carret t25 kuulalaakeroitu 2200€
                            Holset halpapaska HX40 600-800€


                            (Jos ei ahtimessa ei ole hukkaporttia mukana niin 300-350€ erillinen hukkaportti) Töiden kanssa toi on semmoiset abäut 10,000€ (ilman 6000-7000€)

                            Se pakokaasutesti ja katsastus sitten bonuksena vielä 1000€, mutta se sitetn myöhemmin.

                            Tehoa olisi tarkoitus saada max 300 mut koitetaan se 260, koska muuten toi mylly ei kovin monta päivää kestä.

                            Kertokaa ihmeessä mielipiteitä, koska vimeisin päätös tehdään huomenna, ja auto varmaan viedään pajalle tällä viikolla. Nyt olisi vielä mahdollista keksiä muita ideoita. Antakaa nopeasti jotain järkevää ideaa tohon vielä. Ajatus on se 10,000€ käyttää turbottamiseen....

                            Tämä kaikki olisi kesäksi tarkoitus saada toimimaan ja kesällä sitten vielä tämmöinen korisarja kiini. Ilman alusiipiä (sitä ei valitettavasti tuu tähän just nyt löytyy jo yksi bemarissa)

                            Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
                            www.kxd.fi

                            Mahdollisesti maailman paras verhoomo

                            Comment

                            • f1zz
                              GTi:stä tuttu
                              • Sep 2003
                              • 1469
                              • Veikkola

                              #44
                              huoh :roll:

                              Minun mielipide: 5000€ ryyppäät, 5000€ rakennat 300hv koneen kun käytät vähän vähemmän noita gtilehti merkki osia.

                              ahtoputket 200-400€?!?

                              ilman putsari ja putkisuodattimelle!!! 200-300€€€€€½!!
                              !1 :roll: :roll:

                              Comment

                              • IvvN
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 3078
                                • HelSINKI

                                #45
                                Originally posted by f1zz
                                huoh :roll:

                                Minun mielipide: 5000€ ryyppäät, 5000€ rakennat 300hv koneen kun käytät vähän vähemmän noita gtilehti merkki osia.

                                ahtoputket 200-400€?!?

                                ilman putsari ja putkisuodattimelle!!! 200-300€€€€€½!!
                                !1 :roll: :roll:
                                Sitä rahaa löytyy ryyppämiseen kyllä ilman tota säästöä...
                                Mitä ahtoputkista? pitäis muistaa että toi on keksimoottori. Sama tosta putsarista ja putkesta sille.

                                Mut sitä järkevää tietoa kyllä kaipaisin. Miten noista nyt sitten tuli gtilehden merkkiosat? Ei ole tommoista kamaa yleensä nähnyt GTI lehdessä.
                                Luxusta elämään - KhreliX Design verhoomo
                                www.kxd.fi

                                Mahdollisesti maailman paras verhoomo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎